NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Vrouw (84) die uit water werd gehaald in Amstelveen overleden

    De vrouw (84) die vanmiddag uit het water is gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen is overleden. 

    Een politiewoordvoerder vertelt dat de vrouw met een rollator liep. Ze is gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten: ze is ter plaatse overleden. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig waren. 

    Hulpdiensten plaatsten vanmiddag een zichtscherm, de politie zette een container neer en de directe omgeving was afgezet. 

  • Voormalig Scheringa Museum in Spanbroek met de grond gelijk gemaakt

    Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.  

    Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van 'hun' museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.

    NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Dick Ketlaan. 

    Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.

    Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald. 

    Het faillissementvan de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa. 

    Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. "Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest", aldus Scheringa.

    Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. "Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand", lacht hij. 

    'Krijgen er iets moois voor terug'

    Serieuzer: "Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen."

    Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. "Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet", zegt Nico. "Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug."

  • Kwallen overspoelen Zandvoort, net nu bezoekers verkoeling zoeken

    Strandgangers moeten bij Zandvoort vandaag niet alleen rekening houden met code rood, maar ook met de vele kwallen die er liggen en zwemmen. 

    Voor de Reddingsbrigade in Zandvoort is het met of zonder kwallen al een spannende dag. "We weten eigenlijk niet zo goed wat er gaat gebeuren. Het advies is: 'Blijf binnen', maar we zien op het strand dat er toch een hoop mensen zijn", vertelt Ernst Brokmeier terwijl hij over het strand kijkt. "We verwachten dat dat wel zo blijft, dus het is afwachten hoe het loopt."

    "Van biologen heb ik begrepen dat het hoort bij de tijd van het jaar. Met de aflandige wind, onderstroom naar de kant en de temperatuur van het water komen de kwallen dichter onder de kant te zitten."

    Dat code rood nu gepaard gaat met een golf aan de kwallen, is voor de Reddingsbrigade geen reden tot paniek. "De kwallen op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Een enkeling kan een allergische reactie krijgen." Bij de meeste mensen blijft het alleen bij prikken en jeuken voor een paar minuten.

    Deze strandgangers doen toch een poging

    Toch ziet Brokmeier dat de aangespoelde kwallen de strandgangers ervan weerhoudt om de zee in te gaan. "We zien een hoop mensen die de zee ingaan, maar na een paar stappen het toch maar laten."

    Maar dat geldt niet voor iedere strandganger. De 13-jarige Rhowyn Groenendijk uit Zandvoort staat al met zijn surfboard in de aanslag om het water in te gaan. Zijn twee vrienden wachten het nog even af. "Ik ben best wel vaak gestoken door een kwal, dus dat maakt niet zoveel uit," zegt Rhowyn. 

    Strandganger Frans Smit lijkt zich ook niet druk te maken om de kwallen. Hij wandelt met blote voeten dwars door het zeewater. "Je kunt wel zwemmen, maar je moet wel voorzichtig zijn", zegt de Hoofddorper. "Als het goed is draait de wind vanmiddag naar het westen, komt er een klein briesje en zullen de kwallen ook verdwijnen."

    Wat te doen bij een kwallenbeet? 

    Mocht je toch gestoken worden, dan moet je volgens Brokmeier eigenlijk zo min mogelijk doen. "Probeer eerst te spoelen met warm water. Dat werkt het best. Je kan ook een beetje zand erover wrijven. Maar meestal zie je dat met een paar minuutjes de prik weg is en dat je daarna weer kan genieten van je dag."

  • 🔥 Hitteblog: Morgenavond code geel vanwege onweer • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • John en Erica gaan als vips door Kansas: "Iedereen wilde met ons praten"

    Als vips worden ze ontvangen in Kansas City. John en Erica van den Berg uit Abbenes zijn in de Verenigde Staten voor het WK en bezoeken elke wedstrijd van het Nederlands elftal. John doet verslag aan NH.

    Vorige keer vertelde John dat hij en zijn vrouw gingen slapen bij het stel Kenzie en Jen Marshall in Kansas. Die hadden ze via een Facebookbericht gevonden. Wat de Hollanders stond te wachten hadden ze nooit verwacht. "Toen we daar aankwamen, hadden ze allebei een Nederlands elftalshirt aan en een tas vol oranje cadeautjes voor ons."

    Alle oranje items uitverkocht

    John en Erica werden meegenomen naar een barbecuerestaurant en de dag daarna hadden Kenzie en Jen een barbecue bij hen thuis georganiseerd. Ze hadden hun vrienden uitgenodigd en John en Erica mochten Nederlandse Oranjefans uitnodigen. Iedereen, Nederlands én Amerikaans, was gekleed in het oranje.

    De winkels in Kansas hadden geanticipeerd op de komst van de fans, want aanvankelijk waren daar veel oranje items te vinden: shirts, sjaaltjes met Kansas erop en hoedjes. Maar John vertelt dat momenteel alles uitverkocht is en het moeilijk is om oranje items te vinden.

    John hoorde van een café net buiten de stad, dat oranje was gekleurd, en daar moest hij natuurlijk een kijkje nemen. "Toen wij het café binnenkwamen had iedereen een oranje shirtje aan. Maar wat bleek: het waren alleen maar Amerikanen. Toen zij erachter kwamen dat wij Nederlands waren, wilde iedereen met ons praten. We kregen drankjes aangeboden en hoefden voor het eten bijna niets te betalen. We waren er een soort beroemdheid." De café-eigenaar had een paar maanden geleden zelfs 400 kroketten vanuit Nederland laten overkomen.

    400 kroketten ingekocht

    "Wij hebben dit nog nooit meegemaakt tijdens een oranjetoer. Tijdens de fanwalk kwamen we Amerikanen tegen die twaalf uur hadden gereden om de fanwalk mee te lopen."

    John en Erica zijn al bij veel fanwalks geweest in verschillende landen, maar wat ze hier meemaken met de Amerikanen verbaast hen enorm. "De fanmars was nog groter dan vorige keer, er kwam geen eind aan. Het waren 22.000 mensen in het oranje."

    Of de wedstrijd van Nederland tegen Tunesië door zou gaan, was even spannend, want er was noodweer. Maar gelukkig mochten ze ondanks een hoosbui toch naar het Arrowhead Stadium. "Wij zaten lekker droog op stoelen met kussentjes. De mensen om ons heen hadden 6.000 dollar betaald voor die plekken. Wij hebben maar niet tegen ze gezegd dat wij er maar 60 euro voor hebben betaald. We bleven ons maar afvragen: waar hebben we dit allemaal aan te danken?"

    'Die gaan we zeker winnen' 

    En daar hield hun geluk niet op, want het Nederlands elftal won met 3-1 van het Tunesische team. John: "In de eerste zeven minuten was het eigenlijk al besloten."

    De volgende wedstrijd is tegen Marokko in Monterrey, Mexico. Vandaag kijkt het stel hoe ze het beste in Mexico kunnen komen: met het vliegtuig of misschien toch met de bus. Als onderdeel van de knock-outfase zal deze wedstrijd uitmaken of Nederland naar huis moet. Maar daar denkt John niet aan: "Die gaan wij zeker winnen, Marokko is geen team waar wij van gaan verliezen."

  • Zo werd ontsnapte rode vari gevangen: "Voor hem is dit vooral heel stressvol"

    Een rode vari is vanmiddag ontsnapt uit Artis en belandde hoog in een boom, een paar honderd meter van Artis vandaan. De halfaap hield politie, brandweer en verzorgers in de hitte lang bezig, voordat hij met behulp van verdovingspijlen veilig uit de boom kon worden gehaald.

    De aap zat hoog in de boom, goed verstopt. Zo was het ook voor de verzorgers van Artis even zoeken. "We kregen een melding van de politie dat er ergens een aap zat. Dus we zijn meteen op pad gegaan om hem te lokaliseren", vertelt Maartje de Vries, teamleider bij Artis. 

    Het dier werd rond het middaguur in een boom gevonden, op slechts een paar honderd meter van de dierentuin. Volgens Artis moet de vari na het voeren in de ochtend uit zijn verblijf zijn ontsnapt. Hoe dat precies kon gebeuren is nog onduidelijk.

    "We hebben geen idee hoe het dier is ontsnapt, misschien is hij ergens van geschrokken", zegt De Vries. "We hebben ze vanmorgen gewoon gevoerd en toen hebben we ze allemaal gezien. Ergens in de tussentijd is er dus iets gebeurd, maar het blijft speculeren."

    Het vangen van de halfaap duurde ruim een uur. Dat kwam volgens Artis doordat er uiterst voorzichtig te werk moest worden gegaan, zeker vanwege de hoge temperaturen. "Het is superheet, zowel voor ons als voor de halfaap. Je wilt niet dat hij zo overstuur raakt en oververhit", legt De Vries uit.

    Verdoving

    "Je wilt hem verdoven, maar dat moet zorgvuldig gebeuren. Het is bovendien supermoeilijk om een dier op zes meter hoogte te raken. Je wilt hem niet in zijn oog raken, maar het liefst in zijn bilspier." Uiteindelijk werd de rode vari met meerdere verdovingspijlen geraakt. Nadat de verdoving volledig was ingewerkt, haalde de brandweer het dier met een ladderwagen uit de boom.

    De rode vari is een halfaap en komt uit een klein gebied in de regenwouden van Madagaskar. Daar leeft hij hoog in de tropische bomen. De soort staat op de Rode Lijst van de IUCN als ernstig bedreigd. Om uitsterven te voorkomen bestaan er natuurreservaten op Madagaskar en nemen dierentuinen, waaronder Artis, deel aan internationale soortbehoudsprogramma's.

    Volgens De Vries is de ontsnapping voor het dier allesbehalve een avontuur. "We balen hier enorm van, ook voor het dier. Misschien wilde hij even een kijkje nemen, maar hij wil helemaal Amsterdam niet in. Voor hem is het een heel nieuwe, gekke omgeving en dat levert veel meer stress op dan plezier."

    Artis benadrukt dat ontsnappingen zelden voorkomen. "We proberen echt alles te voorkomen zodat dit niet gebeurt. Het gebeurt gelukkig ook heel weinig."

    Roes uitslapen

    De rode vari is inmiddels teruggebracht naar Artis. Daar wordt hij opnieuw onderzocht door een dierenarts en mag hij in een koele ruimte rustig bijkomen van de verdoving. 

    "Hij wordt helemaal nagekeken en slaapt zijn roes uit. De komende dagen houden we hem goed in de gaten", zegt De Vries. "Met deze hitte moet hij eigenlijk gewoon lekker ontspannen in een boom liggen. Uiteindelijk heeft hij dat in de stad wel gevonden, alleen de weg ernaartoe is voor hem ontzettend stressvol geweest."

  • Babbelen met Barend: Geen code rood, maar code oranje na overwinning op Tunesië

    De oogjes zijn klein en de temperatuur is hoog na de nachtelijke wedstrijd van Oranje. Het Nederlands Elftal heeft de poulefase afgerond met een klinkende overwinning. Aan de hand van drie stellingen blikken we met analist Barbara Barend daarom terug op Nederland-Tunesië. 

  • 'Met de komst van het chaletpark wordt het aan de dijk van Schardam veel te druk'

    De ruimte in Noord-Holland wordt steeds schaarser. Wonen, natuur, recreatie en klimaatmaatregelen vragen allemaal om een plek, terwijl de beschikbare ruimte beperkt is. In een nieuwe aflevering van Expeditie Noord-Holland onderzoekt Koen Bugter hoe die ruimtepuzzel wordt gelegd rond de dijken van Hoorn en Schardam, waar uiteenlopende belangen samenkomen.

    In Hoorn moesten eerder geliefde populieren plaatsmaken voor een dijkverzwaring. Het zorgde voor onrust en protest. Inmiddels heeft meubelmaker Martijn Neuvel van de bomen onder meer tafels gemaakt. Deze tafels staan onder andere in een restaurant, op steenworp afstand van waar de populieren ooit stonden.

    "Zo is de cirkel weer echt rond. Letterlijk en figuurlijk. De tafel is rond. Ik vind het mooi dat we er iets moois van hebben kunnen maken. In plaats van dat het in de papiermolen is verdwenen. Inderdaad een mooi laatste eerbetoon."

    Nadenken over combineren

    Ton Bossink, planoloog van de provincie Noord-Holland, legt uit dat juist doordat er beperkte ruimte is, belangen samen moeten komen. "Een van de slimste dingen om te doen, is nadenken over welke functies je kunt combineren. Waterveiligheid, recreëren en natuur komen hier bij deze dijkverzwaring samen."

    Er ligt inderdaad naast de verzwaarde dijk sinds een aantal jaren een stadsstrand én vogels krijgen de ruimte. Veel mensen in Hoorn genieten er van. "Het is supermooi geworden. Het is nog wel een beetje kaal," aldus een van de recreanten. Een andere wandelaar: "Wat hier niet zou misstaan? Een rijtje populieren!"

    Van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen

    In Schardam protesteren bewoners aan de dijk tegen de komst van een groot chaletpark op het terrein dat nu nog een kleinschalige camping is. Kees Koeman woont al 32 jaar aan de dijk.

    "Er gaat een veel intensievere vorm van recreatie plaatsvinden. De mensen die chalets huren gaan eropuit. Het wordt gewoon heel druk." Zijn buurman Alfons Jansen, eveneens bezorgd, vult aan: "We gaan van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen per jaar."

    Ook is er grote zorg over de toekomst van andere dijkbewoners. De ransuil en de ratelslang zouden door de komst van het chaletpark in het gedrang komen.

    Hoe dat zit zie je in bovenstaande video.

    Ontwerp-omgevingsvisie

    In Expeditie Noord-Holland zie je kortom hoe er wordt gepuzzeld met de beperkte ruimte. Hoe ziet onze provincie er de komende decennia uit? De Provincie heeft daarvoor haar ontwerp-omgevingsvisieklaar en wil weten wat jij als inwoner daarvan vindt. 

  • Binnenvaartschipper niet vervolgd voor dodelijke aanvaring in Westelijk Havengebied Amsterdam

    Een binnenvaartschipper betrokken was bij een dodelijke aanvaring in Amsterdam wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Het ongeluk gebeurde vorig jaar oktober in de buurt van de Afrikahaven (Westelijk Havengebied) in Amsterdam. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) valt de man niets te verwijten. Bij de aanvaring kwamen twee mannen van 24 en 30 jaar uit Haarlem en IJmuiden om het leven.

    Het ongeluk gebeurde op 26 oktober.

    Uit politieonderzoek is een beeld naar voren gekomen over wat er die dag misging, meldt het OM vandaag. Het binnenvaartschip, van een Amsterdamse rederij, voer rechtdoor in de richting van het Noordzeekanaal. 

    Een andere, kleinere boot, een vlet van vennootschap De Koperen Ploeg, voer op dat moment in de richting van de Zanzibarhaven. Als kleiner schip had de vlet voorrang moeten verlenen aan het binnenvaartschip. Maar dat gebeurde niet.

    In plaats daarvan kruiste de vlet vóór het binnenvaartschip langs, waarna die werd aangevaren.

    Botsing kon niet voorkomen

    Toen de binnenvaartschipper merkte dat het mis dreigde te gaan, heeft hij het schip nog tot stilstand te proberen brengen, bevestigen ook getuigen. Die poging bleek tevergeefs: een botsing kon niet meer worden voorkomen. De opvarenden van de vlet, een schipper en passagier, raakten vermist.

    Het duurde meer dan 30 uur voordat beide lichamen werden gevonden.

    "Het was op het moment van het ongeluk al donker", vertelde een politiewoordvoerder destijds. "Water is sowieso altijd donker. Dus het is altijd lastig zoeken. Daarnaast heb je te maken met stromingen en andere weersinvloeden."

    Het OM concludeert nu dat niet kan worden bewezen dat de binnenvaartschipper schuld heeft aan het ongeval, waardoor hem geen 'dood door schuld' ten laste kan worden gelegd.

    Hij heeft volgens justitie niet verwijtbaar gehandeld. Justitie heeft de nabestaanden van de slachtoffers geïnformeerd dat de schipper niet wordt vervolgd.

  • Hulpdiensten en verzorgers in rep en roer na ontsnapping aap uit Artis

    Uit Artis in Amsterdam is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap, uit de familie de maki's, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Zowel de politie als een team van Artis was ter plaatse om het dier te pakken te krijgen. Inmiddels is de rode vari uit de boom gehaald en weer teruggebracht naar zijn verblijf.

    Hij is inmiddels met een verdovingspijl in zijn buik geraakt, het wachten is totdat hij naar beneden valt. 

    Omstanders konden vanmiddag hun ogen niet geloven, toen ze het dier in de boom zagen zitten. De halfaap werd vanmiddag rond 12.30 uur voor het eerst gespot. Een omwonende geeft aan vanmorgen al een opvallend geluid te hebben gehoord. Dat zou best kunnen kloppen, want de rode vari staat bekend als herrieschopper. Ze maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen. 

    Verdovingspijltje

    Inmiddels zijn de politie en een team van Artis aanwezig om de halfaap uit de boom te krijgen. Het dier is met een verdovingspijltje geraakt. Het is nu een kwestie van tijd voordat hij naar beneden valt, waar de verzorgers van Artis klaarstaan om hem met doeken op te vangen. Mocht hij niet vanzelf naar beneden vallen, kan de brandweer omhoog om hem uit de boom te halen. 

    Volgens een woordvoerder van Artis waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. De dierentuin realiseerde zich pas dat het dier vermist was toen ze een melding kregen van de politie. De woordvoerder benadrukt dat de vari niet gevaarlijk is, en dat hij rustig in de boom zat waardoor hij snel gevonden werd. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, is nog niet duidelijk. 

    Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis ook al aangepast, omdat er drie bijna ontsnapten. Volgens de Artis-woordvoerder zitten de rode vari's echter niet in hetzelfde verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn. 

No module Published on Offcanvas position