Blaricum


Inhoud

Blaricum is een plaats en gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

De eerste vermelding van Blaricum in de archieven dateert volgens dr. A.J.C. de Vrankrijker van 1343. De naam zou kunnen worden verklaard uit de samenstelling van de persoonsnaam Bladheri, met het achtervoegsel -inga en het woord heem (woonplaats). De aardrijkskundige woordenboeken geven verder nog de namen Blaercom, Blarikom en Blaren om het dorp aan te duiden.

 

Ligging

Blaricum ligt in de landstreek het Gooi. Net als het nabijgelegen Laren is het van oorsprong een brinkdorp waarvan nog veel boerderijen bewaard zijn gebleven. Rond het begin van de twintigste eeuw vestigden zich in Blaricum veel rijke Amsterdammers en kunstenaars, waardoor het dorp sterk in aanzien steeg.

 

Geschiedenis

Oorspronkelijk was Blaricum een nederzetting van boeren, die woonden in plaggenhutten en eenvoudige boerenwoningen. In de tiende eeuw of misschien zelfs eerder, vestigden de eerste mensen zich in het Blaricumse heide- en bosgebied. De streek werd toen nog Naerdincklandt genoemd. Later werd dat Gooiland.

De eerste bewoners ontgonnen de woeste gronden voor het boerenbedrijf, met veeteelt op de gemeenschappelijke wiede en schapen op de heide. De boeren hielden zich bezig met plaggen steken voor het vee op stal en het inzaaien en oogsten van akkertjes. Vele eeuwen lang vormde de agrarische productie het belangrijkste middel van bestaan in de Gooise dorpen. Blaricum groeide uit tot een mooi brinkdorp, dat tot 1920 zijn oorspronkelijke agrarische karakter wist te behouden en ook nu nog bekend staat als het fraaiste dorp van de streek. Blaricum staat op grond van zijn agrarische verleden ook model voor de erfgooiers, die in het gevecht om het dagelijks bestaan moesten opboksen tegen woeste natuur, hardvochtige overheersers en vele aanvallen van buitenaf.

Omstreeks 1875 begon de ontdekking van het Gooi en met name Blaricum. Kunstenaars, schrijvers, dichters, intellectuelen en rijke Amsterdammers zochten er hun toevlucht. Daardoor veranderde de samenlevingsopbouw.
De levenswijze van niet-Blaricummers was anders dan die van de oorspronkelijke bevolking. Rondom Blaricum zijn de heiden en de engen op vele plaatsen veranderd in de riante villabebouwing. Om het unieke dorpskarakter te behouden is de kern van Blaricum in 1967 aangewezen als beschermd dorpsgezicht in de zin van de Monumentenwet.
De jongste ingrijpende verandering in de maatschappelijke structuur dateert uit 1973. Toen werd de wijk Bijvanck gebouwd om te kunnen voorzien in de woningbehoefte. De voortschrijdende industrialisering en verstedelijking verminderden het aantal boerenbedrijven.

 

Gemeente Wapen

Het wapen van Blaricum werd op 14 april 1897 door de Kroon aan de gemeente verleend. De formele beschrijving van het wapen luidt: ?In zilver, een uitgerukte korenbloemplant met drie bloemen van lazuur, de stengel en wortel van sinopel?.
De drie blauwe korenbloemen op een zilveren veld in het wapen herinneren aan het agrarische verleden.


Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Kerklaan 16
1261 JB Blaricum
ma, di, do, 8.30 - 12.30
wo, vr, 09.00 - 11.00

Correspondentieadres

Postbus 71
3755 ZH Eemnes

Advertentie


 

 

14035

 
www.blaricum.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Blaricum

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  14035
Loket Sociale Zaken  035-6472473
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  035-6991888
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  035-6472473
Bouwvergunningen  035-7513125
Inzameling Huisvuil  035-6991888
Afvalbrengstation  035-6991888
Leerlingenvervoer  035-7513377
Sportbeleid  14035

Alarmnummers en hulpdiensten Blaricum

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  035-5256044
Maatschappelijk werk  035-5231919

Hulpdiensten dieren Blaricum

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  035-6930619
Dierenbescherming  023-5287574
Melden van kadavers  0900-9221

Nieuws uit de gemeente Blaricum

Hooibrug 9, 1261 MV, ,
0 reviews

BlinX Blaricum
Dorpsstraat 8 A, 1261 ET, ,
0 reviews

BlinX (Blaricum Interior Experience) is dé plek om inspiratie op te doen voor uw interieur. Uw droominterieur wordt hier werkelijkheid! U kunt bij ons terecht voor persoonlijk advies, unieke objecten en maatwerk meubilair. Samen met onze ontwerpers gaa ...

Torenlaan 12A, 1261 GB, ,
0 reviews

Het Domein 4, 1261 JP, ,
0 reviews

Openingstijden: Maandag tot en met zondag 09.00 tot 21.00 uur.

Levensboom 8, 1261MX, ,
0 reviews

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Overleden zwemmer is Amsterdammer (19), zwembad Volendam blijft dit weekend dicht

    De persoon die vrijdag om het leven kwam in zwembad De Waterdam in Volendam is een 19-jarige man uit Amsterdam. Het zwembad spreekt van een 'tragisch ongeluk' en blijft het hele weekend gesloten voor publiek.

    Vrijdag werd in het zwembad eenpersoon gevondenen gereanimeerd. De hulp mocht echter niet meer baten. Volgens de politie gaat het om een 19-jarige man uit Amsterdam. De politie spreekt van een ongeluk, maar de toedracht is nog niet bekend.

    Volgens de politie zijn veel mensen ooggetuigen geweest van het ongeluk. Voor hen is slachtofferhulp beschikbaar. 

    Activiteiten en afzwemmen afgelast

    "In verband met het tragische ongeluk van vandaag (vrijdag) zal het zwembad zaterdag 27 en zondag 28 juni gesloten zijn voor publiek", schrijft het zwembad op hun website.

    Niet alleen het recreatief zwemmen gaat niet door, ook alle binnen- en buitenactiviteiten vervallen. Het geplande afzwemmen is ook uitgesteld. Ouders van kinderen die dit weekend zouden afzwemmen, krijgen volgens het zwembad zaterdag bericht over een vervolg.

    Geschokte reacties

    Het nieuws over het overlijden heeft veel losgemaakt in Volendam. Onder het bericht van het zwembad op sociale media stromen de steunbetuigingen binnen. Veel mensen wensen de familie en betrokkenen "heel veel sterkte" toe en spreken hun medeleven uit.

  • Dakloos door drugsdealers? Dit is hoe woningen worden 'overgenomen'

    Drugsdealers die van het ene pand naar het andere pand verhuizen om te kunnen dealen. Volgens de politie in Den Helder komt het steeds vaker voor dat drugsdealers woningen overnemen. Vooral sociaal zwakkeren en verslaafden zijn de dupe en raken in het ergste geval hun woning kwijt. Dealers zoeken dan weer een nieuwe woning uit. "Het is gewoon rondpompen." 

    "Daar is een woning gesloten en daar, en daar." Wijkagent Rolf Regtop wijst zonder te twijfelen meerdere woningen aan in de Helderse Sluisdijkbuurt. De buurt staat bekend om drugsoverlast. Aanplakbiljetten van de gemeente dat een woning is gesloten op grond van drugscriminaliteit zijn al weggehaald.

    Er zijn nog wel wat tekenen van problemen uit het recente verleden. Bij één van de deuren hangt een bord: 'Geen bezoek na 22:00 uur'. "Dat is een maatregel om de bewoner tegen zichzelf te beschermen. Die is al vaker in aanraking geweest met dealers. Hij heeft het nu redelijk op orde."

    In de drugspanden die in de afgelopen jaren in Den Helder zijn gesloten, was sprake van criminaliteit of omwonenden klaagden over extreme overlast. "We komen er meestal pas achter dat er vanuit een woning wordt gedeald zodra omwonenden gaan klagen. Klachten over bezoekers die dag en nacht in- en uitlopen." Hij wijst naar de grond. "Drugsafval zoals hier, kijk. Die kleine zakjes of wikkels betekenen vaak dat er harddrugs in heeft gezeten."

    Drugdealers winnen vertrouwen

    Als er signalen zijn van drugscriminaliteit, start de wijkagent een onderzoek. Dat wordt gemeld bij de gemeente die dan besluit om een woning te sluiten. De huurder of eigenaar staan dan op straat voor een aantal maanden. Een huurder mag bij drugscriminaliteit zelfs niet meer terugkeren in de woning. Maar hoe ontstaat zo'n drugspand?

    Regtop: "Het begint meestal met het winnen van vertrouwen. Dealers komen voor je koken, delen gratis drugs uit en op een gegeven moment is het niet meer gratis en raak je in de schulden. Dan nemen ze je woning in. Dat hebben we regelmatig zien gebeuren. Soms zelfs met geweld. Voor je het weet slapen zij in jouw bed en beland jij op de bank of op straat."

    Bij de daklozenopvang van het Leger des Heils komen geregeld mensen die van ellende hun huis ontvluchten. Irma Elbers werkt daar en kent meerdere mensen die door dealers onder druk worden gezet: "Als er dealers in huis zijn, ontstaat er vaak een grimmige sfeer. Vaak agressie. Ik ken een stel en zij bieden weinig weerstand. Voor hen is de drugs het belangrijkste. Ze dreigen daardoor straks wel hun woning kwijt te raken."

    Volgens Elbers ontstaan drugspanden deels door het gebrek aan gebruikersruimtes, zoals in Alkmaar of Zaandam. Ruimtes waren verslaafden hun drugs kunnen gebruiken. Maar ook bezuinigingen spelen een rol. "Er zijn eigenlijk te weinig mensen om zorg te bieden. Het kan echt hoor, als je met zijn allen - gemeente, politie, woningstichting - de handen in elkaar slaat, kun je van tevoren al veel problemen voorkomen."

    Als een pand op last van de gemeente wordt gesloten, schuift de groep dealers en gebruikers weer verder op, vertelt wijkagent Regtop: "Die dealers hebben er geen pijn van. Maar iemand die zijn woning kwijt is, daarvoor moeten we kijken naar maatwerk, kijken of we zo iemand op voorhand kunnen ondersteunen voordat ie weer uit huis wordt gezet."

    In een reactie schrijft verhuurder Woningstichting Den Helder dat zij altijd eerst in gesprek gaan met de huurder. "Bij overlast maken we ook gebruik van Buurtbemiddeling. Vaak leidt dit al tot een oplossing. Pas als er niks aan de situatie verandert, gaan wij strenger waarschuwen." Dat kan leiden tot ontbinding van het huurcontract.

    Wijken veilig en prettig houden

    "Bij drugsoverlast (...) ontbinden wij de huurovereenkomst en sturen wij aan op ontruiming van de woning." De gemeente hanteert een 'lik-op-stukbeleid': snel en duidelijk optreden om de wijken veilig en leefbaar te houden. 

    Dat wil ook wijkagent Regtop: "Met sluiting van een pand geven we een signaal af aan dealers en gebruikers. De buurt heeft geen overlast meer. Maar als het zich vervolgens een paar meter verplaatst, heeft de buurt er natuurlijk geen profijt van. Wij proberen de dealers strafrechtelijk aan te pakken, maar diegene die eromheen hangen proberen we in de hulpverlening te krijgen. Maar als die niet willen, kunnen wij niets."

  • Nog één middagje puffen, daarna maakt recordhitte plaats voor onweer

    Na de uitzonderlijk hete vrijdag, met temperaturen tot wel 38 graden, wordt het vandaag al iets minder warm. Toch blijft het zomers met temperaturen boven de 30 graden. Vanavond slaat het weer om en volgen er stevige regen- en onweersbuien. 

    Volgens NH-weerman Jan Visser wordt het vandaag op veel plekken in Noord-Holland opnieuw tropisch warm, "maar niet zo extreem heet als gister". Het wordt zo'n 30 tot 32 graden. Alleen op Texel blijft het met ongeveer 29 graden iets koeler.

    Het blijft overdag op de meeste plaatsen droog. Wel trekken er geregeld wat wolkenvelden over en is een enkele bui niet helemaal uitgesloten.

    Kans op stevige onweersbuien

    Vanavond en vannacht slaat het om en kunnen er stevige regen- en onweersbuien over de provincie trekken. Het KNMI heeft code geel afgegeven voor zware onweersbuien voor het hele land. 

    Morgen aangenamer

    Zondag breekt de zon in de ochtend alweer geregeld door. De temperatuur komt dan uit tussen de 25 en 28 graden. Ook neemt de luchtvochtigheid af. "Het zal weer een stuk aangenamer voelen dan afgelopen dagen", aldus Jan. 

    Terug naar normale temperaturen

    Na het weekend is de extreme hitte definitief voorbij. Vanaf maandag ligt de temperatuur rond de 24 graden en ook in de dagen daarna blijft het weer rustig, met waarden die gebruikelijk zijn voor de tijd van het jaar. Daarmee komt een einde aan de uitzonderlijke hittegolf die Noord-Holland de afgelopen dagen in zijn greep hield.

  • Van rattenplaag tot ruzie om Baby Shark-claxon: vijf opmerkelijke verhalen uit Noord-Holland

    Bianca's leven werd verwoest door een mislukte operatie, in Purmerland houden bestuurders zich niet aan de snelheidslimiet, Alastons familie wil weten wat er met hem is gebeurd, hier in Haarlem stikt het van de ratten en de brandweer ruziet om een liedje. Dit zijn vijf verhalen uit Noord-Holland die je niet wilt missen.

    Ratten in huis, onder de vloer én in de straat. In deze Haarlemse wijk loopt de overlast volledig uit de hand.

    Deze Baby Shark-claxon leidde tot een vier dagen durende stakingbij de brandweer in Julianadorp. 

    Wat een kleine cosmetische ingreep had moeten zijn, veranderde het leven van Bianca voorgoed. Haar aangrijpende verhaal lees je hier.

    De maximumsnelheid ging op papier omlaag, maar in de praktijk raast het verkeer nog altijd door Purmerland. Bewoners wachten al maanden op een veiligere weg, maar de beloofde maatregelen laten nog altijd op zich wachten.

    Wat gebeurde er tijdens de politie-inval waarbij de 39-jarige Alaston overleed? Zijn nabestaanden eisen opheldering en nemen juridische stappen.

  • Niek liep door metaalsnippers de Ironman op zijn sokken

    Niek (32) had 9 maanden getraind voor de Ironman in Hamburg, besteedde duizenden euro's aan materiaal, coaching en voeding, maar op de dag van de wedstrijd leek het bijna voor niets te zijn geweest. Door vermoedelijke sabotage van een buurtbewoner moest Niek op zijn sokken lopen, maar waar anderen stopten, ging hij door. En dat heeft een bijzondere reden.

    Niek staat in het Vondelpark nog steeds te glunderen. Zijn wedstrijdsnor is er inmiddels af, maar het gevoel van de Ironman in Hamburg weet hij nog precies na te vertellen. Niek begon de race zonder problemen. Hij was al klaar met 3,8 kilometer zwemmen en ook de volle 180 kilometer fietsen leek probleemloos te verlopen, tot kilometer 150. Toen begon de ellende.

    De eerste lekke band was een feit, vervelend, maar niets bijzonders. Iedere deelnemer heeft gewoon twee reservebanden mee 'voor het geval dat'. Nog geen twee kilometer later gebeurde het opnieuw. En dan is het toch een beetje zweten. Weer een paar kilometer later was ook zijn laatste reserveband lekgereden.

    Niek ging lopend verder, want opgeven kon hij niet: "Al moesten ze mij van het parcours slepen." Wat bleek? Een boze buurtbewoner had ogenschijnlijk de route gesaboteerd met metaalsplinters, waardoor het voor veel deelnemers einde oefening was. Dat onderzoek is nog lopende.

    Niek ging lopend door. Maar op wielrenschoenen lopen is niet goed voor de schoenen en ook heel pijnlijk voor zijn voeten. Hij besloot daarom zijn schoenen uit te doen en op zijn sokken verder te gaan.

    10 kilometer lang lopen op asfalt waar je om de zoveel tijd op een metaalsplinter stapt. "Pure frustratie voelde ik toen, maar dat zette ik om in volhardendheid en positiviteit." Uiteindelijk was er een andere deelnemer die Niek uit de brand hielp en zijn reserveband gaf. Niek kon eindelijk weer zijn schoenen aandoen en verder fietsen. Dit keer zonder opnieuw lek te rijden. Na ook nog 42 kilometer hardlopen krijg Niek zijn welverdiende medaille. "Ik heb die jongen na de wedstrijd nog een hele dikke knuffel gegeven."

    Waarom hij niet, net als andere deelnemers, opgaf? Daar zit een heel verhaal achter. Tien jaar geleden brak Niek zijn nek door een duik te nemen in een ondiep zwembad in Zuid-Afrika. Twee nekwervels waren verbrijzeld waardoor hij verder moest in het leven met een metalen plaat in zijn nek. "Ik was daardoor letterlijk een Iron man", zegt Niek lachend. Door deze ervaring voelt de Amsterdammer dat hij nooit mag opgeven en positief moet blijven. Met de medaille om zijn nek is hij letterlijk en figuurlijk een Iron man.

  • Gewonde bij mogelijke steekpartij Hilversum

    Bij een vechtpartij aan de Arminiushof in Hilversum afgelopen nacht is een persoon gewond geraakt. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht. Bij de vechtpartij zou mogelijk zijn gestoken.

    De vechtpartij vond vlak na middernacht plaats. Hier waren diverse mensen bij betrokken, laat een woordvoerder van de politie weten. En er zou dus mogelijk zijn gestoken.

    Gewonde naar het ziekenhuis

    De politie laat weten dat er in ieder geval één persoon gewond is geraakt en naar het ziekenhuis is gebracht. Over de identiteit en huidige toestand van deze persoon is nog niets bekend.

    Of er daadwerkelijk gestoken is kan de politie nog niet met zekerheid zeggen. Ook is er nog niet bekend of er aanhoudingen zijn verricht.

  • Hitte zorgt voor problemen tijdens uitvaart: "Lichaam moeilijker te koelen"

    Ook de begraafplaats ontkomt niet aan de hitte deze dagen. Het dragen van de kist, het speechen in de volle zon en het koelen van een lichaam lijden onder de tropische temperaturen. De Amsterdamse uitvaartondernemer Peter van Schaik raadt voorlopig af om een lichaam langere tijd thuis op te baren.

    De koelmachine in het uitvaartcentrum in Amsterdam wijst -23 graden aan. Peter van Schaik laat zien hoe die machine - die je onder het bed of kist legt - normaal gesproken zorgt dat het lichaam koel blijft. Met deze temperaturen is dat een stuk lastiger.

    Lichaam eerst in koelruimte

    "Vooral in huizen die heel warm worden, zien we dat de machine het lichaam niet meer koel kan houden. Door de warmte kan het lichaam dan sneller ontbinden", legt de uitvaartondernemer uit. Daarom adviseert hij om een lichaam eerst een paar dagen in een koelruimte te leggen in een uitvaartcentrum.

    Maar ook op en rondom het graf is het opletten. "Op de begraafplaats staan mensen rond het graf. Zeker bij het laatste woord kan dit lang duren. Ook moet de overledene daar vaak in de volle zon heen gedragen worden. Het is dan belangrijk om voldoende schaduw te pakken en water te drinken", vertelt hij.

  • Er leeft een kudde bizons in de Kennemerduinen

    Echt waar, 18 Europese bizons banjeren door de duinen bij het Kraansvlak tussen Haarlem en Bloemendaal aan Zee. In een omheind gebied, dat wel, maar verder leven ze daar als in de oerbossen van Oost-Europa. Met de boswachters van PWN zijn we op zoek gegaan naar deze dieren die ook wisent worden genoemd en die een verborgen leven leiden. 

    Het is nog een hele toer om de wisenten te vinden. Boswachter Simone de Maat heeft een truc: "Sommige dieren dragen een halsband met een zender zodat we via gps kunnen zien waar ze ongeveer zijn." Maar ook dan valt het niet mee want groot als ze zijn, een wisent achter een boom of een struik is onzichtbaar. Dat is in de video goed te zien.

    Op zoek naar de wisenten zien we nog een prachtige reebok. "Onze wisenten zijn onderdeel van een Europees fokprogramma zodat dit bijna uitgestorven dier straks weer in grotere aantallen in de Europese bossen kan gaan leven. Ook leren we nu wat ze eten en hoe ze zichzelf gezond houden."

    Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland bestaat 30 jaar. Het Kraansvlak, waar de wisenten leven, is onderdeel van het Nationaal Park. Buiten het broedseizoen is er een wisentenroute te bewandelen. In het bezoekerscentrum aan de Zeeweg is daarover meer te vinden.

  • Zo ziet de voorbereiding van AZ, Telstar, FC Volendam en Ajax eruit

    De clubs staan weer te trappelen voor het nieuwe voetbalseizoen. Met AZ, Ajax en Telstar komen er drie Noord-Hollandse clubs uit in de eredivisie. FC Volendam speelt na de degradatie van afgelopen seizoen weer in de eerste divisie. Hieronder check je hoe de oefencampagne richting het nieuwe seizoen eruit ziet.

    Oefenprogramma AZ: 

    21 juni: Eerste training
    27 juni: AZ - Jong AZ: AFGELAST
    4 juli: AZ - KAA Gent, V.V. Dirkshorn (16.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Epe
    11 juli: AZ - Almere City, besloten wedstrijd
    15 juli: N.N.B.
    18 juli: N.N.B.
    22 juli: N.N.B.
    25 juli: AZ - Olympiakos, AZ Stadion (15.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma Telstar: 

    22 juni: Eerste training
    27 juni: Helmond Sport - Telstar: AFGELAST
    4 juli: Almere City - Telstar, Epe, besloten wedstrijd
    11 juli: Sparta - Telstar, Juliana Sportpark, 's-Gravenzande (14:00 uur)
    17 juli: De Graafschap - Telstar, Sportpark De Greune, Haaksbergen (14:00 uur)
    18 juli: Open Dag, Stadion Telstar (12:00 uur)
    21 juli: N.N.B.
    25 juli: Visserstoernooi tegen VV Katwijk & Kon. HFC, Sportpark De Krom, Katwijk (13.30 uur)
    29 juli: RKC Waalwijk - Telstar, Trainingscomplex RKC Waalwijk (14.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma FC Volendam: 

    24 juli: Eerste training
    5 juli: RKAV Volendam - FC Volendam (14.00 uur) + open dag
    11 juli: Jong AZ - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    15 juli: Almere City - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

    Tekst loopt door onder de foto.

    Oefenprogramma Ajax: 

    22 juni: Eerste training
    4 juli: Ajax - Panathinaikos, EFC'58 Ermelo (17.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Garderen
    10 juli: Ajax - AEK Larnaca, vv Hulshorst (18.00 uur)
    15 juli: Ajax - VfL Bochum (17.00 uur), De Toekomst, besloten wedstrijd
    18 juli: Ajax - Olympiakos (15.30 uur), De Toekomst besloten wedstrijd
    26 juli: Ajax - Burnley, Johan Cruijff Arena (14.00 uur)
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

  • Spanbroek neemt definitief afscheid van voormalig Scheringa Museum

    Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.  

    Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van 'hun' museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.

    NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Spanbroekerweg.

    Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.

    Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald. 

    Het faillissementvan de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa. 

    Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. "Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest", aldus Scheringa.

    Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. "Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand", lacht hij. 

    'Krijgen er iets moois voor terug'

    Serieuzer: "Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen."

    Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. "Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet", zegt Nico. "Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug."

No module Published on Offcanvas position