Inwoners van Ens werden in de nacht van zaterdag op zondag opgeschrikt door een uitzonderlijk zware hagelbui. Op sommige plekken vielen hagelstenen 'zo groot als pingpongballen'. Een feestavond in Marknesse werd stilgelegd vanwege het onweer. De hagelbui veroorzaakte schade aan auto's, daken en landbouwbedrijven.
[storytelling:Media:164330012]
"Het was zo'n raar weer. Uiteindelijk denk je: we gaan naar bed, maar toen begon het. Het was echt angstaanjagend", vertelt Esther van Benthem, die aan de Drietorenweg in Ens woont.
Haar zoon zette vlak voor de bui nog snel de auto's in de schuur. "En toen brak de hel los. Je kunt op zo'n moment eigenlijk niks doen. Je hoopt alleen dat het snel voorbij is."
Zeer plaatselijk
Opvallend is volgens Van Benthem hoe plaatselijk de bui was. "We dachten eerst dat het voorbij trok, maar ineens ging het helemaal los."
Niet alleen Ens is getroffen. Ook uit de gemeentes Dronten, Almere en Zeewolde delen inwoners foto's van forse hagelstenen op sociale media. De zwaarste schade lijkt zich vooralsnog te hebben voorgedaan in Noordoostpolder.
[storytelling:Picture:163666498]
Dorpsfeesten
Het dorpsfeest in Marknesse werd zaterdagavond vroegtijdig beëindigd. Dat meldt de organisatie op Instagram. Bezoekers werden vanwege de - toen nog naderende - buien aangeraden om naar huis te gaan. Dorpshuis De Markering werd geopend om te schuilen.
Het einde van het Dijkfeest in Espel verliep rommelig door de onweersbuien, meldt een tipgever. Volgens hem had de organisatie aangegeven dat het feest kon doorgaan en dat de organisatie contact had met de weerdiensten. Maar toen de bui losbarstte, konden de bezoekers niet terug naar huis. De tent stond in een open vlakte en veel jongeren die het feest bezochten waren op de fiets gekomen.
Ouders die hun kinderen wilden ophalen konden er volgens de tipgever niet langs vanwege de hoeveelheid auto's. Ook zou de politie hebben opgeroepen om binnen te blijven. Rond 01.00 uur, toen de bui wat afnam, mocht een groep bezoekers op de fiets richting Urk vertrekken. "Het is zover ik weet goed afgelopen, maar het had zomaar een drama kunnen worden."
Afgebroken takken
De brandweer moest een aantal keer in actie komen voor afgebroken takken. Zo ook in Emmeloord, meldt een 112-verslaggever. Daar werd de Urkerweg geblokkeerd door een grote tak. De brandweer heeft de tak weg kunnen halen, waarna de weg weer is vrijgegeven.
Een woordvoerder van de brandweer zegt dat er vooral uitgerukt werd voor omgevallen bomen en afgebroken takken. Die staan nu vol in blad, dus het is volgens hem aannemelijk dat er bij een flinke windvlaag takken kunnen afbreken.
De brandweer ging daar vooral in Noordoostpolder en Gooi en Vechtstreek voor op pad. Toch bleef het aantal meldingen van stormschade in Flevoland beperkt. "Gezien de heftigheid van de windstoten, valt de schade mee", zegt de woordvoerder.
Zondagochtend kwamen nog enkele meldingen binnen. Volgens de woordvoerder zijn dat vooral meldingen van mensen die op pad gingen en onderweg schade tegenkwamen.
[storytelling:Picture:164330011]
Akker onder water
Ook is een akker van de 'Boerderij aan de Dijk' in Nagele onder water komen te staan. De eigenaren van het biologische akkerbouwbedrijf aan de Ketelmeerweg delen dat op Instagram. "Zwembad aan de Dijk was niet de bedoeling", delen ze op de sociale media.
De eigenaren kwamen er zondagochtend vroeg achter. Ze zijn snel begonnen met proberen het water van het land te krijgen. "Het meeste water gaat uiteindelijk vanzelf weg. Wat op de kopakkers staat, dat proberen we weg te krijgen door geultjes te graven naar de sloot", legt de eigenaar uit.
Bij frietproducent McCain in Lelystad is in de nacht van zaterdag op zondag een ammoniaklek ontstaan. Werknemers van het bedrijf moesten het terrein verlaten zegt een woordvoerder van de brandweer. Het is niet duidelijk hoe het lek is ontstaan.
Het ammoniaklek werd rond 21.30 uur gemeld. Meerdere brandweerteams uit de regio kwamen naar industrieterrein Oostervaart, ook een gespecialiseerd team uit Utrecht. Dit team had speciaal materiaal bij zich voor incidenten met gevaarlijke stoffen, zegt een 112-verslaggever.
Bij aankomst hing er volgens de brandweer inderdaad een ammoniak-lucht en werd er ook een wolk gezien. Volgens de woordvoerder van de brandweer heeft een bedrijfmonteur in een veiligheidspak uiteindelijk het lek kunnen dichten. Rond 01:50 uur werd het terrein weer vrijgegeven.
De gemeente Noordoostpolder wil de geluidsregels versoepelen voor de festivals Wildeburg en Wilde Weide. Daardoor krijgen de evenementen bij Netl in Kraggenburg bij bepaalde weersomstandigheden meer geluidsruimte. Dat blijkt uit een voorstel van het college van burgemeester en wethouders.
Het college erkent dat de versoepeling kan leiden tot meer geluidsoverlast voor omwonenden, maar wil met de wijziging zorgen voor duidelijke geluidsregels die beter te handhaven zijn.
Bezwaarschrift is de aanleiding
Aanleiding voor de wijziging is een bezwaar tegen de evenementenvergunning van 2025. Destijds was in de vergunning opgenomen dat de festivals mogelijk minder geluid mochten produceren als er veel klachten van omwonenden binnenkwamen.
Volgens de bezwaarschriftencommissie is die afspraak in de praktijk niet goed handhaafbaar. Ook zou het bewoners kunnen aanzetten om strategisch klachten in te dienen. Daarom wil het college het vervangen door een objectief en beter controleerbaar geluidsvoorschrift.
[storytelling:Picture:122979801]
Hoe staat de wind?
Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om bij bepaalde windrichtingen en weersomstandigheden een ruimere geluidsnorm toe te passen. Volgens de gemeente Noordoostpolder heeft de wind veel invloed op de verspreiding van geluid.
In de nota staat tegelijkertijd dat die extra geluidsruimte in de praktijk kan leiden tot een toename van geluidsoverlast voor omwonenden, vooral als de wind gaat draaien in de richting van woningen.
'Festivals van belang voor NOP'
Het college schrijft dat het behoud van evenementen als Wildeburg en Wilde Weide belangrijk is voor een "bruisend Noordoostpolder". Volgens het gemeentebestuur trekken de festivals jaarlijks veel bezoekers en leveren ze een belangrijke bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de gemeente.
Daarbij wijst het college erop dat de organisatie de afgelopen jaren al maatregelen heeft genomen om de geluidsoverlast te beperken. Zo eindigt de muziek op donderdag- en zondagavond sinds vorig jaar om 23.00 uur en dat is eerder dan voorheen.
[storytelling:Picture:122979020]
Meer ruimte dan eerder gepland
Opvallend is dat de gemeente Noordoostpolder kiest voor ruimere geluidsregels dan eerder was besproken. In een voorgaande memo bij het omgevingsplan werd uitgegaan van een kleinere verruiming van de geluidsnorm.
Volgens het college is daar van afgeweken, omdat het omgevingsplan voorlopig is geschorst door de Raad van State. Daardoor hoeft de gemeente zich niet aan dat eerdere uitgangspunt te houden. Wel erkent het college dat deze keuze kan leiden tot nieuwe bezwaren van omwonenden.
De aangepaste geluidsvoorschriften worden opgenomen in de evenementenvergunningen voor Wildeburg en Wilde Weide.
Squash Almere is er zaterdag niet in geslaagd om voor de vijfde keer op rij de MIX-titel te winnen. Op de finaledag in eigen huis was het Utrechtse squashteam te sterk. Na de nationale titel in de Eredivisie is de MIX-titel de hoogste prijs die je als squashteam kunt winnen in Nederland.
Manager Thony Schwab van Squah Almere had de nederlaag niet verwacht. "Op papier hebben wij de betere spelers, maar ja het blijft sport." Van de vier enkelwedstrijden die werden gespeeld, wisten de Almeerders maar één keer te winnen.
Op het programma stonden eigenlijk ook nog twee dubbelwedstrijden, maar omdat de winnaar al bekend was zijn de dubbels geschrapt. Dat kwam de spelers gezien de hoge temperatuur wel gunstig uit.
"Ik mag het niet zeggen, maar ik ben oprecht blij dat we geen dubbels hoeven te spelen", aldus Anthony Schwab, Ook speler Guido Lindner was er content mee dat de dubbelwedstrijden niet doorgingen. "Ik vind het niet zo heel erg deze keer", zegt hij lachend.
[storytelling:Picture:163666478]
Zo'n 2.000 huishoudens in Lelystad zaten zondagochtend zonder elektriciteit. Volgens netbeheerder Liander kwam dat door een storing.
De storing ontstond rond 09.30 uur en trof vooral het centrum van Lelystad. Het ging om straten in de postcodes 8224, 8232, 8233, 8239 en 8245. Liander verwachtte dat de storing rond 11.45 uur opgelost zou zijn, maar rond 11.25 uur had iedereen weer stroom.
Winkels moesten noodgedwongen hun deuren sluiten, meldt een getuige. Hij vertelt dat hij boodschappen aan het doen was bij een supermarkt in de wijk Tjalk, toen plotseling de stroom uitviel. "Alle klanten moesten naar buiten".
[info]De getroffen straten: de Apolloweg, Botter 11, Fivelingo, Florijnhof, Florijnstraat, Gordiaandreef, Grietenij 11, Grietenij 12, Grietenij 15, Grietenij 16, Het Ravelijn, Neringweg, Reaalhof, Tjalk 10, Tjalk 11, Tjalk 12, Tjalk 13, Tjalk 14, Tjalk 23, Tjalk 24, Tjalk 25, Visarenddreef, Ziekenhuisweg en de Zilverparkkade.[/info]
NS-station Lelystad Centrum is definitief een rijksmonument. De periode waarin bezwaar kon worden gemaakt tegen het besluit van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is verstreken. Daarmee is de monumentenstatus officieel.
Het station werd vorig jaar al door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) voorgedragen als rijksmonument. Die voordracht maakte deel uit van een selectie van bijzondere bouwwerken uit de periode 1965 tot 1990, de zogenoemde post-65-objecten. Na de inspraakprocedure is de aanwijzing nu definitief.
Eerste zichtbare rijksmonument
Met de monumentenstatus krijgt Lelystad voor het eerst een bovengronds rijksmonument dat voor iedereen zichtbaar en toegankelijk is. De gemeente had al twee archeologische rijksmonumenten: een scheepswrak in het IJsselmeer en een prehistorische akker bij Swifterbant.
[storytelling:Picture:163666410]
Het station werd in 1988 geopend door koningin Beatrix en geldt als een bijzonder voorbeeld van naoorlogse architectuur. De Rijksdienst roemde eerder onder meer het opvallende glazen parapludak, het verhoogde spoor en de kleurrijke staalconstructie. In 1989 ontving het station daarvoor al de internationale Brunel Award.
Geen standaard station
Volgens de Rijksdienst markeert station Lelystad Centrum een keerpunt in de Nederlandse stationsarchitectuur. Na jaren waarin vooral sobere en functionele stations werden gebouwd, koos de NS weer voor een gebouw met uitstraling. Architect Peter Kilsdonk ontwierp daarom geen standaard vervoersgebouw, maar een herkenbaar stadsicoon. Bij de opening sprak de NS zelfs trots over haar eigen 'Crystal Palace'.
Het station is een schoolvoorbeeld van de zogenoemde hightecharchitectuur uit de jaren tachtig. De 143 meter lange glazen overkapping laat veel daglicht binnen en rust op een slanke stalen vakwerkconstructie. Glas, staal en zichtbare techniek bepalen het uiterlijk van het gebouw.
[storytelling:Picture:41295776]
Een kleurrijk geheel
Ook de techniek maakt bewust deel uit van het ontwerp. Constructeur László Vákár werkte samen met Kilsdonk aan het station. De draagconstructie is rood, de regenwaterafvoer blauw, de verlichting en luidsprekers groen en de leidingen wit. Zo kregen technische onderdelen niet alleen een praktische, maar ook een esthetische functie.
Een van de opvallendste details is de zogeheten 'vlinderdaskolom'. Die constructie zorgt ervoor dat het glazen dak bij warm weer kan uitzetten zonder schade op te lopen. Volgens Vákár begon het ontwerp als een eenvoudig kruis, totdat Kilsdonk voorstelde er een vlinderdas van te maken.
Verbouwing kan doorgaan
De monumentenstatus heeft geen gevolgen voor de geplande opknapbeurt van het station. Gemeente Lelystad, NS en ProRail willen de komende jaren onder meer de stationshal vernieuwen en nieuwe fietsenstallingen aanleggen. Bij de plannen moet wel rekening worden gehouden met de monumentale waarde van het gebouw.
De gemeente Noordoostpolder krijgt een nieuwe jeugdburgemeester. Lisa Brand uit Emmeloord is gekozen uit negen kandidaten. “Ik vind het een eer om jeugdburgemeester te zijn!" Maandag wordt ze voor een jaar geïnstalleerd en krijgt zij de ambtsketen omgehangen.
Om kinderen enthousiast te maken voor het ambt, maakte de gemeenteraad voor de basisscholen een lesbrief over de gemeente. Negen kandidaten meldden zich vervolgens aan. Zij presenteerden donderdag op het gemeentehuis hun plannen.
Inzetten voor kinderen
Een selectiecommissie bestaande uit een raadscommissielid, de huidige jeugdburgemeester Tom van der Linde en burgemeester Roger de Groot verkoos Lisa. Zij mag het komende jaar adviezen uitbrengen aan de gemeente rond dingen die kinderen aangaan. Ook krijgt ze een eigen project om haar idee voor de Noordoostpolder te realiseren.
Brand zegt zich in te willen zetten voor kinderen in de Noordoostpolder, zodat bijvoorbeeld ook zieke kinderen leuke activiteiten kunnen doen. Ook vindt ze het belangrijk dat er meer gastlessen en buitenlessen komen om meer te bewegen.
Noordoostpolder heeft vanaf mei 2015 een jeugdburgemeester. Yfke Osinga vervulde de functie als eerste. Zij benaderde de gemeente met de vraag of een jeugdburgemeester een goed idee zou zijn voor Noordoostpolder. Vorig jaar werd Tom van der Linde verkozen. Hij draagt nu dus het stokje over aan Lisa Brand.
In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens. Dat meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
In de nacht van vrijdag op zaterdag werden een jongen en een meisje van hun scooters beroofd. Dit gebeurde bij een skatebaan aan de Evenaar in Almere Buiten-Hout. De twee werden rond 01:00 uur benaderd door een groep van vier tot vijf personen op scooters. Ze reden op het tweetal af en bedreigden hen met messen. De beide scooters van het tweetal werden afgepakt, evenals wat persoonlijke spullen.
Een nacht eerder reed een Almeerse vrouw rond 02:00 uur op haar scooter op het Spoorbaanpad, ter hoogte van het Helen Parkhurst, toen ze twee jongemannen op het fietspad zag staan. Zij blokkeerden de weg en de vrouw moest stoppen. Toen de daders dichterbij kwamen, probeerde ze weg te rijden, maar dat lukte niet. Een van de twee daders richtte een vuurwapen op het slachtoffer, waarop ze haar scooter en persoonlijke spullen moest afgeven. Daarna gingen de daders er op haar scooter vandoor.
De politie onderzoekt beide berovingen en roept getuigen of mensen met informatie op om zich te melden.
In Lelystad worden dit weekend de Groene Velden Dagen gehouden in de wijk Groene Velden. Zeven groene bedrijven openen hun deuren om te laten zien dat alles duurzamer kan.
Voor bezoekers zijn er rondleidingen en er zijn activiteiten voor kinderen. Zo kunnen bezoekers een rondleiding doen in wijngaard El Placer en ze kunnen wandelen in de keramiektuin van atelier de Groene Weide. Ook kunnen allerlei streekproducten worden geproefd, zoals bijvoorbeeld wijn en olijfolie, fruit en jam. Verder is een kruidentuin te bezichtigen en kunnen kinderen paarden knuffelen en wassen.
Hard werken in Groene Velden
Mede-organisator Lidwien Vos de Wael van de Groene Velden Dagen is trots op de wijk waar het evenement voor de 23e keer gehouden wordt. "Je hebt de vaste klanten, die komen altijd en die weten wat er te doen is. Er komen ook ieder jaar nieuwe bezoekers bij, die zich verwonderen over wat er hier allemaal te doen en te zien is."
De Groene Velden begon ooit als wijk met ondernemers die kleinschalige producten maken. Inmiddels is de wijk steeds meer aan het veranderen in een gewone woonwijk. Veel inwoners zijn vertrokken of met pensioen. Toch ziet Lidwien Vos de Wael de toekomst positief. "Er komen af en toe nieuwe mensen bij. En dan moet je weten dat als je hier komt wonen en ondernemen dat het hard werken is. Het is een werkparadijs."
Het zijn redders in nood, de mensen van de bergingsbedrijven, zeker bij de extreme temperaturen van de laatste dagen. Zij voeren het hitteprotocol van Rijkswaterstaat uit: gestrande weggebruikers worden zo snel mogelijk van de weg gehaald en naar een veilige locatie met voorzieningen gebracht.
"De pechgevallen die we nu tegenkomen zijn niet heel erg afwijkend van de rest van het jaar, alleen de omstandigheden zijn veel meer prangend", legt Mischa Bartels uit. Hij is berger bij Delta Berging. Het bedrijf met vestigingen in Almere, Lelystad en Emmeloord verzorgt zo'n beetje alle bergingswerkzaamheden in Flevoland.
In de volle zon
"Je moet er nu echt rekening mee houden dat mensen die op de vluchtstrook staan te wachten, in de volle zon en op heet asfalt staan. Ik heb gekoeld water en een parasol voor ze. En als het echt nodig is, zet ik ze in de cabine van mijn auto met airco. Mensen zijn over het algemeen wel erg blij om ons te zien. Wij zijn natuurlijk een deel van de oplossing. Als wij er zijn dan weten ze: nu komt het goed."
[storytelling:Picture:163666414]
De meters in het bergingsvoertuig van Bartels geven 38 graden Celsius aan. We rijden een middagje mee, maar op de snelwegen van Flevoland is het rustig. Bartels krijgt wel een melding van een gestrande auto in een woonwijk van Lelystad. Daar staat een echtpaar uit Alkmaar met een auto met een elektronisch probleem.
Prima geregeld
"De Wegenwacht was er binnen twee minuten, maar kon niets doen", leggen de gedupeerden uit. "En de berger was er ook heel snel, super." De auto wordt opgeladen, het echtpaar gaat mee in de cabine en er wordt koers gezet naar het hoofdkwartier van het bergingsbedrijf. "We krijgen hier vervangend vervoer, allemaal prima geregeld", aldus het echtpaar dat met wat vertraging de terugreis naar huis begint.
Niet alleen mensen die met pech aan de kant van de weg staan, hebben last van de hitte. Ook voor Bartels en zijn collega's zijn het zware dagen. "Die hoge temperaturen en de zon maken het wel heel zwaar. Ik heb dus veel water bij me."
[storytelling:Picture:163666413]
Water heeft Bartels een uurtje later zeker nodig. Hij heeft net een auto van een betonblok getakeld. "Je moet inventief zijn bij dit werk, en flexibel. Dit was een lastig klusje, maar het is gelukt." Als de auto op de vrachtwagen staat, zet Bartels zijn helm af. Met een hevig bezweet hoofd zegt hij: "Eerst even wat drinken, want bij 40 graden is dit best pittig werk."