Zandvoort


Zandvoort is een badplaats en gemeente in de Nederlandse provincie Noord-Holland.

De plaats leeft van het toerisme en is ook bekend van een Formule 1-racecircuit, het Circuit Park Zandvoort. Het station Zandvoort aan Zee is het eindpunt van de spoorlijn van Amsterdam via Haarlem. Tot de gemeente behoort ook een deel van het dorp Bentveld.

 

 

Geschiedenis

Zandvoort was al in 1100 bekend en heette toen Sandevoerde; een samenstelling van zand en voorde. Tot 1722 was het gebied in handen van de heren van Brederode. Eeuwenlang leefde het dorp van de visvangst, maar in de 19e eeuw ontstonden er andere bronnen van bestaan. In het Verenigd Koninkrijk kwam het zeebaden op, en de Zandvoortse arts dr. Mezger introduceerde dit gebruik in Zandvoort. In 1828 werd het eerste badhuis in gebruik genomen. Tal van beroemdheden trokken naar Zandvoort, onder wie Elisabeth van Oostenrijk-Hongarije in 1884 en 1885; ter herdenking aan haar bezoeken werd op 28 augustus 2004 een borstbeeld van haar onthuld.

Halverwege de 19e eeuw nam ook de aardappelteelt in de duinen een grote vlucht. In 1881 werd station Zandvoort aan Zee aangesloten op het spoorwegnet, en in 1899 volgde een elektrische tramverbinding met Haarlem (later uitgebreid tot Amsterdam), wat het badtoerisme flink bevorderde. Het fraaie stationsgebouw staat er thans nog steeds. Door de opkomst van het massatoerisme en de snelle treinverbinding nam het percentage vreemdelingen toe en kwamen het dialect en andere lokale cultuuruitingen langzaamaan in de marge.

Bij de aanleg van de spoorweg in 1881 waren er twee stations, Zandvoort Bad en Zandvoort Dorp, zoals op de kaart te zien is. Om het ver afgelegen station Bad te verbinden met het dorp werd een experimentele elektrische tram aangelegd[1] In 1882 was elektrische tractie op spoor helemaal nieuw en Zandvoort was de tweede elektrische tramlijn in de wereld na de demonstratie bij een expositie in Berlijn. De primitieve stroomvoorziening was via de rails net als bij een modelbaan. Dit experiment was geen succes en de lijn werd snel omgebouwd tot een betrouwbare paardentram.[2] Na 1905 werd de huidige kopstation aangelegd dichter bij het dorp. De paardentram werd kort daarna in 1908 opgeheven daar deze geen nut meer had.

Tijdens de jaren dertig van de 20e eeuw had Zandvoort het hoogste percentage NSB'ers van Nederland. De Tweede Wereldoorlog richtte in Zandvoort veel schade aan. Op 23 mei 1942 werd de toegang tot het strand verboden. Enkele maanden later moest vrijwel geheel Zandvoort worden ontruimd. Badhuizen en boulevards werden afgebroken voor de aanleg van de Duitse Atlantikwall. Nog altijd zijn in het gebied tientallen bunkers aanwezig.

Na de oorlog werden veel woningen gebouwd en nam het toerisme sterk toe. In 1948 werd het circuit van Zandvoort aangelegd. Ooit vonden hier zelfs Formule 1-races plaats, maar de provincie Noord-Holland heeft later geweigerd hier een vergunning voor te geven vanwege de geluidsoverlast voor de wijde omgeving. De tramlijn Amsterdam - Haarlem - Zandvoort van de ESM, later de Blauwe Tram van de NZH geheten, maakte op 31 augustus 1957 zijn laatste rit en werd vervangen door bus 80. Tussen 1969 en 1988 bevond zich aan de Boulevard het Dolfirama.

Anno 2003 houdt bijna de helft van het aantal arbeidsplaatsen in Zandvoort verband met het toerisme. Langs de boulevards zijn dan ook op het strand doorlopend strandtenten te vinden, die veel dagjesmensen trekken. Bekende gelegenheden zijn Beach Club Tien, Mango's, De Haven, Club Nautique en Vooges. De meeste strandpaviljoens zijn familiebedrijven. Men bouwt het paviljoen vanaf 1 februari op waarna men direct open mag voor het publiek. Voor 1 november moet het paviljoen weer verwijderd worden. Via het strand Zuid zijn nog enkele paviljoens bereikbaar op een grotere loopafstand: deze bevinden zich echter buiten het zogenaamde 'textielstrand'. Hier bevinden zich South Beach, Azzurro, Paal 69, Maribaya en Adam en Eva.



Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Swaleustraat 2
2042 KB Zandvoort
ma t/m wo 8.30 - 16.00
do 8.30 - 20.00
vr 8.30 - 12.30

Correspondentieadres

Postbus 2
2040 AA Zandvoort

Advertentie


 

 

14023
023-5713724
www.zandvoort.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Zandvoort

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  14023
Loket Sociale Zaken  14023
Belastingtelefoon  0800-0543
Grof vuil  023-5740200
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  023-5740450
Bouwvergunningen  14023
Inzameling Huisvuil  023-5740200
Afvalbrengstation  023-5740200
Leerlingenvervoer  14023
Sportbeleid  14023

Alarmnummers en hulpdiensten Zandvoort

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-1262626
Thuiszorg  06-52022639
Maatschappelijk werk  023-5713459

Hulpdiensten dieren Zandvoort

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  023-5713888
Dierenbescherming  0255-515744
Melden van kadavers  14023

Nieuws uit de gemeente Zandvoort

Hunter's Coffeeshop Zandvoort
Stationsstraat 9-11, 2042 LD, ,
0 reviews

Het verhaal van Hunter’s begon in 1985 in de bekende Warmoestraat. Niet met koffie, maar met een hond. Hier, op deze beroemde locatie nabij de Amsterdamse Wallen, te midden van alle poesjes, markeerde een hond genaamd Hunter’s zijn territorium, door een w ...

Strandpalviljoen Tijn Akersloot
Boulevard Paulus Loot 1 B, 2042 AD, ,
0 reviews

Strandpaviljoen Tijn Akersloot Aan het eind van de Zandvoortse boulevard ligt strandpaviljoen Tijn Akersloot. Favoriet bij locals, surfies en foodies, en één van de eerste vaste strandtenten van Zandvoort. Bij Tijn kun je het hele jaar door genieten v ...

NH Nieuws: Laatste nieuws

Alle nieuwsberichten van NH Nieuws NH Nieuws: Laatste nieuws
  • Vrouw (84) die uit water werd gehaald in Amstelveen overleden

    De vrouw (84) die vanmiddag uit het water is gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen is overleden. 

    Een politiewoordvoerder vertelt dat de vrouw met een rollator liep. Ze is gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten: ze is ter plaatse overleden. Wat er precies is gebeurd is onduidelijk.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig waren. 

    Hulpdiensten plaatsten vanmiddag een zichtscherm, de politie zette een container neer en de directe omgeving was afgezet. 

  • Kwallen overspoelen Zandvoort, net nu bezoekers verkoeling zoeken

    Strandgangers moeten bij Zandvoort vandaag niet alleen rekening houden met code rood, maar ook met de vele kwallen die er liggen en zwemmen. 

    Voor de Reddingsbrigade in Zandvoort is het met of zonder kwallen al een spannende dag. "We weten eigenlijk niet zo goed wat er gaat gebeuren. Het advies is: 'Blijf binnen', maar we zien op het strand dat er toch een hoop mensen zijn", vertelt Ernst Brokmeier terwijl hij over het strand kijkt. "We verwachten dat dat wel zo blijft, dus het is afwachten hoe het loopt."

    "Van biologen heb ik begrepen dat het hoort bij de tijd van het jaar. Met de aflandige wind, onderstroom naar de kant en de temperatuur van het water komen de kwallen dichter onder de kant te zitten."

    Dat code rood nu gepaard gaat met een golf aan de kwallen, is voor de Reddingsbrigade geen reden tot paniek. "De kwallen op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Een enkeling kan een allergische reactie krijgen." Bij de meeste mensen blijft het alleen bij prikken en jeuken voor een paar minuten.

    Deze strandgangers doen toch een poging

    Toch ziet Brokmeier dat de aangespoelde kwallen de strandgangers ervan weerhoudt om de zee in te gaan. "We zien een hoop mensen die de zee ingaan, maar na een paar stappen het toch maar laten."

    Maar dat geldt niet voor iedere strandganger. De 13-jarige Rhowyn Groenendijk uit Zandvoort staat al met zijn surfboard in de aanslag om het water in te gaan. Zijn twee vrienden wachten het nog even af. "Ik ben best wel vaak gestoken door een kwal, dus dat maakt niet zoveel uit," zegt Rhowyn. 

    Strandganger Frans Smit lijkt zich ook niet druk te maken om de kwallen. Hij wandelt met blote voeten dwars door het zeewater. "Je kunt wel zwemmen, maar je moet wel voorzichtig zijn", zegt de Hoofddorper. "Als het goed is draait de wind vanmiddag naar het westen, komt er een klein briesje en zullen de kwallen ook verdwijnen."

    Wat te doen bij een kwallenbeet? 

    Mocht je toch gestoken worden, dan moet je volgens Brokmeier eigenlijk zo min mogelijk doen. "Probeer eerst te spoelen met warm water. Dat werkt het best. Je kan ook een beetje zand erover wrijven. Maar meestal zie je dat met een paar minuutjes de prik weg is en dat je daarna weer kan genieten van je dag."

  • John Erica gaan als vips door Kansas: "Iedereen wilde met ons praten"

    Als vips worden ze ontvangen in Kansas City. John en Erica van den Berg uit Abbenes zijn in de Verenigde Staten voor het WK en bezoeken elke wedstrijd van het Nederlands elftal. John doet verslag aan NH.

    Vorige keer vertelde John dat hij en zijn vrouw gingen slapen bij het stel Kenzie en Jen Marshall in Kansas. Die hadden ze via een Facebookbericht gevonden. Wat de Hollanders stond te wachten hadden ze nooit verwacht. "Toen we daar aankwamen, hadden ze allebei een Nederlands elftalshirt aan en een tas vol oranje cadeautjes voor ons."

    Alle oranje items uitverkocht

    John en Erica werden meegenomen naar een barbecuerestaurant en de dag daarna hadden Kenzie en Jen een barbecue bij hen thuis georganiseerd. Ze hadden hun vrienden uitgenodigd en John en Erica mochten Nederlandse Oranjefans uitnodigen. Iedereen, Nederlands én Amerikaans, was gekleed in het oranje.

    De winkels in Kansas hadden geanticipeerd op de komst van de fans, want aanvankelijk waren daar veel oranje items te vinden: shirts, sjaaltjes met Kansas erop en hoedjes. Maar John vertelt dat momenteel alles uitverkocht is en het moeilijk is om oranje items te vinden.

    John hoorde van een café net buiten de stad, dat oranje was gekleurd, en daar moest hij natuurlijk een kijkje nemen. "Toen wij het café binnenkwamen had iedereen een oranje shirtje aan. Maar wat bleek: het waren alleen maar Amerikanen. Toen zij erachter kwamen dat wij Nederlands waren, wilde iedereen met ons praten. We kregen drankjes aangeboden en hoefden voor het eten bijna niets te betalen. We waren er een soort beroemdheid." De café-eigenaar had een paar maanden geleden zelfs 400 kroketten vanuit Nederland laten overkomen.

    400 kroketten ingekocht

    "Wij hebben dit nog nooit meegemaakt tijdens een oranjetoer. Tijdens de fanwalk kwamen we Amerikanen tegen die twaalf uur hadden gereden om de fanwalk mee te lopen."

    John en Erica zijn al bij veel fanwalks geweest in verschillende landen, maar wat ze hier meemaken met de Amerikanen verbaast hen enorm. "De fanmars was nog groter dan vorige keer, er kwam geen eind aan. Het waren 22.000 mensen in het oranje."

    Of de wedstrijd van Nederland tegen Tunesië door zou gaan, was even spannend, want er was noodweer. Maar gelukkig mochten ze ondanks een hoosbui toch naar het Arrowhead Stadium. "Wij zaten lekker droog op stoelen met kussentjes. De mensen om ons heen hadden 6.000 dollar betaald voor die plekken. Wij hebben maar niet tegen ze gezegd dat wij er maar 60 euro voor hebben betaald. We bleven ons maar afvragen: waar hebben we dit allemaal aan te danken?"

    'Die gaan we zeker winnen' 

    En daar hield hun geluk niet op, want het Nederlands elftal won met 3-1 van het Tunesische team. John: "In de eerste zeven minuten was het eigenlijk al besloten."

    De volgende wedstrijd is tegen Marokko in Monterrey, Mexico. Vandaag kijkt het stel hoe ze het beste in Mexico kunnen komen: met het vliegtuig of misschien toch met de bus. Als onderdeel van de knock-outfase zal deze wedstrijd uitmaken of Nederland naar huis moet. Maar daar denkt John niet aan: "Die gaan wij zeker winnen, Marokko is geen team waar wij van gaan verliezen."

  • 🔥 Hitteblog: Morgenavond code geel vanwege onweer • Problemen op het spoor tot en met dinsdag

    Ook Noord-Holland maakt zich op voor een uitzonderlijk warme dag. Vandaag geldt code rood in bijna de hele provincie. De temperatuur loopt naar verwachting op tot bijna 40 graden. Het Nationaal Hitteplan is van kracht. Lees hier hoe Noord-Holland met de hitte omgaat.

    • Sinds middernacht geldt voor de provincie code rood vanwege de extreme hitte, met uitzondering van Texel
    • Het RIVM adviseert: houd lichaam en woning koel, drink genoeg water en let extra goed op elkaar
    • Door aanhoudende droogte is er een verhoogd risico op natuurbranden in de hele provincie
    • Het hitteprotocol van Rijkswaterstaat is actief op snelwegen en N-wegen
    • Leeshierhet weerbericht van vandaag

    De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor, meldt de NS. Tot en met morgen gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag.

    Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.

    Bij hoge temperaturen kunnen treinonderdelen oververhit raken en door met minder treinen te rijden, hoopt de vervoerder eventuele problemen beter op te kunnen vangen. Morgen rijden er op het traject Alkmaar - Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Den Bosch - Eindhoven minder intercity's.

    Daarnaast rijden er morgen en zondag minder intercity's op het traject Den Haag Centraal - Leiden Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal.

    Er gaan vanmiddag door de hitte meer treinen kapot dan de NS kan repareren en dat leidt tot meer uitval van treinen. Vaak gaat het om kapotte airco's, meldt een woordvoerder van de NS. "Normaal gesproken repareren we die treinen dezelfde dag, maar dat lukt nu niet. Het aantal kapotte treinen loopt verder op."

    Ook is er door de hoge temperaturen sprake van diverse seinstoringen, maar 'daar merkt de reiziger op veel plekken weinig tot niets van', laat een woordvoerder van ProRail weten. 

    Tijdens de hitte houdt ProRail het spoor extra in de gaten, liet de organisatie eerder al weten. Er worden extra inspecties gedaan en ook de plaatsen waar aan het spoor is gewerkt, worden tijdens de hitte extra gecontroleerd.

  • Zo werd ontsnapte rode vari gevangen: "Voor hem is dit vooral heel stressvol"

    Een rode vari is vanmiddag ontsnapt uit Artis en belandde hoog in een boom, een paar honderd meter van Artis vandaan. De halfaap hield politie, brandweer en verzorgers in de hitte lang bezig, voordat hij met behulp van verdovingspijlen veilig uit de boom kon worden gehaald.

    De aap zat hoog in de boom, goed verstopt. Zo was het ook voor de verzorgers van Artis even zoeken. "We kregen een melding van de politie dat er ergens een aap zat. Dus we zijn meteen op pad gegaan om hem te lokaliseren", vertelt Maartje de Vries, teamleider bij Artis. 

    Het dier werd rond het middaguur in een boom gevonden, op slechts een paar honderd meter van de dierentuin. Volgens Artis moet de vari na het voeren in de ochtend uit zijn verblijf zijn ontsnapt. Hoe dat precies kon gebeuren is nog onduidelijk.

    "We hebben geen idee hoe het dier is ontsnapt, misschien is hij ergens van geschrokken", zegt De Vries. "We hebben ze vanmorgen gewoon gevoerd en toen hebben we ze allemaal gezien. Ergens in de tussentijd is er dus iets gebeurd, maar het blijft speculeren."

    Het vangen van de halfaap duurde ruim een uur. Dat kwam volgens Artis doordat er uiterst voorzichtig te werk moest worden gegaan, zeker vanwege de hoge temperaturen. "Het is superheet, zowel voor ons als voor de halfaap. Je wilt niet dat hij zo overstuur raakt en oververhit", legt De Vries uit.

    Verdoving

    "Je wilt hem verdoven, maar dat moet zorgvuldig gebeuren. Het is bovendien supermoeilijk om een dier op zes meter hoogte te raken. Je wilt hem niet in zijn oog raken, maar het liefst in zijn bilspier." Uiteindelijk werd de rode vari met meerdere verdovingspijlen geraakt. Nadat de verdoving volledig was ingewerkt, haalde de brandweer het dier met een ladderwagen uit de boom.

    De rode vari is een halfaap en komt uit een klein gebied in de regenwouden van Madagaskar. Daar leeft hij hoog in de tropische bomen. De soort staat op de Rode Lijst van de IUCN als ernstig bedreigd. Om uitsterven te voorkomen bestaan er natuurreservaten op Madagaskar en nemen dierentuinen, waaronder Artis, deel aan internationale soortbehoudsprogramma's.

    Volgens De Vries is de ontsnapping voor het dier allesbehalve een avontuur. "We balen hier enorm van, ook voor het dier. Misschien wilde hij even een kijkje nemen, maar hij wil helemaal Amsterdam niet in. Voor hem is het een heel nieuwe, gekke omgeving en dat levert veel meer stress op dan plezier."

    Artis benadrukt dat ontsnappingen zelden voorkomen. "We proberen echt alles te voorkomen zodat dit niet gebeurt. Het gebeurt gelukkig ook heel weinig."

    Roes uitslapen

    De rode vari is inmiddels teruggebracht naar Artis. Daar wordt hij opnieuw onderzocht door een dierenarts en mag hij in een koele ruimte rustig bijkomen van de verdoving. 

    "Hij wordt helemaal nagekeken en slaapt zijn roes uit. De komende dagen houden we hem goed in de gaten", zegt De Vries. "Met deze hitte moet hij eigenlijk gewoon lekker ontspannen in een boom liggen. Uiteindelijk heeft hij dat in de stad wel gevonden, alleen de weg ernaartoe is voor hem ontzettend stressvol geweest."

  • Babbelen met Barend: Geen code rood, maar code oranje na overwinning op Tunesië

    De oogjes zijn klein en de temperatuur is hoog na de nachtelijke wedstrijd van Oranje. Het Nederlands Elftal heeft de poulefase afgerond met een klinkende overwinning. Aan de hand van drie stellingen blikken we met analist Barbara Barend daarom terug op Nederland-Tunesië. 

  • 'Met de komst van het chaletpark wordt het aan de dijk van Schardam veel te druk'

    De ruimte in Noord-Holland wordt steeds schaarser. Wonen, natuur, recreatie en klimaatmaatregelen vragen allemaal om een plek, terwijl de beschikbare ruimte beperkt is. In een nieuwe aflevering van Expeditie Noord-Holland onderzoekt Koen Bugter hoe die ruimtepuzzel wordt gelegd rond de dijken van Hoorn en Schardam, waar uiteenlopende belangen samenkomen.

    In Hoorn moesten eerder geliefde populieren plaatsmaken voor een dijkverzwaring. Het zorgde voor onrust en protest. Inmiddels heeft meubelmaker Martijn Neuvel van de bomen onder meer tafels gemaakt. Deze tafels staan onder andere in een restaurant, op steenworp afstand van waar de populieren ooit stonden.

    "Zo is de cirkel weer echt rond. Letterlijk en figuurlijk. De tafel is rond. Ik vind het mooi dat we er iets moois van hebben kunnen maken. In plaats van dat het in de papiermolen is verdwenen. Inderdaad een mooi laatste eerbetoon."

    Nadenken over combineren

    Ton Bossink, planoloog van de provincie Noord-Holland, legt uit dat juist doordat er beperkte ruimte is, belangen samen moeten komen. "Een van de slimste dingen om te doen, is nadenken over welke functies je kunt combineren. Waterveiligheid, recreëren en natuur komen hier bij deze dijkverzwaring samen."

    Er ligt inderdaad naast de verzwaarde dijk sinds een aantal jaren een stadsstrand én vogels krijgen de ruimte. Veel mensen in Hoorn genieten er van. "Het is supermooi geworden. Het is nog wel een beetje kaal," aldus een van de recreanten. Een andere wandelaar: "Wat hier niet zou misstaan? Een rijtje populieren!"

    Van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen

    In Schardam protesteren bewoners aan de dijk tegen de komst van een groot chaletpark op het terrein dat nu nog een kleinschalige camping is. Kees Koeman woont al 32 jaar aan de dijk.

    "Er gaat een veel intensievere vorm van recreatie plaatsvinden. De mensen die chalets huren gaan eropuit. Het wordt gewoon heel druk." Zijn buurman Alfons Jansen, eveneens bezorgd, vult aan: "We gaan van vijftienduizend naar honderdduizend verkeersbewegingen per jaar."

    Ook is er grote zorg over de toekomst van andere dijkbewoners. De ransuil en de ratelslang zouden door de komst van het chaletpark in het gedrang komen.

    Hoe dat zit zie je in bovenstaande video.

    Ontwerp-omgevingsvisie

    In Expeditie Noord-Holland zie je kortom hoe er wordt gepuzzeld met de beperkte ruimte. Hoe ziet onze provincie er de komende decennia uit? De Provincie heeft daarvoor haar ontwerp-omgevingsvisieklaar en wil weten wat jij als inwoner daarvan vindt. 

  • Binnenvaartschipper niet vervolgd voor dodelijke aanvaring in Westelijk Havengebied Amsterdam

    Een binnenvaartschipper betrokken was bij een dodelijke aanvaring in Amsterdam wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Het ongeluk gebeurde vorig jaar oktober in de buurt van de Afrikahaven (Westelijk Havengebied) in Amsterdam. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) valt de man niets te verwijten. Bij de aanvaring kwamen twee mannen van 24 en 30 jaar uit Haarlem en IJmuiden om het leven.

    Het ongeluk gebeurde op 26 oktober.

    Uit politieonderzoek is een beeld naar voren gekomen over wat er die dag misging, meldt het OM vandaag. Het binnenvaartschip, van een Amsterdamse rederij, voer rechtdoor in de richting van het Noordzeekanaal. 

    Een andere, kleinere boot, een vlet van vennootschap De Koperen Ploeg, voer op dat moment in de richting van de Zanzibarhaven. Als kleiner schip had de vlet voorrang moeten verlenen aan het binnenvaartschip. Maar dat gebeurde niet.

    In plaats daarvan kruiste de vlet vóór het binnenvaartschip langs, waarna die werd aangevaren.

    Botsing kon niet voorkomen

    Toen de binnenvaartschipper merkte dat het mis dreigde te gaan, heeft hij het schip nog tot stilstand te proberen brengen, bevestigen ook getuigen. Die poging bleek tevergeefs: een botsing kon niet meer worden voorkomen. De opvarenden van de vlet, een schipper en passagier, raakten vermist.

    Het duurde meer dan 30 uur voordat beide lichamen werden gevonden.

    "Het was op het moment van het ongeluk al donker", vertelde een politiewoordvoerder destijds. "Water is sowieso altijd donker. Dus het is altijd lastig zoeken. Daarnaast heb je te maken met stromingen en andere weersinvloeden."

    Het OM concludeert nu dat niet kan worden bewezen dat de binnenvaartschipper schuld heeft aan het ongeval, waardoor hem geen 'dood door schuld' ten laste kan worden gelegd.

    Hij heeft volgens justitie niet verwijtbaar gehandeld. Justitie heeft de nabestaanden van de slachtoffers geïnformeerd dat de schipper niet wordt vervolgd.

  • Hulpdiensten en verzorgers in rep en roer na ontsnapping aap uit Artis

    Uit Artis in Amsterdam is vanmiddag een rode vari ontsnapt. De halfaap, uit de familie de maki's, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Zowel de politie als een team van Artis was ter plaatse om het dier te pakken te krijgen. Inmiddels is de rode vari uit de boom gehaald en weer teruggebracht naar zijn verblijf.

    Hij is inmiddels met een verdovingspijl in zijn buik geraakt, het wachten is totdat hij naar beneden valt. 

    Omstanders konden vanmiddag hun ogen niet geloven, toen ze het dier in de boom zagen zitten. De halfaap werd vanmiddag rond 12.30 uur voor het eerst gespot. Een omwonende geeft aan vanmorgen al een opvallend geluid te hebben gehoord. Dat zou best kunnen kloppen, want de rode vari staat bekend als herrieschopper. Ze maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen. 

    Verdovingspijltje

    Inmiddels zijn de politie en een team van Artis aanwezig om de halfaap uit de boom te krijgen. Het dier is met een verdovingspijltje geraakt. Het is nu een kwestie van tijd voordat hij naar beneden valt, waar de verzorgers van Artis klaarstaan om hem met doeken op te vangen. Mocht hij niet vanzelf naar beneden vallen, kan de brandweer omhoog om hem uit de boom te halen. 

    Volgens een woordvoerder van Artis waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. De dierentuin realiseerde zich pas dat het dier vermist was toen ze een melding kregen van de politie. De woordvoerder benadrukt dat de vari niet gevaarlijk is, en dat hij rustig in de boom zat waardoor hij snel gevonden werd. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, is nog niet duidelijk. 

    Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis ook al aangepast, omdat er drie bijna ontsnapten. Volgens de Artis-woordvoerder zitten de rode vari's echter niet in hetzelfde verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn. 

  • Persoon uit het water gehaald in Amstelveen

    Een persoon is vanmiddag uit het water gehaald aan de Mr. G. Groen van Prinstererlaan in Amstelveen. Het is onbekend hoe hij of zij eraan toe is.

    Iets voor 16.00 uur kwam de melding binnen bij de hulpdiensten, die met veel mensen aanwezig zijn. 

    Volgens een woordvoerder is het nog niet duidelijk wat er precies is gebeurd. Hulpdiensten plaatsten een zichtscherm, de politie heeft een container neergezet en de directe omgeving is afgezet.

No module Published on Offcanvas position