Omroepflevoland Newsfeed

The Really Simple Syndication of OmroepFlevoland.nl.
  • Almere - Gemeenteraad Almere wil dat wethouder vraagt om uitstel bij huisvesting Novum Saeculum Lyceum

    De Almeerse gemeenteraad wil dat het college van burgemeester en wethouders bij de onderwijsminister aandringt op uitstel van de komst van het islamitische Novum Saeculum Lyceum.

    Een motie daarover van VVD, JA21, Leefbaar, PVV en D66 werd na een lang debat aangenomen, ondanks de waarschuwing van wethouder Alexander Sprong, die juridisch weinig ruimte ziet.

    Ook sprak bijna de hele raad zich uit tegen de uitspraken van initiatiefnemer van het Novum Saeculum Lyceum en de komst naar het gebouw van het Oostvaarders College (OVC), om hun plek 'op te eisen'; alleen DENK stemde daartegen. Een motie om de Onderwijsinspectie aanvullend onderzoek te laten doen, haalde het niet.

    De gemeente wil de nieuwe islamitische middelbare school onderbrengen in het gebouw van het OVC, maar dat idee heeft geleid tot veel onenigheid en weerstand. Een petitie van ouders van OVC-leerlingen tegen de komst van het Lyceum werd ruim 900 keer ondertekend.

    'Geen basis'
    De opdracht die de wethouder van de gemeenteraad heeft meegekregen, is om de onderwijsminister te vragen om de start van de islamitische school met een jaar uit te stellen. Dat jaar zou dan moeten worden gebruikt om tot een andere oplossing te komen.

    Wethouder Sprong ziet geen heil in de motie. Volgens juridische adviezen zou er geen basis zijn om de minister te vragen om een andere beslissing te maken. Toch legt hij de opdracht niet direct naast zich neer: Sprong gaat eerst nieuw advies inwinnen en komt dan terug bij de raad met een onderbouwing van wat er wel en niet kan.

    [info]Een nieuwe school mag alleen starten als de minister daarvoor toestemming geeft. Daarbij wordt onder meer gekeken naar het oordeel van de Onderwijsinspectie, het aantal steunverklaringen en de geografische binding met het gebied waar de school wil beginnen.

    Als die toestemming eenmaal is gegeven, moet de gemeente zorgen voor passende huisvesting. Zorgen over de initiatiefnemer of over onrust rond een locatie kunnen wel politiek of maatschappelijk meewegen, maar zijn niet automatisch criteria waarmee de toestemming voor de school wordt ingetrokken of uitgesteld.[/info]

    Aankomend schooljaar
    Het Novum Saeculum Lyceum start naar verwachting, ondanks de bezwaren, bij het begin van het nieuwe schooljaar in Almere. Wethouder Sprong noemde 17 augustus als harde deadline: uiterlijk dan moet de gemeente huisvesting hebben geregeld.

  • Almere - Gevangenis Almere Buiten na zeven jaar mogelijk weer open

    De gevangenis in Almere Buiten gaat opnieuw open. Tenminste, dat is een voorstel van staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Claudia van Bruggen. Het maakt onderdeel uit van de plannen van het kabinet om het cellentekort in Nederland aan te pakken. De inrichting, in de volksmond ook wel bekend als ‘Almere Binnen’, wordt sinds 2019 niet meer gebruikt als gevangenis.

    Het complex was destijds een van de 26 gevangenissen die werd gesloten vanwege leegstand en bezuinigingen. Met de heropening wil het kabinet op termijn 320 extra cellen realiseren, maar die komen pas in 2033 beschikbaar. Voor de plannen is jaarlijks zo’n 60 miljoen euro gereserveerd.

    Eerder werd al gesproken over heropening van de locatie, maar het plan werd in april vorig jaar definitief van tafel geschoven vanwege geldgebrek. Ook is er in het verleden gekeken naar een tijdelijke bestemming als opvanglocatie voor asielzoekers met weinig kans op een verblijfsvergunning.

    Soberder regime en meer enkelbanden
    Naast het heropenen van gevangenissen wil het kabinet ook het cellentekort aanpakken met een soberder regime en meer gebruik van enkelbanden. Samen moeten deze maatregelen ruim 1700 extra plekken opleveren, zegt Van Bruggen.

    [storytelling:Picture:40954318]

    Gedetineerden krijgen in de eerste fase van hun straf een korter en soberder dagprogramma van maximaal twaalf weken. Dat moet de druk op het personeel verlagen en sluit volgens het kabinet beter aan bij korte straffen.

    Ook wil het kabinet dat gevangenen sneller doorgaan naar een lichter regime, waarin ze worden voorbereid op terugkeer in de samenleving. Ze krijgen dan begeleiding, mogen met verlof voor werk of dagbesteding en krijgen ook eventueel zorg of een opleiding aangeboden.

    'Vaker verlof'
    Daarnaast mogen meer gedetineerden het laatste deel van hun straf vaker thuis uitzitten, als zij aan voorwaarden zoals werk of scholing voldoen. De regeling geldt straks ook voor langere straffen, behalve voor zware criminelen.

    Volgens de staatssecretaris leidt meer verlof en begeleiding tot minder terugval in criminaliteit: "Hoe vaker je werkverlof hebt, hoe minder groot je terugval, hoe minder slachtoffers we uiteindelijk hebben", zegt Van Bruggen.

  • Flevoland - Nieuwsoverzicht 26/06 | Veel hittenieuws • Gevangenis Almere mogelijk heropend

    Goedenavond. Elke doordeweekse dag rond 19.00 uur informeren we je met dit nieuwsoverzicht over het belangrijkste en opvallendste nieuws van de dag. Met vandaag: 

    • Gevangenis Almere Buiten na zeven jaar mogelijk heropend

    • Hitterecord vandaag en morgen code oranje

    • Q-dance cancelde Defqon.1 bewust rond middernacht

    • Staatsbosbeheer zet plannen hondenbeleid Almeerderhout door

    'Almere Binnen' weer open
    De gevangenis in Almere Buiten gaat opnieuw open als het aan staatssecretaris Claudia van Bruggen ligt. Dat maakt onderdeel uit van de kabinetsplannen om het cellentekort tegen te gaan. Het complex, in de volksmond ook wel bekend als ‘Almere Binnen’, wordt sinds 2019 niet meer gebruikt als gevangenis.

    Gevolgen van de hitte
    Van ijsjes inslaan tot een hitteplan: Flevolanders hebben te maken tropische omstandigheden dezer dagen. Diverse organisaties treffen maatregelen om medewerkers en anderen te beschermen tegen oververhitting. In onze liveblog lees je over de hittegolf in Flevoland.

    Defqon.1 afgelast
    Volgens organisator Q-dance kon het besluit om Defqon.1 af te gelasten niet eerder worden genomen. Donderdagmiddag om 16.00 uur werd code rood afgegeven vanwege de hitte en pas acht uur later werd het festival gecanceld. "Bewust voor gekozen."

    Hondenbeleid Almeerderhout
    Staatsbosbeheer gaat de hondenlosloopgebieden in het Almeerderhout inkrimpen, ook als de gemeenteraad besluit het project tijdelijk stil te leggen. Dat bevestigde Riena Tienkamp, provinciehoofd Flevoland bij Staatsbosbeheer, donderdag aan de gemeenteraad van Almere

    Ander nieuws:
    Liander biedt vergoeding aan huishouders om stroom te spreiden

    Storing verholpen: Houtribbrug in Lelystad weer volledig open voor scheepsvaartverkeer

    • Eind hittegolf in zicht, weersomslag in het weekend

    Vergunningen verleend voor eerste fase datacentrum Flevokust Campus

    Vooral basisscholen in oude gebouwen vandaag dicht

    • Ongeregeldheden op Defqon.1, fans geschokt en boos over afgelasting

    Almeerder maakt toch nog debuut voor Curaçao op WK

    112-nieuws en rechtszaken:
    Buren in Lelystad voor de rechter om lekkage in de badkamer

    Huurder van woning aan Gezellenhof in Almere moet binnen week weg

    En dan nog dit:
    Wat doe je met dit hete weer met je hond? Mensen schuilen het liefst binnenshuis met een ventilator of verkoelende airco. Maar een hond moet wel uitgelaten worden. Kun je gewoon de straat op of liever niet? We vroegen het aan hondentrainer Edgard van de Kamp van de Martin Gaus Hondenschool in Lelystad.

    [storytelling:Media:162873381]

  • Biddinghuizen - Q-dance over afgelasting Defqon.1: besluit kon niet eerder worden genomen

    Volgens organisator Q-dance kon het besluit om Defqon.1 af te gelasten niet eerder worden genomen. Donderdagmiddag om 16.00 uur werd code rood afgegeven vanwege de verwachte hitte. Pas acht uur later volgde de afgelasting.

    Volgens woordvoerder Tim Boersma was die tijd nodig om de gevolgen van het besluit in kaart te brengen. "Op het moment dat code rood wordt afgegeven, gaan er heel veel radertjes draaien. Er wordt overlegd met de gemeente Dronten, de hulpdiensten en andere betrokken partijen. Daarnaast moet je kijken hoe je het vervoer regelt en hoe je ervoor zorgt dat iedereen veilig naar huis kan. Veiligheid staat voorop."

    Volgens Boersma is er bewust voor gekozen om het besluit pas rond middernacht bekend te maken. "Als we dat bijvoorbeeld al om 20.00 uur hadden gedaan, hadden mensen kunnen denken: het is de laatste avond, we gaan nog één keer helemaal los. Code rood ging om 00.00 uur in. Dat moment vonden wij daarom het meest verantwoord."

    Draaiboek lag klaar
    Boersma benadrukt dat de organisatie voorbereid was op een extreem weerscenario. "Voor zo'n groot festival liggen alle scenario's klaar. Je bouwt eigenlijk een dorp voor 70.000 mensen. Ook dit soort weersomstandigheden staan in onze draaiboeken. Er werd direct een plan van aanpak uit de kast getrokken."

    Daarbij werden verschillende partijen ingeschakeld, zoals verkeersregelaars, campingbeheer en hulpdiensten. "Zo'n operatie kost tijd. Daarom konden we het besluit niet direct na de afkondiging van code rood nemen."

    Onrust verwacht
    Na de bekendmaking ontstond onrust op het festivalterrein. Bezoekers trokken hekwerk omver, haalden vlaggen weg en dansten op dixi's. Volgens Boersma had de organisatie rekening gehouden met die reacties. "Je vertelt 50.000 mensen dat het weekend waar ze zo lang naar hebben uitgekeken niet doorgaat. Dan weet je dat er boosheid ontstaat."

    De politie hoefde volgens hem niet in te grijpen. "De politie was op afstand aanwezig, maar heeft niet ingegrepen. Wel hebben we extra beveiliging ingezet. Uiteindelijk zorgde een groep van ongeveer honderd mensen voor de onrust."

    [storytelling:Picture:162366957]

    Veel bezoekers gaven aan dat zij het nieuws vooral via sociale media vernamen. Volgens Boersma zijn alle bezoekers ook via de officiële festivalapp geïnformeerd. "Alle 50.000 bezoekers hebben een bericht via de app ontvangen. We kunnen natuurlijk niet langs alle tenten lopen om iedereen persoonlijk te informeren."

    Volgens de organisatie verloopt het vertrek van de bezoekers inmiddels zonder grote problemen. "Er rijden op dit moment 109 bussen af en aan en de uitstroom verloopt soepel."

    Vergoeding tickets
    Inmiddels is duidelijk dat bezoekers hun ticket vergoed krijgen. Over andere gemaakte kosten, zoals hotels of vervoer, wil Q-dance nog geen toezeggingen doen.

    "We gaan daar vanaf maandag mee aan de slag en bekijken iedere situatie afzonderlijk. Als iemand een vijfsterrenhotel heeft geboekt, nemen we die kosten niet voor onze rekening. Wel zorgen we ervoor dat mensen die niet naar huis kunnen, onderdak krijgen." Zo worden gestrande festivalgangers in een vakantiepark in Biddinghuizen opgevangen.

    Of de afgelasting financiële gevolgen heeft voor Q-dance wil Boersma niet zeggen. Wel laat hij weten dat de organisatie verzekerd is.

  • Flevoland - Liander biedt vergoeding aan huishoudens om stroom te spreiden, moet elektriciteitsnet ontlasten

    Huishoudens in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland kunnen een financiële vergoeding krijgen als ze hun stroombehoefte gaan spreiden. Dat kondigt netbeheerder Liander aan. Het moet het overvolle stroomnet in beide polders gaan ontlasten.

    Bedrijven krijgen al een vergoeding voor het gespreid gebruiken van stroom. Vorig jaar werd een pilotproject voor huishoudens opgezet in meerdere gemeenten in het land, zoals Dronten. Hier deden in totaal een paar honderd mensen aan mee. Nu willen de netbeheerders opschalen.

    [storytelling:Picture:41264101]

    Liander denkt voor beide polders aan het slim aansturen van laadpalen, thuisbatterijen en hybride warmtepompen. Zo kan het laden van auto's worden uitgesteld van piekmomenten naar de nacht als er veel minder vraag naar elektriciteit is.

    Ook wil de netbeheerder ervoor zorgen dat stroom van thuisbatterijen bij huishoudens het stroomnet op de beste momenten het net op gaat. Het is vooral in de winter erg druk, tussen 16.00 en 21.00 uur. Dan worden huizen elektrisch verwarmd, wordt er elektrisch gekookt en hangt de stekker aan de elektrische auto.

    'Maak het aantrekkelijk'
    De netbeheerders in het land, waaronder Liander, zetten op korte termijn in op 50.000 tot 70.000 huishoudens in het land die hun stroom kunnen gaan spreiden. Op die manier kan een stad zo groot als Haarlem op het elektriciteitsnet worden vrijgespeeld.

    Liander hoopt die aantallen te halen door dit aantrekkelijk te maken voor consumenten. De verwachting is dat zij enkele honderden euro's per jaar kunnen krijgen. Het hangt hierbij wel vanaf hoe het er thuis uitziet, zoals het aantal zonnepanelen en een grote of kleine thuisbatterij.

    Bij het pilot bleek dat huishoudens bereid zijn hun stroomverbruik te spreiden als deelname eenvoudig is en financieel loont, leert de ervaring van Liander.

    Grootste problematiek in dit gebied
    In onze provincie zijn de problemen op het stroomnet het grootst in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. Beide polders zijn nu nog gekoppeld aan Utrecht en Gelderland. Dit moet veranderen, maar er moet ook een stroomstation bij wat stagneert.

    [storytelling:Picture:41235439]

    Zo duren de problemen op het stroomnet vooralsnog tot 2033, terwijl dat in Noordelijk Flevoland - dat is gekoppeld aan Overijssel - 2031 is.

    Bij het pilot bleek dat huishoudens bereid zijn hun stroomverbruik te spreiden als deelname eenvoudig is en financieel loont, heeft Liander geleerd.

  • Lelystad - Storing verholpen: Houtribbrug weer volledig open voor scheepverkeer

    De Houtribbrug kan weer geopend en gesloten worden. Dat bevestigt Rijkswaterstaat vrijdagmiddag. Na de storing van donderdagmiddag kon één van de brugdelen niet open, waardoor de oostkolk een hoogterestrictie kreeg. Die is nu ook komen te vervallen.

    Door een computerstoring ging de brug donderdagmiddag niet meer dicht. Toen monteurs van Rijkswaterstaat het probleem onderzochten, werd de brug handmatig gesloten. Ook werd het besluit genomen om hem niet meer te openen totdat het precieze probleem was vastgesteld.

    Geen restricties meer
    Onderzoek naar de computerstoring heeft geen bevredigend antwoord opgeleverd. Toch heeft Rijkswaterstaat besloten dat de brug nu weer bediend kan worden. "We hebben hem nu twee keer zonder problemen automatisch open en dicht gedaan", vertelt een woordvoerder. Rijkswaterstaat blijft onderzoeken wat de storing veroorzaakte.

    Na de storing konden door de oostkolk alleen nog maar vaartuigen die onder de brug door pasten. De westkolk bleef open zonder hoogterestricties. Nu de brug weer volledig operationeel is, kan door beide kolken weer zonder restricties gevaren worden.

  • Flevoland - Hitte in Flevoland | Hitterecord • Zwembad Zeewolde dicht • morgen weer code oranje

    Van ijsjes inslaan tot een hitteplan: Flevolanders hebben te maken tropische omstandigheden deze dagen. Diverse organisaties treffen maatregelen om medewerkers en anderen te beschermen tegen oververhitting. In dit liveblog lees je over de hittegolf in Flevoland.

    • Vandaag is het opletten met de hitte, KNMI geeft code rood
    • Defqon.1 is volledig afgelast, het terrein stroomt leeg
    • Met 35,6 graden is er een record gemeten op het weerstation in Lelystad
    • Veel overheidsdiensten passen zich aan aan de hitte
    • Scholen sluiten de deuren, noodoplossing voor ouders die klem komen te zitten met hun kinderen
    • Het zwembad in Zeewolde is het hele weekend dicht
    • Zaterdag geldt code oranje in Flevoland

  • Flevoland - Hoe bescherm je je hond tegen de hitte? 'Liever een plasje op de vloer dan blaren op de pootjes'

    Wat doe je met dit hete weer met je hond? Mensen schuilen het liefst binnenshuis met een ventilator of verkoelende airco. Maar een hond moet wel uitgelaten worden. Kun je gewoon de straat op of liever niet? We vroegen het aan hondentrainer Edgard van de Kamp van de Martin Gaus Hondenschool in Lelystad.

    "Honden kunnen veel minder makkelijk hun warmte kwijt dan wij", vertelt Edgard. "Zij zweten via hun pootjes en koelen zichzelf door te hijgen en dat lukt niet heel goed met deze warme temperaturen". Hij maakt de vergelijking met een straathond. "Wat doen die met dit weer? Nou niks." Die gaan liggen en zoeken schaduw en verkoeling op. Dus dat is ook het advies wat wij geven: doe zo min mogelijk."

    Over het uitlaten is Edgard ook heel duidelijk. "Laat honden alleen 's ochtends vroeg uit, voor 7 uur en 's avonds laat na 22.00 uur. Tussendoor kun je ze overdag hoogstens even laten plassen, poepen en laat ze bij voorkeur alleen in schaduw lopen en op gras. Niet op de stoep of, zand of asfalt. Lukt dat niet, dan maar niet naar buiten. Ik heb liever een een plasje op de keukenvloer dan blaren op de voeten van mijn hond."

    Lekker meenemen naar het strand is ook niet aan te raden, volgens Edgard. "Het zand is heel heet nu. Een hond heeft geen teenslippers!" Ook riskant: de auto. "Gisteren hebben we een oververhitte hond ergens uit een auto gehaald", waarschuwt de hondentrainer.

  • Almere - 'Met of zonder gemeente': Staatsbosbeheer zet door met plannen hondenbeleid Almeerderhout

    Staatsbosbeheer gaat de hondenlosloopgebieden in het Almeerderhout aanpassen, ook als de gemeenteraad besluit het project Stadsbos Almeerderhout tijdelijk stil te leggen. Dat blijkt uit een e-mail van Staatsbosbeheer aan de gemeenteraad en werd donderdagavond bevestigd door Riena Tienkamp, provinciehoofd Flevoland bij Staatsbosbeheer.

    Een meerderheid van de Almeerse gemeenteraad wil met een motie voorlopig een pas op de plaats maken met de plannen voor het Stadsbos Almeerderhout. Volgens Tienkamp heeft zo'n besluit echter geen gevolgen voor het traject rond de hondenlosloopgebieden.

    "Staatsbosbeheer zal hoe dan ook, met of zonder de gemeente, aan een nieuwe zonering en nieuw hondenbeleid gaan werken", schreef de organisatie eerder aan de gemeenteraad.

    Tijdens de politieke markt herhaalde Tienkamp dat standpunt. Volgens haar staat het nieuwe hondenbeleid los van het project Stadsbos Almeerderhout en komt dat er ook als het project wordt stilgelegd.

    Gebruikersgroepen beter verdelen
    Volgens Tienkamp is een nieuwe zonering van het Almeerderhout noodzakelijk vanwege de groei van Almere en de toenemende druk op het gebied.

    Staatsbosbeheer wil verschillende gebruikersgroepen, zoals wandelaars, fietsers en hondenbezitters, beter over het gebied verdelen en tegelijkertijd meer rust creëren voor de natuur. Daarbij blijven honden volgens haar welkom in het Almeerderhout, maar niet overal los.

    De financiering van de aanpassing van de hondenlosloopgebieden komt volgens Staatsbosbeheer bovendien niet uit het budget van het project Stadsbos Almeerderhout. De inrichting en het beheer worden betaald uit eigen middelen van Staatsbosbeheer.

    Recreatieve voorzieningen onder druk
    Staatsbosbeheer waarschuwt dat het stilleggen van het project juist gevolgen heeft voor andere onderdelen van de plannen. In de e-mail schrijft de organisatie te vrezen dat een pas op de plaats "grote ongewenste effecten" heeft, vooral voor de aanleg van recreatieve voorzieningen "waar inwoners al zo lang op wachten".

    Tijdens de vergadering lichtte Tienkamp toe dat onder meer geplande recreatieve voorzieningen onder druk komen te staan als het project wordt stilgelegd of langdurig wordt vertraagd. Ook wees zij erop dat de samenwerking met de gemeente volgens haar goed verloopt, maar dat de ontwikkeling van de hondenlosloopgebieden daar niet van afhankelijk is.

    Ondanks het standpunt van Staatsbosbeheer werkt de gemeente aan een nieuw participatietraject over de hondenlosloopgebieden. Wethouder Jesse Luijendijk zegde tijdens de vergadering toe dat de gemeente tijdens dat traject geen onomkeerbare besluiten neemt op grondgebied waar zij zelf over gaat.

    Tegelijkertijd benadrukte hij dat de gemeente niet zelfstandig kan beslissen over de hondenlosloopgebieden op grond van Staatsbosbeheer.

    [info]Dit artikel is gemaakt door Fiona Mirea van 1Almere. 1Almere en Omroep Flevoland hebben een samenwerkingsverband.[/info]

  • Flevoland - Weekendweerbericht: einde hittegolf in zicht, weersomslag in het weekend

    Na een uitzonderlijk hete vrijdag vindt in het weekend een weersverandering plaats. We hebben nog wel met een hittegolf te maken. Zaterdag is het namelijk nog tropisch warm, maar minder heet dan vandaag. Zondag gaat de temperatuur flink omlaag en ontstaan mogelijk een paar buien.

    Weerbericht geschreven door weervrouw Diana Woei.

    Europa heeft met een historische hittegolf te maken. Diverse hitterecords zijn gemeten. Zo werd het voor het eerst in juni boven de 40 graden in Parijs, terwijl ten zuiden van Bordeaux dik 44 graden gemeten werd. Ook in Engeland is een nieuw junirecord gevestigd.

    In Nederland geldt vandaag voor het eerst code rood vanwege onaangename en benauwde hitte tot 23.00 uur vanavond.

    'Koele nacht'
    Bij ons in de provincie hebben we mazzel gehad dat het in de nacht naar vrijdag, ondanks de waarschuwing van het KNMI voor een tropennacht, relatief koel was met een minimumtemperatuur van 17 a 18 graden.

    De temperatuur stijgt echter wel snel, rond het middaguur is het 30 graden. Vanmiddag is het zaak om rustig te blijven en verkoeling te zoeken want het is onaangenaam benauwd met 34 tot 36 graden. De hoogste waarden worden gemeten in de steden en de zuidelijke delen van de provincie.

    De temperaturen zijn recordwaardig en gelden voor in de schaduw, in de zon is het vele malen heter. Dus uit de volle zon blijven is het advies.

    Extreme hitte verdwijnt
    Met een beetje geluk steekt in de late middag een zeebries op en is het vanavond minder heet met bij zonsondergang een graad of 28.

    In de nacht naar zaterdag draait de wind naar het noorden en zwakt af. De temperatuur daalt uiteindelijk naar 18 graden.

    Zaterdag zijn naast veel zon soms enkele wolkenvelden aanwezig. Bij een zwakke en variabele wind hebben we met de vierde tropische dag van juni te maken in onze provincie, het is wel minder heet. Het aantal tropische dagen is extreem voor juni, alleen in 2019 is dezelfde hoeveelheid dagen met een temperatuur van 30 graden of meer voorgekomen.

    Zondag zijn er flinke perioden met zon, gelukkig is de tropische lucht door een zwakke tot matige westelijke wind uit onze provincie geblazen. Het wordt nog wel zomers warm met 26 tot 28 graden.

    Lokale onweersbuien
    De lucht is in het weekend instabiel. Daardoor zijn enkele lokale regen- en onweersbuien mogelijk. Er wordt geen spectaculair onweer verwacht, toch is bij sommige buien veel regen in korte tijd mogelijk en kan de wind even flink uithalen.

    Plaatselijk buien zijn in de nacht naar zaterdag mogelijk, met name in de oostelijke delen van de provincie. Zaterdagavond en in de nacht naar zondag ontstaan verspreid over de hele provincie enkele exemplaren.

    Na het weekend relatief koel
    In de nacht naar maandag koelt het af naar 16 tot 18 graden. Daarmee is de trend gezet voor de nieuwe week, want na het weekend kunnen we eindelijk de warmte het huis uit laten tochten. De hittegolf is in de laatste dagen van juni verleden tijd, het wordt in de middag met moeite 25 graden.

    Of de tropische lucht in de eerste dagen van juli zal terugkeren staat aanstaande maandag in een vers weekweerbericht op onze site.

No module Published on Offcanvas position