gemeentes
Map

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Aap ontsnapt uit Artis

    Uit Artis in Amsterdam is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap, uit de familie de maki's, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Zowel de politie als een team van Artis was ter plaatse om het dier te pakken te krijgen. Inmiddels is de rode vari uit de boom gehaald en weer teruggebracht naar zijn verblijf.

    Hij is inmiddels met een verdovingspijl in zijn buik geraakt, het wachten is totdat hij naar beneden valt. 

    Omstanders konden vanmiddag hun ogen niet geloven, toen ze het dier in de boom zagen zitten. De halfaap werd vanmiddag rond 12.30 uur voor het eerst gespot. Een omwonende geeft aan vanmorgen al een opvallend geluid te hebben gehoord. Dat zou best kunnen kloppen, want de rode vari staat bekend als herrieschopper. Ze maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen. 

    Verdovingspijltje

    Inmiddels zijn de politie en een team van Artis aanwezig om de halfaap uit de boom te krijgen. Het dier is met een verdovingspijltje geraakt. Het is nu een kwestie van tijd voordat hij naar beneden valt, waar de verzorgers van Artis klaarstaan om hem met doeken op te vangen. Mocht hij niet vanzelf naar beneden vallen, kan de brandweer omhoog om hem uit de boom te halen. 

    Volgens een woordvoerder van Artis waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. De dierentuin realiseerde zich pas dat het dier vermist was toen ze een melding kregen van de politie. De woordvoerder benadrukt dat de vari niet gevaarlijk is, en dat hij rustig in de boom zat waardoor hij snel gevonden werd. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, is nog niet duidelijk. 

    Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis ook al aangepast, omdat er drie bijna ontsnapten. Volgens de Artis-woordvoerder zitten de rode vari's echter niet in hetzelfde verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn. 

  • Binnenvaartschipper niet vervolgd voor dodelijke aanvaring in Westelijk Havengebied Amsterdam

    Een binnenvaartschipper betrokken was bij een dodelijke aanvaring in Amsterdam wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Het ongeluk gebeurde vorig jaar oktober in de buurt van de Afrikahaven (Westelijk Havengebied) in Amsterdam. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) valt de man niets te verwijten. Bij de aanvaring kwamen twee mannen van 24 en 30 jaar uit Haarlem en IJmuiden om het leven.

    Het ongeluk gebeurde op 26 oktober.

    Uit politieonderzoek is een beeld naar voren gekomen over wat er die dag misging, meldt het OM vandaag. Het binnenvaartschip, van een Amsterdamse rederij, voer rechtdoor in de richting van het Noordzeekanaal. 

    Een andere, kleinere boot, een vlet van vennootschap De Koperen Ploeg, voer op dat moment in de richting van de Zanzibarhaven. Als kleiner schip had de vlet voorrang moeten verlenen aan het binnenvaartschip. Maar dat gebeurde niet.

    In plaats daarvan kruiste de vlet vóór het binnenvaartschip langs, waarna die werd aangevaren.

    Botsing kon niet voorkomen

    Toen de binnenvaartschipper merkte dat het mis dreigde te gaan, heeft hij het schip nog tot stilstand te proberen brengen, bevestigen ook getuigen. Die poging bleek tevergeefs: een botsing kon niet meer worden voorkomen. De opvarenden van de vlet, een schipper en passagier, raakten vermist.

    Het duurde meer dan 30 uur voordat beide lichamen werden gevonden.

    "Het was op het moment van het ongeluk al donker", vertelde een politiewoordvoerder destijds. "Water is sowieso altijd donker. Dus het is altijd lastig zoeken. Daarnaast heb je te maken met stromingen en andere weersinvloeden."

    Het OM concludeert nu dat niet kan worden bewezen dat de binnenvaartschipper schuld heeft aan het ongeval, waardoor hem geen 'dood door schuld' ten laste kan worden gelegd.

    Hij heeft volgens justitie niet verwijtbaar gehandeld. Justitie heeft de nabestaanden van de slachtoffers geïnformeerd dat de schipper niet wordt vervolgd.

  • Voormalig Scheringa Museum in Spanbroek met de grond gelijk gemaakt

    Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.  

    Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van 'hun' museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.

    NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Dick Ketlaan. 

    Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.

    Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald. 

    Het faillissementvan de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa. 

    Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. "Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest", aldus Scheringa.

    Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. "Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand", lacht hij. 

    'Krijgen er iets moois voor terug'

    Serieuzer: "Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen."

    Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. "Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet", zegt Nico. "Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug."

  • 🔥 Hitteblog: Code rood zorgt voor vervroegd einde schooldag • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Ook rijden er zondag op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal minder intercity's, aldus de vervoerder.
     

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • Van anti-ijsmachine tot opblaasbadje: zo zoeken Schipholmedewerkers verkoeling

    Een opblaasbadje tussen de vliegtuigen op Schiphol, medewerkers die worden beneveld met anti-ijsmachines én ventilatoren die op volle sterkte draaien. Op Schiphol worden er creatieve oplossingen bedacht om een beetje verkoeling te zoeken. 

    Woensdag ging een video viraal waarop grondmedewerkers verkoeling zochten in een opblaasbadje, midden tussen de vliegtuigen. Een bijzonder tafereel, maar geen officieel hitteplan van Schiphol. De medewerkers hadden het badje zelf neergezet en gevuld. De werkgever maakte er uiteindelijk een einde aan: het zwembadje moest weer verdwijnen.

    Daarom wordt gisteren en vandaag op een andere manier voor verkoeling gezorgd. Medewerkers konden afkoelen onder een fijne nevel uit een anti-ijsmachine, die normaal gesproken vliegtuigen ijsvrij maakt. 

    Die verkoeling is geen overbodige luxe. Door de uitgestrekte asfaltvlakken kan de temperatuur op het platform oplopen tot ruim boven de veertig graden. Beveiligers en andere medewerkers klagen al langer over de zware werkomstandigheden, onder meer omdat veel werkplekken niet beschikken over airconditioning. Ze noemden hun werkplek een 'terrarium'.

    Eerder deze week voerden beveiligers nog actie op de luchthaven, onder andere om aandacht te vragen voor die omstandigheden. Zo zou de airconditioning niet overal draaien en de ventilatoren alleen worden ingezet op plekken waar passagiers komen. 

    Extra water en pauzes

    Schiphol laat in een reactie weten dat bij hoge temperaturen extra maatregelen worden genomen om reizigers en medewerkers zo comfortabel mogelijk te laten werken en reizen. Zo is er voor medewerkers die buiten werken extra drinkwater beschikbaar, worden extra pauzes ingelast en wordt het belang van goede zonbescherming benadrukt.

    "In de terminal draaien de klimaatinstallaties op volle capaciteit en zijn waar nodig extra ventilatoren en mobiele koelinstallaties geplaatst. Ook deelt de luchthaven water uit aan reizigers."

    Nu het KNMI code oranje en mogelijk code rood afgeeft, houdt Schiphol de situatie op het platform en in de terminal volgens eigen zeggen continu in de gaten. De luchthaven zegt doorlopend in contact te zijn met de verschillende partijen die op Schiphol actief zijn.

    Over concrete, duurzame oplossingen die de werkomstandigheden moeten verbeteren, heeft de luchthaven niets gezegd. 

  • Hitte heeft geen invloed op ochtendspits, wel op wegwerkzaamheden

    De ochtendspits op de Noord-Hollandse wegen is niet anders verlopen dan op een normale vrijdagochtend. Het advies bij code rood is om de auto alleen te pakken als dat echt nodig is. De hitte heeft wel invloed op wegwerkzaamheden voor de komende dagen.

    "Er zijn geen grote files geweest, het was niet anders dan anders", legt woordvoerder Kevin Basari van Rijkswaterstaat uit. "We zijn tevreden over het verloop tot nu toe."

    Er waren wel een paar kleine pechgevallen. "Vanwege code rood nemen we auto's en automobilisten dan mee naar 'veilige plekken'. Denk aan tankstations. In de volle zon achter een vangrail wachten is dan natuurlijk geen goed idee."

    Tekst loopt door na de foto.

    Vanmiddag komt de avondspits rond 15.30 uur op gang. "Die is wat meer verspreid dan de ochtendspits en we verwachten ook daar geen grote veranderingen ten opzichte van andere vrijdagen", legt Basari uit. 

    'Neem paraplu en water mee'

    Rijkswaterstaat adviseert automobilisten om een paraplu of parasol mee te nemen in de auto. "Dan sta je in ieder geval beschut als je op ons en de hulpdiensten moet wachten. Drink ook voldoende water en neem het mee voor onderweg."  

    De hitte heeft gevolgen voor geplande wegwerkzaamheden. De afsluiting van de A44 richting Amsterdam is bijvoorbeeld twee dagen verlengd. De werkzaamheden duren nu tot vrijdag 3 juli 06.00 uur. 

    Werkzaamheden bij Coentunnel geschrapt, bij Zuidasdok gaan door

    De werkzaamheden aan het asfalt rond de Coentunnel, gepland vanaf vanavond 23.00 uur tot maandag 05.00 uur gaan vanwege de hitte niet door. 

    De werkzaamheden bij het Zuidasdok gaan wel door. Daarom zijn er vanaf vanavond 22.00 uur tot maandag 05.00 uur meerdere afsluitingen aan de zuidkant van Amsterdam. De A4 vanaf knooppunt Badhoevedorp vanuit de richtingen Schiphol (A4) en Amstelveen (A9). Automobilisten worden omgeleid. 

  • Bewoners verzorgingstehuis door hulpdiensten verplaatst vanwege hitte

    Hulpdiensten zijn vanmiddag massaal uitgerukt naar een verzorgingstehuis aan de Schoenerstraat in Amsterdam-Noord, omdat het binnen te warm werd voor veel bewoners. Ze zijn met hulp van onder andere brandweermensen naar koelere ruimtes in het pand gebracht. Er is niemand gewond geraakt.

    Rond 14.15 uur werd er door de hulpdiensten opgeschaald naar 'GRIP 1'. Die melding wordt uitgegeven bij grote calamiteiten waarbij hulpdiensten gecoördineerd met elkaar moeten samenwerken. Een woordvoerder van de brandweer laat weten dat in dit geval GRIP 1 vooral werd aangekondigd uit voorzorg. 

    De brandweer bekijkt hoe ze het koeler kunnen krijgen in het tehuis. Er zijn wel koelingssystemen, maar die bieden onvoldoende verkoeling. 

    Of bewoners overgebracht moeten worden naar andere locaties, is nog niet bekend. 

  • Zo keken supporters vannacht voetbal in snikhete Haarlemse kroeg

    Het publiek van het wereldkampioenschap voetbal verfoeit de extra drinkpauzes misschien, in Café Studio in Haarlem werden ze omarmd, verlengd en extra ingezet. De kroeggangers genoten van twee snelle Nederlandse doelpunten en kregen de volgende tegenstander die ze wilden: Marokko. Alleen jammer dat het elftal van Ronald Koeman niet vaker scoorde, maar ook daarvoor hadden de voetbalfans een oplossing voor de camera van NH.

    De volgende wedstrijd is nog dieper in de nacht: om 3.00 uur, op een maandagnacht of dinsdagochtend nota bene. Kroegbaas Richard denkt dat zijn kroeg dan gewoon weer vol staat.

    "Je hebt gezien hoe het erbij staat, dat gaat dan ook gebeuren. En dan winnen we natuurlijk weer. Kijk om je heen, het gaat gebeuren."

  • Uithoornaars zijn de gebreken in hun huis spuugzat: "Kasten rotten weg door vocht"

    Schimmel, lekkages, rioleringsproblemen en zorgen over zonnepanelen. Bewoners van de Gasperilaan in Uithoorn zeggen al jarenlang te kampen met gebreken in hun huurwoningen van woningcorporatie Eigen Haard. "Dit doet een mens geen goed."

    De bewoners voelen zich benadeeld en in de steek gelaten. Daarom willen zij hun verhaal alleen anoniem doen. Sommigen zijn bang dat woningcorporatie Eigen Haard juridische stappen zet, niet meer langskomt voor reparaties of de kosten uiteindelijk op hen verhaalt. Toch hopen ze dat hun verhaal iets in beweging zet.

    "Ik ben sinds eind februari bezig met Eigen Haard te contacteren vanwege een lekkage in de woning. Er is iemand langs geweest die constateerde dat het om een lekkage bij de douche ging, maar ook dat er een lekkage in de vloer zat", vertelt een van de bewoners.

    Volgens deze huurder leidde dat tot ernstige schimmelvorming in huis. Met als gevolg dat het gezin gezondheidsproblemen kreeg en besloot om ergens anders te gaan douchen. Inmiddels is een deel van de badkamer volgens de bewoner gerepareerd, al is volgens deze persoon nog niet alle schimmel in huis verholpen. 

    'Kasten rotten weg door vocht in dit huis'

    Een andere bewoner zegt dat de problemen al begonnen toen het gezin in 2020 de sleutel van de woning kreeg. "Vanaf het moment dat we hier kwamen wonen hebben we aangegeven dat het riool vol stond." Naar eigen zeggen is er toen iemand langs geweest om de problemen op te lossen. Maar tevergeefs. Inmiddels heeft het gezin weer last van stank in huis, met name als het hard heeft geregend. 

    Ook de luchtvochtigheid in de woningen baart bewoners zorgen. "Het is nu vijfentwintig graden in huis en de luchtvochtigheid is tachtig procent. Dat doet een mens geen goed." Volgens de bewoner is het net een aquarium binnen. "We kopen geen nieuwe meubels, want de kasten gaan rotten, we hebben elke zes maanden schimmel op de muur en het is slecht voor onze gezondheid."

    Inmiddels laat de bewoner weten dat het in huis zo warm en benauwd is dat slapen nauwelijks nog lukt. De bewoner heeft gezondheidsproblemen en is daardoor extra afhankelijk van een gezond binnenklimaat. Volgens de bewoner is de temperatuur binnenshuis inmiddels opgelopen tot 27 graden, met een luchtvochtigheid van 87 procent.

    Niet alleen binnenshuis zijn er problemen. Bewoners maken zich ook zorgen over de zonnepanelen op de woningen. "We hebben daar al een tijdje last van, maar sinds oktober 2025 hebben we echt actie ondernomen, omdat de stoppen er telkens uitschieten als het regent of als er veel wind staat. Dat kan natuurlijk heel gevaarlijk zijn." De bewoner vreest voor brand in huis. 

    Volgens de bewoners is vooral het gebrek aan communicatie vanuit Eigen Haard frustrerend. Zij zeggen lang te moeten wachten op reacties en oplossingen.

    Eigen Haard erkent tegenover NH dat bewoners in sommige gevallen te lang moeten wachten op een reactie of een oplossing. De woningcorporatie noemt dat 'onacceptabel'.

    Angst en schaamte is 'verontrustend'

    Volgens de corporatie voldoen alle woningen aan de bouw- en veiligheidsvoorschriften.  "We controleren daar bij oplevering streng op", aldus een woordvoerder. 

    Bovendien laten zij weten dat schimmelproblemen kosteloos worden verholpen en dat de problemen met de luchtvochtigheid op korte termijn worden aangepakt.  Over de zonnepanelen zegt Eigen Haard dat er wel klachten zijn binnengekomen, maar dat volgens het installatiebedrijf geen sprake is van een onveilige situatie. 

    Tot slot noemt Eigen Haard het 'verontrustend' dat bewoners angst of schaamte ervaren om klachten te melden. "Wij hebben de verplichting om te zorgen dat de woningen technisch in orde zijn.  En dat doen we met alle liefde."

    De corporatie laat weten volgende week bij alle bewoners langs te gaan. 

  • Zwaluwen vallen van het dak: topdrukte bij het Vogelhospitaal door bloedhitte

    Bij bosjes vallen ze uit het nest: jonge vogels die aan de hitte proberen te ontsnappen. Bij het Vogelhospitaal in Naarden zijn sinds afgelopen zaterdag bijna 150 vogeltjes binnengebracht die uit hun nesten zijn gevallen. 

    Judith de Veer van het Vogelhospitaal dient een jonge gierzwaluw wat vocht toe via een slangetje. Veel binnengebrachte vogeltjes zijn niet alleen uit het nest gevallen, maar vaak ook uitgedroogd. Na het drinken krijgt het beestje wat te eten. Daarna mag de vogel even bijkomen in de couveuse, die elke dag voller raakt.

    Het zijn vooral jonge zwaluwen die worden binnengebracht. "Die zitten op het hoogtepunt van het broedseizoen. Ze broeden onder dakpannen, en het wordt daar nu heel erg warm. Ze zoeken dan de randjes op om een beetje verkoeling op te zoeken. En dan vallen ze nog wel eens naar beneden."

    Als de jonge vogels sterk genoeg zijn om uit te vliegen, worden ze weer losgelaten. Hoewel het topdruk is bij het Vogelhospitaal kan iedereen die een vogeltje vindt gewoon langskomen, zegt Judith. "Voor de jonkies hebben we altijd plek. We zullen niet snel zeggen dat we vol zitten."

    Maak een schaduwplekje voor ze 

    Ze geeft ook nog een tip mee. "Als je een huis hebt en weet dat er zwaluwtjes zitten,  zou je voor een schaduwplekje kunnen zorgen. Zodat de jonkies toch iets comfortabeler in hun nest kunnen blijven zitten. Want we zien het liefst dat de ouders ze grootbrengen."

No module Published on Offcanvas position