Hilversum


Hilversum is een plaats en gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland en de belangrijkste plaats in de landstreek het Gooi.

Hilversum huisvest veel landelijke omroepbedrijven en wordt ook wel aangeduid als de 'mediastad'. De gemeente duidde zichzelf ook aan als 'tuinstad' vanwege de vele tuinen, en vanwege het relatief grote aantal villa's, als 'villadorp'.

 

Geschiedenis

Het hooggelegen Gooi is een van de oudst bewoonde streken van Nederland. Prehistorische grafheuvels en vondsten uit de Hilversumcultuur getuigen daar nog van. Water verzamelde zich op de lager gelegen plaatsen, en dat werden drinkplaatsen voor het vee. De dorpen Hilversum, Laren, Blaricum en Bussum zijn rond die drinkplaatsen ontstaan. Door de arme zandgronden was er voornamelijk schapenhouderij mogelijk.

In 1424 kreeg Hilversum de zelfstandige status van Jan (III) van Beieren (Jan zonder Genade), ruwaard van Holland, Zeeland en Henegouwen (1418-1425) en werd daarmee onafhankelijker van de stad Naarden bij de uitbreiding van de eigen nijverheid. De verkoop en verwerking van schapenwol is in de middeleeuwen de bijdrage van Hilversum geweest aan de regionale economie.

In 1629 werd Hilversum volledig platgebrand door Kroatische huurlingen, aangevoerd door de Italiaanse veldheer in Oostenrijks-Habsburgse dienst, Graaf Ernesto Montecuccoli, die samen met Hendrik van den Bergh, de bevelhebber van het Spaanse leger in de Noordelijke Nederlanden, eerder dat jaar vanuit Duitsland een inval op de Veluwe had gedaan, om de troepen van stadhouder Frederik Hendrik weg te lokken van het Beleg van 's-Hertogenbosch.[3]

In de 17e eeuw groeiden de weverijen sterk, en deze industrie bleef zich tot in de 20e eeuw uitbreiden. Het boerendorp groeide gestaag, maar werd in 1725 en 1766 geteisterd door branden die het dorp vrijwel vernietigden.

Terwijl rijke Amsterdammers zich al in de 17e eeuw in 's-Graveland vestigden, gebeurde dat in Hilversum pas na de aansluiting op het spoorwegnet in 1874. In 1882 werd de aanleg van de Gooische Stoomtram naar Laren, Naarden, Muiden en Amsterdam voltooid, die vanwege een aantal dodelijke ongevallen de naam de Gooise Moordenaar kreeg. De verbinding met Amsterdam werd opgeheven in 1939. De laatste tram in het Gooi reed in 1947.

De aanleg van bovengenoemde spoorweg bewerkstelligde dat vermogende families, zoals de familie Brenninkmeijer (eigenaren van C&A) en de aan hen verwante familie Gockel zich in Hilversum gingen vestigen, evenals de bekende Hilversumse familie Wortelboer. Mede door deze families kreeg Hilversum langzamerhand een overwegend katholieke signatuur. Dat leidde tot de bouw van de grote neogotische Sint-Vituskerk voor 1.800 mensen, ontworpen door P.J.H. Cuypers, in 1892. Eind jaren zestig zou Hilversum acht parochiekerken tellen, waarvan er alweer twee gesloopt zijn, één in onbruik is en één verbouwd is tot appartementen.

Na de komst van de spoorweg groeide Hilversum heel snel, aanvankelijk door de groei van de textielsector (weverijen en aanverwante bedrijven) en de vestiging van tapijtfabrieken (waarvan uiteindelijk de Veneta overbleef). In 1918 startte de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek en daarna begonnen ook de experimentele radio-uitzendingen. Daarop volgde de vestiging van omroepen van alle gezindten. De televisie kwam aanvankelijk in Bussum terecht, maar de bouw van het Mediapark in Hilversum-Noord verzamelde alle omroepfuncties weer in Hilversum. Sinds het verdwijnen van de grotere industrie is de mediasector de grootste werkgever van de stad.

Op 10 mei 1940 werd de grote zendmast van Philips bij de fabriek aan de Jan van der Heijdenstraat op last van het leger opgeblazen. De mast raakte enkele woonhuizen. Op 15 mei 1940 bereikte een kleine colonne van de Wehrmacht Hilversum, en meldde zich bij de AVRO-studio om het radio-wezen onder Duits beheer te stellen. De AVRO werkte gewillig mee. De bezetting van Hilversum verliep ook overigens zonder dat er een kogel werd afgeschoten.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog gaf de zittende burgemeester K.L.C.M.I. de Wijkerslooth de Weerdesteijn een merkwaardige proclamatie uit, waarin hij zich bereid verklaarde de leiding over het Nederlandse volk op zich te nemen. Hij werd snel vervangen door jonkheer mr. Ernst von Bönninghausen, een NSB'er die collaboreerde met de bezetter.

Op 14 mei 1940, vier dagen na de Duitse inval, verdween de joodse SDAP-wethouder David Lopes Dias plotseling uit Hilversum. De burgemeester verklaarde later dat hij een "geheime opdracht" had. Na een paar maanden keerde hij even onaangekondigd weer terug en op 4 september nam hij zijn plaats als wethouder weer in. Toen Hilversum eind oktober een NSB-burgemeester, Von Bönninghausen, kreeg, nam Lopes Dias ontslag. Kort daarna werd hij gearresteerd en weggevoerd. Hij schreef toen een brief die in de plaatselijke pers werd gepubliceerd. Na zijn arrestatie werd hij gedeporteerd naar het concentratiekamp Mauthausen, waar hij in 1942 overleed.

Op 26 februari 1941 namen Hilversumse werknemers deel aan de (tweede dag van de) Februaristaking tegen de Jodenvervolging. Onder meer de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek (NSF) liep leeg en er gingen bij dat bedrijf alleen al bijna 3.000 mensen de straat op, maar ook arbeiders van metaalbedrijf Ensink, verffabriek Ripolin, de melkfabriek en andere bedrijven namen deel. In het centrum van de stad ontstond een stoet van volgens sommigen 10.000 mensen die zich naar het nieuwe raadhuis bewoog. De stoet werd daar tegengehouden door gewapende Duitse militairen en keerde terug. De gemeente werd daarvoor met ingang van 1942 beboet met de heffing van een extra belasting van 2,5 miljoen gulden.

Het hoofdkwartier van het Duitse leger in Nederland, de Wehrmacht, werd in 1942 gevestigd in het nieuwe raadhuis van Hilversum, waarvan de toren voor dat doel sterk werd gecamoufleerd, terwijl op een ander punt van het gebouw een FLAK-afdeling werd geplaatst voor de luchtafweer. Het eigenlijke gemeentehuis werd ondergebracht in Hotel Gooiland. De troepen van de Wehrmacht werden gelegerd bij de wijk Trompenberg. Als gevolg van de vestiging in Hilversum van generaal Christiansen, opperbevelhebber van het Nederlandse deel van de Wehrmacht, werd een deel van gemeente, de villawijk rond de Verdilaan en het landgoed Rüdelsheim (een voormalige Joodse instelling voor geestelijke gezondheidszorg), tot 'Sperrgebiet' verklaard en werden er verdedigingswerken met onder meer bunkers uitgevoerd. Zo werd een tankwal rond de gehele gemeente en rond het nog jonge vliegveld, op ongeveer 5 km van de bebouwde kom, gelegd. De bunkers bestaan nog steeds en hebben de bijnaam 'Wisseloordbunkers' naar het gelijknamige landhuis. of 'Blaskowitzbunker', naar de laatste Duitse generaal die er huisde. De wijk Trompenberg werd in 1944 hevig door de geallieerden gebombardeerd.

Voor de Tweede Wereldoorlog woonden in Hilversum ongeveer zeshonderd joodse families en ongeveer 1.000 Joodse vluchtelingen (een betrekkelijk hoog aantal). De meeste Joden waren actief in de handel of de slagerij. Er was een synagoge aan de Zeedijk. Na de oorlog waren er nog 200 Joden.[6]

Aan de Verdilaan in Hilversum was de Joodse Rüdelsheimstichting gevestigd, die tot doel had verstandelijk gehandicapte kinderen vaardigheden te leren. In de bosrijke omgeving van Hilversum werd een statig pand, ?Beth Azarja?, met omliggende gronden aangekocht. In 1930 werd een tweede onderkomen op het terrein gebouwd. Het aantal kinderen liep op tot 75. In april 1942 werd het terrein van de Rüdelsheimstichting geconfisqueerd door de Wehrmacht, die daar haar nieuwe hoofdkwartier vestigde. De kinderen werden elders in Hilversum ondergebracht. Op 7 april 1943 werden alle kinderen weggevoerd naar de concentratiekampen in Oost-Europa.[7]

De vervolging van joodse leerlingen en leraren op Hilversumse scholen verliep nagenoeg zonder verzet. In 1942 werden zij naar speciaal opgerichte joodse scholen gedirigeerd, waaronder een lyceum dat onder leiding stond van drs. S.A. Rodrigues Pereira. Hij was tot zijn gedwongen ontslag leraar klassieke talen aan het gemeentelijk gymnasium te Hilversum, tevens opperrabbijn van de Portugees-Israëlietische Gemeente in Den Haag. De rector van het gemeentelijk gymnasium, dr. A. Makkink, werkte net als de meeste schoolleiders zonder verzet mee aan de opdracht om lijsten van joodse leerlingen bij de gemeente in te dienen, zodat deze leerlingen en leraren van de scholen verwijderd konden worden. Op het gymnasium waren dat twee leraren, plus zeven jongens en vijf meisjes, waarvan later bekend werd dat er vier in 1943 in Auschwitz en Sobibór zijn omgebracht. Op de gemeentelijke HBS echter werden de directeur, dr. K.W. Rutgers, en een leraar, mr. H.F.J. Westerveld, gearresteerd wegens hun weigering om aan de Jodenvervolging mee te werken.[8]

Op 20 juni 1942 werd het joodse lyceum alweer door de gemeente gesloten, omdat volgens de NSB-burgemeester jhr. Von Bönninghausen de meeste leerlingen het lyceum al verlaten hadden (besluit A.Z.nr. 2604, streekarchief Gooiland, archief gemeentebestuur Hilversum, 1940-1989, inv.nr. A 2015).

Er waren enige verzetsgroepen actief, waarvan een deel verraden werd en leden ervan geëxecuteerd, waaronder acht medewerkers van de Nederlandsche Seintoestellen Fabriek. Ook de Albrechtgroep werkte met enkele verkenners in Hilversum, en bereikte onder meer dat het landgoed met de Duitse commandobunker van de opperbevelhebber van de Wehrmacht in Nederland, generaal Blaskowitz ('Blaskowitzbunker') werd gebombardeerd. Ook was actief de groep U61, naar het adres Utrechtseweg 62, waar een dominee woonde. Ook van deze groep werden een aantal mensen verraden en afgevoerd of geëxecuteerd.

 

Jongere Geschiedenis

Prins Bernhard vestigde zich na de oorlog in zijn nieuwe functie als Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht op de Zwaluwenberg, gelegen tussen Hilversum en Hollandsche Rading, totdat de prins in 1976 gedwongen werd deze positie opgeven in verband met de Lockheed-affaire. De Inspecteur-Generaal met zijn staf zetelt hier nog steeds.

In de jaren vijftig en zestig voerde Hilversum een groot nieuwbouwprogramma uit in het oosten en noorden van de gemeente, terwijl de bevolking met één derde steeg. In 1958 passeerde het aantal inwoners de grens van 100.000 (op scholen kregen de leerlingen van gemeentewege beschuit met muisjes). Ook in de jaren zeventig breidde Hilversum uit met de wijken Kerkelanden en de Hilversumse Meent in het westen, dat tegen Bussum aan ligt. Toen had Hilversum ook nog meer dan 100.000 inwoners. Hierna nam het aantal inwoners vrij sterk af, en bereikte in 1999 het diepste punt met iets meer dan 80.000 inwoners. De belangrijkste oorzaken waren de onduidelijke gemeentelijke politiek, zoals onder meer het halverwege staken van de aanleg van een vierbaans rondweg, het wegtrekken van de industrie, grootschalige leegstand van winkels in het centrum, het kleinere aantal mensen per huishouden en de beperkte uitbreidingsmogelijkheden van Hilversum.

Vrij forse sloopacties vonden plaats in het centrum (station, oude winkelkern, oude hotels), in de villawijken (bijvoorbeeld door de nieuwbouw van het AKN-gebouw) en bij het sportpark (Expohal, draversbaan). De restauratie van het raadhuis werd lang uitgesteld en bleek daarna veel kostbaarder dan voorzien. Hilversum raakte mede daardoor, en door de sterk dalende bevolking, jarenlang in forse financiële problemen. Ook de aanhoudende verkeersproblemen hebben hun tol geëist. Positief waren de uitbreiding van de omroep met de commerciële zenders, de komst van het Europees hoofdkantoor van Nike en de bouw van het succesvol gebleken museum Beeld en Geluid. De laatste jaren laten weer een voorzichtige stijging zien van het inwonertal. Aan de oostkant wordt Hilversum uitgebreid met het plan Anna's Hoeve.

Onvrede over de gebrekkige infrastructuur en politieke ruzies kwam tot uiting in de opkomst van de eerste lokale Leefbaarpartij, Leefbaar Hilversum.

Op 6 mei 2002 werd de politicus Pim Fortuyn doodgeschoten door Volkert van der Graaf op het Media Park, tijdens de verkiezingscampagne voor de Tweede Kamer.

In 2004 vond voor de eerste maal in Hilversum een raadgevend correctief referendum plaats, over de Parkeerverordening. De opkomst van ruim 27% was te laag om het geldend te maken. Van de stemmers was driekwart overigens tegen het gemeentelijke parkeerbeleid - dat niet werd veranderd.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Dudopark 1
1217 JE Hilversum
ma t/m vr 09.00 - 13.00
do 17.00 - 19.30

Correspondentieadres

Postbus 9900
1201 GM Hilversum

Advertentie


 

 

14035
 
www.hilversum.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Hilversum

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  14035
Loket Sociale Zaken  14035
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  14035
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  035-6292151
Bouwvergunningen  14035
Inzameling Huisvuil  14035
Afvalbrengstation  14035
Leerlingenvervoer  14035
Sportbeleid  14035

Alarmnummers en hulpdiensten Hilversum

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  035-6220099
Maatschappelijk werk  035-7850824

Hulpdiensten dieren Hilversum

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  035-6830300
Dierenbescherming  035-6836747
Melden van kadavers  14035

Nieuws uit de gemeente Hilversum

Bos Homogenisers B.V.
Oscar Romerolaan 18, 1216 TK, ,
0 reviews

BOS Homogenisers is een toonaangevende, in Nederland gevestigde, onafhankelijke gespecialiseerde fabrikant en leverancier van homogenisatoren, hoge drukpompen en leverancier van reserveonderdelen die geschikt zijn voor gebruik van Bos-, APV-, SPX-, Gaulin ...

Boreelstraat, 14 , 1215 GC, ,
0 reviews

Marcel Lam Technisch Onderhoud B.V.
De 1ste Loswal 8, 1216 BE, ,
0 reviews

Wij zijn een klein installatie- en onderhoud bedrijf. Wij zijn voornamelijk werkzaam bij particulieren en bedrijven. Ook verrichten wij werkzaamheden voor enkele studio’s.

SC-‘t Gooi
Kininelaantje 9, 1216 BZ, ,
0 reviews

Op 19 oktober 1905 werd onder de naam “Hilversumsche Football Club Rapiditas” de vereniging opgericht. Later is de naam gewijzigd in Hilversumse Voetbal Vereniging ’t Gooi, kortweg H.V.V. ’t Gooi. H.V.V. ’t Gooi is lange tijd gehuisvest geweest op het Gem ...

Eetcafé 't Pandje
Mies Bouwman boelevard 131, 1217 DX, ,
0 reviews

Wij zijn een gezellig eetcafé met restaurantwaardige gerechten die qua kwaliteit en prijs in balans zijn. Dat wordt veelvuldig door onze gasten bevestigd die zich bij ons thuis voelen en die wij behandelen zoals wij zelf ook behandeld willen worden, namel ...

Travelpro
Arendstraat 33 A, 1223 RE, ,
0 reviews

Travelpro is het meest toonaangevende vakblad in de Nederlandse reisbranche. Het blad verschijnt in een maandelijkse frequentie en heeft als doelgroepen medewerkers, managers en directies van reisbureaus in Nederland, zelfstandig reisagenten, alsmede mede ...

Eva Zeijlstra
Steijnlaan 9 C, 1217 JR, ,
0 reviews

Eva Zeijlstra (Dierendag 1962) vond zingen, toneelspelen en stemmetjes doen altijd al leuker dan rekenen en grammatica. Op haar zestiende zat ze in een band en een paar jaar later stond ze in de finale van het Leids Cabaret Festival. Als ze niet per ongel ...

Godelindeschool
Mozartlaan 6, 1217 CN, ,
0 reviews

De Godelindeschool hanteert hoge kwaliteitsnormen ten aanzien van het onderwijs. Dat komt onder andere tot uitdrukking in de zorg voor de leerlingen, de inhoud en organisatie van het onderwijs, de professionaliteit van de leerkrachten en de betrokkenheid ...

Philadelphia Woonlocatie 3e Oosterstraat
3e Oosterstraat 33-43, 1211 LM, ,
0 reviews

Je woont hier met vijftien andere mensen verdeeld over twee verdiepingen. De bewoners beneden krijgen meer zorg en ondersteuning. De bewoners boven helpen we vooral bij hun zelfredzaamheid. Je hebt je eigen kleine zit/slaapkamer die inricht zoals je zelf ...

SPAR City Hilversum
's-Gravenlandseweg 28-30, 1211 BS, ,
0 reviews

Ik ben sinds 2019 eigenaar van de SPAR city winkel in het centrum van Hilversum. Wij verzorgen uw complete lunch / vergadering met vers belegde broodjes, huisgemaakte pizza, smoothies, snacks etc. Wij verkopen dagvers brood van de ambachtelijke Bakkerij B ...

Marathon, 2 , 1213 PH, ,
0 reviews

Uitvaartstichting Hilversum
Bosdrift 12, 1215 AL, ,
0 reviews

Uitvaartstichting Hilversum is verantwoordelijk voor het beheer, de exploitatie en het onderhoud van de Algemene Begraafplaats Bosdrift, begraafplaats Zuiderhof, het crematorium Hilversum en de Noorderbegraafplaats. Wat kunnen wij u bieden: In all ...

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Vrouw (84) die uit water werd gehaald in Amstelveen overleden

    De vrouw (84) die vanmiddag uit het water is gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen is overleden. 

    Een politiewoordvoerder vertelt dat de vrouw met een rollator liep. Ze is gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten: ze is ter plaatse overleden. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig waren. 

    Hulpdiensten plaatsten vanmiddag een zichtscherm, de politie zette een container neer en de directe omgeving was afgezet. 

  • Kwallen overspoelen Zandvoort, net nu bezoekers verkoeling zoeken

    Strandgangers moeten bij Zandvoort vandaag niet alleen rekening houden met code rood, maar ook met de vele kwallen die er liggen en zwemmen. 

    Voor de Reddingsbrigade in Zandvoort is het met of zonder kwallen al een spannende dag. "We weten eigenlijk niet zo goed wat er gaat gebeuren. Het advies is: 'Blijf binnen', maar we zien op het strand dat er toch een hoop mensen zijn", vertelt Ernst Brokmeier terwijl hij over het strand kijkt. "We verwachten dat dat wel zo blijft, dus het is afwachten hoe het loopt."

    "Van biologen heb ik begrepen dat het hoort bij de tijd van het jaar. Met de aflandige wind, onderstroom naar de kant en de temperatuur van het water komen de kwallen dichter onder de kant te zitten."

    Dat code rood nu gepaard gaat met een golf aan de kwallen, is voor de Reddingsbrigade geen reden tot paniek. "De kwallen op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Een enkeling kan een allergische reactie krijgen." Bij de meeste mensen blijft het alleen bij prikken en jeuken voor een paar minuten.

    Deze strandgangers doen toch een poging

    Toch ziet Brokmeier dat de aangespoelde kwallen de strandgangers ervan weerhoudt om de zee in te gaan. "We zien een hoop mensen die de zee ingaan, maar na een paar stappen het toch maar laten."

    Maar dat geldt niet voor iedere strandganger. De 13-jarige Rhowyn Groenendijk uit Zandvoort staat al met zijn surfboard in de aanslag om het water in te gaan. Zijn twee vrienden wachten het nog even af. "Ik ben best wel vaak gestoken door een kwal, dus dat maakt niet zoveel uit," zegt Rhowyn. 

    Strandganger Frans Smit lijkt zich ook niet druk te maken om de kwallen. Hij wandelt met blote voeten dwars door het zeewater. "Je kunt wel zwemmen, maar je moet wel voorzichtig zijn", zegt de Hoofddorper. "Als het goed is draait de wind vanmiddag naar het westen, komt er een klein briesje en zullen de kwallen ook verdwijnen."

    Wat te doen bij een kwallenbeet? 

    Mocht je toch gestoken worden, dan moet je volgens Brokmeier eigenlijk zo min mogelijk doen. "Probeer eerst te spoelen met warm water. Dat werkt het best. Je kan ook een beetje zand erover wrijven. Maar meestal zie je dat met een paar minuutjes de prik weg is en dat je daarna weer kan genieten van je dag."

  • John en Erica gaan als vips door Kansas: "Iedereen wilde met ons praten"

    Als vips worden ze ontvangen in Kansas City. John en Erica van den Berg uit Abbenes zijn in de Verenigde Staten voor het WK en bezoeken elke wedstrijd van het Nederlands elftal. John doet verslag aan NH.

    Vorige keer vertelde John dat hij en zijn vrouw gingen slapen bij het stel Kenzie en Jen Marshall in Kansas. Die hadden ze via een Facebookbericht gevonden. Wat de Hollanders stond te wachten hadden ze nooit verwacht. "Toen we daar aankwamen, hadden ze allebei een Nederlands elftalshirt aan en een tas vol oranje cadeautjes voor ons."

    Alle oranje items uitverkocht

    John en Erica werden meegenomen naar een barbecuerestaurant en de dag daarna hadden Kenzie en Jen een barbecue bij hen thuis georganiseerd. Ze hadden hun vrienden uitgenodigd en John en Erica mochten Nederlandse Oranjefans uitnodigen. Iedereen, Nederlands én Amerikaans, was gekleed in het oranje.

    De winkels in Kansas hadden geanticipeerd op de komst van de fans, want aanvankelijk waren daar veel oranje items te vinden: shirts, sjaaltjes met Kansas erop en hoedjes. Maar John vertelt dat momenteel alles uitverkocht is en het moeilijk is om oranje items te vinden.

    John hoorde van een café net buiten de stad, dat oranje was gekleurd, en daar moest hij natuurlijk een kijkje nemen. "Toen wij het café binnenkwamen had iedereen een oranje shirtje aan. Maar wat bleek: het waren alleen maar Amerikanen. Toen zij erachter kwamen dat wij Nederlands waren, wilde iedereen met ons praten. We kregen drankjes aangeboden en hoefden voor het eten bijna niets te betalen. We waren er een soort beroemdheid." De café-eigenaar had een paar maanden geleden zelfs 400 kroketten vanuit Nederland laten overkomen.

    400 kroketten ingekocht

    "Wij hebben dit nog nooit meegemaakt tijdens een oranjetoer. Tijdens de fanwalk kwamen we Amerikanen tegen die twaalf uur hadden gereden om de fanwalk mee te lopen."

    John en Erica zijn al bij veel fanwalks geweest in verschillende landen, maar wat ze hier meemaken met de Amerikanen verbaast hen enorm. "De fanmars was nog groter dan vorige keer, er kwam geen eind aan. Het waren 22.000 mensen in het oranje."

    Of de wedstrijd van Nederland tegen Tunesië door zou gaan, was even spannend, want er was noodweer. Maar gelukkig mochten ze ondanks een hoosbui toch naar het Arrowhead Stadium. "Wij zaten lekker droog op stoelen met kussentjes. De mensen om ons heen hadden 6.000 dollar betaald voor die plekken. Wij hebben maar niet tegen ze gezegd dat wij er maar 60 euro voor hebben betaald. We bleven ons maar afvragen: waar hebben we dit allemaal aan te danken?"

    'Die gaan we zeker winnen' 

    En daar hield hun geluk niet op, want het Nederlands elftal won met 3-1 van het Tunesische team. John: "In de eerste zeven minuten was het eigenlijk al besloten."

    De volgende wedstrijd is tegen Marokko in Monterrey, Mexico. Vandaag kijkt het stel hoe ze het beste in Mexico kunnen komen: met het vliegtuig of misschien toch met de bus. Als onderdeel van de knock-outfase zal deze wedstrijd uitmaken of Nederland naar huis moet. Maar daar denkt John niet aan: "Die gaan wij zeker winnen, Marokko is geen team waar wij van gaan verliezen."

  • 🔥 Hitteblog: Morgenavond code geel vanwege onweer • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • Zo werd ontsnapte rode vari gevangen: "Voor hem is dit vooral heel stressvol"

    Een rode vari is vanmiddag ontsnapt uit Artis en belandde hoog in een boom, een paar honderd meter van Artis vandaan. De halfaap hield politie, brandweer en verzorgers in de hitte lang bezig, voordat hij met behulp van verdovingspijlen veilig uit de boom kon worden gehaald.

    De aap zat hoog in de boom, goed verstopt. Zo was het ook voor de verzorgers van Artis even zoeken. "We kregen een melding van de politie dat er ergens een aap zat. Dus we zijn meteen op pad gegaan om hem te lokaliseren", vertelt Maartje de Vries, teamleider bij Artis. 

    Het dier werd rond het middaguur in een boom gevonden, op slechts een paar honderd meter van de dierentuin. Volgens Artis moet de vari na het voeren in de ochtend uit zijn verblijf zijn ontsnapt. Hoe dat precies kon gebeuren is nog onduidelijk.

    "We hebben geen idee hoe het dier is ontsnapt, misschien is hij ergens van geschrokken", zegt De Vries. "We hebben ze vanmorgen gewoon gevoerd en toen hebben we ze allemaal gezien. Ergens in de tussentijd is er dus iets gebeurd, maar het blijft speculeren."

    Het vangen van de halfaap duurde ruim een uur. Dat kwam volgens Artis doordat er uiterst voorzichtig te werk moest worden gegaan, zeker vanwege de hoge temperaturen. "Het is superheet, zowel voor ons als voor de halfaap. Je wilt niet dat hij zo overstuur raakt en oververhit", legt De Vries uit.

    Verdoving

    "Je wilt hem verdoven, maar dat moet zorgvuldig gebeuren. Het is bovendien supermoeilijk om een dier op zes meter hoogte te raken. Je wilt hem niet in zijn oog raken, maar het liefst in zijn bilspier." Uiteindelijk werd de rode vari met meerdere verdovingspijlen geraakt. Nadat de verdoving volledig was ingewerkt, haalde de brandweer het dier met een ladderwagen uit de boom.

    De rode vari is een halfaap en komt uit een klein gebied in de regenwouden van Madagaskar. Daar leeft hij hoog in de tropische bomen. De soort staat op de Rode Lijst van de IUCN als ernstig bedreigd. Om uitsterven te voorkomen bestaan er natuurreservaten op Madagaskar en nemen dierentuinen, waaronder Artis, deel aan internationale soortbehoudsprogramma's.

    Volgens De Vries is de ontsnapping voor het dier allesbehalve een avontuur. "We balen hier enorm van, ook voor het dier. Misschien wilde hij even een kijkje nemen, maar hij wil helemaal Amsterdam niet in. Voor hem is het een heel nieuwe, gekke omgeving en dat levert veel meer stress op dan plezier."

    Artis benadrukt dat ontsnappingen zelden voorkomen. "We proberen echt alles te voorkomen zodat dit niet gebeurt. Het gebeurt gelukkig ook heel weinig."

    Roes uitslapen

    De rode vari is inmiddels teruggebracht naar Artis. Daar wordt hij opnieuw onderzocht door een dierenarts en mag hij in een koele ruimte rustig bijkomen van de verdoving. 

    "Hij wordt helemaal nagekeken en slaapt zijn roes uit. De komende dagen houden we hem goed in de gaten", zegt De Vries. "Met deze hitte moet hij eigenlijk gewoon lekker ontspannen in een boom liggen. Uiteindelijk heeft hij dat in de stad wel gevonden, alleen de weg ernaartoe is voor hem ontzettend stressvol geweest."

  • Babbelen met Barend: Geen code rood, maar code oranje na overwinning op Tunesië

    De oogjes zijn klein en de temperatuur is hoog na de nachtelijke wedstrijd van Oranje. Het Nederlands Elftal heeft de poulefase afgerond met een klinkende overwinning. Aan de hand van drie stellingen blikken we met analist Barbara Barend daarom terug op Nederland-Tunesië. 

  • 'Met de komst van het chaletpark wordt het aan de dijk van Schardam veel te druk'

    De ruimte in Noord-Holland wordt steeds schaarser. Wonen, natuur, recreatie en klimaatmaatregelen vragen allemaal om een plek, terwijl de beschikbare ruimte beperkt is. In een nieuwe aflevering van Expeditie Noord-Holland onderzoekt Koen Bugter hoe die ruimtepuzzel wordt gelegd rond de dijken van Hoorn en Schardam, waar uiteenlopende belangen samenkomen.

    In Hoorn moesten eerder geliefde populieren plaatsmaken voor een dijkverzwaring. Het zorgde voor onrust en protest. Inmiddels heeft meubelmaker Martijn Neuvel van de bomen onder meer tafels gemaakt. Deze tafels staan onder andere in een restaurant, op steenworp afstand van waar de populieren ooit stonden.

    "Zo is de cirkel weer echt rond. Letterlijk en figuurlijk. De tafel is rond. Ik vind het mooi dat we er iets moois van hebben kunnen maken. In plaats van dat het in de papiermolen is verdwenen. Inderdaad een mooi laatste eerbetoon."

    Nadenken over combineren

    Ton Bossink, planoloog van de provincie Noord-Holland, legt uit dat juist doordat er beperkte ruimte is, belangen samen moeten komen. "Een van de slimste dingen om te doen, is nadenken over welke functies je kunt combineren. Waterveiligheid, recreëren en natuur komen hier bij deze dijkverzwaring samen."

    Er ligt inderdaad naast de verzwaarde dijk sinds een aantal jaren een stadsstrand én vogels krijgen de ruimte. Veel mensen in Hoorn genieten er van. "Het is supermooi geworden. Het is nog wel een beetje kaal," aldus een van de recreanten. Een andere wandelaar: "Wat hier niet zou misstaan? Een rijtje populieren!"

    Van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen

    In Schardam protesteren bewoners aan de dijk tegen de komst van een groot chaletpark op het terrein dat nu nog een kleinschalige camping is. Kees Koeman woont al 32 jaar aan de dijk.

    "Er gaat een veel intensievere vorm van recreatie plaatsvinden. De mensen die chalets huren gaan eropuit. Het wordt gewoon heel druk." Zijn buurman Alfons Jansen, eveneens bezorgd, vult aan: "We gaan van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen per jaar."

    Ook is er grote zorg over de toekomst van andere dijkbewoners. De ransuil en de ratelslang zouden door de komst van het chaletpark in het gedrang komen.

    Hoe dat zit zie je in bovenstaande video.

    Ontwerp-omgevingsvisie

    In Expeditie Noord-Holland zie je kortom hoe er wordt gepuzzeld met de beperkte ruimte. Hoe ziet onze provincie er de komende decennia uit? De Provincie heeft daarvoor haar ontwerp-omgevingsvisieklaar en wil weten wat jij als inwoner daarvan vindt. 

  • Binnenvaartschipper niet vervolgd voor dodelijke aanvaring in Westelijk Havengebied Amsterdam

    Een binnenvaartschipper betrokken was bij een dodelijke aanvaring in Amsterdam wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Het ongeluk gebeurde vorig jaar oktober in de buurt van de Afrikahaven (Westelijk Havengebied) in Amsterdam. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) valt de man niets te verwijten. Bij de aanvaring kwamen twee mannen van 24 en 30 jaar uit Haarlem en IJmuiden om het leven.

    Het ongeluk gebeurde op 26 oktober.

    Uit politieonderzoek is een beeld naar voren gekomen over wat er die dag misging, meldt het OM vandaag. Het binnenvaartschip, van een Amsterdamse rederij, voer rechtdoor in de richting van het Noordzeekanaal. 

    Een andere, kleinere boot, een vlet van vennootschap De Koperen Ploeg, voer op dat moment in de richting van de Zanzibarhaven. Als kleiner schip had de vlet voorrang moeten verlenen aan het binnenvaartschip. Maar dat gebeurde niet.

    In plaats daarvan kruiste de vlet vóór het binnenvaartschip langs, waarna die werd aangevaren.

    Botsing kon niet voorkomen

    Toen de binnenvaartschipper merkte dat het mis dreigde te gaan, heeft hij het schip nog tot stilstand te proberen brengen, bevestigen ook getuigen. Die poging bleek tevergeefs: een botsing kon niet meer worden voorkomen. De opvarenden van de vlet, een schipper en passagier, raakten vermist.

    Het duurde meer dan 30 uur voordat beide lichamen werden gevonden.

    "Het was op het moment van het ongeluk al donker", vertelde een politiewoordvoerder destijds. "Water is sowieso altijd donker. Dus het is altijd lastig zoeken. Daarnaast heb je te maken met stromingen en andere weersinvloeden."

    Het OM concludeert nu dat niet kan worden bewezen dat de binnenvaartschipper schuld heeft aan het ongeval, waardoor hem geen 'dood door schuld' ten laste kan worden gelegd.

    Hij heeft volgens justitie niet verwijtbaar gehandeld. Justitie heeft de nabestaanden van de slachtoffers geïnformeerd dat de schipper niet wordt vervolgd.

  • Hulpdiensten en verzorgers in rep en roer na ontsnapping aap uit Artis

    Uit Artis in Amsterdam is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap, uit de familie de maki's, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Zowel de politie als een team van Artis was ter plaatse om het dier te pakken te krijgen. Inmiddels is de rode vari uit de boom gehaald en weer teruggebracht naar zijn verblijf.

    Hij is inmiddels met een verdovingspijl in zijn buik geraakt, het wachten is totdat hij naar beneden valt. 

    Omstanders konden vanmiddag hun ogen niet geloven, toen ze het dier in de boom zagen zitten. De halfaap werd vanmiddag rond 12.30 uur voor het eerst gespot. Een omwonende geeft aan vanmorgen al een opvallend geluid te hebben gehoord. Dat zou best kunnen kloppen, want de rode vari staat bekend als herrieschopper. Ze maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen. 

    Verdovingspijltje

    Inmiddels zijn de politie en een team van Artis aanwezig om de halfaap uit de boom te krijgen. Het dier is met een verdovingspijltje geraakt. Het is nu een kwestie van tijd voordat hij naar beneden valt, waar de verzorgers van Artis klaarstaan om hem met doeken op te vangen. Mocht hij niet vanzelf naar beneden vallen, kan de brandweer omhoog om hem uit de boom te halen. 

    Volgens een woordvoerder van Artis waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. De dierentuin realiseerde zich pas dat het dier vermist was toen ze een melding kregen van de politie. De woordvoerder benadrukt dat de vari niet gevaarlijk is, en dat hij rustig in de boom zat waardoor hij snel gevonden werd. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, is nog niet duidelijk. 

    Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis ook al aangepast, omdat er drie bijna ontsnapten. Volgens de Artis-woordvoerder zitten de rode vari's echter niet in hetzelfde verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn. 

  • Persoon uit het water gehaald in Amstelveen

    Een persoon is vanmiddag uit het water gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen. Het is onbekend hoe hij of zij eraan toe is.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig zijn. 

    Volgens een woordvoerder is het nog niet duidelijk wat er precies is gebeurd. Hulpdiensten plaatsten een zichtscherm, de politie heeft een container neergezet en de directe omgeving is afgezet.

No module Published on Offcanvas position