Hoorn


Inhoud

Hoorn is een stad en gemeente in de regio West-Friesland, in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

 

Naamgeving

Over de herkomst van de naam Hoorn - in oude spelling ook Horn(e) of Hoirne - doen vele mythes de ronde. De naam Hoorn is volgens oude Friese legenden afgeleid van de stiefzoon van koning Radboud, met de naam Hornus. Andere verhalen dat de naam Hoorn afkomt van een uithangbord met een posthoorn, dat begin 14e eeuw aan een van de etablissementen aan de Roode Steen hing. Een derde variant stelt dat de naam Hoorn afgeleid is van de hoornvorm van de eerste havens.

De schrijver van de 'Origo Civitatis Hornensis' gaat ervan uit dat Hoorn van Damphoorn afgeleid is. Damphoorn is de middeleeuwse naam voor een kruid waarvan men fluitjes kon maken; deze groeiden volop in het buitendijkse gebied van Hoorn. Kroniekschrijver Velius verwerpt deze verklaring omdat er geen oude vermeldingen zijn waarin Hoorn nog Damphoorn genoemd wordt: De name was van eersten af Hoorn: niet (behoudens beter oordeel) van het kruyt Damphoorn, als t'ghemeyne ghevoelen van noch heden hout. Velius verwerpt ook de verklaring dat de naam van oorsprong Dampter Horn was: een buurt van het dorp Dampten, waarvan het eerste deel na verdrinking van het dorp Dampten vervallen is.

De benaming Hornicwed zou weleens de oorspronkelijke vorm kunnen zijn. Het middeleeuwse Hornic betekent Hoek, en wed of wedor is het middeleeuwse woord voor water. Talloze plaatsen en buurten in Nederland heten ook nu nog Heurne, Huurne of Horn. Hornicwed zou dan slaan op de ligging in een hoek in de kustlijn. Ook wordt weleens gesteld dat het gaat om een hoek in de dijk, maar dit roept twijfels op: de kust van de Zuiderzee lag toen verder van Hoorn dan nu: de Westfriese Omringdijk liep van oorsprong van het West in een rechte lijn naar Schardam, en voor deze dijk lag nog buitendijks land, waarop ook het door Velius genoemde dorp Dampten lag. Dit gebied is pas vanaf 1391 - toen de oude dijk opgegeven werd - overstroomd, nadat een nieuwe dijk met een hoek verder landinwaarts gelegd was, en de eerste aanzet voor de baai van het Hoornse Hop ontstond. Hoorn bestond toen echter al, evenals de naam. We kunnen voor Hornicwed ook denken aan de betekenis die we ook nog in ons huidige woord uithoek zien, namelijk een zeker (bewoond) gebied op enige afstand, en dan gelegen aan het water (wed).

 

Geschiedenis

Volgens oude Friese legendes is Hoorn gesticht door Hornus, stiefzoon van koning Radbod. Hornus was getrouwd met Gunterdom, dochter van Gordianus, stadhouder van Teckenburgh. Hij stichtte volgens de legendes in 716 in het westen van Friesland aan het water een plaats en noemde die naar zichzelf. Dit was onder de Friese adel vrij gebruikelijk. Dezelfde legendes vertellen ook dat het plaatsje in 724 afbrandde, en dat het toen jaren duurde voor het herbouwd werd.

Voor zover deze legende klopt, hoeft dit Hoorn niet op de huidige plaats gelegen te hebben, maar wellicht in het gebied dat later door de Zuiderzee overspoeld is. Het verplaatsen van plaatsen die dreigden te overstromen was in de middeleeuwen in West-Friesland gangbaar. Van Enkhuizen, Scharwoude, Etersheim en Warder is bekend dat zij in westelijke richting verplaatst zijn vanwege de oprukkende Zuiderzee. Oosthuizen is daarentegen door de groter wordende Beemster in oostelijke richting verplaatst. De grens van de Zuiderzee aan de Westfriese/Waterlandse zijde lag rond 600 veel oostelijker (van Wijdenes richting Volendam en Marken), maar is na verscheidene overstromingen van veengebieden kilometers opgeschoven. Met name na 1100 vonden er steeds grotere overstromingen plaats.

De oudste restanten van bewoning die tot nu toe bij archeologische opgravingen gevonden zijn, stammen uit ongeveer 1200. Hoorn was toen niet meer dan een kleine plaats, met boerderijen en wellicht enige handel. Volgens de Hoornse geschiedschrijver Velius ontstond Hoorn in de 14e eeuw bij de monding van de Gouw (eigenlijk De Tocht geheten; de Gouw was de weg en buurtschap erlangs) voorbij de dijk van het Oost en het West, een veenstroompje (natuurlijke afwatering in het originele veenlandschap) dat via een sluis en overtoom bij de huidige Roode Steen in de Zuiderzee uitmondde. Ook de landweg Noord (in feite de scheidingsdijk tussen Ooster- en Westerpolder, het verlengde van het Keern en Rijsdam) kwam hier uit. Op dit centrale punt zouden Hamburgse broers in 1316 hun pakhuizen en een herberg gebouwd hebben. Dit laatste kan waar zijn, maar volgens de opgravingen bestond Hoorn toen al, en Hoorn wordt ook al eerder in geschriften genoemd. Bovendien is de binnendijk van Rijsdam-Keern-Noord vermoedelijk in 1320 aangelegd. Tot dan lag de waterkundige bangrens tussen de ontginningsgebieden Hoorn (later deel van de Oosterpolder) en Berkhout (later deel van de Westerpolder) in de Keernsloot. De sluis van de Roode Steen bestond toen al wel enkele decennia (1288).

Opmerkelijk is dat Hoorn een ontginningsstructuur heeft die afwijkt van de aangrenzende gebieden: de kavelsloten tussen de Holenweg, Groene Wijzend en de Keernsloot lopen in oostwestelijke richting, en de centrale ontginningsas (De Gouw) noordzuid. Deze structuur komt verder alleen in Schellinkhout en Wijdenes voor. Zwaag, Berkhout en Scharwoude kennen een kavelslotenstructuur in noordzuidelijke richting, met centrale ontginningassen in oostwestelijke richting (de Oude Gouw in Berkhout, de Dorpsstraat in Zwaag, en de Scharwoude in Scharwoude). Blokker is pas in een later stadium ontgonnen als reeds omsloten land; hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor het gebied tussen Zwaag en Hoorn. Opmerkelijk in dit kader is dat de noordelijke ontginningsgrens van Hoorn (de Groene Wijzend) niet samenvalt met de oorspronkelijke zuidelijke ontginningsgrens van Zwaag (de Kleine Wijzend en de Grote Wijzend). Dit lijkt te duiden op een verschillende ontginningsoorsprong. De ontginning van West-Friesland heeft plaatsgevonden vanuit Egmond, waarvandaan men via veenriviertjes in oostelijke richting voer, bijvoorbeeld via de Leek naar Wognum en de Kromme Leek, en via de Bemestra richting de Zuiderzee (de Bemestra mondde van oorsprong samen met de Drecht uit in de omgeving van Wijdenes).

Het lijkt er sterk op dat Zwaag door kolonisten vanuit Wognum ontgonnen is, terwijl Hoorn, Schellinkhout en Wijdenes via de Bemestra en de Zuiderzee ontgonnen zijn. Wijdenes, Schellinkhout en Hoorn zouden dan van oorsprong een doorlopende noordelijke begrenzing (een dijkje of kade om het onontgonnen noordelijke veengebied af te schermen) gehad hebben langs de Blokdijk-Lageweg-Oost. Pas rond 1200 zou Hoorn dan na overstromingen - waarbij de eerste delen van het Hoornse Hop gevormd zijn - in noordelijke richting opgeschoven zijn waarbij het gebied van de Oost tot de Groene Wijzend ontgonnen is (conform het archeologisch onderzoek). Dit komt dan overeen met de latere overleveringen dat er ten zuiden van Hoorn een oudere plaats overstroomd zou zijn - toen Dampten genoemd, maar dat stamt wellicht af van d'ampte, ofwel het (oorspronkelijke) Hoornse ambtsgebied. Helaas zijn er uit de tijden van voor 1200 geen schriftelijke bronnen.

Vanaf 1200 is dat anders. De oudste vermelding van Hoorn komt voor in het Stadsboek van Wismar (uit 1250-1272), waarin een Nicolaus de Horne genoemd wordt als borg voor enkele kooplieden uit Muiden. Bekend is dat er vanuit West-Friesland toen al intensief handel gedreven werd richting de Oostzee (en richting Vlaanderen), en blijkbaar hadden de Hoornse kooplieden al voldoende reputatie om borg te staan. In 1303 wordt Martin Hontin uit Brugge bi Hornicwed an West-Friesland bin des graven lande van Hollant gevangengenomen, en van zijn handelswaar beroofd. En in 1309 gaat Juvenum de Meo de Horne naar de Gwijde van Avesnes, bisschop van Utrecht, om clemente vredesvoorwaarden voor de verslagen West-Friezen te vragen. In 1311 betaalt Drebaan Haghen uit Horne een boete aan de grafelijke rentmeester, in een rekening uit hetzelfde jaar wordt Lubbrecht de schoenmaker genoemd, en in 1316 sluiten de 'judices et universi' (rechters en gemeente) in Horne een overeenkomst met de inwoners van Harderwijk.

Uit deze tijd is ook bekend dat er in Hoorn land prijsgegeven moest worden. In de kroniek van Feyken Rijp vermeldt deze bij 1260 de sluys van Horn. In een proces uit 1320 tegen Maertijn van der Nieuwerwike wordt ook nadrukkelijk over de nieuwe sluys gesproken, wat betekent dat er ook een oudere sluis was. De nieuwe sluis ter hoogte van de Roode Steen (in de oude binnendijk Oost) is rond 1288 aangelegd, toen de zuidelijker gelegen dijk door stormen opgegeven moest worden; de dijk van Oost en West werd toen de nieuwe zeedijk (inlaagdijk). Het land tussen de oude en nieuwe zeedijk verwerd tot rietland, dat deels wegspoelde, maar deels ook gebruikt werd om later de oudste buitendijkse havens van Hoorn te graven (Nieuwendam 1341 en Appelhaven 1421).

De nieuwe dijk van het West liep van oorsprong van de Roode Steen - waar de nieuwe sluis gemaakt was - recht naar de door overstromingen in Waterland inmiddels veel westelijker gelegen monding van de Bemestra (later na het aanleggen van de dam werd deze monding Schardam genoemd; de Bemestra werd toen Korsloot genoemd). Deze dijk hield het tot 1391 vol als zeedijk. Na overstromingen moest in 1391 een nieuwe inlaagdijk gemaakt worden. Ook deze zou - net als eerder het Oost - de oude noordelijke ontginningsgrens van Hoorn volgen, en liep recht in het verlengde van het Oost (via de Proostensteeg) en recht in het verlengde van de Naamsloot, de ontginningsgrens tussen Scharwoude en Berkhout. De oude dijk werd wel zo veel mogelijk in stand gehouden om het nog wel deels bestaande buitendijkse land te beschermen, maar dit moest meer en meer prijsgegeven worden. Uiteindelijk moest het dorp Scharwoude verplaatst worden. Maar ook ten westen van Hoorn vonden nog diverse doorbraken plaats, vooral bij de monding van de Keernsloot in de Zuiderzee, waarna eerste helft 15e eeuw de halvemaansvorm van de Westerdijk als nieuwe inlaagdijk aangelegd werd. Bij de overstroming van de omgeving van de Barchouter Sluze (Berkhouter Sluis, monding van de Slimtocht) ontstond de Grote Waal.

Op 26 maart 1356/1357 verleende Willem V stadsrechten aan Hoorn, tegen betaling van 1550 schilden (gouden ecu's). Door deze maatregel kon de stad zelf rechtsregels opstellen en handhaven, en belastingen innen. Een neveneffect was dat de ontwikkeling van de stad als handelsnederzetting sterk bevorderd werd. Het oorspronkelijke document bevindt zich heden ten dage (2006) nog in de archieven van de gemeente Hoorn.

Hoorn overvleugelde al snel de andere Zuiderzeehavens. Alleen Amsterdam kende in de 15e eeuw een soortgelijke snelle groei. Belangrijke impulsen voor de stad was de keuze voor Filips van Bourgondië. Het Bourgondische rijk vormde een stimulans voor de handel. In de 15e eeuw ontwikkelde zich een levendige lakenindustrie, waarvan het product zich qua prijs en kwaliteit kon meten met het laken uit Leiden, Den Haag en Haarlem. Tegenspoed, voortkomende uit onder andere de Hoekse en Kabeljauwse twisten, alsmede de Gelderse Oorlogen rond 1500 brachten deze lakenhandel in de problemen. Bovendien kozen steeds meer Hoornse handelaren er voor te participeren in de Oostzeehandel (graan uit Polen en Litouwen naar Italië brengen).

Op Goede vrijdag van het jaar 1481 vond in Hoorn een grote stadsbrand plaats, waarbij vooral het westelijk deel van de stad werd getroffen.

Hoorn koos in 1572 net als Waterland en de gehele Zaanstreek, voor de reformatie en de Prins van Oranje. Tegen de 'Spanjaarden' is een zware zeeslag geleverd, de Slag op de Zuiderzee. Hoornse schepen werden in dat gevecht geholpen door inwoners uit Hoorn en vrijwilligers vanuit de Zaanstreek, Schermer en Waterland. De bevelhebber van de koninklijke vloot, stadhouder Maximiliaan van Hénin-Liétard (Bossu), werd gevangengenomen. Op de Bossuhuizen aan de Slapershaven is in gevelstenen en schilderingen deze zeeslag fraai weergegeven.

Standbeeld van J.P. Coen op de Roode Steen
Gedurende de 16e en 17e eeuw kende de stad haar grootste bloei, en was Hoorn een van de steden die vertegenwoordigd was in de Vereenigde Oostindische Compagnie. Ook de WIC (West-Indische Compagnie), de Noordse Compagnie (of Compagnie van Spitsbergen), de Admiraliteit van het Noorderkwartier, de Westfriese Munt (afwisselend ook in Enkhuizen) en het College van Gecommitteerde Raden van West-Friesland en het Noorderkwartier waren in Hoorn gevestigd. Hoorn was daardoor de formele hoofdstad van het gebied boven het IJ. Jan Pieterszoon Coen werd in Hoorn geboren. De Hoornse schippers Jacob le Maire en Willem Cornelisz Schouten rondden met de schepen Hoorn en Eendracht als eersten de zuidelijkste punt van Zuid-Amerika, en noemden deze Kaap Hoorn.

De 18e eeuw kenmerkt zich in Hoorn door achteruitgang van de economie. De havens waren verzand geraakt, de schepen voeren door naar Amsterdam of naar de Zaandam waar, evenals in buurdorp Oostzaan, de schepen gerepareerd en voornamelijk gebouwd werden. Treurig dieptepunt vormde de Franse tijd, waarin Franse troepen in Hoorn gelegerd waren. In deze periode werd ook het oude stadhuis aan de Roode Steen afgebroken. Hoorn raakte in deze tijd (1795) ook zijn gewestelijke hoofdstadfuncties kwijt. Deze kwamen ook niet meer terug: in 1810 werd Holland één provincie. Toen later Noord-Holland afgescheiden werd, werd Haarlem de nieuwe hoofdstad.

Toch bloeide Hoorn in de 19e eeuw weer op. Het West-Friese platteland leverde steeds meer agrarische producten en kaas, en die werden in of via Hoorn verhandeld. Hoorn was in die tijd de grootste kaasmarkt van Noord-Holland, en ook de veemarkt was omvangrijk. Ook werden er in Hoorn scholen met een regionale functie gesticht, en was er een arrondissementsrechtbank. Tevens werd Hoorn garnizoensstad en een belangrijk spoorwegknooppunt. Hoewel niet formeel, werd Hoorn toch weer een functionele hoofdstad voor de regio, met alleen Alkmaar in een soortgelijke functie voor het gebied boven het IJ. De stad Zaandam deed dienst als subcentrum voor de Zaanstreek en Purmerend voor Waterland. Beide steden waren toen ook niet zo groot als respectievelijk Hoorn en Alkmaar.

Bestand:Hoorn 600 jaar stad-521819.ogv
Bioscoopjournaal uit 1957 naar aanleiding van 600 jaar stad Hoorn
De gemeente Hoorn werd in 1966 aangewezen als groeikern (eerst industrialisatiekern), een officiële status die in 1985 eindigde. Sindsdien is Hoorn toch behoorlijk doorgegroeid. Hoorn huisvest veel forenzen, maar speelt zelf ook een belangrijke werkgelegenheidsrol met in 2009 ca. 33.800 arbeidsplaatsen in 5350 vestigingen. In 2010 is dat door de recessie, maar ook door het gebrek aan uitgeefbaar bedrijventerrein in Hoorn, teruggelopen naar 31.670 arbeidsplaatsen in 5530 vestigingen (bron: LISA). Het aantal inwoners groeit wel door, mede door de ligging op een halfuur met de trein van Amsterdam. In 2009 verwelkomde de gemeente Hoorn de 70.000e inwoner. Het aantal inwoners groeit de laatste jaren met name door de woningbouw in de Bangert en Oosterpolder, en door bouw van extra woningen in de bestaande stad. 2006: 67.850; 2007: 68.170; 2008: 68.700; 2009: 69.360; 2010: 70.250.

 

Evenementen

In Hoorn vinden jaarlijks verscheidene evenementen plaats. Zo wordt ieder jaar in de laatste week van augustus de Roode Steen voorzien van een tapijt van begonia's. Het thema van 2006 (30 jaar Sesamstraat in Nederland) werd uitgebeeld met 140.000 bloemen, die samen een oppervlakte van 650 m2 besloegen. In 2007 was het thema "de scheepsjongens van Bontekoe". Op de Roode Steen waren onder andere het stadswapen en de Hoofdtoren uitgebeeld in circa 160.000 begonia's. Een ander evenement op het Roode Steen is de (toeristische) kaasmarkt, die sinds 2007, het jaar waarin de stad haar 650-jarig bestaan vierde, bijna elke donderdag plaatsvindt.

De Hoornse Stadsfeesten worden elk jaar het 3e weekend van juni georganiseerd. Drie dagenlang kunnen de duizenden bezoekers gratis genieten van zang, dans, kunst en cultuur op diverse binnen- en buitenpodia.

De Hoornse Kermis wordt al sinds 1446 gehouden.Er staan gedurende 10 dagen in augustus ongeveer 75 attracties in de Hoornse binnenstad. In de regio is men er vaak van overtuigd dat deze kermis (na Tilburg) de grootste van Nederland is, maar dat is niet het geval. De kermis trekt ongeveer 50.000 mensen per dag. Op de laatste dag van de kermis, de derde maandag in augustus, wordt elk jaar Lappendag gehouden, winkels gaan die dag tussen 6 en 8 uur 's morgens open en in een aantal straten staat een markt.

In Zwaag is elk jaar een carnavalsoptocht georganiseerd door Carnavalsvereniging het Masker uit Zwaag. Dit evenement trekt elk jaar zo'n 50.000 bezoekers.

Op het Markermeer bij Hoorn wordt elk jaar de Bontekoerace gehouden met zeilschepen.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Nieuwe steen 1
1625 HV Hoorn
ma, di, do, vr, 09.00 - 15.00
wo 09.00 - 16.00

Correspondentieadres

Postbus 603
1620 AR Hoorn

Advertentie


 

 

0229-252200
0229-252040
www.hoorn.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Hoorn

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  0229-252200
Loket Sociale Zaken  0229-750850
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  0227-656444
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  0229-252512
Bouwvergunningen  0229-252423
Inzameling Huisvuil  0227-656444
Afvalbrengstation  0800-0700
Leerlingenvervoer  0229-252641
Sportbeleid  0229-252200

Alarmnummers en hulpdiensten Hoorn

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  06-22331830
Maatschappelijk werk  0229-282020

Hulpdiensten dieren Hoorn

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  0229-245353
Dierenbescherming  020-4705000
Melden van kadavers  0900-9221

Nieuws uit de gemeente Hoorn

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Vrouw (84) die uit water werd gehaald in Amstelveen overleden

    De vrouw (84) die vanmiddag uit het water is gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen is overleden. 

    Een politiewoordvoerder vertelt dat de vrouw met een rollator liep. Ze is gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten: ze is ter plaatse overleden. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig waren. 

    Hulpdiensten plaatsten vanmiddag een zichtscherm, de politie zette een container neer en de directe omgeving was afgezet. 

  • Kwallen overspoelen Zandvoort, net nu bezoekers verkoeling zoeken

    Strandgangers moeten bij Zandvoort vandaag niet alleen rekening houden met code rood, maar ook met de vele kwallen die er liggen en zwemmen. 

    Voor de Reddingsbrigade in Zandvoort is het met of zonder kwallen al een spannende dag. "We weten eigenlijk niet zo goed wat er gaat gebeuren. Het advies is: 'Blijf binnen', maar we zien op het strand dat er toch een hoop mensen zijn", vertelt Ernst Brokmeier terwijl hij over het strand kijkt. "We verwachten dat dat wel zo blijft, dus het is afwachten hoe het loopt."

    "Van biologen heb ik begrepen dat het hoort bij de tijd van het jaar. Met de aflandige wind, onderstroom naar de kant en de temperatuur van het water komen de kwallen dichter onder de kant te zitten."

    Dat code rood nu gepaard gaat met een golf aan de kwallen, is voor de Reddingsbrigade geen reden tot paniek. "De kwallen op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Een enkeling kan een allergische reactie krijgen." Bij de meeste mensen blijft het alleen bij prikken en jeuken voor een paar minuten.

    Deze strandgangers doen toch een poging

    Toch ziet Brokmeier dat de aangespoelde kwallen de strandgangers ervan weerhoudt om de zee in te gaan. "We zien een hoop mensen die de zee ingaan, maar na een paar stappen het toch maar laten."

    Maar dat geldt niet voor iedere strandganger. De 13-jarige Rhowyn Groenendijk uit Zandvoort staat al met zijn surfboard in de aanslag om het water in te gaan. Zijn twee vrienden wachten het nog even af. "Ik ben best wel vaak gestoken door een kwal, dus dat maakt niet zoveel uit," zegt Rhowyn. 

    Strandganger Frans Smit lijkt zich ook niet druk te maken om de kwallen. Hij wandelt met blote voeten dwars door het zeewater. "Je kunt wel zwemmen, maar je moet wel voorzichtig zijn", zegt de Hoofddorper. "Als het goed is draait de wind vanmiddag naar het westen, komt er een klein briesje en zullen de kwallen ook verdwijnen."

    Wat te doen bij een kwallenbeet? 

    Mocht je toch gestoken worden, dan moet je volgens Brokmeier eigenlijk zo min mogelijk doen. "Probeer eerst te spoelen met warm water. Dat werkt het best. Je kan ook een beetje zand erover wrijven. Maar meestal zie je dat met een paar minuutjes de prik weg is en dat je daarna weer kan genieten van je dag."

  • John Erica gaan als vips door Kansas: "Iedereen wilde met ons praten"

    Als vips worden ze ontvangen in Kansas City. John en Erica van den Berg uit Abbenes zijn in de Verenigde Staten voor het WK en bezoeken elke wedstrijd van het Nederlands elftal. John doet verslag aan NH.

    Vorige keer vertelde John dat hij en zijn vrouw gingen slapen bij het stel Kenzie en Jen Marshall in Kansas. Die hadden ze via een Facebookbericht gevonden. Wat de Hollanders stond te wachten hadden ze nooit verwacht. "Toen we daar aankwamen, hadden ze allebei een Nederlands elftalshirt aan en een tas vol oranje cadeautjes voor ons."

    Alle oranje items uitverkocht

    John en Erica werden meegenomen naar een barbecuerestaurant en de dag daarna hadden Kenzie en Jen een barbecue bij hen thuis georganiseerd. Ze hadden hun vrienden uitgenodigd en John en Erica mochten Nederlandse Oranjefans uitnodigen. Iedereen, Nederlands én Amerikaans, was gekleed in het oranje.

    De winkels in Kansas hadden geanticipeerd op de komst van de fans, want aanvankelijk waren daar veel oranje items te vinden: shirts, sjaaltjes met Kansas erop en hoedjes. Maar John vertelt dat momenteel alles uitverkocht is en het moeilijk is om oranje items te vinden.

    John hoorde van een café net buiten de stad, dat oranje was gekleurd, en daar moest hij natuurlijk een kijkje nemen. "Toen wij het café binnenkwamen had iedereen een oranje shirtje aan. Maar wat bleek: het waren alleen maar Amerikanen. Toen zij erachter kwamen dat wij Nederlands waren, wilde iedereen met ons praten. We kregen drankjes aangeboden en hoefden voor het eten bijna niets te betalen. We waren er een soort beroemdheid." De café-eigenaar had een paar maanden geleden zelfs 400 kroketten vanuit Nederland laten overkomen.

    400 kroketten ingekocht

    "Wij hebben dit nog nooit meegemaakt tijdens een oranjetoer. Tijdens de fanwalk kwamen we Amerikanen tegen die twaalf uur hadden gereden om de fanwalk mee te lopen."

    John en Erica zijn al bij veel fanwalks geweest in verschillende landen, maar wat ze hier meemaken met de Amerikanen verbaast hen enorm. "De fanmars was nog groter dan vorige keer, er kwam geen eind aan. Het waren 22.000 mensen in het oranje."

    Of de wedstrijd van Nederland tegen Tunesië door zou gaan, was even spannend, want er was noodweer. Maar gelukkig mochten ze ondanks een hoosbui toch naar het Arrowhead Stadium. "Wij zaten lekker droog op stoelen met kussentjes. De mensen om ons heen hadden 6.000 dollar betaald voor die plekken. Wij hebben maar niet tegen ze gezegd dat wij er maar 60 euro voor hebben betaald. We bleven ons maar afvragen: waar hebben we dit allemaal aan te danken?"

    'Die gaan we zeker winnen' 

    En daar hield hun geluk niet op, want het Nederlands elftal won met 3-1 van het Tunesische team. John: "In de eerste zeven minuten was het eigenlijk al besloten."

    De volgende wedstrijd is tegen Marokko in Monterrey, Mexico. Vandaag kijkt het stel hoe ze het beste in Mexico kunnen komen: met het vliegtuig of misschien toch met de bus. Als onderdeel van de knock-outfase zal deze wedstrijd uitmaken of Nederland naar huis moet. Maar daar denkt John niet aan: "Die gaan wij zeker winnen, Marokko is geen team waar wij van gaan verliezen."

  • 🔥 Hitteblog: Morgenavond code geel vanwege onweer • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • Zo werd ontsnapte rode vari gevangen: "Voor hem is dit vooral heel stressvol"

    Een rode vari is vanmiddag ontsnapt uit Artis en belandde hoog in een boom, een paar honderd meter van Artis vandaan. De halfaap hield politie, brandweer en verzorgers in de hitte lang bezig, voordat hij met behulp van verdovingspijlen veilig uit de boom kon worden gehaald.

    De aap zat hoog in de boom, goed verstopt. Zo was het ook voor de verzorgers van Artis even zoeken. "We kregen een melding van de politie dat er ergens een aap zat. Dus we zijn meteen op pad gegaan om hem te lokaliseren", vertelt Maartje de Vries, teamleider bij Artis. 

    Het dier werd rond het middaguur in een boom gevonden, op slechts een paar honderd meter van de dierentuin. Volgens Artis moet de vari na het voeren in de ochtend uit zijn verblijf zijn ontsnapt. Hoe dat precies kon gebeuren is nog onduidelijk.

    "We hebben geen idee hoe het dier is ontsnapt, misschien is hij ergens van geschrokken", zegt De Vries. "We hebben ze vanmorgen gewoon gevoerd en toen hebben we ze allemaal gezien. Ergens in de tussentijd is er dus iets gebeurd, maar het blijft speculeren."

    Het vangen van de halfaap duurde ruim een uur. Dat kwam volgens Artis doordat er uiterst voorzichtig te werk moest worden gegaan, zeker vanwege de hoge temperaturen. "Het is superheet, zowel voor ons als voor de halfaap. Je wilt niet dat hij zo overstuur raakt en oververhit", legt De Vries uit.

    Verdoving

    "Je wilt hem verdoven, maar dat moet zorgvuldig gebeuren. Het is bovendien supermoeilijk om een dier op zes meter hoogte te raken. Je wilt hem niet in zijn oog raken, maar het liefst in zijn bilspier." Uiteindelijk werd de rode vari met meerdere verdovingspijlen geraakt. Nadat de verdoving volledig was ingewerkt, haalde de brandweer het dier met een ladderwagen uit de boom.

    De rode vari is een halfaap en komt uit een klein gebied in de regenwouden van Madagaskar. Daar leeft hij hoog in de tropische bomen. De soort staat op de Rode Lijst van de IUCN als ernstig bedreigd. Om uitsterven te voorkomen bestaan er natuurreservaten op Madagaskar en nemen dierentuinen, waaronder Artis, deel aan internationale soortbehoudsprogramma's.

    Volgens De Vries is de ontsnapping voor het dier allesbehalve een avontuur. "We balen hier enorm van, ook voor het dier. Misschien wilde hij even een kijkje nemen, maar hij wil helemaal Amsterdam niet in. Voor hem is het een heel nieuwe, gekke omgeving en dat levert veel meer stress op dan plezier."

    Artis benadrukt dat ontsnappingen zelden voorkomen. "We proberen echt alles te voorkomen zodat dit niet gebeurt. Het gebeurt gelukkig ook heel weinig."

    Roes uitslapen

    De rode vari is inmiddels teruggebracht naar Artis. Daar wordt hij opnieuw onderzocht door een dierenarts en mag hij in een koele ruimte rustig bijkomen van de verdoving. 

    "Hij wordt helemaal nagekeken en slaapt zijn roes uit. De komende dagen houden we hem goed in de gaten", zegt De Vries. "Met deze hitte moet hij eigenlijk gewoon lekker ontspannen in een boom liggen. Uiteindelijk heeft hij dat in de stad wel gevonden, alleen de weg ernaartoe is voor hem ontzettend stressvol geweest."

  • Babbelen met Barend: Geen code rood, maar code oranje na overwinning op Tunesië

    De oogjes zijn klein en de temperatuur is hoog na de nachtelijke wedstrijd van Oranje. Het Nederlands Elftal heeft de poulefase afgerond met een klinkende overwinning. Aan de hand van drie stellingen blikken we met analist Barbara Barend daarom terug op Nederland-Tunesië. 

  • 'Met de komst van het chaletpark wordt het aan de dijk van Schardam veel te druk'

    De ruimte in Noord-Holland wordt steeds schaarser. Wonen, natuur, recreatie en klimaatmaatregelen vragen allemaal om een plek, terwijl de beschikbare ruimte beperkt is. In een nieuwe aflevering van Expeditie Noord-Holland onderzoekt Koen Bugter hoe die ruimtepuzzel wordt gelegd rond de dijken van Hoorn en Schardam, waar uiteenlopende belangen samenkomen.

    In Hoorn moesten eerder geliefde populieren plaatsmaken voor een dijkverzwaring. Het zorgde voor onrust en protest. Inmiddels heeft meubelmaker Martijn Neuvel van de bomen onder meer tafels gemaakt. Deze tafels staan onder andere in een restaurant, op steenworp afstand van waar de populieren ooit stonden.

    "Zo is de cirkel weer echt rond. Letterlijk en figuurlijk. De tafel is rond. Ik vind het mooi dat we er iets moois van hebben kunnen maken. In plaats van dat het in de papiermolen is verdwenen. Inderdaad een mooi laatste eerbetoon."

    Nadenken over combineren

    Ton Bossink, planoloog van de provincie Noord-Holland, legt uit dat juist doordat er beperkte ruimte is, belangen samen moeten komen. "Een van de slimste dingen om te doen, is nadenken over welke functies je kunt combineren. Waterveiligheid, recreëren en natuur komen hier bij deze dijkverzwaring samen."

    Er ligt inderdaad naast de verzwaarde dijk sinds een aantal jaren een stadsstrand én vogels krijgen de ruimte. Veel mensen in Hoorn genieten er van. "Het is supermooi geworden. Het is nog wel een beetje kaal," aldus een van de recreanten. Een andere wandelaar: "Wat hier niet zou misstaan? Een rijtje populieren!"

    Van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen

    In Schardam protesteren bewoners aan de dijk tegen de komst van een groot chaletpark op het terrein dat nu nog een kleinschalige camping is. Kees Koeman woont al 32 jaar aan de dijk.

    "Er gaat een veel intensievere vorm van recreatie plaatsvinden. De mensen die chalets huren gaan eropuit. Het wordt gewoon heel druk." Zijn buurman Alfons Jansen, eveneens bezorgd, vult aan: "We gaan van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen per jaar."

    Ook is er grote zorg over de toekomst van andere dijkbewoners. De ransuil en de ratelslang zouden door de komst van het chaletpark in het gedrang komen.

    Hoe dat zit zie je in bovenstaande video.

    Ontwerp-omgevingsvisie

    In Expeditie Noord-Holland zie je kortom hoe er wordt gepuzzeld met de beperkte ruimte. Hoe ziet onze provincie er de komende decennia uit? De Provincie heeft daarvoor haar ontwerp-omgevingsvisieklaar en wil weten wat jij als inwoner daarvan vindt. 

  • Binnenvaartschipper niet vervolgd voor dodelijke aanvaring in Westelijk Havengebied Amsterdam

    Een binnenvaartschipper betrokken was bij een dodelijke aanvaring in Amsterdam wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Het ongeluk gebeurde vorig jaar oktober in de buurt van de Afrikahaven (Westelijk Havengebied) in Amsterdam. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) valt de man niets te verwijten. Bij de aanvaring kwamen twee mannen van 24 en 30 jaar uit Haarlem en IJmuiden om het leven.

    Het ongeluk gebeurde op 26 oktober.

    Uit politieonderzoek is een beeld naar voren gekomen over wat er die dag misging, meldt het OM vandaag. Het binnenvaartschip, van een Amsterdamse rederij, voer rechtdoor in de richting van het Noordzeekanaal. 

    Een andere, kleinere boot, een vlet van vennootschap De Koperen Ploeg, voer op dat moment in de richting van de Zanzibarhaven. Als kleiner schip had de vlet voorrang moeten verlenen aan het binnenvaartschip. Maar dat gebeurde niet.

    In plaats daarvan kruiste de vlet vóór het binnenvaartschip langs, waarna die werd aangevaren.

    Botsing kon niet voorkomen

    Toen de binnenvaartschipper merkte dat het mis dreigde te gaan, heeft hij het schip nog tot stilstand te proberen brengen, bevestigen ook getuigen. Die poging bleek tevergeefs: een botsing kon niet meer worden voorkomen. De opvarenden van de vlet, een schipper en passagier, raakten vermist.

    Het duurde meer dan 30 uur voordat beide lichamen werden gevonden.

    "Het was op het moment van het ongeluk al donker", vertelde een politiewoordvoerder destijds. "Water is sowieso altijd donker. Dus het is altijd lastig zoeken. Daarnaast heb je te maken met stromingen en andere weersinvloeden."

    Het OM concludeert nu dat niet kan worden bewezen dat de binnenvaartschipper schuld heeft aan het ongeval, waardoor hem geen 'dood door schuld' ten laste kan worden gelegd.

    Hij heeft volgens justitie niet verwijtbaar gehandeld. Justitie heeft de nabestaanden van de slachtoffers geïnformeerd dat de schipper niet wordt vervolgd.

  • Hulpdiensten en verzorgers in rep en roer na ontsnapping aap uit Artis

    Uit Artis in Amsterdam is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap, uit de familie de maki's, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Zowel de politie als een team van Artis was ter plaatse om het dier te pakken te krijgen. Inmiddels is de rode vari uit de boom gehaald en weer teruggebracht naar zijn verblijf.

    Hij is inmiddels met een verdovingspijl in zijn buik geraakt, het wachten is totdat hij naar beneden valt. 

    Omstanders konden vanmiddag hun ogen niet geloven, toen ze het dier in de boom zagen zitten. De halfaap werd vanmiddag rond 12.30 uur voor het eerst gespot. Een omwonende geeft aan vanmorgen al een opvallend geluid te hebben gehoord. Dat zou best kunnen kloppen, want de rode vari staat bekend als herrieschopper. Ze maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen. 

    Verdovingspijltje

    Inmiddels zijn de politie en een team van Artis aanwezig om de halfaap uit de boom te krijgen. Het dier is met een verdovingspijltje geraakt. Het is nu een kwestie van tijd voordat hij naar beneden valt, waar de verzorgers van Artis klaarstaan om hem met doeken op te vangen. Mocht hij niet vanzelf naar beneden vallen, kan de brandweer omhoog om hem uit de boom te halen. 

    Volgens een woordvoerder van Artis waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. De dierentuin realiseerde zich pas dat het dier vermist was toen ze een melding kregen van de politie. De woordvoerder benadrukt dat de vari niet gevaarlijk is, en dat hij rustig in de boom zat waardoor hij snel gevonden werd. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, is nog niet duidelijk. 

    Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis ook al aangepast, omdat er drie bijna ontsnapten. Volgens de Artis-woordvoerder zitten de rode vari's echter niet in hetzelfde verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn. 

  • Persoon uit het water gehaald in Amstelveen

    Een persoon is vanmiddag uit het water gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen. Het is onbekend hoe hij of zij eraan toe is.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig zijn. 

    Volgens een woordvoerder is het nog niet duidelijk wat er precies is gebeurd. Hulpdiensten plaatsten een zichtscherm, de politie heeft een container neergezet en de directe omgeving is afgezet.

No module Published on Offcanvas position