Velsen


Velsen is een gemeente in de IJmond-regio (Midden-Kennemerland) in de provincie Noord-Holland.

 

Geschiedenis

De eerste cultuursporen binnen de gemeentegrenzen zijn gevonden bij het uitgraven van de Westbroekplas te Velserbroek en betreffen die van mensen van de zgn. midden- tot laatneolitische Vlaardingencultuur (ca. 3500-2500 v.Chr.) Dezen leefden langs de toenmalige, veel oostelijker verlopende Noordzeekust van landbouw (gerst) en veeteelt (rund, schaap, geit), maar daarnaast in mindere mate van jacht en visserij. Overblijfselen van deze cultuur zijn eerder gevonden op hogere gronden nabij water bij onder andere Vlaardingen (o.a. tenen fuiken, steurvisserij), in de Bommelerwaard, op Voorne-Putten, Leidschendam, op de oostelijke flank van oude strandwallen bij Lisse en Heemstede en ook oostelijker, bijvoorbeeld bij Swifterbant in Flevoland. Van wat later worden in de Velsense omgeving resten van de Enkelgrafcultuur (ca. 2600 v.Chr.) gevonden. Het oude dorp Velsen-Zuid ligt zelf niet op een strandwal, maar op een oeroude strandvlakte. De bewoonbare en inderdaad herhaaldelijk bewoonde strandwal ligt zo'n 400 m. westelijker. Tot de oudste archeologische vondsten behoort eveneens een grafheuvel uit de Late Steentijd (ca. 2000 v.Chr.), eertijds opgeworpen in een kweldergebied met riet- en veenmoerassen tussen de oude duinen die werd aangetroffen bij Westlaan-Noord te Velserbroek). Een tweede grafheuvel op dezelfde plek, aangelegd voor een leidersfiguur van wie het lijksilhouet nog zichtbaar was, stamt uit de Midden-Bronstijd (1400-1200 v.Chr.). Deze heuvel bevatte gouden sieraden, een bronzen pronkbijl en resten van een bronzen zwaard. De mannelijke overledene lag begraven bovenop een omgekeerde bekisting van houten planken. Tussen Rijkswegen A9 en A22 bij Velsen groef bedrijf Vestigia restanten van twee houten Midden-Bronstijd-boerderijen (ca. 1400-1000 v.Chr.) op. Zij waren beide 20 m. lang en 6,7 m. breed en bestonden uit een woon-, werk- en stalgedeelte en lagen ooit aan de westoever van het Oer-IJ. O.m. aardewerk, botten en schelpen werden erbij gevonden. Andere Bronstijdsporen (vanaf 2000 v.Chr.)werden door de AWN (1967-1970)ontdekt bij de verbreding van het Noordzeekanaal aan de noordzijde van het dorp Velsen, aardewerk van zowel Hilversumcultuur als Wikkeldraad-cultuur en barnsteen-kralen die ter plaatse lijken te zijn gevonden en bewerkt. In 1979 werd tussen het oude dorp Velsen en het westelijk gelegen pontveer aan het kanaal deze Hilversum-laag teruggevonden inhoudende enkele aardewerkscherven, vier vuursteenafslagen en een bronzen ring. In Driehuis, tussen sportterrein 'Waterloo' en de Driehuizerkerkweg, lag een kleine boerenhoeve (Brons-/IJzertijd, ca. 1000-800 v.Chr.) van veehouders op een lage zandrug. Vondsten daarbij betroffen een aconische pot, kom met ringoortje,een handgevormde, hard gebakken pot met stafband en nagelindrukken bij de schouder, drie vuurstenen spitse werktuigjes, ijzerslak en o.a. bot van hert. Mogelijk ging het om immigranten uit Engeland. Keerploeg-voren op akkers uit de vroege IJzertijd (vanaf ca. 800 v.Chr.) zijn ontdekt in de zandige ondergrond nabij het voormalige station IJmuiden-Oost. Zuidelijk langs het kanaal in IJmuiden op oud heideduinzand werd bodembewerking geconstateerd in de vorm van omgekeerde grasplaggen over stuifzand.

Prehistorische agrarische bewoning en ijzerbewerking in het gebied is voorts bewezen door onder andere de vondst van het uiteinde van een uit leem gebakken blaaspijp en stukken ijzerslak bij het Spanjaardsbergje (een voormalige zandheuvel die deel uitmaakte van een grotere zandrug met ingesloten zoetwaterbel) bij de Cremerlaan in Santpoort-Noord (ca. 400 v.Chr.) en van ijzerslakken samen met IJzertijd-scherven uit het toenmalige Hoogoventerrein (thans Tata Steel). Het Spanjaardsbergje bleek overigens uit zes a zeven cultuurlagen (Late IJzertijd-Romeinse Tijd, 400 v.Chr.-300 na Chr.) boven elkaar te bestaan, die waren gescheiden door lagen schoon stuifzand. Men gebruikte hier o.a. de spinklos en het weefgetouw, smolt ijzeroer tot b.v. (gevonden!) mes of ploegschaar en bereidde zeezout. Ter hoogte van de spuisluizen bevindt zich een cultuurlaag met aardewerkscherven uit de Midden-IJzertijd. Een zone ten noorden van de Tweede en Derde Rijksbinnenhaven bevat tientallen hectares akkercomplexen en meerdere daarbij horende boerderijplattegronden uit de IJzertijd en Romeinse Tijd. Peervormige potten (700-600 v.Chr.) gelijk aan urnen van de Harpstedt-cultuur uit Oost-Nederland kwamen aan het licht bij de voormalige PEN-centrale te Velsen-Noord. Deze waren soms versierd met vinger- of nagelindrukken op de schouder en bovenop de rand met cirkelvormige indeukingen. Daarnaast vond men een hondenschedel (zonder skelet!), botten van vee, elandsgewei, steurschubben, wulk-schelpen en sporen van het gebruik van het eergetouw. Een zeldzame offercultusplaats (vanaf 6e/7e eeuw v.Chr.) op een zandrug die ook dierenpootafdrukken en karrensporen bevatte, alsook veel (edel-)metalen voorwerpen in het zand erbij uit de Late IJzertijd / Romeinse Tijd (ca. 400 v.Chr.-400 n.Chr.) bevond zich in de zuidwestelijke hoek van de huidige Hofgeest nabij Santpoort en Velserbroek (vindplaats B6). Uit ruwweg dezelfde periode komt ook een boerennederzetting uit Velsen-Noord bij Rooswijk. Bij de Van Lenneplaan/Doodweg te Driehuis lag een crematiegraf (ca. 500 v.Chr.) in de vorm van een Harpstedt-achtige urn voorzien van een schoteldeksel. Daarbij een spinklosje van aardwerkscherf gemaakt. Uit dezelfde omgeving stammen voorts vondsten als een vuurstenen sikkel, bewerkt hertshoorn en aardewerk (5e-4e eeuw v.Chr.) Een eikenhouten werphout voor de jacht werd te Velsen-Noord/Rooswijk gevonden, gedateerd op ca. 470 v.Chr., en daarnaast waren daar Romeinse voorwerpen zoals speelschijfjes aanwezig. Op het voormalige Hoogovensterrein (thans Tata Steel) bevond zich ook een graf met skelet in hurkhouding (hurkgraf) uit de 3e eeuw v.Chr. Resten van een later Late IJzertijd-huis (ca. 200 v.Chr.) werden gevonden in IJmuiden-Oost, grens Heerenduinweg-Maasstraat. IJzertijd-vondsten en -sporen alsook enkele vroegere komen ook uit voormalige strandwallen te Haarlem en uit noordelijker Kennemerland (Assendelverpolder, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Castricum).

Door de Romeinen werden vanaf 15-28 n.Chr. respectievelijk 39/40-47 n.Chr. twee met spitsgrachten omringde en met palenrijen afgezette militaire tentenkampen gesticht alsook een verdedigbare haven met kades, pieren en zelfs rechthoekige scheepsonderkomens aan het toenmalige Oer-IJ (huidige locatie: Spaarnwouderpolder aan het Noordzeekanaal tussen Velsertunnel en Wijkertunnel, nabij het vuilverwerkingsbedrijf). Deze havenfortificaties (archeologisch bekend als castella Velsen I en II) heetten beide mogelijk Flevum. Het eerste is geheel opgegraven, het tweede deels (anno 2011).

Velsen I werd belegerd door Friezen tijdens de Friese opstand tegen de te hoge belastingen van gouverneur Olennius in 28 n.Chr. Vervolgens is (Velsen II) gebouwd tijdens nieuwe campagnes en bij één daarvan op last van keizer Claudius verlaten rond 47 n.Chr. Er zijn zwarte scherven van versierd aardewerk gevonden die prof. Bosman toewees aan de Chauken. Vondsten uit Velsen I, als Romeinse loden slingerkogels, verwijzen naar strijd. Prof. Bosman meldde ook een slingerkogelvondst vanuit elders in Noord-Holland. Voorts werden militaire kleine vondsten (onder andere bronzen harnasplaatjes en paardentuigdecoraties) en Romeinse scherven aangetroffen bij de bouw van de Velsertunnel, alsook enkele 'terra sigillata'-scherven uit de ringgracht van de Ruïne van Brederode te Santpoort. Een belangrijke vondst uit fort Velsen I betrof een waterput waarin enkele lichamen, onder meer dat van een Romeinse officier voorzien van een dolk, waren gedumpt onder een stapel veldkeien. Het feit dat rijk versierde wapenonderdelen nog op het skelet aanwezig waren, lijkt te wijzen op een haastige 'bijzetting' door Romeinen zelf; Friese vijanden zouden die wel hebben meegenomen. Een andere put bevatte een paardenskelet, wat kan wijzen op opzettelijke vergiftiging van het drinkwater. Een dergelijke vorm van vergiftiging van het drinkwater hier wordt ook vermeld door de Romeinse historicus Tacitus en ook in een Romeins fort in Duitsland (ten tijde van generaal Drusus) is opzettelijke putvergiftiging d.m.v. dierenkadavers bij het verlaten van de locatie geconstateerd. De militaire havens vormen de meest noordelijke verdedigingspunten aan de zogenaamde Romeinse limes die bekend zijn. Verwacht kan niet worden dat nabij de plaats waar het Oer-IJ uitmondde in de Noordzee (nabij Castricum), de Romeinen eveneens een versterkte plaats zullen hebben gehad teneinde de vaak zeerovende Chauken buiten hun inlandse vaarroute te houden, want dat gat moet al (zo goed als) gesloten zijn geweest voor de Romeinen hier kwamen, zoals bleek uit opgravingen in de duinen bij Schoorl. Vindplaats B6 op de Hofgeest te Velserbroek leverde o.a. ook Romeinse vondsten als munten, wapens en fibulae (mantelspelden) op. Akkers met sporen uit de Romeinse Tijd en Middeleeuwen (kam, munt, gebouw met haardplaats uit begin 9e eeuw) bevonden zich ook nabij het hoofdkantoor van Tata Steel (voorheen Hoogovens en Corus). Bij de voormalige Halte Zeeweg te IJmuiden kwam Germaans/Fries (Westergo), handgevormd aardewerk tevoorschijn uit de 1e eeuw n.Chr.. Een beekbedding uit de 2e eeuw n.Chr. ontdekt op het oude Hoogovens-terrein bevatte op de bodem vele takkenbundels, mogelijk ter aanpassing van de stroomsnelheid en/of de waterhoogte.

Gouden munten daterend uit 500-600 n.Chr. zijn gevonden ter hoogte van de sluizen. In de 8e eeuw n.Chr. maakte het gebied rond Velsen deel uit van de streek Kinhem, nu Kennemerland, in Frisia Ulterior. Het vormde de grens tussen de Germaans-heidense Friezen onder koning Radbo(u)d (veste aan het IJsselmeer in Medemblik) en de reeds christelijke Franken in het zuiden. Onder de bescherming van de laatsten en na de dood van Radbo(u)d (midden-719) stichtte de Angelsaksische Benedictijner monnik en prediker Wynfreth (vanaf 719 door de paus tot Bonifatius herbenoemd) volgens de annalen in 720-721 op een zandhoogte een houten kerkje gewijd aan de apostel Paulus in de buurt, vlak achter de lage kwelder- en waddenkust.

De juiste locatie ervan is feitelijk onbekend, want onder de huidige vroegmiddeleeuwse, tufstenen, Laat-Romaanse Engelmunduskerk te Oud-Velsen is geen ouder gebouw van hout ontdekt, maar wel een Karolingisch grafveld daar vlakbij. Het kerkje vormde een vooruitgeschoven missiepost. Het werd de mater (moederkerk) van o.m. kerken in Haarlem, Heemskerk en Assendelft. Uit b.v. Karolingisch en Merovingisch aardewerk (400/600-900 n.Chr.) gevonden op tuinderijen ten noorden van Heemskerk en uit de aanwezigheid van enkele grote boerderijen (500-800 n.Chr.) in de vlakke duinen (Groot Olmen) bij Overveen blijkt dat er toen aanzienlijke Friese bewoning in de streek was.

Bonifatius bereikte Velsen via Woerden en Attingahem aan de rivier de Vecht over het Almere en het Oer-IJ. Dit eerste kerkje en bijbehorende landerijen schonk de Frankische vorst Karel Martel aan Willibrord, dan 'bisschop der Friezen' in Utrecht. De nederzetting heette vanaf deze periode Felison (ca. 722) dan wel Vellesan voor 989) of Vellesen (voor 993) volgens documenten onder andere uit het Willibrordklooster te Echternach, Luxemburg. Deze naam kan afgeleid zijn van een rond ca. 722 overgeleverde rivier- of beeknaam: (fluvius) Velisena(met mogelijke betekenis:'vaal/bruinig water'). Enkele Laat-Merovingische kleinvondsten stammen uit opgravingen verricht vanaf 1957 op de plaats waar de Wijkertunnel werd aangelegd. Uit ca. 900 stamt een graf van twee met kralen getooide mensen - aanvankelijk ten onrechte geïnterpreteerd als een Vikingengraf - in de duinen dat werd gevonden bij de aanleg van de eerste zuidwestelijke sluis.

In de Middeleeuwen wordt de aloude dorpsnaam al (Velson (1083); Velsen (1112): Felsen (1329; 1517); Felsoen (ca. 1490)) of niet (Velesan (1065)) vereenvoudigd gebruikt naast een nieuwe: Velsereburg (1063); Velsereburch (1148); Velserburg (1156). Misschien is dit eerder een verbastering van Velserbruch = Velserbroek. Tussen de Petrakerk aan de Spaarnestraat en de Lange Nieuwstraat zijn in het duinzand de resten van een middeleeuwse boerderij met onder andere een waterput, stenen kelder en maalsteen ontdekt. De Heerenduinen bij Velsen vormden jachtgebied voor de heren van Brederode (kasteelruïne bij Santpoort-Zuid) die soms werden begraven in de Engelmunduskerk in een eigen kapel. In de 16e eeuw viel Velsen onder het baljuwschap Brederode.

Het dorp Velsen was in de 17e en 18e eeuw vooral bekend om zijn boomgaarden. In de omgeving van Velsen werden langs de oevers van het Wijkermeer diverse landgoederen aangelegd door rijke Amsterdammers. Het in oude staat gerestaureerde Beeckestein is hiervan een fraai voorbeeld, voorts ook Waterland, huis te Velserbeek, het verdwenen Schoonehuys op het huidige sportpark Schoneberg.

Het Noordzeekanaal werd in de jaren zeventig van de 19e eeuw gegraven ten behoeve van de Haven van Amsterdam. Voor die tijd was er een aaneengesloten heide- en duingebied, bekend als de Breesaap (> bree-saap = 'breed moerassig gebied'), een naam die nog verwijst naar het terrein waar de TATA Steel-fabrieken in Velsen-Noord liggen. Langs het kanaal ontstond vanaf het eind van de 19e eeuw IJmuiden als vissers- en havenstad.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden
ma t/m vr 09.00 - 16.00
do 18.00 - 20.00

Correspondentieadres

Postbus 465
1970 AL IJmuiden

Advertentie


 

 

140255
0255-567760
www.velsen.nl
 

Veelgebruikte telefoonnummers Velsen

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  140255
Loket Sociale Zaken  140255
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  0255566100
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  140255
Bouwvergunningen  140255
Inzameling Huisvuil  0255-566100
Afvalbrengstation  0255-566100
Leerlingenvervoer  140255
Sportbeleid  140255

Alarmnummers en hulpdiensten Velsen

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  088-9958000
Maatschappelijk werk  088-8876900

Hulpdiensten dieren Velsen

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  0255-533239
Dierenbescherming  0255-515744
Melden van kadavers  0255-533239

Nieuws uit de gemeente Velsen

Visie bouw b.v.
Lijndenweg 6, 1951 NC, ,
0 reviews

Visie bouw b.v. is de partner met kijk op kwaliteit en service. Wij hebben jarenlange ervaring met de nieuwbouw, verbouw en onderhoud met name in de sector van tankstations, washallen, industriële bouw en waterbouwkundige werken. We zijn een klein bedr ...

DistriParty B.V.
Eendrachtsstraat 5, 1951 AZ, ,
0 reviews

DistriParty is ready for your Omni- channel market approach. In a market that is becoming more complex, there is a need for a solution of the whole supply chain. From the handling of containers, pallets, cartons, and inners, to the shipment of individual ...

ITG Bouw B.V.
Kanaalstraat 10, 1975 BE, ,
0 reviews

Van de verbouwing van een slaapkamer tot aan de totale begeleiding van een nieuwbouwhuis of bedrijfspand. ITG Bouw B.V. doet het allemaal. Nieuwbouw, afbouw, verbouw, opbouw, aanbouw of bouwbegeleiding. Zodra in één van uw plannen het woord ‘bouw’ voorkom ...

Pieter Vermeulen Museum
Driehuizerkerkweg 34 D, 1985 EL, ,
0 reviews

Het Pieter Vermeulen Museum is een kindvriendelijk museum en hét centrum voor natuur- en milieueducatie in de gemeente Velsen. Het museum is tijdelijk gehuisvest aan de Driehuizerkerkweg in Driehuis. In het museum is een presentatie van een deel van de ...

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Vijftig Aziatische hoornaars gevangen in Aalsmeer: "Bijvangst blijft een risico"

    Om de opmars van de Aziatische hoornaar tegen te gaan, worden er steeds nieuwe technieken gebruikt. Zo zijn er in Aalsmeer speciale vallen bedacht om de invasieve exoot vroeg in het seizoen te vangen, voordat er grote nesten ontstaan. 

    Imkers, bewoners, vrijwilligers en de gemeente Aalsmeer slaan sindsaprilde handen ineen in de strijd tegen de Aziatische hoornaar. En daar hebben ze een nieuwe val voor bedacht.

    "Dit is hem dan, waar we mee vangen", zegt vrijwilliger Jos Valentin terwijl hij een groenbruine val laat zien. "In het midden zit een opening naar beneden. Die zoeken ze op en daarna kunnen ze kiezen voor een van de lichte kamers. Op het moment dat ze daarin zitten, kunnen ze niet meer terug". 

    Sinds de start van de actie zijn in Aalsmeer vijftien beginnende nesten opgespoord. Ook zijn er inmiddels vijftig Aziatische hoornaars gevangen. De hoop is dat door vroeg in te grijpen, later in het seizoen minder grote nesten ontstaan.

    Steun van bewoners

    De aanpak wordt gesteund door verschillende inwoners en ondernemers. Ilex-kweker Karlo Buijs merkt dat de situatie op dit moment beheersbaar is. “Het gaat nu prima, dus we mogen niet klagen”, zegt hij.

    Ook bewoner Gerrit van Driel is blij dat de gemeente en vrijwilligers actie ondernemen. "Ik vind het eigenlijk wel netjes dat het uitgezocht wordt, want ze kunnen veel schade toebrengen aan inheemse insecten." 

    Twee soorten vallen

    De imkers in Aalsmeer gebruiken twee soorten vallen. Eén daarvan is de grotere Velutina Trap: een groenbruine val uit Oostenrijk, herkenbaar aan de transparante opvangkamers aan de zijkanten. Daarnaast werken zij met een kleinere, doorzichtige val met een rode deksel van Good4Bees, een bedrijf dat in Zwitserland is gevestigd.

    NH heeft geprobeerd contact te krijgen met de maker van de grotere val, maar dat is niet gelukt. Wel sprak NH met Julien Gallina, de ontwikkelaar van de kleinere val. Volgens Gallina is bij het ontwerp vooral gelet op selectiviteit: de val moet Aziatische hoornaars vangen, maar zo min mogelijk andere insecten.

    De val verspreidt lokstof via katoenen lonten. Ook kunnen de ingangen worden verkleind, waardoor grotere insecten, zoals de Europese hoornaar, minder makkelijk naar binnen kunnen.

    Kritiek op vallen

    Toch is niet iedereen overtuigd van de aanpak. Entomoloog en bioloog Jan Wieringa, verbonden aan Naturalis in Leiden, waarschuwt dat vallen tegen Aziatische hoornaars ook ongewenste effecten kunnen hebben. Volgens hem is de kans groot dat er behalve Aziatische hoornaars ook andere insecten in terechtkomen.

    "Ik denk dat in veel gevallen minder dan één procent van wat je vangt daadwerkelijk Aziatische hoornaar is", zegt Wieringa. "Er is ook vaak verwarring over de naam. Eigenlijk zijn alle hoornaars Aziatisch van oorsprong, maar hier gaat het om de Aziatische hoornaar, die we vanwege de gele poten liever de geelpoothoornaar noemen. Die wordt soms verward met de Aziatische reuzenhoornaar."

    Dweilen met de kraan open

    Volgens Wieringa is de soort inmiddels aanwezig en zal die niet meer verdwijnen. "Hij is er nu. Daar is eigenlijk niets meer aan te doen. Je kunt wel proberen lokaal iets te beperken, zoals in gebieden als Aalsmeer, maar het blijft dweilen met de kraan open."

    Dat betekent volgens hem niet dat imkers geen probleem hebben. De Aziatische hoornaar kan bijenkasten onder druk zetten. "Ze vangen honingbijen, maar het grootste probleem is dat ze vóór de kast blijven hangen. Daardoor durven bijen minder goed uit te vliegen. Dan komt er minder nectar binnen."

    'Bijvangst is problematisch'

    Volgens Wieringa zijn er ook andere maatregelen mogelijk, zoals het aanpassen van de locatie van bijenkasten, zoals in de schaduw. Een andere optie is het beschermen van de kastopening.

    Hij vindt vooral bijvangst een belangrijk aandachtspunt. "Die bijvangsten vinden wij problematisch. Als je vallen gebruikt, doe dat dan alleen in het voorjaar en op de juiste manier. Koninginnevallen kunnen helpen, maar honderd procent selectief wordt het nooit. Uiteindelijk ben ik bang dat veel vallen niet effectief genoeg zijn."

    ‘Alertheid van bewoners is belangrijk’

    De imkers erkennen dat selectiviteit belangrijk is, maar noemen de eerste resultaten in Aalsmeer ook bemoedigend. Volgens imker Erik van der Meer draait het niet alleen om de vallen, maar vooral om de betrokkenheid van inwoners.

    "Het belangrijkste is de alertheid van de buurtbewoners", zegt hij. "Die helpen mee om uiteindelijk de nesten te vinden. En hoe minder grote nesten er zijn, hoe groter de kans dat de bijen de winter gaan overleven."

  • Hoogheemraadschap waarschuwt voor mogelijke wateroverlast vanwege zware onweersbuien

    Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) waarschuwt vanmiddag op sociale media voor mogelijke wateroverlast vanwege de zware regen, windstoten en grote hagelstenen die door het KNMI worden voorspeld.

    HHNK geeft aan dat het onzeker is hoe het weer zich ontwikkelt, maar dat ze toch rekening houden met wateroverlast in de provincie.

    De organisatie geeft aan 'alert' te zijn, en de situatie in de gaten te houden.

    'De waterstanden zijn op peil, waterbergingen zijn klaar voor gebruik en het noodmaterieel is geïnventariseerd.'

    Voor Noord-Hollanders die met wateroverlast te maken krijgen, wordt in onderstaand schema uitgelegd met welke instantie ze contact moeten opnemen.

  • Vanavond en vannacht code oranje vanwege zware onweersbuien

    Het KNMI heeft vanavond en vannacht voor de hele regio code oranje afgegeven vanwege zware onweersbuien.

    Vanavond neemt de kans op stevige onweersbuien toe, mogelijk met zware windstoten tot 100 kilometer per uur, deze gaan gepaard met grote hagelstenen en wateroverlast.Er staat een zwakke tot matige wind uit een noordelijke richting.

    Vannacht komen er opnieuw enkele stevige onweersbuien voor, weer is er met kans op zware windstoten, grote hagelstenen en wateroverlast.

    De minimumtemperatuur ligt rond de 20 graden, in de grote steden is het enkele graden hoger. Alleen bij buien kan het hard waaien, daarbuiten is er weinig wind.

    De waarschuwing geldt ook voor het IJsselmeergebied en de Waddenzee. Vooralsnog is code oranje van kracht tot 04.00 uur.

  • Niek liep door metaalsnippers de Ironman op zijn sokken

    Niek (32) had 9 maanden getraind voor de Ironman in Hamburg, besteedde duizenden euro's aan materiaal, coaching en voeding, maar op de dag van de wedstrijd leek het bijna voor niets te zijn geweest. Door vermoedelijke sabotage van een buurtbewoner moest Niek op zijn sokken lopen, maar waar anderen stopten, ging hij door. En dat heeft een bijzondere reden.

    Niek staat in het Vondelpark nog steeds te glunderen. Zijn wedstrijdsnor is er inmiddels af, maar het gevoel van de Ironman in Hamburg weet hij nog precies na te vertellen. Niek begon de race zonder problemen. Hij was al klaar met 3,8 kilometer zwemmen en ook de volle 180 kilometer fietsen leek probleemloos te verlopen, tot kilometer 150. Toen begon de ellende.

    De eerste lekke band was een feit, vervelend, maar niets bijzonders. Iedere deelnemer heeft gewoon twee reservebanden mee 'voor het geval dat'. Nog geen twee kilometer later gebeurde het opnieuw. En dan is het toch een beetje zweten. Weer een paar kilometer later was ook zijn laatste reserveband lekgereden.

    Niek ging lopend verder, want opgeven kon hij niet: "Al moesten ze mij van het parcours slepen." Wat bleek? Een boze buurtbewoner had ogenschijnlijk de route gesaboteerd met metaalsplinters, waardoor het voor veel deelnemers einde oefening was. Dat onderzoek is nog lopende.

    Niek ging lopend door. Maar op wielrenschoenen lopen is niet goed voor de schoenen en ook heel pijnlijk voor zijn voeten. Hij besloot daarom zijn schoenen uit te doen en op zijn sokken verder te gaan.

    10 kilometer lang lopen op asfalt waar je om de zoveel tijd op een metaalsplinter stapt. "Pure frustratie voelde ik toen, maar dat zette ik om in volhardendheid en positiviteit." Uiteindelijk was er een andere deelnemer die Niek uit de brand hielp en zijn reserveband gaf. Niek kon eindelijk weer zijn schoenen aandoen en verder fietsen. Dit keer zonder opnieuw lek te rijden. Na ook nog 42 kilometer hardlopen krijg Niek zijn welverdiende medaille. "Ik heb die jongen na de wedstrijd nog een hele dikke knuffel gegeven."

    Waarom hij niet, net als andere deelnemers, opgaf? Daar zit een heel verhaal achter. Tien jaar geleden brak Niek zijn nek door een duik te nemen in een ondiep zwembad in Zuid-Afrika. Twee nekwervels waren verbrijzeld waardoor hij verder moest in het leven met een metalen plaat in zijn nek. "Ik was daardoor letterlijk een Iron man", zegt Niek lachend. Door deze ervaring voelt de Amsterdammer dat hij nooit mag opgeven en positief moet blijven. Met de medaille om zijn nek is hij letterlijk en figuurlijk een Iron man.

  • Curaçao-fans Den Helder trots ondanks vroege WK-uitschakeling: "Geen kater"

    Teleurstelling maar zeker geen kater voor Curaçao-fans in Den Helder. Bij Chelmon en Lianda in de blauw-oranje Fregatstraat hangen beide vlaggen nog trots in de mast. Ze juichen voor zowel Nederland als Curaçao. De uitschakeling van Curaçao tijdens het WK-voetbal in Amerika schept zelfs verwachtingen. "Ik ben evengoed trots, want dit is nog maar het begin."

    Twee weken geleden nog gingen de handen omhoog in de Fregatstraat in Den Helder: "Curaçao, Curaçao", klonk het de mond van Chelmon Casser. Nu klinkt hij wat rustiger: "Ik ben nog steeds trots, hoor. Wij stonden daar en we verloren van Duitsland, dat is niet de minste. Dit is nog maar het begin. Het laat zien waartoe we in staat zijn. Dit is ook goed voor de jeugd op Curaçao. Je kunt wat bereiken."

    Lager hangende schouders

    Voor de Nederlandse Lianda gaat het leven ook gewoon door. Ze is alweer druk op het wijkfeest. "Het zijn wel twee werelden; het ene land is door en het andere niet. Het voelt evengoed als een overwinning voor Curaçao. Het waren evengoed mooie wedstrijden, al hingen de schouders wel wat lager na de nederlaag tegen Ivoorkust."

    En gaan Chelmon en Lianda nu verder juichen voor Nederland? Chelmon: "Natuurlijk, dat blijf ik doen, hallo. Er blijven hier twee vlaggen hangen. Nederland maakt een goede kans. Over vier jaar komt Curaçao terug." Dat hoopt ook Lianda: "Ja hoor, we gaan gewoon door met pret maken. Volgende keer beter."

  • Overleden zwemmer is Amsterdammer (19), zwembad Volendam blijft dit weekend dicht

    De persoon die vrijdag om het leven kwam in zwembad De Waterdam in Volendam is een 19-jarige man uit Amsterdam. Het zwembad spreekt van een 'tragisch ongeluk' en blijft het hele weekend gesloten voor publiek.

    Vrijdag werd in het zwembad eenpersoon gevondenen gereanimeerd. De hulp mocht echter niet meer baten. Volgens de politie gaat het om een 19-jarige man uit Amsterdam. De politie spreekt van een ongeluk, maar de toedracht is nog niet bekend.

    Volgens de politie zijn veel mensen ooggetuigen geweest van het ongeluk. Voor hen is slachtofferhulp beschikbaar. 

    Activiteiten en afzwemmen afgelast

    "In verband met het tragische ongeluk van vandaag (vrijdag) zal het zwembad zaterdag 27 en zondag 28 juni gesloten zijn voor publiek", schrijft het zwembad op hun website.

    Niet alleen het recreatief zwemmen gaat niet door, ook alle binnen- en buitenactiviteiten vervallen. Het geplande afzwemmen is ook uitgesteld. Ouders van kinderen die dit weekend zouden afzwemmen, krijgen volgens het zwembad zaterdag bericht over een vervolg.

    Geschokte reacties

    Het nieuws over het overlijden heeft veel losgemaakt in Volendam. Onder het bericht van het zwembad op sociale media stromen de steunbetuigingen binnen. Veel mensen wensen de familie en betrokkenen "heel veel sterkte" toe en spreken hun medeleven uit.

  • Fans trotseren de hitte bij eerste wedstrijd Honkbalweek Haarlem: "Hebben koud bier"

    Tropische temperaturen bij de aftrap van de Honkbalweek Haarlem, waarbij de middagwedstrijd wegens code rood werd afgelast. Er waren desondanks genoeg fans aanwezig bij de wedstrijd tussen International Globetrotters en Nederland (het Koninkrijksteam) op vrijdagavond. 

    "Code rood?! Het is toch lekker zomerweer?", vraagt een bezoeker van de Honkbalweek zich hardop af. "We hebben koud bier bij ons, dus het komt helemaal goed", vult zijn vriend aan. 

    Kalian Sams is een andere bezoeker van de Honkbalweek. Hij speelde zeventien jaar bij het Koninkrijksteam en was op uitnodiging aanwezig. "Ik baal absoluut niet dat het nu klaar is. Mooie toernooien kunnen spelen en nu is het tijd voor wat anders."

    WK voetbal

    Tegelijkertijd met de Honkbalweek is het WK voetbal nog in volle gang. "Ik heb gisteren Nederland gezien en dit is veel leuker", zegt een van de honkbalfans zonder twijfel.  "Wie spelen er eigenlijk?", vraagt Sams zich tot besluit hardop af.

    De fans die de hitte hebben getrotseerd in Haarlem, zien het Koninkrijksteam simpel winnen van de International Globetrotters. Het wordt 6-1. Uitblinker is Delano Selassa met twee punten. De Hilversummer zal ook worden uitgeroepen tot man van de wedstrijd.

    "We komen hier om te winnen"

    Bondscoach Evert-Jan 't Hoen zag zijn team goed beginnen aan de Honkbalweek. Over de ambitie van het team kan hij duidelijk zijn: "We komen om hier te winnen". De laatste zege van de huidig Europees kampioen was in 2022. Bij de editie van 2024 was Amerika in de halve finale te sterk.

    De honkbalweek Haarlem duurt nog tot en met zaterdag 4 juli. Oranje speelt nog wedstrijden tegen Italië, Curaçao, Tsjechië, Italië en Chinees Taipei. 

  • Landelijke storing Rijkswaterstaat gevolgen voor bruggen, sluizen, tunnels en wegen

    Een landelijke, technische storing bij Rijkswaterstaat heeft gevolgen voor weg- en vaarweggebruikers, meldt de organisatie aan het einde van de middag in een persbericht. De storing is ontstaan tijdens geplande werkzaamheden aan een glasvezelkabel, waardoor een netwerkstoring is opgetreden. Zowel de landelijke informatielijn als diverse websites zijn onbereikbaar.

    De storing heeft gevolgen voor de bediening van diverse bruggen, sluizen, tunnels en verkeersmaatregelen, zoals het plaatsen van rode kruisen. Rijkswaterstaat vraagt weg- en vaarweggebruikers daarom om vandaag rekening met vertragingen en stremmingen. Waar mogelijk schakelt de organisatie over op lokale bediening.

    Ook niet overal cameratoezicht

    Ook is niet op alle locaties cameratoezicht beschikbaar. Hierdoor hebben medewerkers in de verkeerscentrales niet overal zicht op de weg en kunnen zij bijvoorbeeld stilstaande voertuigen minder snel signaleren.

    Rijkswaterstaat wijst daarnaast ook op de weersomstandigheden, die voor nog meer hinder kunnen zorgen. Daarmee wordt gedoeld op de
    zware onweersbuien, hagelstenen en zware windstoten die het KNMI voorspelt voor vanavond, deze kunnen lokaal voor overlast en schade zorgen.

    Externe bronnen raadplegen

    De websites die niet meer bereikbaar zijn, zijn 
    waterinfo.rws.nl, rwsverkeersinfo.nl, waterberichtgeving.rws.nl en vaarweginformatie.nl. Voor actuele verkeersinformatie adviseert Rijkswaterstaat om gebruik te maken van externe bronnen, zoals navigatiesystemen of de website van de ANWB.

    Hoe lang de storing duurt is onduidelijk. 

  • Einde van hitte in zicht: onweer veegt tropische lucht weg

    Na de uitzonderlijk hete vrijdag, met temperaturen tot wel 38 graden, wordt het vandaag al iets minder warm. Toch blijft het zomers met temperaturen boven de 30 graden. Vanavond slaat het weer om en volgen er stevige regen- en onweersbuien. 

    Volgens NH-weerman Jan Visser wordt het vandaag op veel plekken in Noord-Holland opnieuw tropisch warm, "maar niet zo extreem heet als gister". Het wordt zo'n 30 tot 32 graden. Alleen op Texel blijft het met ongeveer 29 graden iets koeler.

    Het blijft overdag op de meeste plaatsen droog. Wel trekken er geregeld wat wolkenvelden over en is een enkele bui niet helemaal uitgesloten.

    Kans op stevige onweersbuien

    Vanavond en vannacht slaat het om en kunnen er stevige regen- en onweersbuien over de provincie trekken. Het KNMI heeft code geel afgegeven voor zware onweersbuien voor het hele land. 

    Morgen aangenamer

    Zondag breekt de zon in de ochtend alweer geregeld door. De temperatuur komt dan uit tussen de 25 en 28 graden. Ook neemt de luchtvochtigheid af. "Het zal weer een stuk aangenamer voelen dan afgelopen dagen", aldus Jan. 

    Terug naar normale temperaturen

    Na het weekend is de extreme hitte definitief voorbij. Vanaf maandag ligt de temperatuur rond de 24 graden en ook in de dagen daarna blijft het weer rustig, met waarden die gebruikelijk zijn voor de tijd van het jaar. Daarmee komt een einde aan de uitzonderlijke hittegolf die Noord-Holland de afgelopen dagen in zijn greep hield.

  • Dakloos door drugsdealers? Dit is hoe woningen worden 'overgenomen'

    Drugsdealers die van het ene pand naar het andere pand verhuizen om te kunnen dealen. Volgens de politie in Den Helder komt het steeds vaker voor dat drugsdealers woningen overnemen. Vooral sociaal zwakkeren en verslaafden zijn de dupe en raken in het ergste geval hun woning kwijt. Dealers zoeken dan weer een nieuwe woning uit. "Het is gewoon rondpompen." 

    "Daar is een woning gesloten en daar, en daar." Wijkagent Rolf Regtop wijst zonder te twijfelen meerdere woningen aan in de Helderse Sluisdijkbuurt. De buurt staat bekend om drugsoverlast. Aanplakbiljetten van de gemeente dat een woning is gesloten op grond van drugscriminaliteit zijn al weggehaald.

    Er zijn nog wel wat tekenen van problemen uit het recente verleden. Bij één van de deuren hangt een bord: 'Geen bezoek na 22:00 uur'. "Dat is een maatregel om de bewoner tegen zichzelf te beschermen. Die is al vaker in aanraking geweest met dealers. Hij heeft het nu redelijk op orde."

    In de drugspanden die in de afgelopen jaren in Den Helder zijn gesloten, was sprake van criminaliteit of omwonenden klaagden over extreme overlast. "We komen er meestal pas achter dat er vanuit een woning wordt gedeald zodra omwonenden gaan klagen. Klachten over bezoekers die dag en nacht in- en uitlopen." Hij wijst naar de grond. "Drugsafval zoals hier, kijk. Die kleine zakjes of wikkels betekenen vaak dat er harddrugs in heeft gezeten."

    Drugdealers winnen vertrouwen

    Als er signalen zijn van drugscriminaliteit, start de wijkagent een onderzoek. Dat wordt gemeld bij de gemeente die dan besluit om een woning te sluiten. De huurder of eigenaar staan dan op straat voor een aantal maanden. Een huurder mag bij drugscriminaliteit zelfs niet meer terugkeren in de woning. Maar hoe ontstaat zo'n drugspand?

    Regtop: "Het begint meestal met het winnen van vertrouwen. Dealers komen voor je koken, delen gratis drugs uit en op een gegeven moment is het niet meer gratis en raak je in de schulden. Dan nemen ze je woning in. Dat hebben we regelmatig zien gebeuren. Soms zelfs met geweld. Voor je het weet slapen zij in jouw bed en beland jij op de bank of op straat."

    Bij de daklozenopvang van het Leger des Heils komen geregeld mensen die van ellende hun huis ontvluchten. Irma Elbers werkt daar en kent meerdere mensen die door dealers onder druk worden gezet: "Als er dealers in huis zijn, ontstaat er vaak een grimmige sfeer. Vaak agressie. Ik ken een stel en zij bieden weinig weerstand. Voor hen is de drugs het belangrijkste. Ze dreigen daardoor straks wel hun woning kwijt te raken."

    Volgens Elbers ontstaan drugspanden deels door het gebrek aan gebruikersruimtes, zoals in Alkmaar of Zaandam. Ruimtes waren verslaafden hun drugs kunnen gebruiken. Maar ook bezuinigingen spelen een rol. "Er zijn eigenlijk te weinig mensen om zorg te bieden. Het kan echt hoor, als je met zijn allen - gemeente, politie, woningstichting - de handen in elkaar slaat, kun je van tevoren al veel problemen voorkomen."

    Als een pand op last van de gemeente wordt gesloten, schuift de groep dealers en gebruikers weer verder op, vertelt wijkagent Regtop: "Die dealers hebben er geen pijn van. Maar iemand die zijn woning kwijt is, daarvoor moeten we kijken naar maatwerk, kijken of we zo iemand op voorhand kunnen ondersteunen voordat ie weer uit huis wordt gezet."

    In een reactie schrijft verhuurder Woningstichting Den Helder dat zij altijd eerst in gesprek gaan met de huurder. "Bij overlast maken we ook gebruik van Buurtbemiddeling. Vaak leidt dit al tot een oplossing. Pas als er niks aan de situatie verandert, gaan wij strenger waarschuwen." Dat kan leiden tot ontbinding van het huurcontract.

    Wijken veilig en prettig houden

    "Bij drugsoverlast (...) ontbinden wij de huurovereenkomst en sturen wij aan op ontruiming van de woning." De gemeente hanteert een 'lik-op-stukbeleid': snel en duidelijk optreden om de wijken veilig en leefbaar te houden. 

    Dat wil ook wijkagent Regtop: "Met sluiting van een pand geven we een signaal af aan dealers en gebruikers. De buurt heeft geen overlast meer. Maar als het zich vervolgens een paar meter verplaatst, heeft de buurt er natuurlijk geen profijt van. Wij proberen de dealers strafrechtelijk aan te pakken, maar diegene die eromheen hangen proberen we in de hulpverlening te krijgen. Maar als die niet willen, kunnen wij niets."

No module Published on Offcanvas position