Heiloo


Heiloo is een dorp en gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

 

Geschiedenis

Heiloo (van: Heilig loo = heilige hoogte). Het woord "loo" wordt geassocieerd met een hoger gelegen locatie,[1] zoals de locatie van de Witte Kerk. Deze ligt niet, zoals ooit verondersteld, op een terp, maar op een duintje. Op de westelijke strandvlakte van Heiloo is onder andere een paalcirkel aangetroffen. De ouderdom van de structuur is met behulp van C14-datering gedateerd in 800 v.Chr. (Vroege IJzertijd). In de directe omgeving zijn kringgreppels, kuilen en runderpaden opgegraven uit dezelfde periode en jonger. Vanaf de jaartelling werd in het voormalige kweldergebied ten westen van de strandwal Limmen-Heiloo-Alkmaar gewoond. Vondsten uit de Romeinse Tijd zijn bekend ter hoogte van de Vennewatersweg, aan de Zeeweg, in het Maalwater en verder in de richting van Alkmaar.

Rondom de kerstening zijn diverse verhalen bekend. Maar ook hier ontbreekt het aan schriftelijke en archeologische bronnen. Veel van de verhalen zijn ontstaan in de loop van de 17e eeuw. Toen was sprake van een romantisering van het buitenleven. Sommigen zijn nog steeds van mening dat het Heilooër bos identiek is aan het Baduhennawoud waar de Friezen in de Slag van Baduhenna 1300 Romeinen doodden. Zo werd gezegd dat het woud van Baduhenna na de kerstening werd verdoemd voor zijn heidense rituelen.

Het zal Willibrord zijn geweest die er rond 690 gepredikt heeft en er een bedevaartsoord van heeft gemaakt. Echter zijn geen archeologische vondsten bekend die dit verhaal kunnen bevestigen. Bovendien is nog maar de vraag of ten tijde van het verhaal het gebied bebost is geweest. Het huidige bos is veel jonger. Het ontstaan van het bos heeft voor een groot deel te maken met de eerste beplanting van het landgoed Nijenburg. Volgens pollenanalyse op diverse plaatsen op de strandwal was het gebied al in de bronstijd boomarm.

Volgens de overlevering vond boerenknecht Nelis in de veertiende eeuw tot twee keer toe een Mariabeeldje op dezelfde plaats op een zandweg nabij Runxputte, een gehucht bij Heiloo. Terzelfder tijd zou een rijke koopman uit Alkmaar, genaamd Johannes Mors over het beeldje en Runxputte hebben gedroomd. Hoewel hij nog nooit van Runxputte gehoord had, kreeg hij in zijn droom de opdracht het plaatsje te bezoeken. Hij schonk geld om er een kapel te laten bouwen, ter ere van Maria. In 1409 werd de kapel in gebruik genomen en van heinde en verre stroomden de mensen toe. Tijdens het Beleg van Alkmaar in 1573 maakten de protestanten en Staatse troepen de kapel met de grond gelijk.

In 1905 werden de fundamenten van de kapel ontdekt en de bedevaartstraditie herleefde. In 1913 werd de bedevaartskerk Onze Lieve Vrouwe ter Nood gebouwd, bedoeld als noodkerk maar nooit vervangen, in 1930 gevolgd door de Genadekapel, beide naar ontwerp van architect Jan Stuyt. Tijdens de jaren van het Rijke Roomse Leven werd de kapel zeer druk bezocht. Godfried Bomans ging er, zoals hij beschreef in Beminde Gelovigen, jaarlijks met zijn klas naartoe. Ook voor Gerard Reve had het een speciale betekenis. Bij de kapel is ook een put, die geneeskrachtig water zou bevatten.

Het raadhuis van Heiloo dateert van 1926. Daarnaast staat er in Heiloo een witgepleisterd kerkje uit de 12e eeuw dat het 'witte kerkje' genoemd wordt. Zijn huidige aanzien heeft het witte kerkje gekregen in de 19e eeuw. In 1976 ging een aanzienlijke hoeveelheid huizen en winkels in de directe omgeving van het kerkje tegen de vlakte, ten koste van een modern winkelcentrum, 't Loo geheten, dat in 1978 werd geopend. Het winkelcentrum is in 1995 nog eens gemoderniseerd en ook uitgebreid.

 

Landgoed en Kastelen

In Heiloo hebben twee kastelen gestaan, kasteel Ter Coulster en slot Ypestein. Ter Coulster was gelegen ter hoogte van het huidige landgoed Ter Coulster. Ypestein was gelegen op het terrein van de huidige Willibrordusstichting. In de Heilooër Bossen ligt landgoed Nijenburg.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Raadhuisplein 1
1851 JL Heiloo
ma t/m vr 08.00 - 12.30
ma 18.00 - 20.00

Correspondentieadres

Postbus 1
1850 AA Heiloo

Advertentie


 

 

072-5356666
072-5356788
www.heiloo.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Heiloo

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  072-5356666
Loket Sociale Zaken  072-5356666
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  072-5334000
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  072-5356666
Bouwvergunningen  072-5356666
Inzameling Huisvuil  072-5334000
Afvalbrengstation  072-5334000
Leerlingenvervoer  072-5356666
Sportbeleid  072-5356666

Alarmnummers en hulpdiensten Heiloo

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  072-5199385
Maatschappelijk werk  088-0075090

Hulpdiensten dieren Heiloo

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  072-5150085
Dierenbescherming  0255-515744
Melden van kadavers  0900-9221

Nieuws uit de gemeente Heiloo

Dirk Oelius Engineering
Schuine Hondsbosschelaan 30, 1851 HP, ,
0 reviews

Dirk Oelius Engineering Als technisch tekenaar/modelleur/engineer kan ik voor u elektrotechnische installaties engineeren, modeleren en tekenen. Ik verzorg de ontwerp-, teken- en engineersafdelingen van organisaties bij het tekenen en ontwerpen, det ...

Café de Wit
Heerenweg 146, 1851 KW, ,
0 reviews

Café de Wit is het café in Heiloo om gezellig een borrel te drinken met vrienden of voor een lekker kopje koffie op het terras. Er is een kleine kaart voor de lunch en u kunt er ’s avonds in samenwerking met restaurant Tumi en Il Corso zelfs een hapje ...

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Persoon overleden in zwembad Volendam

    Een persoon is vanavond om het leven gekomen in zwembad Waterdam in Volendam. 

    Hulpdiensten kwamen met onder andere een traumahelikopter en meerdere politiewagens op de melding af aan de Harlingenlaan, die rond 20.30 uur binnenkwam. 

    Volgens een politiewoordvoerder is het slachtoffer 'overleden in het zwembad'. 

    De woordvoerder vertelt dat haar collega's hebben geprobeerd om de drenkeling te reanimeren, maar 'dat mocht niet meer baten'. 

    De politie doet onderzoek naar wat er precies is gebeurd.

  • Dakloos door drugsdealers? Dit is hoe woningen worden 'overgenomen'

    Drugsdealers die van het ene pand naar het andere pand verhuizen om te kunnen dealen. Volgens de politie in Den Helder komt het steeds vaker voor dat drugsdealers woningen overnemen. Vooral sociaal zwakkeren en verslaafden zijn de dupe en raken in het ergste geval hun woning kwijt. Dealers zoeken dan weer een nieuwe woning uit. "Het is gewoon rondpompen." 

    "Daar is een woning gesloten en daar, en daar." Wijkagent Rolf Regtop wijst zonder te twijfelen meerdere woningen aan in de Helderse Sluisdijkbuurt. De buurt staat bekend om drugsoverlast. Aanplakbiljetten van de gemeente dat een woning is gesloten op grond van drugscriminaliteit zijn al weggehaald.

    Er zijn nog wel wat tekenen van problemen uit het recente verleden. Bij één van de deuren hangt een bord: 'Geen bezoek na 22:00 uur'. "Dat is een maatregel om de bewoner tegen zichzelf te beschermen. Die is al vaker in aanraking geweest met dealers. Hij heeft het nu redelijk op orde."

    In de drugspanden die in de afgelopen jaren in Den Helder zijn gesloten, was sprake van criminaliteit of omwonenden klaagden over extreme overlast. "We komen er meestal pas achter dat er vanuit een woning wordt gedeald zodra omwonenden gaan klagen. Klachten over bezoekers die dag en nacht in- en uitlopen." Hij wijst naar de grond. "Drugsafval zoals hier, kijk. Die kleine zakjes of wikkels betekenen vaak dat er harddrugs in heeft gezeten."

    Drugdealers winnen vertrouwen

    Als er signalen zijn van drugscriminaliteit, start de wijkagent een onderzoek. Dat wordt gemeld bij de gemeente die dan besluit om een woning te sluiten. De huurder of eigenaar staan dan op straat voor een aantal maanden. Een huurder mag bij drugscriminaliteit zelfs niet meer terugkeren in de woning. Maar hoe ontstaat zo'n drugspand?

    Regtop: "Het begint meestal met het winnen van vertrouwen. Dealers komen voor je koken, delen gratis drugs uit en op een gegeven moment is het niet meer gratis en raak je in de schulden. Dan nemen ze je woning in. Dat hebben we regelmatig zien gebeuren. Soms zelfs met geweld. Voor je het weet slapen zij in jouw bed en beland jij op de bank of op straat."

    Bij de daklozenopvang van het Leger des Heils komen geregeld mensen die van ellende hun huis ontvluchten. Irma Elbers werkt daar en kent meerdere mensen die door dealers onder druk worden gezet: "Als er dealers in huis zijn, ontstaat er vaak een grimmige sfeer. Vaak agressie. Ik ken een stel en zij bieden weinig weerstand. Voor hen is de drugs het belangrijkste. Ze dreigen daardoor straks wel hun woning kwijt te raken."

    Volgens Elbers ontstaan drugspanden deels door het gebrek aan gebruikersruimtes, zoals in Alkmaar of Zaandam. Ruimtes waren verslaafden hun drugs kunnen gebruiken. Maar ook bezuinigingen spelen een rol. "Er zijn eigenlijk te weinig mensen om zorg te bieden. Het kan echt hoor, als je met zijn allen - gemeente, politie, woningstichting - de handen in elkaar slaat, kun je van tevoren al veel problemen voorkomen."

    Als een pand op last van de gemeente wordt gesloten, schuift de groep dealers en gebruikers weer verder op, vertelt wijkagent Regtop: "Die dealers hebben er geen pijn van. Maar iemand die zijn woning kwijt is, daarvoor moeten we kijken naar maatwerk, kijken of we zo iemand op voorhand kunnen ondersteunen voordat ie weer uit huis wordt gezet."

    In een reactie schrijft verhuurder Woningstichting Den Helder dat zij altijd eerst in gesprek gaan met de huurder. "Bij overlast maken we ook gebruik van Buurtbemiddeling. Vaak leidt dit al tot een oplossing. Pas als er niks aan de situatie verandert, gaan wij strenger waarschuwen." Dat kan leiden tot ontbinding van het huurcontract.

    Wijken veilig en prettig houden

    "Bij drugsoverlast (...) ontbinden wij de huurovereenkomst en sturen wij aan op ontruiming van de woning." De gemeente hanteert een 'lik-op-stukbeleid': snel en duidelijk optreden om de wijken veilig en leefbaar te houden. 

    Dat wil ook wijkagent Regtop: "Met sluiting van een pand geven we een signaal af aan dealers en gebruikers. De buurt heeft geen overlast meer. Maar als het zich vervolgens een paar meter verplaatst, heeft de buurt er natuurlijk geen profijt van. Wij proberen de dealers strafrechtelijk aan te pakken, maar diegene die eromheen hangen proberen we in de hulpverlening te krijgen. Maar als die niet willen, kunnen wij niets."

  • Oorlog dwong Oekraïense kunstenaar tot zoektocht naar identiteit

    Kunstenaar Max Hikm (39) exposeert de komende twee maanden zijn werk bij Stichting Rasom in Haarlem, waar hij via zijn schilderijen zijn persoonlijke zoektocht naar identiteit laat zien. 

    Een zoektocht die volgens hem pas echt begon toen Rusland zijn geboorteland Oekraïne binnenviel. Stichting Rasom is daarmee niet alleen een ontmoetingsplek voor Oekraïners, maar biedt ook ruimte aan kunstenaars als Max om hun verhaal te delen.

    "Door de oorlog begon ik na te denken over wat identiteit eigenlijk voor mij betekent", vertelt Max. "De Russen namen mijn identiteit weg en toen moest ik mezelf afvragen: wat betekent het om Oekraïens te zijn?" Die vraag vormt de rode draad van zijn expositie, die tot eind juli bij Rasom te zien is.

    Helemaal Oekraïens is Max niet. Hij groeide op in een klein dorpje in Rusland met zijn vader, maar toen de revolutie in Oekraïne in 2014 startte, besloot hij het land te verlaten. Daarna woonde Max onder meer in Azië, Canada en verschillende Europese landen. Na jaren als reizen en remote werken keerde hij terug naar Kyiv, waar zijn moeder woonde, totdat de oorlog hem opnieuw dwong te vertrekken.

    De stoel als metafoor voor identiteit

    Omdat hij opnieuw huis en haard moest verlaten, stelde hij zichzelf de vraag: wat is eigenlijk dan mijn identiteit? Die zoektocht loopt staat als vast object door al zijn werken: een stoel. "Een stoel kan alle functies, kleuren en vormen hebben", legt hij uit. 

    De stoel als metafoor kwam tot stand toen hij op het nieuws een gebombardeerd huis in Oekraïne zag. Tussen het puin stond slechts één voorwerp overeind: de stoel. 

    In zijn eerste werk staat de hoofdpersoon nog los van de stoel. Haar vormen lijken zelfs op de stoel, alsof ze iets probeert te imiteren. "Zij symboliseert mijn eerste periode in Nederland", vertelt Max. "Ik wilde zo graag de Nederlandse identiteit overnemen, dat ik zelf verdween." 

    Max woont nu vier jaar in Haarlem en voelt zich er steeds meer thuis. "Ik heb lieve buren, mensen staan voor elkaar klaar en iedere avond wordt er met zijn allen gegeten." Vooral dat laatste trok Max aan de Nederlandse cultuur. "Ik neem het over, maar ik moet mezelf niet verliezen."

    De oorlog veranderde niet alleen zijn kijk op identiteit, maar ook zijn loopbaan. Jarenlang werkte hij als productdesigner en in de IT. Het bood zekerheid en een goed salaris, maar hij miste het maken van kunst. "De oorlog dwong me om na te denken over wie ik ben en waar mijn ziel ligt", zegt hij. "Ik besefte dat ik niet gelukkig was." Sindsdien schildert en tekent hij iedere dag.

    Terug naar huis of terug naar Oekraïne

    Eén schilderij springt eruit door een diepblauwe kleur, die volstaat met stoelen, identiteiten, op elkaar gestapeld. Voor Max staat het werk voor de oneindige keuzes en gedachten die hem sinds het uitbreken van de oorlog bezighouden. Juist dat blijkt herkenbaar voor veel andere Oekraïners. "Sommige mensen zeggen dat ze terug willen naar Oekraïne, anderen zeggen dat ze terug naar huis willen", vertelt hij. 

    "Door de oorlog zijn die twee dingen voor veel mensen niet meer hetzelfde." Met zijn expositie hoopt hij bezoekers aan het denken te zetten over hun eigen identiteit. "Wie ben je? Waar hoor je thuis? Veel mensen staan daar nooit bij stil. Als mijn kunst daarbij helpt, dan heeft ze haar doel bereikt."

  • Voormalig Scheringa Museum in Spanbroek met de grond gelijk gemaakt

    Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.  

    Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van 'hun' museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.

    NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Dick Ketlaan. 

    Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.

    Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald. 

    Het faillissementvan de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa. 

    Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. "Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest", aldus Scheringa.

    Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. "Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand", lacht hij. 

    'Krijgen er iets moois voor terug'

    Serieuzer: "Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen."

    Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. "Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet", zegt Nico. "Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug."

  • John en Erica gaan als vips door Kansas: "Iedereen wilde met ons praten"

    Als vips worden ze ontvangen in Kansas City. John en Erica van den Berg uit Abbenes zijn in de Verenigde Staten voor het WK en bezoeken elke wedstrijd van het Nederlands elftal. John doet verslag aan NH.

    Vorige keer vertelde John dat hij en zijn vrouw gingen slapen bij het stel Kenzie en Jen Marshall in Kansas. Die hadden ze via een Facebookbericht gevonden. Wat de Hollanders stond te wachten hadden ze nooit verwacht. "Toen we daar aankwamen, hadden ze allebei een Nederlands elftalshirt aan en een tas vol oranje cadeautjes voor ons."

    Alle oranje items uitverkocht

    John en Erica werden meegenomen naar een barbecuerestaurant en de dag daarna hadden Kenzie en Jen een barbecue bij hen thuis georganiseerd. Ze hadden hun vrienden uitgenodigd en John en Erica mochten Nederlandse Oranjefans uitnodigen. Iedereen, Nederlands én Amerikaans, was gekleed in het oranje.

    De winkels in Kansas hadden geanticipeerd op de komst van de fans, want aanvankelijk waren daar veel oranje items te vinden: shirts, sjaaltjes met Kansas erop en hoedjes. Maar John vertelt dat momenteel alles uitverkocht is en het moeilijk is om oranje items te vinden.

    John hoorde van een café net buiten de stad, dat oranje was gekleurd, en daar moest hij natuurlijk een kijkje nemen. "Toen wij het café binnenkwamen had iedereen een oranje shirtje aan. Maar wat bleek: het waren alleen maar Amerikanen. Toen zij erachter kwamen dat wij Nederlands waren, wilde iedereen met ons praten. We kregen drankjes aangeboden en hoefden voor het eten bijna niets te betalen. We waren er een soort beroemdheid." De café-eigenaar had een paar maanden geleden zelfs 400 kroketten vanuit Nederland laten overkomen.

    400 kroketten ingekocht

    "Wij hebben dit nog nooit meegemaakt tijdens een oranjetoer. Tijdens de fanwalk kwamen we Amerikanen tegen die twaalf uur hadden gereden om de fanwalk mee te lopen."

    John en Erica zijn al bij veel fanwalks geweest in verschillende landen, maar wat ze hier meemaken met de Amerikanen verbaast hen enorm. "De fanmars was nog groter dan vorige keer, er kwam geen eind aan. Het waren 22.000 mensen in het oranje."

    Of de wedstrijd van Nederland tegen Tunesië door zou gaan, was even spannend, want er was noodweer. Maar gelukkig mochten ze ondanks een hoosbui toch naar het Arrowhead Stadium. "Wij zaten lekker droog op stoelen met kussentjes. De mensen om ons heen hadden 6.000 dollar betaald voor die plekken. Wij hebben maar niet tegen ze gezegd dat wij er maar 60 euro voor hebben betaald. We bleven ons maar afvragen: waar hebben we dit allemaal aan te danken?"

    'Die gaan we zeker winnen' 

    En daar hield hun geluk niet op, want het Nederlands elftal won met 3-1 van het Tunesische team. John: "In de eerste zeven minuten was het eigenlijk al besloten."

    De volgende wedstrijd is tegen Marokko in Monterrey, Mexico. Vandaag kijkt het stel hoe ze het beste in Mexico kunnen komen: met het vliegtuig of misschien toch met de bus. Als onderdeel van de knock-outfase zal deze wedstrijd uitmaken of Nederland naar huis moet. Maar daar denkt John niet aan: "Die gaan wij zeker winnen, Marokko is geen team waar wij van gaan verliezen."

  • 🔥 Hitteblog: Morgenavond code geel vanwege onweer • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • Van rattenplaag tot ruzie om Baby Shark-claxon: vijf opmerkelijke verhalen uit Noord-Holland

    Bianca's leven werd verwoest door een mislukte operatie, in Purmerland houden bestuurders zich niet aan de snelheidslimiet, Alastons familie wil weten wat er met hem is gebeurd, hier in Haarlem stikt het van de ratten en de brandweer ruziet om een liedje. Dit zijn vijf verhalen uit Noord-Holland die je niet wilt missen.

    Ratten in huis, onder de vloer én in de straat. In deze Haarlemse wijk loopt de overlast volledig uit de hand.

    Deze Baby Shark-claxon leidde tot een vier dagen durende stakingbij de brandweer in Julianadorp. 

    Wat een kleine cosmetische ingreep had moeten zijn, veranderde het leven van Bianca voorgoed. Haar aangrijpende verhaal lees je hier.

    De maximumsnelheid ging op papier omlaag, maar in de praktijk raast het verkeer nog altijd door Purmerland. Bewoners wachten al maanden op een veiligere weg, maar de beloofde maatregelen laten nog altijd op zich wachten.

    Wat gebeurde er tijdens de politie-inval waarbij de 39-jarige Alaston overleed? Zijn nabestaanden eisen opheldering en nemen juridische stappen.

  • Zo ziet de voorbereiding van AZ, Telstar, FC Volendam en Ajax eruit

    De clubs staan weer te trappelen voor het nieuwe voetbalseizoen. Met AZ, Ajax en Telstar komen er drie Noord-Hollandse clubs uit in de eredivisie. FC Volendam speelt na de degradatie van afgelopen seizoen weer in de eerste divisie. Hieronder check je hoe de oefencampagne richting het nieuwe seizoen eruit ziet.

    Oefenprogramma AZ: 

    21 juni: Eerste training
    27 juni: AZ - Jong AZ: AFGELAST
    4 juli: AZ - KAA Gent, V.V. Dirkshorn (16.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Epe
    11 juli: AZ - Almere City, besloten wedstrijd
    15 juli: N.N.B.
    18 juli: N.N.B.
    22 juli: N.N.B.
    25 juli: AZ - Olympiakos, AZ Stadion (15.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma Telstar: 

    22 juni: Eerste training
    27 juni: Helmond Sport - Telstar: AFGELAST
    4 juli: Almere City - Telstar, Epe, besloten wedstrijd
    11 juli: Sparta - Telstar, Juliana Sportpark, 's-Gravenzande (14:00 uur)
    17 juli: De Graafschap - Telstar, Sportpark De Greune, Haaksbergen (14:00 uur)
    18 juli: Open Dag, Stadion Telstar (12:00 uur)
    21 juli: N.N.B.
    25 juli: Visserstoernooi tegen VV Katwijk & Kon. HFC, Sportpark De Krom, Katwijk (13.30 uur)
    29 juli: RKC Waalwijk - Telstar, Trainingscomplex RKC Waalwijk (14.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma FC Volendam: 

    24 juli: Eerste training
    5 juli: RKAV Volendam - FC Volendam (14.00 uur) + open dag
    11 juli: Jong AZ - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    15 juli: Almere City - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

    Tekst loopt door onder de foto.

    Oefenprogramma Ajax: 

    22 juni: Eerste training
    4 juli: Ajax - Panathinaikos, EFC'58 Ermelo (17.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Garderen
    10 juli: Ajax - AEK Larnaca, vv Hulshorst (18.00 uur)
    15 juli: Ajax - VfL Bochum (17.00 uur), De Toekomst, besloten wedstrijd
    18 juli: Ajax - Olympiakos (15.30 uur), De Toekomst besloten wedstrijd
    26 juli: Ajax - Burnley, Johan Cruijff Arena (14.00 uur)
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

  • Vrouw (84) die uit water werd gehaald in Amstelveen overleden

    De vrouw (84) die vanmiddag uit het water is gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen is overleden. 

    Een politiewoordvoerder vertelt dat de vrouw met een rollator liep. Ze is gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten: ze is ter plaatse overleden. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig waren. 

    Hulpdiensten plaatsten vanmiddag een zichtscherm, de politie zette een container neer en de directe omgeving was afgezet. 

  • Kwallen overspoelen Zandvoort, net nu bezoekers verkoeling zoeken

    Strandgangers moeten bij Zandvoort vandaag niet alleen rekening houden met code rood, maar ook met de vele kwallen die er liggen en zwemmen. 

    Voor de Reddingsbrigade in Zandvoort is het met of zonder kwallen al een spannende dag. "We weten eigenlijk niet zo goed wat er gaat gebeuren. Het advies is: 'Blijf binnen', maar we zien op het strand dat er toch een hoop mensen zijn", vertelt Ernst Brokmeier terwijl hij over het strand kijkt. "We verwachten dat dat wel zo blijft, dus het is afwachten hoe het loopt."

    "Van biologen heb ik begrepen dat het hoort bij de tijd van het jaar. Met de aflandige wind, onderstroom naar de kant en de temperatuur van het water komen de kwallen dichter onder de kant te zitten."

    Dat code rood nu gepaard gaat met een golf aan de kwallen, is voor de Reddingsbrigade geen reden tot paniek. "De kwallen op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Een enkeling kan een allergische reactie krijgen." Bij de meeste mensen blijft het alleen bij prikken en jeuken voor een paar minuten.

    Deze strandgangers doen toch een poging

    Toch ziet Brokmeier dat de aangespoelde kwallen de strandgangers ervan weerhoudt om de zee in te gaan. "We zien een hoop mensen die de zee ingaan, maar na een paar stappen het toch maar laten."

    Maar dat geldt niet voor iedere strandganger. De 13-jarige Rhowyn Groenendijk uit Zandvoort staat al met zijn surfboard in de aanslag om het water in te gaan. Zijn twee vrienden wachten het nog even af. "Ik ben best wel vaak gestoken door een kwal, dus dat maakt niet zoveel uit," zegt Rhowyn. 

    Strandganger Frans Smit lijkt zich ook niet druk te maken om de kwallen. Hij wandelt met blote voeten dwars door het zeewater. "Je kunt wel zwemmen, maar je moet wel voorzichtig zijn", zegt de Hoofddorper. "Als het goed is draait de wind vanmiddag naar het westen, komt er een klein briesje en zullen de kwallen ook verdwijnen."

    Wat te doen bij een kwallenbeet? 

    Mocht je toch gestoken worden, dan moet je volgens Brokmeier eigenlijk zo min mogelijk doen. "Probeer eerst te spoelen met warm water. Dat werkt het best. Je kan ook een beetje zand erover wrijven. Maar meestal zie je dat met een paar minuutjes de prik weg is en dat je daarna weer kan genieten van je dag."

No module Published on Offcanvas position