Velsen


Velsen is een gemeente in de IJmond-regio (Midden-Kennemerland) in de provincie Noord-Holland.

 

Geschiedenis

De eerste cultuursporen binnen de gemeentegrenzen zijn gevonden bij het uitgraven van de Westbroekplas te Velserbroek en betreffen die van mensen van de zgn. midden- tot laatneolitische Vlaardingencultuur (ca. 3500-2500 v.Chr.) Dezen leefden langs de toenmalige, veel oostelijker verlopende Noordzeekust van landbouw (gerst) en veeteelt (rund, schaap, geit), maar daarnaast in mindere mate van jacht en visserij. Overblijfselen van deze cultuur zijn eerder gevonden op hogere gronden nabij water bij onder andere Vlaardingen (o.a. tenen fuiken, steurvisserij), in de Bommelerwaard, op Voorne-Putten, Leidschendam, op de oostelijke flank van oude strandwallen bij Lisse en Heemstede en ook oostelijker, bijvoorbeeld bij Swifterbant in Flevoland. Van wat later worden in de Velsense omgeving resten van de Enkelgrafcultuur (ca. 2600 v.Chr.) gevonden. Het oude dorp Velsen-Zuid ligt zelf niet op een strandwal, maar op een oeroude strandvlakte. De bewoonbare en inderdaad herhaaldelijk bewoonde strandwal ligt zo'n 400 m. westelijker. Tot de oudste archeologische vondsten behoort eveneens een grafheuvel uit de Late Steentijd (ca. 2000 v.Chr.), eertijds opgeworpen in een kweldergebied met riet- en veenmoerassen tussen de oude duinen die werd aangetroffen bij Westlaan-Noord te Velserbroek). Een tweede grafheuvel op dezelfde plek, aangelegd voor een leidersfiguur van wie het lijksilhouet nog zichtbaar was, stamt uit de Midden-Bronstijd (1400-1200 v.Chr.). Deze heuvel bevatte gouden sieraden, een bronzen pronkbijl en resten van een bronzen zwaard. De mannelijke overledene lag begraven bovenop een omgekeerde bekisting van houten planken. Tussen Rijkswegen A9 en A22 bij Velsen groef bedrijf Vestigia restanten van twee houten Midden-Bronstijd-boerderijen (ca. 1400-1000 v.Chr.) op. Zij waren beide 20 m. lang en 6,7 m. breed en bestonden uit een woon-, werk- en stalgedeelte en lagen ooit aan de westoever van het Oer-IJ. O.m. aardewerk, botten en schelpen werden erbij gevonden. Andere Bronstijdsporen (vanaf 2000 v.Chr.)werden door de AWN (1967-1970)ontdekt bij de verbreding van het Noordzeekanaal aan de noordzijde van het dorp Velsen, aardewerk van zowel Hilversumcultuur als Wikkeldraad-cultuur en barnsteen-kralen die ter plaatse lijken te zijn gevonden en bewerkt. In 1979 werd tussen het oude dorp Velsen en het westelijk gelegen pontveer aan het kanaal deze Hilversum-laag teruggevonden inhoudende enkele aardewerkscherven, vier vuursteenafslagen en een bronzen ring. In Driehuis, tussen sportterrein 'Waterloo' en de Driehuizerkerkweg, lag een kleine boerenhoeve (Brons-/IJzertijd, ca. 1000-800 v.Chr.) van veehouders op een lage zandrug. Vondsten daarbij betroffen een aconische pot, kom met ringoortje,een handgevormde, hard gebakken pot met stafband en nagelindrukken bij de schouder, drie vuurstenen spitse werktuigjes, ijzerslak en o.a. bot van hert. Mogelijk ging het om immigranten uit Engeland. Keerploeg-voren op akkers uit de vroege IJzertijd (vanaf ca. 800 v.Chr.) zijn ontdekt in de zandige ondergrond nabij het voormalige station IJmuiden-Oost. Zuidelijk langs het kanaal in IJmuiden op oud heideduinzand werd bodembewerking geconstateerd in de vorm van omgekeerde grasplaggen over stuifzand.

Prehistorische agrarische bewoning en ijzerbewerking in het gebied is voorts bewezen door onder andere de vondst van het uiteinde van een uit leem gebakken blaaspijp en stukken ijzerslak bij het Spanjaardsbergje (een voormalige zandheuvel die deel uitmaakte van een grotere zandrug met ingesloten zoetwaterbel) bij de Cremerlaan in Santpoort-Noord (ca. 400 v.Chr.) en van ijzerslakken samen met IJzertijd-scherven uit het toenmalige Hoogoventerrein (thans Tata Steel). Het Spanjaardsbergje bleek overigens uit zes a zeven cultuurlagen (Late IJzertijd-Romeinse Tijd, 400 v.Chr.-300 na Chr.) boven elkaar te bestaan, die waren gescheiden door lagen schoon stuifzand. Men gebruikte hier o.a. de spinklos en het weefgetouw, smolt ijzeroer tot b.v. (gevonden!) mes of ploegschaar en bereidde zeezout. Ter hoogte van de spuisluizen bevindt zich een cultuurlaag met aardewerkscherven uit de Midden-IJzertijd. Een zone ten noorden van de Tweede en Derde Rijksbinnenhaven bevat tientallen hectares akkercomplexen en meerdere daarbij horende boerderijplattegronden uit de IJzertijd en Romeinse Tijd. Peervormige potten (700-600 v.Chr.) gelijk aan urnen van de Harpstedt-cultuur uit Oost-Nederland kwamen aan het licht bij de voormalige PEN-centrale te Velsen-Noord. Deze waren soms versierd met vinger- of nagelindrukken op de schouder en bovenop de rand met cirkelvormige indeukingen. Daarnaast vond men een hondenschedel (zonder skelet!), botten van vee, elandsgewei, steurschubben, wulk-schelpen en sporen van het gebruik van het eergetouw. Een zeldzame offercultusplaats (vanaf 6e/7e eeuw v.Chr.) op een zandrug die ook dierenpootafdrukken en karrensporen bevatte, alsook veel (edel-)metalen voorwerpen in het zand erbij uit de Late IJzertijd / Romeinse Tijd (ca. 400 v.Chr.-400 n.Chr.) bevond zich in de zuidwestelijke hoek van de huidige Hofgeest nabij Santpoort en Velserbroek (vindplaats B6). Uit ruwweg dezelfde periode komt ook een boerennederzetting uit Velsen-Noord bij Rooswijk. Bij de Van Lenneplaan/Doodweg te Driehuis lag een crematiegraf (ca. 500 v.Chr.) in de vorm van een Harpstedt-achtige urn voorzien van een schoteldeksel. Daarbij een spinklosje van aardwerkscherf gemaakt. Uit dezelfde omgeving stammen voorts vondsten als een vuurstenen sikkel, bewerkt hertshoorn en aardewerk (5e-4e eeuw v.Chr.) Een eikenhouten werphout voor de jacht werd te Velsen-Noord/Rooswijk gevonden, gedateerd op ca. 470 v.Chr., en daarnaast waren daar Romeinse voorwerpen zoals speelschijfjes aanwezig. Op het voormalige Hoogovensterrein (thans Tata Steel) bevond zich ook een graf met skelet in hurkhouding (hurkgraf) uit de 3e eeuw v.Chr. Resten van een later Late IJzertijd-huis (ca. 200 v.Chr.) werden gevonden in IJmuiden-Oost, grens Heerenduinweg-Maasstraat. IJzertijd-vondsten en -sporen alsook enkele vroegere komen ook uit voormalige strandwallen te Haarlem en uit noordelijker Kennemerland (Assendelverpolder, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Castricum).

Door de Romeinen werden vanaf 15-28 n.Chr. respectievelijk 39/40-47 n.Chr. twee met spitsgrachten omringde en met palenrijen afgezette militaire tentenkampen gesticht alsook een verdedigbare haven met kades, pieren en zelfs rechthoekige scheepsonderkomens aan het toenmalige Oer-IJ (huidige locatie: Spaarnwouderpolder aan het Noordzeekanaal tussen Velsertunnel en Wijkertunnel, nabij het vuilverwerkingsbedrijf). Deze havenfortificaties (archeologisch bekend als castella Velsen I en II) heetten beide mogelijk Flevum. Het eerste is geheel opgegraven, het tweede deels (anno 2011).

Velsen I werd belegerd door Friezen tijdens de Friese opstand tegen de te hoge belastingen van gouverneur Olennius in 28 n.Chr. Vervolgens is (Velsen II) gebouwd tijdens nieuwe campagnes en bij één daarvan op last van keizer Claudius verlaten rond 47 n.Chr. Er zijn zwarte scherven van versierd aardewerk gevonden die prof. Bosman toewees aan de Chauken. Vondsten uit Velsen I, als Romeinse loden slingerkogels, verwijzen naar strijd. Prof. Bosman meldde ook een slingerkogelvondst vanuit elders in Noord-Holland. Voorts werden militaire kleine vondsten (onder andere bronzen harnasplaatjes en paardentuigdecoraties) en Romeinse scherven aangetroffen bij de bouw van de Velsertunnel, alsook enkele 'terra sigillata'-scherven uit de ringgracht van de Ruïne van Brederode te Santpoort. Een belangrijke vondst uit fort Velsen I betrof een waterput waarin enkele lichamen, onder meer dat van een Romeinse officier voorzien van een dolk, waren gedumpt onder een stapel veldkeien. Het feit dat rijk versierde wapenonderdelen nog op het skelet aanwezig waren, lijkt te wijzen op een haastige 'bijzetting' door Romeinen zelf; Friese vijanden zouden die wel hebben meegenomen. Een andere put bevatte een paardenskelet, wat kan wijzen op opzettelijke vergiftiging van het drinkwater. Een dergelijke vorm van vergiftiging van het drinkwater hier wordt ook vermeld door de Romeinse historicus Tacitus en ook in een Romeins fort in Duitsland (ten tijde van generaal Drusus) is opzettelijke putvergiftiging d.m.v. dierenkadavers bij het verlaten van de locatie geconstateerd. De militaire havens vormen de meest noordelijke verdedigingspunten aan de zogenaamde Romeinse limes die bekend zijn. Verwacht kan niet worden dat nabij de plaats waar het Oer-IJ uitmondde in de Noordzee (nabij Castricum), de Romeinen eveneens een versterkte plaats zullen hebben gehad teneinde de vaak zeerovende Chauken buiten hun inlandse vaarroute te houden, want dat gat moet al (zo goed als) gesloten zijn geweest voor de Romeinen hier kwamen, zoals bleek uit opgravingen in de duinen bij Schoorl. Vindplaats B6 op de Hofgeest te Velserbroek leverde o.a. ook Romeinse vondsten als munten, wapens en fibulae (mantelspelden) op. Akkers met sporen uit de Romeinse Tijd en Middeleeuwen (kam, munt, gebouw met haardplaats uit begin 9e eeuw) bevonden zich ook nabij het hoofdkantoor van Tata Steel (voorheen Hoogovens en Corus). Bij de voormalige Halte Zeeweg te IJmuiden kwam Germaans/Fries (Westergo), handgevormd aardewerk tevoorschijn uit de 1e eeuw n.Chr.. Een beekbedding uit de 2e eeuw n.Chr. ontdekt op het oude Hoogovens-terrein bevatte op de bodem vele takkenbundels, mogelijk ter aanpassing van de stroomsnelheid en/of de waterhoogte.

Gouden munten daterend uit 500-600 n.Chr. zijn gevonden ter hoogte van de sluizen. In de 8e eeuw n.Chr. maakte het gebied rond Velsen deel uit van de streek Kinhem, nu Kennemerland, in Frisia Ulterior. Het vormde de grens tussen de Germaans-heidense Friezen onder koning Radbo(u)d (veste aan het IJsselmeer in Medemblik) en de reeds christelijke Franken in het zuiden. Onder de bescherming van de laatsten en na de dood van Radbo(u)d (midden-719) stichtte de Angelsaksische Benedictijner monnik en prediker Wynfreth (vanaf 719 door de paus tot Bonifatius herbenoemd) volgens de annalen in 720-721 op een zandhoogte een houten kerkje gewijd aan de apostel Paulus in de buurt, vlak achter de lage kwelder- en waddenkust.

De juiste locatie ervan is feitelijk onbekend, want onder de huidige vroegmiddeleeuwse, tufstenen, Laat-Romaanse Engelmunduskerk te Oud-Velsen is geen ouder gebouw van hout ontdekt, maar wel een Karolingisch grafveld daar vlakbij. Het kerkje vormde een vooruitgeschoven missiepost. Het werd de mater (moederkerk) van o.m. kerken in Haarlem, Heemskerk en Assendelft. Uit b.v. Karolingisch en Merovingisch aardewerk (400/600-900 n.Chr.) gevonden op tuinderijen ten noorden van Heemskerk en uit de aanwezigheid van enkele grote boerderijen (500-800 n.Chr.) in de vlakke duinen (Groot Olmen) bij Overveen blijkt dat er toen aanzienlijke Friese bewoning in de streek was.

Bonifatius bereikte Velsen via Woerden en Attingahem aan de rivier de Vecht over het Almere en het Oer-IJ. Dit eerste kerkje en bijbehorende landerijen schonk de Frankische vorst Karel Martel aan Willibrord, dan 'bisschop der Friezen' in Utrecht. De nederzetting heette vanaf deze periode Felison (ca. 722) dan wel Vellesan voor 989) of Vellesen (voor 993) volgens documenten onder andere uit het Willibrordklooster te Echternach, Luxemburg. Deze naam kan afgeleid zijn van een rond ca. 722 overgeleverde rivier- of beeknaam: (fluvius) Velisena(met mogelijke betekenis:'vaal/bruinig water'). Enkele Laat-Merovingische kleinvondsten stammen uit opgravingen verricht vanaf 1957 op de plaats waar de Wijkertunnel werd aangelegd. Uit ca. 900 stamt een graf van twee met kralen getooide mensen - aanvankelijk ten onrechte geïnterpreteerd als een Vikingengraf - in de duinen dat werd gevonden bij de aanleg van de eerste zuidwestelijke sluis.

In de Middeleeuwen wordt de aloude dorpsnaam al (Velson (1083); Velsen (1112): Felsen (1329; 1517); Felsoen (ca. 1490)) of niet (Velesan (1065)) vereenvoudigd gebruikt naast een nieuwe: Velsereburg (1063); Velsereburch (1148); Velserburg (1156). Misschien is dit eerder een verbastering van Velserbruch = Velserbroek. Tussen de Petrakerk aan de Spaarnestraat en de Lange Nieuwstraat zijn in het duinzand de resten van een middeleeuwse boerderij met onder andere een waterput, stenen kelder en maalsteen ontdekt. De Heerenduinen bij Velsen vormden jachtgebied voor de heren van Brederode (kasteelruïne bij Santpoort-Zuid) die soms werden begraven in de Engelmunduskerk in een eigen kapel. In de 16e eeuw viel Velsen onder het baljuwschap Brederode.

Het dorp Velsen was in de 17e en 18e eeuw vooral bekend om zijn boomgaarden. In de omgeving van Velsen werden langs de oevers van het Wijkermeer diverse landgoederen aangelegd door rijke Amsterdammers. Het in oude staat gerestaureerde Beeckestein is hiervan een fraai voorbeeld, voorts ook Waterland, huis te Velserbeek, het verdwenen Schoonehuys op het huidige sportpark Schoneberg.

Het Noordzeekanaal werd in de jaren zeventig van de 19e eeuw gegraven ten behoeve van de Haven van Amsterdam. Voor die tijd was er een aaneengesloten heide- en duingebied, bekend als de Breesaap (> bree-saap = 'breed moerassig gebied'), een naam die nog verwijst naar het terrein waar de TATA Steel-fabrieken in Velsen-Noord liggen. Langs het kanaal ontstond vanaf het eind van de 19e eeuw IJmuiden als vissers- en havenstad.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Dudokplein 1
1971 EN IJmuiden
ma t/m vr 09.00 - 16.00
do 18.00 - 20.00

Correspondentieadres

Postbus 465
1970 AL IJmuiden

Advertentie


 

 

140255
0255-567760
www.velsen.nl
 

Veelgebruikte telefoonnummers Velsen

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  140255
Loket Sociale Zaken  140255
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  0255566100
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  140255
Bouwvergunningen  140255
Inzameling Huisvuil  0255-566100
Afvalbrengstation  0255-566100
Leerlingenvervoer  140255
Sportbeleid  140255

Alarmnummers en hulpdiensten Velsen

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  088-9958000
Maatschappelijk werk  088-8876900

Hulpdiensten dieren Velsen

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  0255-533239
Dierenbescherming  0255-515744
Melden van kadavers  0255-533239

Nieuws uit de gemeente Velsen

DistriParty B.V.
Eendrachtsstraat 5, 1951 AZ, ,
0 reviews

DistriParty is ready for your Omni- channel market approach. In a market that is becoming more complex, there is a need for a solution of the whole supply chain. From the handling of containers, pallets, cartons, and inners, to the shipment of individual ...

Visie bouw b.v.
Lijndenweg 6, 1951 NC, ,
0 reviews

Visie bouw b.v. is de partner met kijk op kwaliteit en service. Wij hebben jarenlange ervaring met de nieuwbouw, verbouw en onderhoud met name in de sector van tankstations, washallen, industriële bouw en waterbouwkundige werken. We zijn een klein bedr ...

Pieter Vermeulen Museum
Driehuizerkerkweg 34 D, 1985 EL, ,
0 reviews

Het Pieter Vermeulen Museum is een kindvriendelijk museum en hét centrum voor natuur- en milieueducatie in de gemeente Velsen. Het museum is tijdelijk gehuisvest aan de Driehuizerkerkweg in Driehuis. In het museum is een presentatie van een deel van de ...

ITG Bouw B.V.
Kanaalstraat 10, 1975 BE, ,
0 reviews

Van de verbouwing van een slaapkamer tot aan de totale begeleiding van een nieuwbouwhuis of bedrijfspand. ITG Bouw B.V. doet het allemaal. Nieuwbouw, afbouw, verbouw, opbouw, aanbouw of bouwbegeleiding. Zodra in één van uw plannen het woord ‘bouw’ voorkom ...

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Persoon overleden in zwembad Volendam

    Een persoon is vanavond om het leven gekomen in zwembad Waterdam in Volendam. 

    Hulpdiensten kwamen met onder andere een traumahelikopter en meerdere politiewagens op de melding af aan de Harlingenlaan, die rond 20.30 uur binnenkwam. 

    Volgens een politiewoordvoerder is het slachtoffer 'overleden in het zwembad'. 

    De woordvoerder vertelt dat haar collega's hebben geprobeerd om de drenkeling te reanimeren, maar 'dat mocht niet meer baten'. 

    De politie doet onderzoek naar wat er precies is gebeurd.

  • Dakloos door drugsdealers? Dit is hoe woningen worden 'overgenomen'

    Drugsdealers die van het ene pand naar het andere pand verhuizen om te kunnen dealen. Volgens de politie in Den Helder komt het steeds vaker voor dat drugsdealers woningen overnemen. Vooral sociaal zwakkeren en verslaafden zijn de dupe en raken in het ergste geval hun woning kwijt. Dealers zoeken dan weer een nieuwe woning uit. "Het is gewoon rondpompen." 

    "Daar is een woning gesloten en daar, en daar." Wijkagent Rolf Regtop wijst zonder te twijfelen meerdere woningen aan in de Helderse Sluisdijkbuurt. De buurt staat bekend om drugsoverlast. Aanplakbiljetten van de gemeente dat een woning is gesloten op grond van drugscriminaliteit zijn al weggehaald.

    Er zijn nog wel wat tekenen van problemen uit het recente verleden. Bij één van de deuren hangt een bord: 'Geen bezoek na 22:00 uur'. "Dat is een maatregel om de bewoner tegen zichzelf te beschermen. Die is al vaker in aanraking geweest met dealers. Hij heeft het nu redelijk op orde."

    In de drugspanden die in de afgelopen jaren in Den Helder zijn gesloten, was sprake van criminaliteit of omwonenden klaagden over extreme overlast. "We komen er meestal pas achter dat er vanuit een woning wordt gedeald zodra omwonenden gaan klagen. Klachten over bezoekers die dag en nacht in- en uitlopen." Hij wijst naar de grond. "Drugsafval zoals hier, kijk. Die kleine zakjes of wikkels betekenen vaak dat er harddrugs in heeft gezeten."

    Drugdealers winnen vertrouwen

    Als er signalen zijn van drugscriminaliteit, start de wijkagent een onderzoek. Dat wordt gemeld bij de gemeente die dan besluit om een woning te sluiten. De huurder of eigenaar staan dan op straat voor een aantal maanden. Een huurder mag bij drugscriminaliteit zelfs niet meer terugkeren in de woning. Maar hoe ontstaat zo'n drugspand?

    Regtop: "Het begint meestal met het winnen van vertrouwen. Dealers komen voor je koken, delen gratis drugs uit en op een gegeven moment is het niet meer gratis en raak je in de schulden. Dan nemen ze je woning in. Dat hebben we regelmatig zien gebeuren. Soms zelfs met geweld. Voor je het weet slapen zij in jouw bed en beland jij op de bank of op straat."

    Bij de daklozenopvang van het Leger des Heils komen geregeld mensen die van ellende hun huis ontvluchten. Irma Elbers werkt daar en kent meerdere mensen die door dealers onder druk worden gezet: "Als er dealers in huis zijn, ontstaat er vaak een grimmige sfeer. Vaak agressie. Ik ken een stel en zij bieden weinig weerstand. Voor hen is de drugs het belangrijkste. Ze dreigen daardoor straks wel hun woning kwijt te raken."

    Volgens Elbers ontstaan drugspanden deels door het gebrek aan gebruikersruimtes, zoals in Alkmaar of Zaandam. Ruimtes waren verslaafden hun drugs kunnen gebruiken. Maar ook bezuinigingen spelen een rol. "Er zijn eigenlijk te weinig mensen om zorg te bieden. Het kan echt hoor, als je met zijn allen - gemeente, politie, woningstichting - de handen in elkaar slaat, kun je van tevoren al veel problemen voorkomen."

    Als een pand op last van de gemeente wordt gesloten, schuift de groep dealers en gebruikers weer verder op, vertelt wijkagent Regtop: "Die dealers hebben er geen pijn van. Maar iemand die zijn woning kwijt is, daarvoor moeten we kijken naar maatwerk, kijken of we zo iemand op voorhand kunnen ondersteunen voordat ie weer uit huis wordt gezet."

    In een reactie schrijft verhuurder Woningstichting Den Helder dat zij altijd eerst in gesprek gaan met de huurder. "Bij overlast maken we ook gebruik van Buurtbemiddeling. Vaak leidt dit al tot een oplossing. Pas als er niks aan de situatie verandert, gaan wij strenger waarschuwen." Dat kan leiden tot ontbinding van het huurcontract.

    Wijken veilig en prettig houden

    "Bij drugsoverlast (...) ontbinden wij de huurovereenkomst en sturen wij aan op ontruiming van de woning." De gemeente hanteert een 'lik-op-stukbeleid': snel en duidelijk optreden om de wijken veilig en leefbaar te houden. 

    Dat wil ook wijkagent Regtop: "Met sluiting van een pand geven we een signaal af aan dealers en gebruikers. De buurt heeft geen overlast meer. Maar als het zich vervolgens een paar meter verplaatst, heeft de buurt er natuurlijk geen profijt van. Wij proberen de dealers strafrechtelijk aan te pakken, maar diegene die eromheen hangen proberen we in de hulpverlening te krijgen. Maar als die niet willen, kunnen wij niets."

  • Oorlog dwong Oekraïense kunstenaar tot zoektocht naar identiteit

    Kunstenaar Max Hikm (39) exposeert de komende twee maanden zijn werk bij Stichting Rasom in Haarlem, waar hij via zijn schilderijen zijn persoonlijke zoektocht naar identiteit laat zien. 

    Een zoektocht die volgens hem pas echt begon toen Rusland zijn geboorteland Oekraïne binnenviel. Stichting Rasom is daarmee niet alleen een ontmoetingsplek voor Oekraïners, maar biedt ook ruimte aan kunstenaars als Max om hun verhaal te delen.

    "Door de oorlog begon ik na te denken over wat identiteit eigenlijk voor mij betekent", vertelt Max. "De Russen namen mijn identiteit weg en toen moest ik mezelf afvragen: wat betekent het om Oekraïens te zijn?" Die vraag vormt de rode draad van zijn expositie, die tot eind juli bij Rasom te zien is.

    Helemaal Oekraïens is Max niet. Hij groeide op in een klein dorpje in Rusland met zijn vader, maar toen de revolutie in Oekraïne in 2014 startte, besloot hij het land te verlaten. Daarna woonde Max onder meer in Azië, Canada en verschillende Europese landen. Na jaren als reizen en remote werken keerde hij terug naar Kyiv, waar zijn moeder woonde, totdat de oorlog hem opnieuw dwong te vertrekken.

    De stoel als metafoor voor identiteit

    Omdat hij opnieuw huis en haard moest verlaten, stelde hij zichzelf de vraag: wat is eigenlijk dan mijn identiteit? Die zoektocht loopt staat als vast object door al zijn werken: een stoel. "Een stoel kan alle functies, kleuren en vormen hebben", legt hij uit. 

    De stoel als metafoor kwam tot stand toen hij op het nieuws een gebombardeerd huis in Oekraïne zag. Tussen het puin stond slechts één voorwerp overeind: de stoel. 

    In zijn eerste werk staat de hoofdpersoon nog los van de stoel. Haar vormen lijken zelfs op de stoel, alsof ze iets probeert te imiteren. "Zij symboliseert mijn eerste periode in Nederland", vertelt Max. "Ik wilde zo graag de Nederlandse identiteit overnemen, dat ik zelf verdween." 

    Max woont nu vier jaar in Haarlem en voelt zich er steeds meer thuis. "Ik heb lieve buren, mensen staan voor elkaar klaar en iedere avond wordt er met zijn allen gegeten." Vooral dat laatste trok Max aan de Nederlandse cultuur. "Ik neem het over, maar ik moet mezelf niet verliezen."

    De oorlog veranderde niet alleen zijn kijk op identiteit, maar ook zijn loopbaan. Jarenlang werkte hij als productdesigner en in de IT. Het bood zekerheid en een goed salaris, maar hij miste het maken van kunst. "De oorlog dwong me om na te denken over wie ik ben en waar mijn ziel ligt", zegt hij. "Ik besefte dat ik niet gelukkig was." Sindsdien schildert en tekent hij iedere dag.

    Terug naar huis of terug naar Oekraïne

    Eén schilderij springt eruit door een diepblauwe kleur, die volstaat met stoelen, identiteiten, op elkaar gestapeld. Voor Max staat het werk voor de oneindige keuzes en gedachten die hem sinds het uitbreken van de oorlog bezighouden. Juist dat blijkt herkenbaar voor veel andere Oekraïners. "Sommige mensen zeggen dat ze terug willen naar Oekraïne, anderen zeggen dat ze terug naar huis willen", vertelt hij. 

    "Door de oorlog zijn die twee dingen voor veel mensen niet meer hetzelfde." Met zijn expositie hoopt hij bezoekers aan het denken te zetten over hun eigen identiteit. "Wie ben je? Waar hoor je thuis? Veel mensen staan daar nooit bij stil. Als mijn kunst daarbij helpt, dan heeft ze haar doel bereikt."

  • Voormalig Scheringa Museum in Spanbroek met de grond gelijk gemaakt

    Spanbroek is een iconisch gebouw armer. Het voormalige Scheringa Museum, dat eerder werd gebruikt als huishoudschool, gaat deze dagen tegen de vlakte. Het gebouw maakt plaats voor woningen. Oud-eigenaar Dirk Scheringa en zijn vrouw Baukje namen onlangs afscheid van het gebouw.  

    Ze zijn er, na de sluiting in 2009, nooit meer binnen geweest. En toch lopen Dirk en Baukje Scheringa afgelopen februari, vlak voor de sloop van 'hun' museum, nog één keer door het gebouw. Nu kan het nog.

    NH was bij dat bezoek en heeft ook gisteren, donderdag 25 juni beelden gemaakt bij de sloop aan de Dick Ketlaan. 

    Het is het gebouw waar nog zoveel doet denken aan de tijd dat de zalen volhingen met de meest bijzondere kunstwerken van onder meer Salvador Dalí, Carel Willink en Tamara de Lempicka.

    Het Scheringa Museum voor Realisme was er 1997 tot 2009. Bordjes die de kunstwerken duiden hangen er dan nog. Net als de vele teksten die door medewerkers en bezoekers op de muren werden aangebracht toen de kunstwerken na de val van de DSB Bank werden weggehaald. 

    Het faillissementvan de bank luidde ook meteen het einde van het museum in. Weg zijn dan de kunstwerken, weg de toekomstplannen met een nieuw groot museum in Opmeer. Weg is de kunstdroom van Dirk Scheringa. 

    Het laatste weerzien met het museum roept veel emoties op. Herinneringen aan mooie momenten met de medewerkers, de overval in 2009, de bijzondere collecties, maar ook aan het plotselinge einde. "Het is toch best heftig om hier weer te zijn. Het is vijftien jaar geleden, maar het voelt veel korter. Je ziet de schilderijen nog hangen. Het is toch een belangrijk onderdeel van je leven geweest", aldus Scheringa.

    Vier maanden later gaat de kraan ook bij dertig graden secuur te werk. Stukje voor stukje wordt de voorkant van het voormalige museum in Spanbroek ontmanteld. Binnen een dag is er bijna niets meer van over. Het onderkomen, dat in het verleden onder meer dienst deed als huishoudschool en museum, wordt met de grond gelijk gemaakt.

    Overbuurman Nico Rood ziet de sloopwerkzaamheden aan vanuit zijn tuin. Rustig zittend op een stoeltje in de schaduw, om te ontsnappen aan de felle zon. "Ik vond het altijd wel bijzonder om buurman van het museum te zijn. Je woont toch op stand", lacht hij. 

    'Krijgen er iets moois voor terug'

    Serieuzer: "Er was altijd reuring aan de overkant, dat vond ik leuk. De mensen kwamen overal vandaan. En ik vond dat er mooie dingen hingen."

    Met de sloop gaat er een stukje geschiedenis van Spanbroek verloren. "Maar echt een verdrietige dag vind ik het niet", zegt Nico. "Er komen allemaal appartementen, dus we krijgen er ook weer iets moois voor terug."

  • John en Erica gaan als vips door Kansas: "Iedereen wilde met ons praten"

    Als vips worden ze ontvangen in Kansas City. John en Erica van den Berg uit Abbenes zijn in de Verenigde Staten voor het WK en bezoeken elke wedstrijd van het Nederlands elftal. John doet verslag aan NH.

    Vorige keer vertelde John dat hij en zijn vrouw gingen slapen bij het stel Kenzie en Jen Marshall in Kansas. Die hadden ze via een Facebookbericht gevonden. Wat de Hollanders stond te wachten hadden ze nooit verwacht. "Toen we daar aankwamen, hadden ze allebei een Nederlands elftalshirt aan en een tas vol oranje cadeautjes voor ons."

    Alle oranje items uitverkocht

    John en Erica werden meegenomen naar een barbecuerestaurant en de dag daarna hadden Kenzie en Jen een barbecue bij hen thuis georganiseerd. Ze hadden hun vrienden uitgenodigd en John en Erica mochten Nederlandse Oranjefans uitnodigen. Iedereen, Nederlands én Amerikaans, was gekleed in het oranje.

    De winkels in Kansas hadden geanticipeerd op de komst van de fans, want aanvankelijk waren daar veel oranje items te vinden: shirts, sjaaltjes met Kansas erop en hoedjes. Maar John vertelt dat momenteel alles uitverkocht is en het moeilijk is om oranje items te vinden.

    John hoorde van een café net buiten de stad, dat oranje was gekleurd, en daar moest hij natuurlijk een kijkje nemen. "Toen wij het café binnenkwamen had iedereen een oranje shirtje aan. Maar wat bleek: het waren alleen maar Amerikanen. Toen zij erachter kwamen dat wij Nederlands waren, wilde iedereen met ons praten. We kregen drankjes aangeboden en hoefden voor het eten bijna niets te betalen. We waren er een soort beroemdheid." De café-eigenaar had een paar maanden geleden zelfs 400 kroketten vanuit Nederland laten overkomen.

    400 kroketten ingekocht

    "Wij hebben dit nog nooit meegemaakt tijdens een oranjetoer. Tijdens de fanwalk kwamen we Amerikanen tegen die twaalf uur hadden gereden om de fanwalk mee te lopen."

    John en Erica zijn al bij veel fanwalks geweest in verschillende landen, maar wat ze hier meemaken met de Amerikanen verbaast hen enorm. "De fanmars was nog groter dan vorige keer, er kwam geen eind aan. Het waren 22.000 mensen in het oranje."

    Of de wedstrijd van Nederland tegen Tunesië door zou gaan, was even spannend, want er was noodweer. Maar gelukkig mochten ze ondanks een hoosbui toch naar het Arrowhead Stadium. "Wij zaten lekker droog op stoelen met kussentjes. De mensen om ons heen hadden 6.000 dollar betaald voor die plekken. Wij hebben maar niet tegen ze gezegd dat wij er maar 60 euro voor hebben betaald. We bleven ons maar afvragen: waar hebben we dit allemaal aan te danken?"

    'Die gaan we zeker winnen' 

    En daar hield hun geluk niet op, want het Nederlands elftal won met 3-1 van het Tunesische team. John: "In de eerste zeven minuten was het eigenlijk al besloten."

    De volgende wedstrijd is tegen Marokko in Monterrey, Mexico. Vandaag kijkt het stel hoe ze het beste in Mexico kunnen komen: met het vliegtuig of misschien toch met de bus. Als onderdeel van de knock-outfase zal deze wedstrijd uitmaken of Nederland naar huis moet. Maar daar denkt John niet aan: "Die gaan wij zeker winnen, Marokko is geen team waar wij van gaan verliezen."

  • 🔥 Hitteblog: Morgenavond code geel vanwege onweer • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • Zo ziet de voorbereiding van AZ, Telstar, FC Volendam en Ajax eruit

    De clubs staan weer te trappelen voor het nieuwe voetbalseizoen. Met AZ, Ajax en Telstar komen er drie Noord-Hollandse clubs uit in de eredivisie. FC Volendam speelt na de degradatie van afgelopen seizoen weer in de eerste divisie. Hieronder check je hoe de oefencampagne richting het nieuwe seizoen eruit ziet.

    Oefenprogramma AZ: 

    21 juni: Eerste training
    27 juni: AZ - Jong AZ: AFGELAST
    4 juli: AZ - KAA Gent, V.V. Dirkshorn (16.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Epe
    11 juli: AZ - Almere City, besloten wedstrijd
    15 juli: N.N.B.
    18 juli: N.N.B.
    22 juli: N.N.B.
    25 juli: AZ - Olympiakos, AZ Stadion (15.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma Telstar: 

    22 juni: Eerste training
    27 juni: Helmond Sport - Telstar: AFGELAST
    4 juli: Almere City - Telstar, Epe, besloten wedstrijd
    11 juli: Sparta - Telstar, Juliana Sportpark, 's-Gravenzande (14:00 uur)
    17 juli: De Graafschap - Telstar, Sportpark De Greune, Haaksbergen (14:00 uur)
    18 juli: Open Dag, Stadion Telstar (12:00 uur)
    21 juli: N.N.B.
    25 juli: Visserstoernooi tegen VV Katwijk & Kon. HFC, Sportpark De Krom, Katwijk (13.30 uur)
    29 juli: RKC Waalwijk - Telstar, Trainingscomplex RKC Waalwijk (14.00 uur)

    Tekst loopt door onder de foto. 

    Oefenprogramma FC Volendam: 

    24 juli: Eerste training
    5 juli: RKAV Volendam - FC Volendam (14.00 uur) + open dag
    11 juli: Jong AZ - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    15 juli: Almere City - FC Volendam (13.00 uur), besloten wedstrijd
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

    Tekst loopt door onder de foto.

    Oefenprogramma Ajax: 

    22 juni: Eerste training
    4 juli: Ajax - Panathinaikos, EFC'58 Ermelo (17.00 uur)
    6 juli tot 11 juli: Trainingskamp, Garderen
    10 juli: Ajax - AEK Larnaca, vv Hulshorst (18.00 uur)
    15 juli: Ajax - VfL Bochum (17.00 uur), De Toekomst, besloten wedstrijd
    18 juli: Ajax - Olympiakos (15.30 uur), De Toekomst besloten wedstrijd
    26 juli: Ajax - Burnley, Johan Cruijff Arena (14.00 uur)
    2 augustus: FC Volendam - Ajax, Volendam (14.30 uur)

  • Vrouw (84) die uit water werd gehaald in Amstelveen overleden

    De vrouw (84) die vanmiddag uit het water is gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen is overleden. 

    Een politiewoordvoerder vertelt dat de vrouw met een rollator liep. Ze is gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten: ze is ter plaatse overleden. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig waren. 

    Hulpdiensten plaatsten vanmiddag een zichtscherm, de politie zette een container neer en de directe omgeving was afgezet. 

  • Kwallen overspoelen Zandvoort, net nu bezoekers verkoeling zoeken

    Strandgangers moeten bij Zandvoort vandaag niet alleen rekening houden met code rood, maar ook met de vele kwallen die er liggen en zwemmen. 

    Voor de Reddingsbrigade in Zandvoort is het met of zonder kwallen al een spannende dag. "We weten eigenlijk niet zo goed wat er gaat gebeuren. Het advies is: 'Blijf binnen', maar we zien op het strand dat er toch een hoop mensen zijn", vertelt Ernst Brokmeier terwijl hij over het strand kijkt. "We verwachten dat dat wel zo blijft, dus het is afwachten hoe het loopt."

    "Van biologen heb ik begrepen dat het hoort bij de tijd van het jaar. Met de aflandige wind, onderstroom naar de kant en de temperatuur van het water komen de kwallen dichter onder de kant te zitten."

    Dat code rood nu gepaard gaat met een golf aan de kwallen, is voor de Reddingsbrigade geen reden tot paniek. "De kwallen op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Een enkeling kan een allergische reactie krijgen." Bij de meeste mensen blijft het alleen bij prikken en jeuken voor een paar minuten.

    Deze strandgangers doen toch een poging

    Toch ziet Brokmeier dat de aangespoelde kwallen de strandgangers ervan weerhoudt om de zee in te gaan. "We zien een hoop mensen die de zee ingaan, maar na een paar stappen het toch maar laten."

    Maar dat geldt niet voor iedere strandganger. De 13-jarige Rhowyn Groenendijk uit Zandvoort staat al met zijn surfboard in de aanslag om het water in te gaan. Zijn twee vrienden wachten het nog even af. "Ik ben best wel vaak gestoken door een kwal, dus dat maakt niet zoveel uit," zegt Rhowyn. 

    Strandganger Frans Smit lijkt zich ook niet druk te maken om de kwallen. Hij wandelt met blote voeten dwars door het zeewater. "Je kunt wel zwemmen, maar je moet wel voorzichtig zijn", zegt de Hoofddorper. "Als het goed is draait de wind vanmiddag naar het westen, komt er een klein briesje en zullen de kwallen ook verdwijnen."

    Wat te doen bij een kwallenbeet? 

    Mocht je toch gestoken worden, dan moet je volgens Brokmeier eigenlijk zo min mogelijk doen. "Probeer eerst te spoelen met warm water. Dat werkt het best. Je kan ook een beetje zand erover wrijven. Maar meestal zie je dat met een paar minuutjes de prik weg is en dat je daarna weer kan genieten van je dag."

  • Zo werd ontsnapte rode vari gevangen: "Voor hem is dit vooral heel stressvol"

    Een rode vari is vanmiddag ontsnapt uit Artis en belandde hoog in een boom, een paar honderd meter van Artis vandaan. De halfaap hield politie, brandweer en verzorgers in de hitte lang bezig, voordat hij met behulp van verdovingspijlen veilig uit de boom kon worden gehaald.

    De aap zat hoog in de boom, goed verstopt. Zo was het ook voor de verzorgers van Artis even zoeken. "We kregen een melding van de politie dat er ergens een aap zat. Dus we zijn meteen op pad gegaan om hem te lokaliseren", vertelt Maartje de Vries, teamleider bij Artis. 

    Het dier werd rond het middaguur in een boom gevonden, op slechts een paar honderd meter van de dierentuin. Volgens Artis moet de vari na het voeren in de ochtend uit zijn verblijf zijn ontsnapt. Hoe dat precies kon gebeuren is nog onduidelijk.

    "We hebben geen idee hoe het dier is ontsnapt, misschien is hij ergens van geschrokken", zegt De Vries. "We hebben ze vanmorgen gewoon gevoerd en toen hebben we ze allemaal gezien. Ergens in de tussentijd is er dus iets gebeurd, maar het blijft speculeren."

    Het vangen van de halfaap duurde ruim een uur. Dat kwam volgens Artis doordat er uiterst voorzichtig te werk moest worden gegaan, zeker vanwege de hoge temperaturen. "Het is superheet, zowel voor ons als voor de halfaap. Je wilt niet dat hij zo overstuur raakt en oververhit", legt De Vries uit.

    Verdoving

    "Je wilt hem verdoven, maar dat moet zorgvuldig gebeuren. Het is bovendien supermoeilijk om een dier op zes meter hoogte te raken. Je wilt hem niet in zijn oog raken, maar het liefst in zijn bilspier." Uiteindelijk werd de rode vari met meerdere verdovingspijlen geraakt. Nadat de verdoving volledig was ingewerkt, haalde de brandweer het dier met een ladderwagen uit de boom.

    De rode vari is een halfaap en komt uit een klein gebied in de regenwouden van Madagaskar. Daar leeft hij hoog in de tropische bomen. De soort staat op de Rode Lijst van de IUCN als ernstig bedreigd. Om uitsterven te voorkomen bestaan er natuurreservaten op Madagaskar en nemen dierentuinen, waaronder Artis, deel aan internationale soortbehoudsprogramma's.

    Volgens De Vries is de ontsnapping voor het dier allesbehalve een avontuur. "We balen hier enorm van, ook voor het dier. Misschien wilde hij even een kijkje nemen, maar hij wil helemaal Amsterdam niet in. Voor hem is het een heel nieuwe, gekke omgeving en dat levert veel meer stress op dan plezier."

    Artis benadrukt dat ontsnappingen zelden voorkomen. "We proberen echt alles te voorkomen zodat dit niet gebeurt. Het gebeurt gelukkig ook heel weinig."

    Roes uitslapen

    De rode vari is inmiddels teruggebracht naar Artis. Daar wordt hij opnieuw onderzocht door een dierenarts en mag hij in een koele ruimte rustig bijkomen van de verdoving. 

    "Hij wordt helemaal nagekeken en slaapt zijn roes uit. De komende dagen houden we hem goed in de gaten", zegt De Vries. "Met deze hitte moet hij eigenlijk gewoon lekker ontspannen in een boom liggen. Uiteindelijk heeft hij dat in de stad wel gevonden, alleen de weg ernaartoe is voor hem ontzettend stressvol geweest."

No module Published on Offcanvas position