Uitgeest


Uitgeest is een dorp en gemeente in de regio Kennemerland in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

 

Geschiedenis

Ooit bestond Uitgeest uit waddengebied, vanaf ca. 3000 v.Chr. ontstonden achter een keten van strandwallen, die zich uitstrekten vanaf de keileemhoogten van Wieringen en Texel tot de rotskust van Frankrijk. Deze strandwallen werden doorsneden door zeearmen en rivieren. Toen het waddengebied van de zee afgesloten raakte ontstond er veenvorming. Regelmatig drong de zee door de strandwallen het nieuwgevormde veen binnen. Hierdoor werd veel veen weer weggespoeld. Alleen de hoger gelegen delen werden gespaard. Bij het terugtrekken van de zee via afwateringsbeekjes werden de zandplaten goed zichtbaar. Op deze hoger gelegen delen vestigden de eerste bewoners van Uitgeest zich ca. 450 v.Chr. Veel van de hoger gelegen woonterpjes van omstreeks het begin van onze jaartelling zijn nog terug te vinden. Opgravingen hebben laten zien dat Uitgeest gedurende de gehele Romeinse tijd bewoond is gebleven.

Ook na de Romeinse tijd was Uitgeest nog bewoond, hoewel het bewonersaantal vanaf 250 sterk af nam. Door hogere waterstanden en slechte weersomstandigheden zou het gebied tot in de vroege middeleeuwen moeilijk bewoonbaar blijven.

Rond 700 ontstonden kleine agrarische gemeenschappen. Door bevolkingsgroei en betere weersomstandigheden kon het veengebied in de loop van de 10e eeuw worden ontgonnen. Ook moet er in de 8e of 9e eeuw een burcht in Uitgeest zijn geweest. Mogelijk was dit een nederzetting van Noormannen. De ligging van de burcht is door luchtverkenning en archeologisch onderzoek aangetoond.

Rond 1150 diende zich een nieuwe periode met hoge waterstanden aan. De zee kon weer in het pas ontgonnen veengebied binnen dringen. Hierdoor ontstonden grote meren, waardoor veel land verloren ging.Toen zijn waarschijnlijk het Alkmaarder- en Uitgeestermeer ontstaan. Uit deze tijd dateren ook oude dijken waarmee de bewoners van Uitgeest zich tegen het water probeerden te beschermen.

Doordat het dorp aan open water kwam te liggen, kreeg het goede verbindingsmogelijkheden met het buitenwater. Hierdoor werd Uitgeest aan het einde van de Middeleeuwen één van de grootste dorpen in Kennemerland.

De oorlog tegen Spanje heeft in Uitgeest echter veel leed veroorzaakt. Op 16 januari 1573 werden circa zestig boeren gedood door de Spaanse cavalerie en werd het halve dorp platgebrand.

Na de Tachtigjarige Oorlog kon Uitgeest zich dankzij de gunstige ligging snel weer ontwikkelen tot een welvarend dorp, waar zowel de agrarische bedrijfstak als de nijverheid floreerde. Veel Uitgeesters verdienden hun brood in de zeevaart en de scheepvaart.

De 17e eeuw was voor Uitgeest een bloeitijd. Geld werd verdiend met de Oostzeehandel, haringvisserij en walvisvangst en in het dorp werden diverse industriewindmolens gebouwd zoals hennepkloppers, verf- , olie- en houtzaagmolens.

De 18e eeuw was voor Uitgeest een periode van achteruitgang op vrijwel elk gebied. De nijverheid verdween grotendeels, alleen de rolrederij, het vervaardigen van zeildoek, kon zich nog enige tijd handhaven. Ook de agrarische bedrijfstak kreeg met grote tegenslagen te maken door lage prijzen voor de producten, veepest-epidemieën en hoge belastingen. Een en ander had uiteraard gevolgen voor het inwonertal. Woonden er in 1632 nog ruim 2.000 mensen in Uitgeest, in 1800 bedroeg dit aantal nog maar 1.000.

Pas in de tweede helft van de 19e eeuw ging het weer beter met Uitgeest. Het kweken van bloembollen bleek hiervoor een belangrijke drijfveer. En na de aanleg van de spoorlijn Haarlem - Uitgeest in 1867 groeide de teelt nog sterker. De komst van de spoorwegen speelde ook een belangrijke rol in de vestiging van de Hollandse Melksuikerfabriek te Uitgeest. Door deze ontwikkelingen nam het inwonertal weer toe.

Aan het einde van de 19e eeuw werd weer het niveau gehaald van 1632, zo'n 2.000 personen. Rond 1940 was dit inwonertal verdubbeld. Ondanks het verdwijnen van de bloembollenteelt na de Tweede Wereldoorlog, groeide het dorp verder. Om het groeiende inwonertal te kunnen huisvesten werden nieuwbouwwijken als De Koog en De Kleis gebouwd.

 

Bezienswaardigheden

Bezienswaardig in Uitgeest zijn de Nederlands-hervormde kerk met 14e-eeuwse toren en de rooms-katholieke kerk in neogotiek.

Rondom het dorp bevinden zich vijf molens: De Dog, De Kat, de Dorregeestermolen, de Tweede Broekermolen en de zaagmolen De Corneliszoon, de opvolger van de De Jonge Leeuw. Deze laatste bevindt zich aan de Lagendijk op het Industrieel Erfgoedpark 'De Hoop'.

Het Uitgeestermeer en Alkmaardermeer bieden uitgebreide mogelijkheden voor waterrecreanten en natuurliefhebbers. Aan de rand van het Uitgeestermeer bij Uitgeest is een jachthaven en zeilschool gevestigd. Uitgeest heeft een openluchtzwembad en diverse andere sportfaciliteiten.

Fort aan den Ham is een van de 42 forten van de Stelling van Amsterdam, een 19e-eeuwse defensielinie rond Amsterdam. Het fort, gelegen tussen Uitgeest en Krommenie, is geopend voor bezoekers op de laatste zondag van de maand van april t/m oktober.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Middelweg 28
1911 EG Uitgeest
ma t/m vr 09.00 - 12.00
wo 13.30 - 16.00
do 18.30 - 20.00

Correspondentieadres

Postbus 7
1910 AA Uitgeest

Advertentie


 

 

140251
0251-310352
www.uitgeest.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Uitgeest

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  140251
Loket Sociale Zaken  140251
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  072-5413500
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  140251
Bouwvergunningen  140251
Inzameling Huisvuil  072-5413500
Afvalbrengstation  072-5413500
Leerlingenvervoer  140251
Sportbeleid  140251

Alarmnummers en hulpdiensten Uitgeest

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  06-54258380
Maatschappelijk werk  088-8876900

Hulpdiensten dieren Uitgeest

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  0251-215454
Dierenbescherming  0255-515744
Melden van kadavers  140251

Nieuws uit de gemeente Uitgeest

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Vrouw (84) die uit water werd gehaald in Amstelveen overleden

    De vrouw (84) die vanmiddag uit het water is gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen is overleden. 

    Een politiewoordvoerder vertelt dat de vrouw mogelijk met een rollator liep. Ze is gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten: ze is ter plaatse overleden. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig waren. 

    Hulpdiensten plaatsten vanmiddag een zichtscherm, de politie zette een container neer en de directe omgeving was afgezet. 

  • Aap ontsnapt uit Artis

    Uit Artis in Amsterdam is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap, uit de familie de maki's, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Zowel de politie als een team van Artis was ter plaatse om het dier te pakken te krijgen. Inmiddels is de rode vari uit de boom gehaald en weer teruggebracht naar zijn verblijf.

    Hij is inmiddels met een verdovingspijl in zijn buik geraakt, het wachten is totdat hij naar beneden valt. 

    Omstanders konden vanmiddag hun ogen niet geloven, toen ze het dier in de boom zagen zitten. De halfaap werd vanmiddag rond 12.30 uur voor het eerst gespot. Een omwonende geeft aan vanmorgen al een opvallend geluid te hebben gehoord. Dat zou best kunnen kloppen, want de rode vari staat bekend als herrieschopper. Ze maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen. 

    Verdovingspijltje

    Inmiddels zijn de politie en een team van Artis aanwezig om de halfaap uit de boom te krijgen. Het dier is met een verdovingspijltje geraakt. Het is nu een kwestie van tijd voordat hij naar beneden valt, waar de verzorgers van Artis klaarstaan om hem met doeken op te vangen. Mocht hij niet vanzelf naar beneden vallen, kan de brandweer omhoog om hem uit de boom te halen. 

    Volgens een woordvoerder van Artis waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. De dierentuin realiseerde zich pas dat het dier vermist was toen ze een melding kregen van de politie. De woordvoerder benadrukt dat de vari niet gevaarlijk is, en dat hij rustig in de boom zat waardoor hij snel gevonden werd. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, is nog niet duidelijk. 

    Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis ook al aangepast, omdat er drie bijna ontsnapten. Volgens de Artis-woordvoerder zitten de rode vari's echter niet in hetzelfde verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn. 

  • Voormalig Scheringa Museum in Spanbroek met de grond gelijk gemaakt

    Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.  

    Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van 'hun' museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.

    NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Dick Ketlaan. 

    Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.

    Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald. 

    Het faillissementvan de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa. 

    Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. "Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest", aldus Scheringa.

    Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. "Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand", lacht hij. 

    'Krijgen er iets moois voor terug'

    Serieuzer: "Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen."

    Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. "Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet", zegt Nico. "Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug."

  • 🔥 Hitteblog: Code rood zorgt voor vervroegd einde schooldag • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • 'Met de komst van het chaletpark wordt het aan de dijk van Schardam veel te druk'

    De ruimte in Noord-Holland wordt steeds schaarser. Wonen, natuur, recreatie en klimaatmaatregelen vragen allemaal om een plek, terwijl de beschikbare ruimte beperkt is. In een nieuwe aflevering van Expeditie Noord-Holland onderzoekt Koen Bugter hoe die ruimtepuzzel wordt gelegd rond de dijken van Hoorn en Schardam, waar uiteenlopende belangen samenkomen.

    In Hoorn moesten eerder geliefde populieren plaatsmaken voor een dijkverzwaring. Het zorgde voor onrust en protest. Inmiddels heeft meubelmaker Martijn Neuvel van de bomen onder meer tafels gemaakt. Deze tafels staan onder andere in een restaurant, op steenworp afstand van waar de populieren ooit stonden.

    "Zo is de cirkel weer echt rond. Letterlijk en figuurlijk. De tafel is rond. Ik vind het mooi dat we er iets moois van hebben kunnen maken. In plaats van dat het in de papiermolen is verdwenen. Inderdaad een mooi laatste eerbetoon."

    Nadenken over combineren

    Ton Bossink, planoloog van de provincie Noord-Holland, legt uit dat juist doordat er beperkte ruimte is, belangen samen moeten komen. "Een van de slimste dingen om te doen, is nadenken over welke functies je kunt combineren. Waterveiligheid, recreëren en natuur komen hier bij deze dijkverzwaring samen."

    Er ligt inderdaad naast de verzwaarde dijk sinds een aantal jaren een stadsstrand én vogels krijgen de ruimte. Veel mensen in Hoorn genieten er van. "Het is supermooi geworden. Het is nog wel een beetje kaal," aldus een van de recreanten. Een andere wandelaar: "Wat hier niet zou misstaan? Een rijtje populieren!"

    Van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen

    In Schardam protesteren bewoners aan de dijk tegen de komst van een groot chaletpark op het terrein dat nu nog een kleinschalige camping is. Kees Koeman woont al 32 jaar aan de dijk.

    "Er gaat een veel intensievere vorm van recreatie plaatsvinden. De mensen die chalets huren gaan eropuit. Het wordt gewoon heel druk." Zijn buurman Alfons Jansen, eveneens bezorgd, vult aan: "We gaan van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen per jaar."

    Ook is er grote zorg over de toekomst van andere dijkbewoners. De ransuil en de ratelslang zouden door de komst van het chaletpark in het gedrang komen.

    Hoe dat zit zie je in bovenstaande video.

    Ontwerp-omgevingsvisie

    In Expeditie Noord-Holland zie je kortom hoe er wordt gepuzzeld met de beperkte ruimte. Hoe ziet onze provincie er de komende decennia uit? De Provincie heeft daarvoor haar ontwerp-omgevingsvisieklaar en wil weten wat jij als inwoner daarvan vindt. 

  • Babbelen met Barend: Geen code rood, maar code oranje na overwinning op Tunesië

    De oogjes zijn klein en de temperatuur is hoog na de nachtelijke wedstrijd van Oranje. Het Nederlands Elftal heeft de poulefase afgerond met een klinkende overwinning. Aan de hand van drie stellingen blikken we met analist Barbara Barend daarom terug op Nederland-Tunesië. 

  • Kwallen overspoelen Zandvoort, net nu bezoekers verkoeling zoeken

    Strandgangers moeten bij Zandvoort vandaag niet alleen rekening houden met code rood, maar ook met de vele kwallen die er liggen en zwemmen. 

    Voor de Reddingsbrigade in Zandvoort is het met of zonder kwallen al een spannende dag. "We weten eigenlijk niet zo goed wat er gaat gebeuren. Het advies is: 'Blijf binnen', maar we zien op het strand dat er toch een hoop mensen zijn", vertelt Ernst Brokmeier terwijl hij over het strand kijkt. "We verwachten dat dat wel zo blijft, dus het is afwachten hoe het loopt."

    "Van biologen heb ik begrepen dat het hoort bij de tijd van het jaar. Met de aflandige wind, onderstroom naar de kant en de temperatuur van het water komen de kwallen dichter onder de kant te zitten."

    Dat code rood nu gepaard gaat met een golf aan de kwallen, is voor de Reddingsbrigade geen reden tot paniek. "De kwallen op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Een enkeling kan een allergische reactie krijgen." Bij de meeste mensen blijft het alleen bij prikken en jeuken voor een paar minuten.

    Deze strandgangers doen toch een poging

    Toch ziet Brokmeier dat de aangespoelde kwallen de strandgangers ervan weerhoudt om de zee in te gaan. "We zien een hoop mensen die de zee ingaan, maar na een paar stappen het toch maar laten."

    Maar dat geldt niet voor iedere strandganger. De 13-jarige Rhowyn Groenendijk uit Zandvoort staat al met zijn surfboard in de aanslag om het water in te gaan. Zijn twee vrienden wachten het nog even af. "Ik ben best wel vaak gestoken door een kwal, dus dat maakt niet zoveel uit," zegt Rhowyn. 

    Strandganger Frans Smit lijkt zich ook niet druk te maken om de kwallen. Hij wandelt met blote voeten dwars door het zeewater. "Je kunt wel zwemmen, maar je moet wel voorzichtig zijn", zegt de Hoofddorper. "Als het goed is draait de wind vanmiddag naar het westen, komt er een klein briesje en zullen de kwallen ook verdwijnen."

    Wat te doen bij een kwallenbeet? 

    Mocht je toch gestoken worden, dan moet je volgens Brokmeier eigenlijk zo min mogelijk doen. "Probeer eerst te spoelen met warm water. Dat werkt het best. Je kan ook een beetje zand erover wrijven. Maar meestal zie je dat met een paar minuutjes de prik weg is en dat je daarna weer kan genieten van je dag."

  • Binnenvaartschipper niet vervolgd voor dodelijke aanvaring in Westelijk Havengebied Amsterdam

    Een binnenvaartschipper betrokken was bij een dodelijke aanvaring in Amsterdam wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Het ongeluk gebeurde vorig jaar oktober in de buurt van de Afrikahaven (Westelijk Havengebied) in Amsterdam. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) valt de man niets te verwijten. Bij de aanvaring kwamen twee mannen van 24 en 30 jaar uit Haarlem en IJmuiden om het leven.

    Het ongeluk gebeurde op 26 oktober.

    Uit politieonderzoek is een beeld naar voren gekomen over wat er die dag misging, meldt het OM vandaag. Het binnenvaartschip, van een Amsterdamse rederij, voer rechtdoor in de richting van het Noordzeekanaal. 

    Een andere, kleinere boot, een vlet van vennootschap De Koperen Ploeg, voer op dat moment in de richting van de Zanzibarhaven. Als kleiner schip had de vlet voorrang moeten verlenen aan het binnenvaartschip. Maar dat gebeurde niet.

    In plaats daarvan kruiste de vlet vóór het binnenvaartschip langs, waarna die werd aangevaren.

    Botsing kon niet voorkomen

    Toen de binnenvaartschipper merkte dat het mis dreigde te gaan, heeft hij het schip nog tot stilstand te proberen brengen, bevestigen ook getuigen. Die poging bleek tevergeefs: een botsing kon niet meer worden voorkomen. De opvarenden van de vlet, een schipper en passagier, raakten vermist.

    Het duurde meer dan 30 uur voordat beide lichamen werden gevonden.

    "Het was op het moment van het ongeluk al donker", vertelde een politiewoordvoerder destijds. "Water is sowieso altijd donker. Dus het is altijd lastig zoeken. Daarnaast heb je te maken met stromingen en andere weersinvloeden."

    Het OM concludeert nu dat niet kan worden bewezen dat de binnenvaartschipper schuld heeft aan het ongeval, waardoor hem geen 'dood door schuld' ten laste kan worden gelegd.

    Hij heeft volgens justitie niet verwijtbaar gehandeld. Justitie heeft de nabestaanden van de slachtoffers geïnformeerd dat de schipper niet wordt vervolgd.

  • Persoon uit het water gehaald in Amstelveen

    Een persoon is vanmiddag uit het water gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen. Het is onbekend hoe hij of zij eraan toe is.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig zijn. 

    Volgens een woordvoerder is het nog niet duidelijk wat er precies is gebeurd. Hulpdiensten plaatsten een zichtscherm, de politie heeft een container neergezet en de directe omgeving is afgezet.

  • Weekendvoetbal mag volgens rechter doorgaan, amateurclubs teleurgesteld

    Een flinke teleurstelling voor de acht amateurvoetbalverenigingen die een rechtszaak tegen de KNVB aanspanden. De eerste elftallen van zaterdag- en zondagclubs in de 2e en 3e klasse worden vanaf volgend seizoen samen ingedeeld op beide dagen. Dat heeft de rechter vandaag besloten.

    VVS'46 uit Spanbroek stond eerder deze week, samen met de zeven andere clubs, tegenover de KNVB in de rechtbank om het besluit van de bond aan te vechten. Deze wilde vanaf volgend seizoen de eerste elftallen van de clubs gezamenlijk indelen. In de 2e en 3e klasse van het amateurvoetbal speelden de senioren afgelopen seizoen nog hun wedstrijden vast op de zaterdag of de zondag.

    Het besluit viel in slechte aarde bij Kerngroep Weekendvoetbal, een collectief van verenigingen waar onder andere VVS'46 deel van uitmaakt. 

    'Weekendvoetbal' is de oplossing volgens de bond om het amateurvoetbal aantrekkelijk te maken. Hierdoor ontstaan er meer regioderby's en zijn de reisafstanden korter. De KNVB zegt hiermee ook teams uit zondagcompetities tegemoet te komen. Die kampen nu met steeds grotere reisafstanden.

    Maar Kerngroep Weekendvoetbal, een collectief van verenigingen waarvan VVS'46 deel uitmaakt, is tegen deze nieuwe indeling. "Bij ons in de regio hebben we genoeg zondagclubs. Voor een derby stappen we hier gewoon op de fiets", vertelde VVS'46-voorzitter Ruud Loos eerder aan NH. 

    'Inbreuk op clubcultuur'

    Zondagclubs moeten in de nieuwe opzet vaker op zaterdagen spelen, met name bij confrontaties met zogenoemde principiële zaterdagclubs. Dat betekent dat zondagclubs sommige thuiswedstrijden naar de zaterdag moeten verplaatsen, terwijl die dag vaak is gereserveerd voor jeugdvoetbal. 

    De club spreekt daarbij ook van een 'inbreuk op de clubcultuur.' "Dat wij in de toekomstige opzet een deel van onze populairste thuiswedstrijden op de zaterdag moeten afwerken, heeft een grotere impact dan de KNVB kan inschatten." Hij geeft als voorbeelden de lastige logistiek, de onbeschikbaarheid van spelers en het mogelijk wegvallen van supporters en inkomsten. 

    Mogelijk hoger beroep

    Toch is er volgens de rechter voldoende draagvlak bij de KNVB-leden voor het besluit om 'weekendvoetbal' te spelen. Ook maakt het besluit en het gemengd indelen in het totale amateurvoetbal volgens de rechtbank onderdeel uit van 'een grotere en langer bestaande strategie om de totale voetbalpiramide te optimaliseren'.

    De KNVB heeft bovendien bevoegdheid om wijzigingen van de opzet van de competitie in de tweede en derde klasse door te voeren, ook heeft de bond de noodzaak van de nieuwe opzet voldoende onderbouwd, vindt de rechter. 

    Het is bepaald niet het resultaat waar de amateurclubs op zaten te wachten. VVS'46-voorzitter Ruud Loos klinkt gelaten. "Het is niet de uitspraak waarop we hoopten. De rechter vindt onze bezwaren niet overtuigend bewezen en dat zullen we moeten accepteren." Een volgende stap is hoger beroep, maar daar moeten de verenigde clubs zich nog over buigen. Dinsdag gaat de kerngroep overleggen. 

    Loos hoopt dat er toch een beetje winst is behaald met deze zaak: "Ik hoop dat de bond voortaan meer overlegt met clubs en eerder communiceert over ontwikkelingen die de clubs aangaan." 

    Hij staat er gelaten in, wat het overleg volgende week ook oplevert. "We zullen het waarschijnlijk moeten accepteren. Het is maar een spelletje, maar we moeten opkomen voor onze belangen en dat hebben we geprobeerd"

No module Published on Offcanvas position