Ouder-Amstel


Ouder-Amstel is een gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

De gemeente Ouder-Amstel ligt ingeklemd tussen Amstelveen en Amsterdam Zuidoost. Verder grenst de gemeente in het oosten aan Diemen, in het noorden aan Amsterdam (Watergraafsmeer), in het zuidoosten aan Abcoude, en in het zuiden aan Stokkelaarsbrug, Vinkeveen en Waverveen, alle vier behorend tot de gemeente De Ronde Venen. Historisch is Ouder-Amstel het deel van Amstelland aan de rechteroever van de Amstel en Amstelveen aan de linkeroever (Nieuwer-Amstel). Uitzondering was een klein gedeelte van Nieuwer Amstel dat op de rechteroever lag. Tot 1896 behoorde een smalle strook grond ten zuiden van de huidige Amsterdamse Grensstraat en ten noorden van de toenmalige gemeente Watergraafsmeer tot de gemeente Nieuwer Amstel.

 

Geschiedenis

De geschiedenis van Ouder-Amstel gaat terug tot in de Middeleeuwen. Ouderkerk is zo?n tweehonderd jaar ouder dan Amsterdam. Tot aan de 14e eeuw was Ouderkerk het bestuurscentrum van Amstelland. Evenals Ouderkerk behoorden Duivendrecht en Waver vroeger bij Utrecht en niet bij Holland. De bisschop van Utrecht verleende concessies aan mensen die het veenmoeras in Amstelland wilden ontwikkelen.

De bisschop van Utrecht wilde zo rond het jaar 1000 het woeste veengebied omzetten in landbouwgrond. Die was nodig, omdat de bevolking in het Stichtse toenam en meer mensen moesten worden gevoed. De eerste bewoners van het gebied dat later Ouder- Amstel ging heten, bevonden zich in een drassig veengebied, doorsneden door rivieren en riviertjes. Het veen stak meters boven de waterlopen uit. Om het gebied bewoonbaar te maken was een goede afwatering nodig. Daartoe groef men sloten in het veen, loodrecht op de oevers. Zo ontstond Duivendrecht langs de Amstel, Ouderkerk langs Amstel en Bullewijk en Waver langs de Oude Waver. De nieuw ontgonnen gronden werden vooral gebruikt voor graanteelt. Veen in gedroogde vorm is turf, een goede brandstof. Daarom werd het veen ook afgegraven. Door ontwatering en afgraving kwam het veen steeds lager te liggen en waren dijken nodig. Door de bodemdaling werd akkerbouw steeds moeilijker en maakte ze plaats voor veeteelt.

De niet-verveende polders hebben hun maaiveld iets beneden NAP, de uitgeveende polders liggen nog lager. Onze niet-verveende polders zijn Polder de Ronde Hoep en de Groot- en Klein Duivendrechtse polders. De uitgeveende zijn de Holendrechter polder, Polder de Nieuwe Bullewijk en de Veenderij de Toekomst. Op den duur was dus bemaling met, steeds meer, windmolentjes noodzakelijk. Daardoor daalt de bodem zodanig dat er grotere windmolens geplaatst moesten worden om de polder droog te houden. Die werden steeds verder aangepast en verbeterd, totdat windkracht niet meer voldeed. Stoom-, diesel- en elektrische gemalen namen het werk over, een eindeloos proces, waarbij oorzaak en remedie van de kwaal dezelfde zijn. Van de grote windmolens die voor de bemaling zorgden is er nog maar een over: De Zwaan, die de Klein Duivendrechtse polder bemaalde. Deze molen is niet meer in functie, en is net als alle andere, vervangen door een gemaal.

In de loop der eeuwen werd de invloed van Amsterdam steeds groter. Vanaf 1731 benoemde Amsterdam eigen regenten in Ouder-Amstel, tijdens de Bataafse republiek kwam daar in 1798 een einde aan en werd Ouder-Amstel zelfstandig. Het grondgebied van de gemeente Ouder-Amstel werd kleiner door de expansie van Amsterdam op de oostoever van de Amstel.
Voor meer informatie over de geschiedenis van Ouder-Amstel o.a.:
Ouder-Amstel, de oostkant van de Amstel in de stroom van de tijd, P. van Schaik, Uitg. Historische Werkgroep Wolfgerus van Aemstel, 2007.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Vondelstraat 1
1191 BD Ouderkerk aan de Amstel
ma, di, do, 08.00 - 17.00
wo 08.00 - 19.30
vr 08.00 - 16.00

Correspondentieadres

Postbus 35
1190 AA Ouderkerk aan de Amstel

Advertentie


 

 

020-4962121
020-3043380
www.ouder-amstel.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Ouder-Amstel

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  020-4962121
Loket Sociale Zaken  020-4962121
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  020-4962121
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  020-4962121
Bouwvergunningen  020-4962121
Inzameling Huisvuil  020-4962121
Afvalbrengstation  020-4962121
Leerlingenvervoer  020-4962121
Sportbeleid  020-4962121

Alarmnummers en hulpdiensten Ouder-Amstel

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  0900-0401441
Maatschappelijk werk  020-4963443

Hulpdiensten dieren Ouder-Amstel

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  020-6262121
Dierenbescherming  020-4705000
Melden van kadavers  020-4962121

Nieuws uit de gemeente Ouder-Amstel

J.P. Klausen & Co A/S
Hoger Einde-Zuid 6, 1191 AG, ,
0 reviews

Thank you for taking the time to familiarize yourself with our network of companies, people and products. As a member of the largest network of seafood companies in the world, we hold a large share of the global wild catch fish quotas. We fish with our ...

PLUS Kamminga
Dorpsplein 10, 1115 CV, ,
0 reviews

Welkom bij PLUS Kamminga Voor vele Duivendrechters is de winkel een sociale ontmoetingsplaats. Op deze plek doen wij er alles aan om ervoor te zorgen dat u zich thuis voelt. Ons team helpt u graag bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Op de ve ...

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Overleden zwemmer is Amsterdammer (19), zwembad Volendam blijft dit weekend dicht

    De persoon die vrijdag om het leven kwam in zwembad De Waterdam in Volendam is een 19-jarige man uit Amsterdam. Het zwembad spreekt van een 'tragisch ongeluk' en blijft het hele weekend gesloten voor publiek.

    Vrijdag werd in het zwembad eenpersoon gevondenen gereanimeerd. De hulp mocht echter niet meer baten. Volgens de politie gaat het om een 19-jarige man uit Amsterdam. De politie spreekt van een ongeluk, maar de toedracht is nog niet bekend.

    Volgens de politie zijn veel mensen ooggetuigen geweest van het ongeluk. Voor hen is slachtofferhulp beschikbaar. 

    Activiteiten en afzwemmen afgelast

    "In verband met het tragische ongeluk van vandaag (vrijdag) zal het zwembad zaterdag 27 en zondag 28 juni gesloten zijn voor publiek", schrijft het zwembad op hun website.

    Niet alleen het recreatief zwemmen gaat niet door, ook alle binnen- en buitenactiviteiten vervallen. Het geplande afzwemmen is ook uitgesteld. Ouders van kinderen die dit weekend zouden afzwemmen, krijgen volgens het zwembad zaterdag bericht over een vervolg.

    Geschokte reacties

    Het nieuws over het overlijden heeft veel losgemaakt in Volendam. Onder het bericht van het zwembad op sociale media stromen de steunbetuigingen binnen. Veel mensen wensen de familie en betrokkenen "heel veel sterkte" toe en spreken hun medeleven uit.

  • Nieuwe vallen moeten Aziatische hoornaar stap voor zijn

    Om de opmars van de Aziatische hoornaar tegen te gaan, worden er steeds nieuwe technieken gebruikt. Zo zijn er in Aalsmeer speciale vallen bedacht om de invasieve exoot vroeg in het seizoen te vangen, voordat er grote nesten ontstaan. 

    Imkers, bewoners, vrijwilligers en de gemeente Aalsmeer slaan sindsaprilde handen ineen in de strijd tegen de Aziatische hoornaar.

    "Dit is hem dan, waar we mee vangen", zegt vrijwilliger Jos Valentin terwijl hij een groenbruine val laat zien. "In het midden zit een opening naar beneden. Die zoeken ze op en daarna kunnen ze kiezen voor een van de lichte kamers. Op het moment dat ze daarin zitten, kunnen ze niet meer terug". 

    Sinds de start van de actie zijn in Aalsmeer vijftien beginnende nesten opgespoord. Ook zijn er inmiddels vijftig Aziatische hoornaars gevangen. De hoop is dat door vroeg in te grijpen, later in het seizoen minder grote nesten ontstaan.

    Steun van bewoners

    De aanpak wordt gesteund door verschillende inwoners en ondernemers. Ilex-kweker Karlo Buijs merkt dat de situatie op dit moment beheersbaar is. “Het gaat nu prima, dus we mogen niet klagen”, zegt hij.

    Ook bewoner Gerrit van Driel is blij dat de gemeente en vrijwilligers actie ondernemen. "Ik vind het eigenlijk wel netjes dat het uitgezocht wordt, want ze kunnen veel schade toebrengen aan inheemse insecten." 

    Twee soorten vallen

    De imkers in Aalsmeer gebruiken twee soorten vallen. Eén daarvan is de grotere Velutina Trap: een groenbruine val uit Oostenrijk, herkenbaar aan de transparante opvangkamers aan de zijkanten. Daarnaast werken zij met een kleinere, doorzichtige val met een rode deksel van Good4Bees, een bedrijf dat in Zwitserland is gevestigd.

    NH heeft geprobeerd contact te krijgen met de maker van de grotere val, maar dat is niet gelukt. Wel sprak NH met Julien Gallina, de ontwikkelaar van de kleinere val. Volgens Gallina is bij het ontwerp vooral gelet op selectiviteit: de val moet Aziatische hoornaars vangen, maar zo min mogelijk andere insecten.

    De val verspreidt lokstof via katoenen lonten. Ook kunnen de ingangen worden verkleind, waardoor grotere insecten, zoals de Europese hoornaar, minder makkelijk naar binnen kunnen.

    Kritiek op vallen

    Toch is niet iedereen overtuigd van de aanpak. Entomoloog en bioloog Jan Wieringa, verbonden aan Naturalis in Leiden, waarschuwt dat vallen tegen Aziatische hoornaars ook ongewenste effecten kunnen hebben. Volgens hem is de kans groot dat er behalve Aziatische hoornaars ook andere insecten in terechtkomen.

    "Ik denk dat in veel gevallen minder dan één procent van wat je vangt daadwerkelijk Aziatische hoornaar is", zegt Wieringa. "Er is ook vaak verwarring over de naam. Eigenlijk zijn alle hoornaars Aziatisch van oorsprong, maar hier gaat het om de Aziatische hoornaar, die we vanwege de gele poten liever de geelpoothoornaar noemen. Die wordt soms verward met de Aziatische reuzenhoornaar."

    Dweilen met de kraan open

    Volgens Wieringa is de soort inmiddels aanwezig en zal die niet meer verdwijnen. "Hij is er nu. Daar is eigenlijk niets meer aan te doen. Je kunt wel proberen lokaal iets te beperken, zoals in gebieden als Aalsmeer, maar het blijft dweilen met de kraan open."

    Dat betekent volgens hem niet dat imkers geen probleem hebben. De Aziatische hoornaar kan bijenkasten onder druk zetten. "Ze vangen honingbijen, maar het grootste probleem is dat ze vóór de kast blijven hangen. Daardoor durven bijen minder goed uit te vliegen. Dan komt er minder nectar binnen."

    'Bijvangst is problematisch'

    Volgens Wieringa zijn er ook andere maatregelen mogelijk, zoals het aanpassen van de locatie van bijenkasten, zoals in de schaduw. Een andere optie is het beschermen van de kastopening.

    Hij vindt vooral bijvangst een belangrijk aandachtspunt. "Die bijvangsten vinden wij problematisch. Als je vallen gebruikt, doe dat dan alleen in het voorjaar en op de juiste manier. Koninginnevallen kunnen helpen, maar honderd procent selectief wordt het nooit. Uiteindelijk ben ik bang dat veel vallen niet effectief genoeg zijn."

    ‘Alertheid van bewoners is belangrijk’

    De imkers erkennen dat selectiviteit belangrijk is, maar noemen de eerste resultaten in Aalsmeer ook bemoedigend. Volgens imker Erik van der Meer draait het niet alleen om de vallen, maar vooral om de betrokkenheid van inwoners.

    "Het belangrijkste is de alertheid van de buurtbewoners", zegt hij. "Die helpen mee om uiteindelijk de nesten te vinden. En hoe minder grote nesten er zijn, hoe groter de kans dat de bijen de winter gaan overleven."

  • Dakloos door drugsdealers? Dit is hoe woningen worden 'overgenomen'

    Drugsdealers die van het ene pand naar het andere pand verhuizen om te kunnen dealen. Volgens de politie in Den Helder komt het steeds vaker voor dat drugsdealers woningen overnemen. Vooral sociaal zwakkeren en verslaafden zijn de dupe en raken in het ergste geval hun woning kwijt. Dealers zoeken dan weer een nieuwe woning uit. "Het is gewoon rondpompen." 

    "Daar is een woning gesloten en daar, en daar." Wijkagent Rolf Regtop wijst zonder te twijfelen meerdere woningen aan in de Helderse Sluisdijkbuurt. De buurt staat bekend om drugsoverlast. Aanplakbiljetten van de gemeente dat een woning is gesloten op grond van drugscriminaliteit zijn al weggehaald.

    Er zijn nog wel wat tekenen van problemen uit het recente verleden. Bij één van de deuren hangt een bord: 'Geen bezoek na 22:00 uur'. "Dat is een maatregel om de bewoner tegen zichzelf te beschermen. Die is al vaker in aanraking geweest met dealers. Hij heeft het nu redelijk op orde."

    In de drugspanden die in de afgelopen jaren in Den Helder zijn gesloten, was sprake van criminaliteit of omwonenden klaagden over extreme overlast. "We komen er meestal pas achter dat er vanuit een woning wordt gedeald zodra omwonenden gaan klagen. Klachten over bezoekers die dag en nacht in- en uitlopen." Hij wijst naar de grond. "Drugsafval zoals hier, kijk. Die kleine zakjes of wikkels betekenen vaak dat er harddrugs in heeft gezeten."

    Drugdealers winnen vertrouwen

    Als er signalen zijn van drugscriminaliteit, start de wijkagent een onderzoek. Dat wordt gemeld bij de gemeente die dan besluit om een woning te sluiten. De huurder of eigenaar staan dan op straat voor een aantal maanden. Een huurder mag bij drugscriminaliteit zelfs niet meer terugkeren in de woning. Maar hoe ontstaat zo'n drugspand?

    Regtop: "Het begint meestal met het winnen van vertrouwen. Dealers komen voor je koken, delen gratis drugs uit en op een gegeven moment is het niet meer gratis en raak je in de schulden. Dan nemen ze je woning in. Dat hebben we regelmatig zien gebeuren. Soms zelfs met geweld. Voor je het weet slapen zij in jouw bed en beland jij op de bank of op straat."

    Bij de daklozenopvang van het Leger des Heils komen geregeld mensen die van ellende hun huis ontvluchten. Irma Elbers werkt daar en kent meerdere mensen die door dealers onder druk worden gezet: "Als er dealers in huis zijn, ontstaat er vaak een grimmige sfeer. Vaak agressie. Ik ken een stel en zij bieden weinig weerstand. Voor hen is de drugs het belangrijkste. Ze dreigen daardoor straks wel hun woning kwijt te raken."

    Volgens Elbers ontstaan drugspanden deels door het gebrek aan gebruikersruimtes, zoals in Alkmaar of Zaandam. Ruimtes waren verslaafden hun drugs kunnen gebruiken. Maar ook bezuinigingen spelen een rol. "Er zijn eigenlijk te weinig mensen om zorg te bieden. Het kan echt hoor, als je met zijn allen - gemeente, politie, woningstichting - de handen in elkaar slaat, kun je van tevoren al veel problemen voorkomen."

    Als een pand op last van de gemeente wordt gesloten, schuift de groep dealers en gebruikers weer verder op, vertelt wijkagent Regtop: "Die dealers hebben er geen pijn van. Maar iemand die zijn woning kwijt is, daarvoor moeten we kijken naar maatwerk, kijken of we zo iemand op voorhand kunnen ondersteunen voordat ie weer uit huis wordt gezet."

    In een reactie schrijft verhuurder Woningstichting Den Helder dat zij altijd eerst in gesprek gaan met de huurder. "Bij overlast maken we ook gebruik van Buurtbemiddeling. Vaak leidt dit al tot een oplossing. Pas als er niks aan de situatie verandert, gaan wij strenger waarschuwen." Dat kan leiden tot ontbinding van het huurcontract.

    Wijken veilig en prettig houden

    "Bij drugsoverlast (...) ontbinden wij de huurovereenkomst en sturen wij aan op ontruiming van de woning." De gemeente hanteert een 'lik-op-stukbeleid': snel en duidelijk optreden om de wijken veilig en leefbaar te houden. 

    Dat wil ook wijkagent Regtop: "Met sluiting van een pand geven we een signaal af aan dealers en gebruikers. De buurt heeft geen overlast meer. Maar als het zich vervolgens een paar meter verplaatst, heeft de buurt er natuurlijk geen profijt van. Wij proberen de dealers strafrechtelijk aan te pakken, maar diegene die eromheen hangen proberen we in de hulpverlening te krijgen. Maar als die niet willen, kunnen wij niets."

  • Einde van hitte in zicht: onweer veegt tropische lucht weg

    Na de uitzonderlijk hete vrijdag, met temperaturen tot wel 38 graden, wordt het vandaag al iets minder warm. Toch blijft het zomers met temperaturen boven de 30 graden. Vanavond slaat het weer om en volgen er stevige regen- en onweersbuien. 

    Volgens NH-weerman Jan Visser wordt het vandaag op veel plekken in Noord-Holland opnieuw tropisch warm, "maar niet zo extreem heet als gister". Het wordt zo'n 30 tot 32 graden. Alleen op Texel blijft het met ongeveer 29 graden iets koeler.

    Het blijft overdag op de meeste plaatsen droog. Wel trekken er geregeld wat wolkenvelden over en is een enkele bui niet helemaal uitgesloten.

    Kans op stevige onweersbuien

    Vanavond en vannacht slaat het om en kunnen er stevige regen- en onweersbuien over de provincie trekken. Het KNMI heeft code geel afgegeven voor zware onweersbuien voor het hele land. 

    Morgen aangenamer

    Zondag breekt de zon in de ochtend alweer geregeld door. De temperatuur komt dan uit tussen de 25 en 28 graden. Ook neemt de luchtvochtigheid af. "Het zal weer een stuk aangenamer voelen dan afgelopen dagen", aldus Jan. 

    Terug naar normale temperaturen

    Na het weekend is de extreme hitte definitief voorbij. Vanaf maandag ligt de temperatuur rond de 24 graden en ook in de dagen daarna blijft het weer rustig, met waarden die gebruikelijk zijn voor de tijd van het jaar. Daarmee komt een einde aan de uitzonderlijke hittegolf die Noord-Holland de afgelopen dagen in zijn greep hield.

     

     

  • Niek liep door metaalsnippers de Ironman op zijn sokken

    Niek (32) had 9 maanden getraind voor de Ironman in Hamburg, besteedde duizenden euro's aan materiaal, coaching en voeding, maar op de dag van de wedstrijd leek het bijna voor niets te zijn geweest. Door vermoedelijke sabotage van een buurtbewoner moest Niek op zijn sokken lopen, maar waar anderen stopten, ging hij door. En dat heeft een bijzondere reden.

    Niek staat in het Vondelpark nog steeds te glunderen. Zijn wedstrijdsnor is er inmiddels af, maar het gevoel van de Ironman in Hamburg weet hij nog precies na te vertellen. Niek begon de race zonder problemen. Hij was al klaar met 3,8 kilometer zwemmen en ook de volle 180 kilometer fietsen leek probleemloos te verlopen, tot kilometer 150. Toen begon de ellende.

    De eerste lekke band was een feit, vervelend, maar niets bijzonders. Iedere deelnemer heeft gewoon twee reservebanden mee 'voor het geval dat'. Nog geen twee kilometer later gebeurde het opnieuw. En dan is het toch een beetje zweten. Weer een paar kilometer later was ook zijn laatste reserveband lekgereden.

    Niek ging lopend verder, want opgeven kon hij niet: "Al moesten ze mij van het parcours slepen." Wat bleek? Een boze buurtbewoner had ogenschijnlijk de route gesaboteerd met metaalsplinters, waardoor het voor veel deelnemers einde oefening was. Dat onderzoek is nog lopende.

    Niek ging lopend door. Maar op wielrenschoenen lopen is niet goed voor de schoenen en ook heel pijnlijk voor zijn voeten. Hij besloot daarom zijn schoenen uit te doen en op zijn sokken verder te gaan.

    10 kilometer lang lopen op asfalt waar je om de zoveel tijd op een metaalsplinter stapt. "Pure frustratie voelde ik toen, maar dat zette ik om in volhardendheid en positiviteit." Uiteindelijk was er een andere deelnemer die Niek uit de brand hielp en zijn reserveband gaf. Niek kon eindelijk weer zijn schoenen aandoen en verder fietsen. Dit keer zonder opnieuw lek te rijden. Na ook nog 42 kilometer hardlopen krijg Niek zijn welverdiende medaille. "Ik heb die jongen na de wedstrijd nog een hele dikke knuffel gegeven."

    Waarom hij niet, net als andere deelnemers, opgaf? Daar zit een heel verhaal achter. Tien jaar geleden brak Niek zijn nek door een duik te nemen in een ondiep zwembad in Zuid-Afrika. Twee nekwervels waren verbrijzeld waardoor hij verder moest in het leven met een metalen plaat in zijn nek. "Ik was daardoor letterlijk een Iron man", zegt Niek lachend. Door deze ervaring voelt de Amsterdammer dat hij nooit mag opgeven en positief moet blijven. Met de medaille om zijn nek is hij letterlijk en figuurlijk een Iron man.

  • Van rattenplaag tot ruzie om Baby Shark-claxon: vijf opmerkelijke verhalen uit Noord-Holland

    Bianca's leven werd verwoest door een mislukte operatie, in Purmerland houden bestuurders zich niet aan de snelheidslimiet, Alastons familie wil weten wat er met hem is gebeurd, hier in Haarlem stikt het van de ratten en de brandweer ruziet om een liedje. Dit zijn vijf verhalen uit Noord-Holland die je niet wilt missen.

    Ratten in huis, onder de vloer én in de straat. In deze Haarlemse wijk loopt de overlast volledig uit de hand.

    Deze Baby Shark-claxon leidde tot een vier dagen durende stakingbij de brandweer in Julianadorp. 

    Wat een kleine cosmetische ingreep had moeten zijn, veranderde het leven van Bianca voorgoed. Haar aangrijpende verhaal lees je hier.

    De maximumsnelheid ging op papier omlaag, maar in de praktijk raast het verkeer nog altijd door Purmerland. Bewoners wachten al maanden op een veiligere weg, maar de beloofde maatregelen laten nog altijd op zich wachten.

    Wat gebeurde er tijdens de politie-inval waarbij de 39-jarige Alaston overleed? Zijn nabestaanden eisen opheldering en nemen juridische stappen.

  • Gewonde bij vechtpartij in Hilversum, mogelijk gestoken

    Bij een vechtpartij aan de Arminiushof in Hilversum afgelopen nacht is een persoon gewond geraakt. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis gebracht. Bij de vechtpartij zou mogelijk zijn gestoken.

    De vechtpartij vond vlak na middernacht plaats. Hier waren diverse mensen bij betrokken, laat een woordvoerder van de politie weten. En er zou dus mogelijk zijn gestoken.

    Gewonde naar het ziekenhuis

    De politie laat weten dat er in ieder geval één persoon gewond is geraakt en naar het ziekenhuis is gebracht. Over de identiteit en huidige toestand van deze persoon is nog niets bekend.

    Of er daadwerkelijk gestoken is kan de politie nog niet met zekerheid zeggen. Ook is er nog niet bekend of er aanhoudingen zijn verricht.

  • Hitte zorgt voor problemen tijdens uitvaart: "Lichaam moeilijker te koelen"

    Ook de begraafplaats ontkomt niet aan de hitte deze dagen. Het dragen van de kist, het speechen in de volle zon en het koelen van een lichaam lijden onder de tropische temperaturen. De Amsterdamse uitvaartondernemer Peter van Schaik raadt voorlopig af om een lichaam langere tijd thuis op te baren.

    De koelmachine in het uitvaartcentrum in Amsterdam wijst -23 graden aan. Peter van Schaik laat zien hoe die machine - die je onder het bed of kist legt - normaal gesproken zorgt dat het lichaam koel blijft. Met deze temperaturen is dat een stuk lastiger.

    Lichaam eerst in koelruimte

    "Vooral in huizen die heel warm worden, zien we dat de machine het lichaam niet meer koel kan houden. Door de warmte kan het lichaam dan sneller ontbinden", legt de uitvaartondernemer uit. Daarom adviseert hij om een lichaam eerst een paar dagen in een koelruimte te leggen in een uitvaartcentrum.

    Maar ook op en rondom het graf is het opletten. "Op de begraafplaats staan mensen rond het graf. Zeker bij het laatste woord kan dit lang duren. Ook moet de overledene daar vaak in de volle zon heen gedragen worden. Het is dan belangrijk om voldoende schaduw te pakken en water te drinken", vertelt hij.

  • Er leeft een kudde bizons in de Kennemerduinen

    Echt waar, 18 Europese bizons banjeren door de duinen bij het Kraansvlak tussen Haarlem en Bloemendaal aan Zee. In een omheind gebied, dat wel, maar verder leven ze daar als in de oerbossen van Oost-Europa. Met de boswachters van PWN zijn we op zoek gegaan naar deze dieren die ook wisent worden genoemd en die een verborgen leven leiden. 

    Het is nog een hele toer om de wisenten te vinden. Boswachter Simone de Maat heeft een truc: "Sommige dieren dragen een halsband met een zender zodat we via gps kunnen zien waar ze ongeveer zijn." Maar ook dan valt het niet mee want groot als ze zijn, een wisent achter een boom of een struik is onzichtbaar. Dat is in de video goed te zien.

    Op zoek naar de wisenten zien we nog een prachtige reebok. "Onze wisenten zijn onderdeel van een Europees fokprogramma zodat dit bijna uitgestorven dier straks weer in grotere aantallen in de Europese bossen kan gaan leven. Ook leren we nu wat ze eten en hoe ze zichzelf gezond houden."

    Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland bestaat 30 jaar. Het Kraansvlak, waar de wisenten leven, is onderdeel van het Nationaal Park. Buiten het broedseizoen is er een wisentenroute te bewandelen. In het bezoekerscentrum aan de Zeeweg is daarover meer te vinden.

  • Zo ziet de voorbereiding van AZ, Telstar, FC Volendam en Ajax eruit

    De clubs staan weer te trappelen voor het nieuwe voetbalseizoen. Met AZ, Ajax en Telstar komen er drie Noord-Hollandse clubs uit in de eredivisie. FC Volendam speelt na de degradatie van afgelopen seizoen weer in de eerste divisie. Hieronder check je hoe de oefencampagne richting het nieuwe seizoen eruit ziet.

    Oefenprogramma AZ: 

    21 juni: Eerste training
    27 juni: AZ - Jong AZ: AFGELAST
    4 juli: AZ - KAA Gent, V.V. Dirkshorn (16.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Epe
    11 juli: AZ - Almere City, besloten wedstrijd
    15 juli: N.N.B.
    18 juli: N.N.B.
    22 juli: N.N.B.
    25 juli: AZ - Olympiakos, AZ Stadion (15.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma Telstar: 

    22 juni: Eerste training
    27 juni: Helmond Sport - Telstar: AFGELAST
    4 juli: Almere City - Telstar, Epe, besloten wedstrijd
    11 juli: Sparta - Telstar, Juliana Sportpark, 's-Gravenzande (14:00 uur)
    17 juli: De Graafschap - Telstar, Sportpark De Greune, Haaksbergen (14:00 uur)
    18 juli: Open Dag, Stadion Telstar (12:00 uur)
    21 juli: N.N.B.
    25 juli: Visserstoernooi tegen VV Katwijk & Kon. HFC, Sportpark De Krom, Katwijk (13.30 uur)
    29 juli: RKC Waalwijk - Telstar, Trainingscomplex RKC Waalwijk (14.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma FC Volendam: 

    24 juli: Eerste training
    5 juli: RKAV Volendam - FC Volendam (14.00 uur) + open dag
    11 juli: Jong AZ - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    15 juli: Almere City - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

    Tekst loopt door onder de foto.

    Oefenprogramma Ajax: 

    22 juni: Eerste training
    4 juli: Ajax - Panathinaikos, EFC'58 Ermelo (17.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Garderen
    10 juli: Ajax - AEK Larnaca, vv Hulshorst (18.00 uur)
    15 juli: Ajax - VfL Bochum (17.00 uur), De Toekomst, besloten wedstrijd
    18 juli: Ajax - Olympiakos (15.30 uur), De Toekomst besloten wedstrijd
    26 juli: Ajax - Burnley, Johan Cruijff Arena (14.00 uur)
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

No module Published on Offcanvas position