Schimmel, lekkages, rioleringsproblemen en zorgen over zonnepanelen. Bewoners van de Gasperilaan in Uithoorn zeggen al jarenlang te kampen met gebreken in hun huurwoningen van woningcorporatie Eigen Haard. "Dit doet een mens geen goed."
De bewoners voelen zich benadeeld en in de steek gelaten. Daarom willen zij hun verhaal alleen anoniem doen. Sommigen zijn bang dat woningcorporatie Eigen Haard juridische stappen zet, niet meer langskomt voor reparaties of de kosten uiteindelijk op hen verhaalt. Toch hopen ze dat hun verhaal iets in beweging zet.
"Ik ben sinds eind februari bezig met Eigen Haard te contacteren vanwege een lekkage in de woning. Er is iemand langs geweest die constateerde dat het om een lekkage bij de douche ging, maar ook dat er een lekkage in de vloer zat", vertelt een van de bewoners.
Volgens deze huurder leidde dat tot ernstige schimmelvorming in huis. Met als gevolg dat het gezin gezondheidsproblemen kreeg en besloot om ergens anders te gaan douchen. Inmiddels is een deel van de badkamer volgens de bewoner gerepareerd, al is volgens deze persoon nog niet alle schimmel in huis verholpen.
'Kasten rotten weg door vocht in dit huis'
Een andere bewoner zegt dat de problemen al begonnen toen het gezin in 2020 de sleutel van de woning kreeg. "Vanaf het moment dat we hier kwamen wonen hebben we aangegeven dat het riool vol stond." Naar eigen zeggen is er toen iemand langs geweest om de problemen op te lossen. Maar tevergeefs. Inmiddels heeft het gezin weer last van stank in huis, met name als het hard heeft geregend.
Ook de luchtvochtigheid in de woningen baart bewoners zorgen. "Het is nu vijfentwintig graden in huis en de luchtvochtigheid is tachtig procent. Dat doet een mens geen goed." Volgens de bewoner is het net een aquarium binnen. "We kopen geen nieuwe meubels, want de kasten gaan rotten, we hebben elke zes maanden schimmel op de muur en het is slecht voor onze gezondheid."
Inmiddels laat de bewoner weten dat het in huis zo warm en benauwd is dat slapen nauwelijks nog lukt. De bewoner heeft gezondheidsproblemen en is daardoor extra afhankelijk van een gezond binnenklimaat. Volgens de bewoner is de temperatuur binnenshuis inmiddels opgelopen tot 27 graden, met een luchtvochtigheid van 87 procent.
Niet alleen binnenshuis zijn er problemen. Bewoners maken zich ook zorgen over de zonnepanelen op de woningen. "We hebben daar al een tijdje last van, maar sinds oktober 2025 hebben we echt actie ondernomen, omdat de stoppen er telkens uitschieten als het regent of als er veel wind staat. Dat kan natuurlijk heel gevaarlijk zijn." De bewoner vreest voor brand in huis.
Volgens de bewoners is vooral het gebrek aan communicatie vanuit Eigen Haard frustrerend. Zij zeggen lang te moeten wachten op reacties en oplossingen.
Eigen Haard erkent tegenover NH dat bewoners in sommige gevallen te lang moeten wachten op een reactie of een oplossing. De woningcorporatie noemt dat 'onacceptabel'.
Angst en schaamte is 'verontrustend'
Volgens de corporatie voldoen alle woningen aan de bouw- en veiligheidsvoorschriften. "We controleren daar bij oplevering streng op", aldus een woordvoerder.
Bovendien laten zij weten dat schimmelproblemen kosteloos worden verholpen en dat de problemen met de luchtvochtigheid op korte termijn worden aangepakt. Over de zonnepanelen zegt Eigen Haard dat er wel klachten zijn binnengekomen, maar dat volgens het installatiebedrijf geen sprake is van een onveilige situatie.
Tot slot noemt Eigen Haard het 'verontrustend' dat bewoners angst of schaamte ervaren om klachten te melden. "Wij hebben de verplichting om te zorgen dat de woningen technisch in orde zijn. En dat doen we met alle liefde."
De corporatie laat weten volgende week bij alle bewoners langs te gaan.