Laren


Inhoud

Laren is een plaats en gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

Binnen de gemeentegrenzen liggen geen andere kernen. Van oorsprong is het een brink- of esdorp. Laren is samen met buurdorp Blaricum een van de rijkste gemeenten van Nederland.

 

Geschiedenis

Laren is een van de oudst bebouwde plekken in het Gooi. De allereerste mensen die er woonden waren dragers van de zogenaamde trechterbekercultuur, omstreeks 2500 v. Chr. Later kwamen er mensen van Fries-Saksische oorsprong te wonen. In 1085 stichtte de bisschop van Utrecht het kapittel Sint Jan op de heuvel die thans bekend is als Sint Janskerkhof. Naar de plek van deze kapel en begraafplaats lopen van oudsher Gooise doodwegen uit alle richtingen.

Hoewel aanvankelijk een boerendorp (met de weefindustrie als belangrijk bron van inkomsten), is Laren met zijn dorpsboerderijen, engen en meenten na de komst van de tramlijn naar Hilversum en Amsterdam (de Gooise Moordenaar) in 1892 ook een kunstenaars- en forensendorp geworden.

In de 19e eeuw werden de Gooise dorpen ontdekt door kunstenaars die er (wat later zou heten) de Larense School vestigden. Enkele bekende kunstschilders die in Laren verbleven waren Anton Mauve (leermeester van Vincent van Gogh), Jan Sluijters en Ferdinand Hart Nibbrig.

Sinds de late jaren 80 is Laren vooral een forensendorp geworden voor de nouveau riche. In de dorpskern bevinden zich nu geen functionerende boerderijen meer.

 

Stoomtram

Tussen 1882 en 1947 was er in Laren een tramstation van de Gooische Stoomtram (in de volksmond bekend als: De Gooische Moordenaar). Er waren stoomtramdiensten naar: Naarden - Muiden - Diemen - Station Amsterdam Weesperpoort, naar Station Hilversum en naar Blaricum - Huizen - Bussum. In 1927 vond op de Laarderhoogt, nabij Laren, het ernstigste stoomtramongeval plaats in Nederland, waarbij diverse doden te betreuren waren. Van 1925 tot 1940 reden er ook motortrams door Laren. De laatste stoomtrams reden in 1947.

 

Bezienswaardigheden

In het hart van het dorp, aan de oude nog bestaande eng, troont de monumentale Sint-Jansbasiliek (1924). Er waren een zuster- en broederklooster.

In Laren staat de dikste mammoetboom van Holland.

Op 18 september 1907 wordt de Mauvepomp bij de Coeswaerde onthuld ter nagedachtenis aan Anton Mauve. Hij heeft in villa 'Ariëtta' gewoond. Deze villa staat schuin tegenover het Singer museum, aan de Naarderstraat.

Op 4 mei 1950, om 4 uur werd het oorlogsmonument onthuld en werd de eerste dodenherdenking gehouden. Dit monument staat eveneens bij de vijver de Coeswaerde.

Bij de Coeswaerde staat een stenen bank: de Van Wulfenbank. Het was een gedenkteken ter nagedachtenis aan schoolmeester van Wulfen. Hij was een meester met een eigen leesmethode. De school van meester van Wulfen stond links naast het café 'Het Bonte Paard'.

Bij de Rabobank op de Burgemeester van Nispenstraat staat een beeld van de "Klepperman van Elleven".

Op de Naarderstraat staat een beeld van "De Schaapherder", op het grasveld naast de Hervormde Kerk.

Bij de ingang van het Singermuseum staat het monument "de Zwanen".

 

Wetenswaardigheid

De gemeente Laren had in de periode 2003 tot 2007 het laagste geboorteoverschot van Nederland (hoogste denataliteit): -11,3.

Op zondag 13 november 2011 werd er rond 23.30 uur de houthandel van Dijk in brand gestoken. De houthandel bestond sinds 1875 en was Gooisch erfgoed. Doordat de bibliotheek naast de oude houthandel stond brandde deze ook af. Daardoor ging er een stuk literaire Larense geschiedenis ter ziele.

Laren is een van de drie BEL gemeenten. De BEL Combinatie is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren. In deze constructie blijven de drie gemeenten zelfstandig en maken alle drie gebruik van één grote ambtelijke organisatie, de BEL Combinatie.

 



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Eemnesserweg 19
1251 NA Laren
ma, di, do, 8.30 - 12.30

Correspondentieadres

Postbus 71
3755 ZH Eemnes

Advertentie


 

 

14053
 
www.laren.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Laren

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  14035
Loket Sociale Zaken  14035
Belastingtelefoon  035-7513128
Grof vuil  14035
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  035-7513372
Bouwvergunningen  14035
Inzameling Huisvuil  14035
Afvalbrengstation  14035
Leerlingenvervoer  035-7513377
Sportbeleid  14035

Alarmnummers en hulpdiensten Laren

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  035-6924924
Maatschappelijk werk  035-6231100

Hulpdiensten dieren Laren

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  0900-0245
Dierenbescherming  088-8113000
Melden van kadavers  0900-9221

Nieuws uit de gemeente Laren

VDP Dental Laboratory N.V.
Kopjeskampen 2A, 1251 HX, ,
0 reviews

VDP Dental Laboratory Altijd hebben onze laboratoria met de modernste apparaten en materialen gewerkt. Het laboratorium waar wij nu een samenwerkingsverband mee hebben, gebruikt technieken en materialen die hun kwaliteit in de loop der jaren meer dan ...

De Taxatieman
Zevenenderdrift 74, 1251 RD, ,
0 reviews

De Taxatieman De Taxatieman is een onafhankelijk en professioneel bureau gespecialiseerd in het taxeren van onroerend goed (wonen). De taxateur mevrouw N. Loggere (register makelaar RMT en NVM lid) beschikt over jarenlange ervaring en daarmee een zeer ...

CountVision B.V.
Kloosterweg 48, 1251 WG, ,
0 reviews

CountVision startte 16 jaar geleden met het verwerken van administraties/boekhoudingen, het samenstellen van jaar-rapportages en de verwerking van aangiften inkomsten-belasting. Klanten van CountVision bleken zo tevreden over de dienstverlening dat de vra ...

Loggere Makelaardij & Taxateur o.g.
Zevenenderdrift 74, 1251 RD, ,
0 reviews

Loggere Makelaardij & Taxateur o.g. Wanneer u een woning heeft gekocht of u wilt een aanvullende financiering voor uw woning in verband met een verbouwing, dan zal er vaak een taxatie nodig zijn. Loggere Makelaardij en Taxateur o.g. kan voor deze taxatie ...

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Overleden zwemmer is Amsterdammer (19), zwembad Volendam blijft dit weekend dicht

    De persoon die vrijdag om het leven kwam in zwembad De Waterdam in Volendam is een 19-jarige man uit Amsterdam. Het zwembad spreekt van een 'tragisch ongeluk' en blijft het hele weekend gesloten voor publiek.

    Vrijdag werd in het zwembad eenpersoon gevondenen gereanimeerd. De hulp mocht echter niet meer baten. Volgens de politie gaat het om een 19-jarige man uit Amsterdam. De politie spreekt van een ongeluk, maar de toedracht is nog niet bekend.

    Activiteiten en afzwemmen afgelast

    "In verband met het tragische ongeluk van vandaag (vrijdag) zal het zwembad zaterdag 27 en zondag 28 juni gesloten zijn voor publiek", schrijft het zwembad op hun website.

    Niet alleen het recreatief zwemmen gaat niet door, ook alle binnen- en buitenactiviteiten vervallen. Het geplande afzwemmen is ook uitgesteld. Ouders van kinderen die dit weekend zouden afzwemmen, krijgen volgens het zwembad zaterdag bericht over een vervolg.

    Geschokte reacties

    Het nieuws over het overlijden heeft veel losgemaakt in Volendam. Onder het bericht van het zwembad op sociale media stromen de steunbetuigingen binnen. Veel mensen wensen de familie en betrokkenen "heel veel sterkte" toe en spreken hun medeleven uit.

  • Dakloos door drugsdealers? Dit is hoe woningen worden 'overgenomen'

    Drugsdealers die van het ene pand naar het andere pand verhuizen om te kunnen dealen. Volgens de politie in Den Helder komt het steeds vaker voor dat drugsdealers woningen overnemen. Vooral sociaal zwakkeren en verslaafden zijn de dupe en raken in het ergste geval hun woning kwijt. Dealers zoeken dan weer een nieuwe woning uit. "Het is gewoon rondpompen." 

    "Daar is een woning gesloten en daar, en daar." Wijkagent Rolf Regtop wijst zonder te twijfelen meerdere woningen aan in de Helderse Sluisdijkbuurt. De buurt staat bekend om drugsoverlast. Aanplakbiljetten van de gemeente dat een woning is gesloten op grond van drugscriminaliteit zijn al weggehaald.

    Er zijn nog wel wat tekenen van problemen uit het recente verleden. Bij één van de deuren hangt een bord: 'Geen bezoek na 22:00 uur'. "Dat is een maatregel om de bewoner tegen zichzelf te beschermen. Die is al vaker in aanraking geweest met dealers. Hij heeft het nu redelijk op orde."

    In de drugspanden die in de afgelopen jaren in Den Helder zijn gesloten, was sprake van criminaliteit of omwonenden klaagden over extreme overlast. "We komen er meestal pas achter dat er vanuit een woning wordt gedeald zodra omwonenden gaan klagen. Klachten over bezoekers die dag en nacht in- en uitlopen." Hij wijst naar de grond. "Drugsafval zoals hier, kijk. Die kleine zakjes of wikkels betekenen vaak dat er harddrugs in heeft gezeten."

    Drugdealers winnen vertrouwen

    Als er signalen zijn van drugscriminaliteit, start de wijkagent een onderzoek. Dat wordt gemeld bij de gemeente die dan besluit om een woning te sluiten. De huurder of eigenaar staan dan op straat voor een aantal maanden. Een huurder mag bij drugscriminaliteit zelfs niet meer terugkeren in de woning. Maar hoe ontstaat zo'n drugspand?

    Regtop: "Het begint meestal met het winnen van vertrouwen. Dealers komen voor je koken, delen gratis drugs uit en op een gegeven moment is het niet meer gratis en raak je in de schulden. Dan nemen ze je woning in. Dat hebben we regelmatig zien gebeuren. Soms zelfs met geweld. Voor je het weet slapen zij in jouw bed en beland jij op de bank of op straat."

    Bij de daklozenopvang van het Leger des Heils komen geregeld mensen die van ellende hun huis ontvluchten. Irma Elbers werkt daar en kent meerdere mensen die door dealers onder druk worden gezet: "Als er dealers in huis zijn, ontstaat er vaak een grimmige sfeer. Vaak agressie. Ik ken een stel en zij bieden weinig weerstand. Voor hen is de drugs het belangrijkste. Ze dreigen daardoor straks wel hun woning kwijt te raken."

    Volgens Elbers ontstaan drugspanden deels door het gebrek aan gebruikersruimtes, zoals in Alkmaar of Zaandam. Ruimtes waren verslaafden hun drugs kunnen gebruiken. Maar ook bezuinigingen spelen een rol. "Er zijn eigenlijk te weinig mensen om zorg te bieden. Het kan echt hoor, als je met zijn allen - gemeente, politie, woningstichting - de handen in elkaar slaat, kun je van tevoren al veel problemen voorkomen."

    Als een pand op last van de gemeente wordt gesloten, schuift de groep dealers en gebruikers weer verder op, vertelt wijkagent Regtop: "Die dealers hebben er geen pijn van. Maar iemand die zijn woning kwijt is, daarvoor moeten we kijken naar maatwerk, kijken of we zo iemand op voorhand kunnen ondersteunen voordat ie weer uit huis wordt gezet."

    In een reactie schrijft verhuurder Woningstichting Den Helder dat zij altijd eerst in gesprek gaan met de huurder. "Bij overlast maken we ook gebruik van Buurtbemiddeling. Vaak leidt dit al tot een oplossing. Pas als er niks aan de situatie verandert, gaan wij strenger waarschuwen." Dat kan leiden tot ontbinding van het huurcontract.

    Wijken veilig en prettig houden

    "Bij drugsoverlast (...) ontbinden wij de huurovereenkomst en sturen wij aan op ontruiming van de woning." De gemeente hanteert een 'lik-op-stukbeleid': snel en duidelijk optreden om de wijken veilig en leefbaar te houden. 

    Dat wil ook wijkagent Regtop: "Met sluiting van een pand geven we een signaal af aan dealers en gebruikers. De buurt heeft geen overlast meer. Maar als het zich vervolgens een paar meter verplaatst, heeft de buurt er natuurlijk geen profijt van. Wij proberen de dealers strafrechtelijk aan te pakken, maar diegene die eromheen hangen proberen we in de hulpverlening te krijgen. Maar als die niet willen, kunnen wij niets."

  • Van rattenplaag tot ruzie om Baby Shark-claxon: vijf opmerkelijke verhalen uit Noord-Holland

    Bianca's leven werd verwoest door een mislukte operatie, in Purmerland houden bestuurders zich niet aan de snelheidslimiet, Alastons familie wil weten wat er met hem is gebeurd, hier in Haarlem stikt het van de ratten en de brandweer ruziet om een liedje. Dit zijn vijf verhalen uit Noord-Holland die je niet wilt missen.

    Ratten in huis, onder de vloer én in de straat. In deze Haarlemse wijk loopt de overlast volledig uit de hand.

    Deze Baby Shark-claxon leidde tot een vier dagen durende stakingbij de brandweer in Julianadorp. 

    Wat een kleine cosmetische ingreep had moeten zijn, veranderde het leven van Bianca voorgoed. Haar aangrijpende verhaal lees je hier.

    De maximumsnelheid ging op papier omlaag, maar in de praktijk raast het verkeer nog altijd door Purmerland. Bewoners wachten al maanden op een veiligere weg, maar de beloofde maatregelen laten nog altijd op zich wachten.

    Wat gebeurde er tijdens de politie-inval waarbij de 39-jarige Alaston overleed? Zijn nabestaanden eisen opheldering en nemen juridische stappen.

  • Oorlog dwong Oekraïense kunstenaar tot zoektocht naar identiteit

    Kunstenaar Max Hikm (39) exposeert de komende twee maanden zijn werk bij Stichting Rasom in Haarlem, waar hij via zijn schilderijen zijn persoonlijke zoektocht naar identiteit laat zien. 

    Een zoektocht die volgens hem pas echt begon toen Rusland zijn geboorteland Oekraïne binnenviel. Stichting Rasom is daarmee niet alleen een ontmoetingsplek voor Oekraïners, maar biedt ook ruimte aan kunstenaars als Max om hun verhaal te delen.

    "Door de oorlog begon ik na te denken over wat identiteit eigenlijk voor mij betekent", vertelt Max. "De Russen namen mijn identiteit weg en toen moest ik mezelf afvragen: wat betekent het om Oekraïens te zijn?" Die vraag vormt de rode draad van zijn expositie, die tot eind juli bij Rasom te zien is.

    Helemaal Oekraïens is Max niet. Hij groeide op in een klein dorpje in Rusland met zijn vader, maar toen de revolutie in Oekraïne in 2014 startte, besloot hij het land te verlaten. Daarna woonde Max onder meer in Azië, Canada en verschillende Europese landen. Na jaren als reizen en remote werken keerde hij terug naar Kyiv, waar zijn moeder woonde, totdat de oorlog hem opnieuw dwong te vertrekken.

    De stoel als metafoor voor identiteit

    Omdat hij opnieuw huis en haard moest verlaten, stelde hij zichzelf de vraag: wat is eigenlijk dan mijn identiteit? Die zoektocht loopt staat als vast object door al zijn werken: een stoel. "Een stoel kan alle functies, kleuren en vormen hebben", legt hij uit. 

    De stoel als metafoor kwam tot stand toen hij op het nieuws een gebombardeerd huis in Oekraïne zag. Tussen het puin stond slechts één voorwerp overeind: de stoel. 

    In zijn eerste werk staat de hoofdpersoon nog los van de stoel. Haar vormen lijken zelfs op de stoel, alsof ze iets probeert te imiteren. "Zij symboliseert mijn eerste periode in Nederland", vertelt Max. "Ik wilde zo graag de Nederlandse identiteit overnemen, dat ik zelf verdween." 

    Max woont nu vier jaar in Haarlem en voelt zich er steeds meer thuis. "Ik heb lieve buren, mensen staan voor elkaar klaar en iedere avond wordt er met zijn allen gegeten." Vooral dat laatste trok Max aan de Nederlandse cultuur. "Ik neem het over, maar ik moet mezelf niet verliezen."

    De oorlog veranderde niet alleen zijn kijk op identiteit, maar ook zijn loopbaan. Jarenlang werkte hij als productdesigner en in de IT. Het bood zekerheid en een goed salaris, maar hij miste het maken van kunst. "De oorlog dwong me om na te denken over wie ik ben en waar mijn ziel ligt", zegt hij. "Ik besefte dat ik niet gelukkig was." Sindsdien schildert en tekent hij iedere dag.

    Terug naar huis of terug naar Oekraïne

    Eén schilderij springt eruit door een diepblauwe kleur, die volstaat met stoelen, identiteiten, op elkaar gestapeld. Voor Max staat het werk voor de oneindige keuzes en gedachten die hem sinds het uitbreken van de oorlog bezighouden. Juist dat blijkt herkenbaar voor veel andere Oekraïners. "Sommige mensen zeggen dat ze terug willen naar Oekraïne, anderen zeggen dat ze terug naar huis willen", vertelt hij. 

    "Door de oorlog zijn die twee dingen voor veel mensen niet meer hetzelfde." Met zijn expositie hoopt hij bezoekers aan het denken te zetten over hun eigen identiteit. "Wie ben je? Waar hoor je thuis? Veel mensen staan daar nooit bij stil. Als mijn kunst daarbij helpt, dan heeft ze haar doel bereikt."

  • Voormalig Scheringa Museum in Spanbroek met de grond gelijk gemaakt

    Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.  

    Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van 'hun' museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.

    NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Dick Ketlaan. 

    Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.

    Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald. 

    Het faillissementvan de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa. 

    Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. "Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest", aldus Scheringa.

    Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. "Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand", lacht hij. 

    'Krijgen er iets moois voor terug'

    Serieuzer: "Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen."

    Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. "Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet", zegt Nico. "Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug."

  • John en Erica gaan als vips door Kansas: "Iedereen wilde met ons praten"

    Als vips worden ze ontvangen in Kansas City. John en Erica van den Berg uit Abbenes zijn in de Verenigde Staten voor het WK en bezoeken elke wedstrijd van het Nederlands elftal. John doet verslag aan NH.

    Vorige keer vertelde John dat hij en zijn vrouw gingen slapen bij het stel Kenzie en Jen Marshall in Kansas. Die hadden ze via een Facebookbericht gevonden. Wat de Hollanders stond te wachten hadden ze nooit verwacht. "Toen we daar aankwamen, hadden ze allebei een Nederlands elftalshirt aan en een tas vol oranje cadeautjes voor ons."

    Alle oranje items uitverkocht

    John en Erica werden meegenomen naar een barbecuerestaurant en de dag daarna hadden Kenzie en Jen een barbecue bij hen thuis georganiseerd. Ze hadden hun vrienden uitgenodigd en John en Erica mochten Nederlandse Oranjefans uitnodigen. Iedereen, Nederlands én Amerikaans, was gekleed in het oranje.

    De winkels in Kansas hadden geanticipeerd op de komst van de fans, want aanvankelijk waren daar veel oranje items te vinden: shirts, sjaaltjes met Kansas erop en hoedjes. Maar John vertelt dat momenteel alles uitverkocht is en het moeilijk is om oranje items te vinden.

    John hoorde van een café net buiten de stad, dat oranje was gekleurd, en daar moest hij natuurlijk een kijkje nemen. "Toen wij het café binnenkwamen had iedereen een oranje shirtje aan. Maar wat bleek: het waren alleen maar Amerikanen. Toen zij erachter kwamen dat wij Nederlands waren, wilde iedereen met ons praten. We kregen drankjes aangeboden en hoefden voor het eten bijna niets te betalen. We waren er een soort beroemdheid." De café-eigenaar had een paar maanden geleden zelfs 400 kroketten vanuit Nederland laten overkomen.

    400 kroketten ingekocht

    "Wij hebben dit nog nooit meegemaakt tijdens een oranjetoer. Tijdens de fanwalk kwamen we Amerikanen tegen die twaalf uur hadden gereden om de fanwalk mee te lopen."

    John en Erica zijn al bij veel fanwalks geweest in verschillende landen, maar wat ze hier meemaken met de Amerikanen verbaast hen enorm. "De fanmars was nog groter dan vorige keer, er kwam geen eind aan. Het waren 22.000 mensen in het oranje."

    Of de wedstrijd van Nederland tegen Tunesië door zou gaan, was even spannend, want er was noodweer. Maar gelukkig mochten ze ondanks een hoosbui toch naar het Arrowhead Stadium. "Wij zaten lekker droog op stoelen met kussentjes. De mensen om ons heen hadden 6.000 dollar betaald voor die plekken. Wij hebben maar niet tegen ze gezegd dat wij er maar 60 euro voor hebben betaald. We bleven ons maar afvragen: waar hebben we dit allemaal aan te danken?"

    'Die gaan we zeker winnen' 

    En daar hield hun geluk niet op, want het Nederlands elftal won met 3-1 van het Tunesische team. John: "In de eerste zeven minuten was het eigenlijk al besloten."

    De volgende wedstrijd is tegen Marokko in Monterrey, Mexico. Vandaag kijkt het stel hoe ze het beste in Mexico kunnen komen: met het vliegtuig of misschien toch met de bus. Als onderdeel van de knock-outfase zal deze wedstrijd uitmaken of Nederland naar huis moet. Maar daar denkt John niet aan: "Die gaan wij zeker winnen, Marokko is geen team waar wij van gaan verliezen."

  • 🔥 Hitteblog: Morgenavond code geel vanwege onweer • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • Persoon overleden in zwembad Volendam

    Een persoon is vanavond om het leven gekomen in zwembad Waterdam in Volendam. 

    Hulpdiensten kwamen met onder andere een traumahelikopter en meerdere politiewagens op de melding af aan de Harlingenlaan, die rond 20.30 uur binnenkwam. 

    Volgens een politiewoordvoerder is het slachtoffer 'overleden in het zwembad'. 

    De woordvoerder vertelt dat haar collega's hebben geprobeerd om de drenkeling te reanimeren, maar 'dat mocht niet meer baten'. 

    De politie doet onderzoek naar wat er precies is gebeurd.

  • Er leeft een kudde bizons in de Kennemerduinen

    Echt waar, 18 Europese bizons banjeren door de duinen bij het Kraansvlak tussen Haarlem en Bloemendaal aan Zee. In een omheind gebied, dat wel, maar verder leven ze daar als in de oerbossen van Oost-Europa. Met de boswachters van PWN zijn we op zoek gegaan naar deze dieren die ook wisent worden genoemd en die een verborgen leven leiden. 

    Het is nog een hele toer om de wisenten te vinden. Boswachter Simone de Maat heeft een truc: "Sommige dieren dragen een halsband met een zender zodat we via gps kunnen zien waar ze ongeveer zijn." Maar ook dan valt het niet mee want groot als ze zijn, een wisent achter een boom of een struik is onzichtbaar. Dat is in de video goed te zien.

    Op zoek naar de wisenten zien we nog een prachtige reebok. "Onze wisenten zijn onderdeel van een Europees fokprogramma zodat dit bijna uitgestorven dier straks weer in grotere aantallen in de Europese bossen kan gaan leven. Ook leren we nu wat ze eten en hoe ze zichzelf gezond houden."

    Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland bestaat 30 jaar. Het Kraansvlak, waar de wisenten leven, is onderdeel van het Nationaal Park. Buiten het broedseizoen is er een wisentenroute te bewandelen. In het bezoekerscentrum aan de Zeeweg is daarover meer te vinden.

  • Zo ziet de voorbereiding van AZ, Telstar, FC Volendam en Ajax eruit

    De clubs staan weer te trappelen voor het nieuwe voetbalseizoen. Met AZ, Ajax en Telstar komen er drie Noord-Hollandse clubs uit in de eredivisie. FC Volendam speelt na de degradatie van afgelopen seizoen weer in de eerste divisie. Hieronder check je hoe de oefencampagne richting het nieuwe seizoen eruit ziet.

    Oefenprogramma AZ: 

    21 juni: Eerste training
    27 juni: AZ - Jong AZ: AFGELAST
    4 juli: AZ - KAA Gent, V.V. Dirkshorn (16.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Epe
    11 juli: AZ - Almere City, besloten wedstrijd
    15 juli: N.N.B.
    18 juli: N.N.B.
    22 juli: N.N.B.
    25 juli: AZ - Olympiakos, AZ Stadion (15.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma Telstar: 

    22 juni: Eerste training
    27 juni: Helmond Sport - Telstar: AFGELAST
    4 juli: Almere City - Telstar, Epe, besloten wedstrijd
    11 juli: Sparta - Telstar, Juliana Sportpark, 's-Gravenzande (14:00 uur)
    17 juli: De Graafschap - Telstar, Sportpark De Greune, Haaksbergen (14:00 uur)
    18 juli: Open Dag, Stadion Telstar (12:00 uur)
    21 juli: N.N.B.
    25 juli: Visserstoernooi tegen VV Katwijk & Kon. HFC, Sportpark De Krom, Katwijk (13.30 uur)
    29 juli: RKC Waalwijk - Telstar, Trainingscomplex RKC Waalwijk (14.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma FC Volendam: 

    24 juli: Eerste training
    5 juli: RKAV Volendam - FC Volendam (14.00 uur) + open dag
    11 juli: Jong AZ - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    15 juli: Almere City - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

    Tekst loopt door onder de foto.

    Oefenprogramma Ajax: 

    22 juni: Eerste training
    4 juli: Ajax - Panathinaikos, EFC'58 Ermelo (17.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Garderen
    10 juli: Ajax - AEK Larnaca, vv Hulshorst (18.00 uur)
    15 juli: Ajax - VfL Bochum (17.00 uur), De Toekomst, besloten wedstrijd
    18 juli: Ajax - Olympiakos (15.30 uur), De Toekomst besloten wedstrijd
    26 juli: Ajax - Burnley, Johan Cruijff Arena (14.00 uur)
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

No module Published on Offcanvas position