Urk

Inhoud

Urk is een voormalig eiland en huidige gemeente in Nederland.

Met een oppervlakte van circa 11,54 km² (en 98,36 km² water) is Urk qua oppervlakte de kleinste gemeente van de Nederlandse provincie Flevoland. Tot het gereedkomen in 1939 van de dijk die Urk met Lemmer verbond, was Urk een eiland in het IJsselmeer, de voormalige (tot de afwerking van de Afsluitdijk in 1932) Zuiderzee. In 1942 werd de Noordoostpolder drooggemalen, maar voor de inwoners van Urk leeft het eilandgevoel nog steeds; men woont bijvoorbeeld niet in Urk maar op Urk.

Urk kan worden omschreven als de meest kerkelijke gemeente van Nederland. Het is een zeer hechte en gesloten gemeenschap. Het plaatselijke dialect, het Urkers, is nog buitengewoon vitaal en wijkt veel af van de andere dialecten uit de omgeving. Urk heeft ook zijn eigen volkslied. Het Urker volkslied wordt voornamelijk gezongen tijdens de jaarlijkse aubade op Koningsdag en overige officiële gelegenheden. Urk heeft heden ten dage verreweg de grootste vissersvloot en visverwerkende industrie van Nederland.

 

Geografie

Rond het IJsselmeer bevindt zich een boog van keileemopduikingen, die ontstaan zijn in het Pleistoceen: Texel, Wieringen, Gaasterland, Urk, het Land van Vollenhove. Ten zuiden van die boog heeft zich, als gevolg van smeltwater, een meer gevormd, het latere Almere. Ten noorden van de keileembult van Urk stroomde de Vecht in het Almere. Ten zuiden van Urk stroomde de IJssel met haar zijarmen. De keileembult van Urk reikt tot een hoogte van 9 meter boven NAP.

Door het warmer worden van het klimaat rees de zeespiegel. Rond 1200 werd de Zuiderzee gevormd en werd Urk, net als Schokland, Marken en Wieringen, een eiland. Doordat er geen beschoeiing was werden in de loop van de tijd grote stukken van het eiland afgeslagen. De zuidwestzijde, die loodrecht uit zee oprees, noemde men het Hoge Klif. Rond 1700 is het eiland door de stad Amsterdam van een zeewering voorzien.

 

Geschiedenis

De oudst bekende vermelding van de naam 'Urk' is de schenkingsakte uit 966 van Otto I aan het Sint-Pantaleonsklooster te Keulen. De tekst luidt:

  • cuiusdam insulae medietatem in Almere, que Urch vocatur
    de helft van een zeker eiland in het Almere, dat Urch genoemd wordt
    Schenkingsakte van keizer Otto I


Zoals bij vele geïsoleerde bevolkingsgroepen het geval was, werden er ook over de Urkers verschillende uiteenlopende karakterschetsen gegeven, variërend van gastvrij en een groot gevoel van eigenwaarde tot koppig en ongedisciplineerd, taai en vasthoudend. Deze laatste beschrijving wordt ondersteund doordat de Urkers in de afgelopen eeuwen vele rampspoeden en drastische veranderingen van leefomstandigheden de baas zijn gebleven, mede doordat het voormalige eiland opgebouwd is uit keileem. Dit keileem is een taaie weinig doorlatende grondstof, waardoor het uitermate geschikt was om het voormalige eiland Urk te beschermen tegen de grillen van de voormalige Zuiderzee.

In de 10e eeuw was er al sprake van een vaste bewoning, zoals blijkt uit de hierboven vermelde schenkingsakte. Uit deze akte is ook af te leiden dat Urk toen eigendom was van het Sint-Pantaleonsklooster te Keulen. In de 13e eeuw kwam Urk in handen van de graven van Holland en later van de burgemeester van Enkhuizen. Vanaf 1476 kwam de ambachtsheerlijkheid Urk aan het Utrechtse geslacht Zoudenbalch, achtereenvolgens van 1476 tot 1495 Evert Zoudenbalch (1424-1503), van 1495 tot 1530 Evert Zoudenbalch (1455-1530), van 1530 tot 1558 Johan Zoudenbalch (1503-1558), van 1558 tot 1567 Evert Zoudenbalch (1540-1567), van 1567 tot 1599 Gerrit Zoudenbalch (1541-1599). Hij werd opgevolgd door zijn zus Walravina Zoudenbalch (1538-1616) die van 1601 tot 1614 de laatste vrouwe van Urk en Emmeloord was uit dit geslacht.

Tussen 1614 en 1660 was deze heerlijkheid in bezit van het geslacht Van de Werve. In 1660 verkocht Johan van de Werve het eiland aan Amsterdam. De ambachtsheerlijkheid van Urk en Emmeloord werd door verschillende Amsterdamse regenten zoals Andries de Graeff, Nicolaes Witsen, Hendrik Daniëlsz Hooft en Jan Elias Huydecooper bestuurd. Amsterdam verstevigde met deze aankoop zijn positie in de handel, omdat Urk het centrale punt in de Zuiderzee was, waar alle scheepvaartroutes langs liepen.

Tot 1792 bleven Urk en het Schoklandse Emmeloord behoren bij de stad Amsterdam, waarna de Staten van Holland het eiland overnamen. In 1824 werd Urk een Noord-Hollandse gemeente en tot 1950 bleef Urk bij de provincie Noord-Holland, daarna tot 1986 bij de provincie Overijssel. Vanaf 1 januari 1986 hoort de gemeente bij Flevoland. Hiermee is Urk de enige gemeente in Nederland die in drie provincies heeft gelegen.

De eerste aansluiting met het vaste land was telefonisch. In 1897 kwam een verbinding tot stand die vooral voor de haring- en ansjovishandel van groot belang was. In 1912 werd een tweede kabel gelegd. Deze was naar Kampen en kostte ruim 100.000 gulden. De kabel lag er voordat het postkantoor was verbouwd, zodat hij niet direct gebruikt kon worden.

Urk werd in 1939 in het kader van de Zuiderzeewerken verbonden met een dijk voor de aanleg van de Noordoostpolder. Bij de opzet van die polder werd het dorp echter volledig buiten de planning gehouden. De Urker bevolking werd door de Nederlandse wetenschappers in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog zelfs voor 'achterlijk' versleten, incapabel voor het werk op het land.

Met deze denkbeelden werd in de jaren dertig de nieuwe 'Urkerpolder' opgezet. Om het Urker probleem (het eiland was overbevolkt, kende veel ziekten en veel armen en de visserij werd als 'ten dode opgeschreven' beschouwd) op te lossen werd zelfs het voorstel gedaan om dan maar de helft van de bevolking en de toekomstige aanwas "uit te stooten" (verhuizen). Dit voorstel haalde het niet, maar het was duidelijk dat de Urkers niet werden opgenomen in de plannen: de polder werd hernoemd tot 'Noord-Oostelijke Polder' om de gedachte aan Urk zo veel mogelijk op de achtergrond te houden. Hoewel het eiland dus al in 1939 met het land verbonden was, kreeg het dorp pas in 1948 een wegverbinding. De bevolking van Urk werd ook niet in de bewoning betrokken, daar zij niet voldeed aan de "modelbevolking" die voor de polder moest worden aangetrokken. Zelfs de vraag van een Urker burgemeester aan ingenieur Sikke Smeding, die verantwoordelijk was voor de inrichting van de polder, of Urker studenten aan de landbouwschool in Meppel kans maakten op een boerderij in de polder, in reactie op de overbevolking van Urk, leverde slechts een enkele toewijzing van een boerderij op. De visserij liep door de Zuiderzeewerken grote schade op; met de komst van de Noordoostpolder verdwenen visgronden, (hetgeen zich in de beginjaren soms uitte in een vijandige houding tegen de nieuwe bewoners) en door het verlies van het IJsselmeer was de Urker vissersvloot gedwongen om zich te verplaatsen naar andere havens aan de Noordzee en Waddenzee.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd er op Urk een interneringskamp voor buitenlandse officieren ingericht. Tot 1917 verbleven er enkele tientallen officieren, die afkomstig waren uit België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Naast de officieren waren er ook Belgische soldaten geïnterneerd voor dienstverlenende functies. Vanwege de Nederlandse neutraliteitspolitiek moesten soldaten van vreemde mogendheden verre gehouden worden van oorlogshandelingen gericht tegen één van de strijdende partijen.

De Duitse bezetting liet ook Urk niet onberoerd. Als klein en tamelijk geïsoleerd vissersdorp had Urk tijdens de eerste oorlogsjaren geen permanente bezetting. De Noordoostpolder was nog niet drooggemalen, waardoor Urk nog steeds slecht bereikbaar was via het land. Razzia's hadden doorgaans dan ook weinig resultaat, omdat de Urkers de Duitse boten van ver aan zagen komen over het water. Een uitzondering was de 'grote razzia' van 18 november 1944, waarbij de Duitsers Urk via de polder naderden en in één keer 80 mannen en jongens konden oppakken.

Urk was vanuit de lucht een makkelijk oriëntatiepunt voor geallieerde vliegers die raids op Duitsland uitvoerden. In de loop van de oorlog werd het in de lucht boven Urk dan ook steeds drukker. Geallieerde vliegers die neerstortten boven de Noordoostpolder werden soms door Urkers verborgen. Een pilotenlijn liep van Urk via de bootdienst naar Enkhuizen. Gesneuvelde vliegers vonden een rustplaats op de begraafplaats van het Kerkje aan de Zee.

Vanaf 1944 kreeg Urk te maken met permanente bezetting door de Duitsers. Een NSB-burgemeester werd aangesteld. Naarmate de oorlog vorderde werd de voedselsituatie nijpender, maar echt honger leed men op Urk niet. Enkele kinderen uit het westen vonden zelfs onderdak bij Urker gezinnen, waar altijd wel wat vis op tafel stond.

De visserij had sterk te lijden onder de bezetting. In de loop van de oorlog vorderde de bezetter het grootste gedeelte van de Urker kottervloot en raakten veel Urkers hun broodwinning kwijt. Na de oorlog werden de meeste kotters verspreid over Europa teruggevonden en kon de Urker vloot opnieuw worden opgebouwd.

De bevrijding van Urk vond plaats op 17 april 1945, enkele weken voor de capitulatie. Op 20 april werden de eerste Canadezen op Urk warm onthaald. Enkele Urkers vonden tijdens de Duitse bezetting de dood. Onder hen één Joods gezin, de familie Kropveld. Hun namen zijn vereeuwigd op het oorlogsmonument bij het Kerkje aan de Zee.

De bevolking van Urk verdubbelde in de eerste 20 jaar na de Tweede Wereldoorlog. De enorme bevolkingsdruk leidde in de jaren vijftig mogelijk niet tot deportaties omdat ook in andere delen van Nederland grote woningnood heerste. Om de druk wat te verlichten werd uiteindelijk besloten tot grenscorrecties met de in 1962 gevormde gemeente Noordoostpolder. De woningnood is echter gebleven en veel Urkers zijn daarom (onder andere) in het aangrenzende Tollebeek en Emmeloord gaan wonen.

In de jaren zestig keerde het economisch tij toen op Urk een visafslag werd geopend en een levendige visindustrie ontstond. De Urker visafslag is de grootste van Nederland.

Sommige wetenschappers hebben lange tijd gedacht dat op Urk het "oer-Nederlandse ras" bewaard zou zijn gebleven. Dit leidde tot onderzoeken naar de schedelomvang van de bevolking in de jaren dertig (onder anderen door de rassen-eugeneticus H.Tj. Piebenga) en daarvoor tot de roof van schedels uit Urker graven in het kader van wetenschappelijk onderzoek (onder andere in 1877 door de Hilversumse arts Johannes Fredericus van Hengel, die middels een wisseltruc drie schedels wist te ontvreemden en ze doorspeelde aan de Universiteit van Utrecht).

Een zestal daarvan bleef nog tot begin 21e eeuw in het bezit van diverse Nederlandse universiteiten en de Duitse universiteit van Göttingen. Het hele schedelonderzoek leverde echter nauwelijks wetenschappelijke resultaten op. In 2005 werden deze feiten op Urk door onderzoek ontdekt en bekendgemaakt. De universiteiten weigerden echter de schedels terug te geven, wat bewoners in 2007 heeft aangezet tot het oprichten van het Comité Urker Schedels, om op die manier te proberen de schedels op het eiland terug te krijgen. In september 2009 stelde de ethische adviescommissie van de Nederlandse Museumvereniging het comité in het gelijk. Op 5 juni 2010 werden zes schedels in een ceremonie en kerkdienst teruggegeven.

Eeuwenlang isolement laat zo zijn sporen na, ook in de genen. Doordat de Urkers vrijwel alleen onderling trouwden, hebben de Urkers veel erfelijke eigenschappen met elkaar gemeen. Dat maakt de kans op bepaalde erfelijke aandoeningen groter. De Ziekte van Van Buchem is een typisch Urker ziekte. Er zijn ongeveer 35 patiënten met deze ziekte bekend, allen met hun wortels op Urk.

 

Economie

De belangrijke economische pijler van het dorp is de visserij. Van oudsher waren de Urkers aangewezen op de visserij en, in mindere mate, op de landbouw om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Armoe was troef want de visserij was niet altijd succesvol. De visserij was ook gevaarlijk. Bij het vissersmonument staan de namen van alle verdronken vissers vermeld.

De kentering voor Urk kwam met de afsluiting van de Zuiderzee in 1932. De Afsluitdijk maakte voorgoed een einde aan de Zuiderzee en ook de dagen van het eiland Urk waren geteld. De zoute Zuiderzee werd een zoet IJsselmeer en volgens de deskundigen zou het met de visserij op Urk wel gauw zijn afgelopen. Het IJsselmeer bood immers te weinig ruimte om iedereen een plaats te bieden voor de uitoefening van visserij en de Noordzee zou eveneens onbereikbaar worden omdat Urk vrijwel midden in Nederland lag.

Die verwachting is niet uitgekomen. Het wordt wel 'het Wonder van Urk' genoemd. De Urkers gingen op de Noordzee vissen en er werden grotere kotters gebouwd. De visafslag van Urk groeide gestaag. Tot eind jaren zeventig werd de vis nog veelal aangevoerd via de Urker haven. Na die tijd werden de kotters te groot om over het IJsselmeer naar de thuishaven te komen en werd de vis per vrachtwagen vanuit zeehavens als IJmuiden, Harlingen, Delfzijl en Lauwersoog aangevoerd om op Urk te worden verhandeld. Rond de visafslag groeide een enorme visverwerkende industrie. De boomkor bracht Urk grote welvaart, de schepen werden groter, het motorvermogen steeg. In 1974 werd bijna tweemaal zoveel platvis gevangen als in 1966.

De vangstbeperkingen begonnen in 1975 (quota). Door de quota en de gestegen brandstofprijzen is de winstgevendheid van de boomkorvisserij sterk teruggelopen.

Doordat de gemiddelde gezinsgrootte op Urk veel groter is dan het landelijk gemiddelde lag in 2006 het gemiddelde gezinsinkomen 16% onder het landelijk gemiddelde. Daarmee was Urk in 2006 op papier de armste gemeente van Nederland. De werkloosheid ligt veel lager dan het landelijke gemiddelde. In december 2010 had 1% van de bevolking een WW-uitkering, tegenover 2,4% landelijk.

Urk is al jarenlang de gulste gemeente van Nederland. In 2008 werd per huishouden 52,64 euro uitgegeven aan goede doelen. Dit in contrast met Amsterdam, waar de donaties per huishouden dat jaar bleven steken op 0,59 euro.

 

Winkelcentra en Markten

De gemeente Urk telt vier winkelcentra:

  • Oud Urk (voorheen genaamd: Wijk 2).
  • Urkerhard.
  • De Hofstee.
  • Pyramideweg.


Bij het Winkelcentrum Urkerhard is er markt op zaterdag van 08:30 - 13:00 uur[9]. Op de zaterdag voor Pinksteren (Urkerdag) wordt er markt gehouden op het haventerrein.

 

Demografie

De gemeente Urk heeft het hoogste vruchtbaarheidscijfer van Nederland met ongeveer 21,8 kinderen per 1.000 inwoners tegen 11,4 voor het landelijk gemiddelde. Als gevolg hiervan heeft Urk met 32,2% het hoogste percentage jongeren tot 14 jaar en met 8% het laagste percentage 65-plussers. Samen met de eveneens orthodox-christelijke gemeenten Staphorst en Bunschoten ligt het percentage van huishoudens met kinderen hier het hoogst. De gemeente Urk wijkt op economisch, religieus en demografisch gebied, alsmede wat betreft het gemiddelde inkomen, sterk af van de Nederlandse gemiddelden.




Bezoekadres

Openingstijden gemeenteloket

Singel 9
8321 GT Urk
ma t/m do 09.00 - 12.30 en 14.00 - 16.30
vr 09.00 - 12.30


Correspondentieadres

Postbus 77
8320 AB Urk

Advertentie


 

 

0527-689868
0527-689898
www.urk.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Veelgebruikte telefoonnummers Urk

Burgerzaken

Calamiteitentelefoon (binnen kantooruren)  0527-689868
Loket Sociale Zaken  0527-689868
Belastingtelefoon  0320-265265
Grof vuil  0527-681556
Loket Wonen, Welzijn & Zorg  0527-689868
Bouwvergunningen  0527-689868
Inzameling Huisvuil  0527-681556
Afvalbrengstation  0527-681556
Leerlingenvervoer  0527-689868
Sportbeleid  0527-689868

Alarmnummers en hulpdiensten Urk

Ambulance spoed  112
Politie  112
Brandweer  112
Alarmnummer voor doven en slechthorend  0800-8112
Meld Misdaad Anoniem  0800-7000
Kindertelefoon  0800-0432
Slachtofferhulp  0900-0101
Hulplijn Vermiste personen  0800-8376478
Steunpunt Huiselijk Geweld  0900-3711711
Thuiszorg  0342-422324
ADL (Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen) hulpmiddelen  0850-034567
Maatschappelijk werk  0527-681551

Hulpdiensten dieren Urk

Dieren alarmnummer  144
Dierenambulance  06-22701040
Dierenbescherming  038-3319013
Melden van kadavers  0527-689868

Nieuws uit de gemeente Urk

Map

Omroepflevoland Newsfeed

The Really Simple Syndication of OmroepFlevoland.nl.
  • Almere - Celstraf voor overvaller Happie Snack, 'wilde geld stelen om te kunnen onderduiken'

    Een 24-jarige oud-Lelystedeling is vrijdag veroordeeld voor een gewapende overval op een snackbar in Almere. De man kreeg 24 maanden cel opgelegd, waarvan 10 voorwaardelijk. De overval op Happie Snack in de wijk Noorderplassen was in oktober vorig jaar.

    "Ik heb drugs en geld gestolen van foute mensen. Die waren daarna naar mij op zoek. Nog steeds, denk ik", vertelde hij twee weken terug openhartig aan de rechters.

    Volgens de verdachte begon daarmee een periode waarin angst om te worden gevonden zijn leven ging beheersen. De mensen met wie hij in conflict raakte, benaderden volgens hem namelijk zelfs een paar zijn familieleden om hem te vinden. "Ze zijn al bij het huis van mijn moeder geweest. Ik kan Amsterdam niet meer in."

    De verdachte voelde zich naar eigen zeggen zo bedreigd dat hij in september vorig jaar via webwinkel Temu een nepvuurwapen bestelde. De angst en drugsgebruik leidden tot de overval op de Happie Snack op 26 oktober vorig jaar, zei hij. Met de buit wilde hij verkassen naar een onderduikadres.

    Worsteling
    De oud-Lelystedeling reisde die dag met de bus vanuit Lelystad naar de snackbar in Almere. Daar richtte hij op klaarlichte dag het nepwapen op een 19-jarige medewerker en eiste geld. De medewerker gaf hem 270 euro, maar er ontstond uiteindelijk een worsteling. De overvaller vluchtte daarna op één schoen de zaak uit. Niet veel later werd hij door de politie aangehouden.

    De officier van justitie eiste drie jaar gevangenisstraf tegen hem, waarvan één jaar voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. Daarnaast zou hij nog zes maanden moeten uitzitten van een eerdere voorwaardelijke straf voor een gewelddadige woningoverval.

    Hulp nodig
    De rechters komen tot een lagere straf, omdat die de man verminderd toerekeningsvatbaar achten. Hij kampt volgens deskundigen met persoonlijkheidsproblematiek en heeft daar hulp bij nodig. In de proeftijd van drie jaar moet hij dan ook worden behandeld. De eerder opgelegde straf van zes maanden voorwaardelijk moet hij ook nog uitzitten.

    [info]Lees ook: Van voetbaltalent naar overval op de Happie Snack: hoe kon het zo misgaan? [/info]

  • Dronten - Twee verdachten van oplichting autohandel aangehouden in Dronten

    Een 47-jarige man en een 23-jarige man uit Dronten zijn donderdag aangehouden in een woning aan de Mergelland in Dronten, dat maakte de politie deze vrijdag bekend. Ze worden verdacht van oplichting in de autohandel. Bij de aanhoudingen werden ook meerdere voertuigen in beslag genomen.

    De aanhoudingen volgen na een oplichtingsonderzoek in Dronten en omgeving, dat al sinds 2024 loopt. Meerdere gedupeerden meldden zich de afgelopen periode bij de politie. Na uitgebreid onderzoek werden de mannen aangehouden. Ondanks de aanhoudingen en inbeslagnames gaat het onderzoek verder.

  • Almere - Gemeenteraad Almere wil dat wethouder vraagt om uitstel bij huisvesting Novum Saeculum Lyceum

    De Almeerse gemeenteraad wil dat het college van burgemeester en wethouders bij de onderwijsminister aandringt op uitstel van de komst van het islamitische Novum Saeculum Lyceum.

    Een motie daarover van VVD, JA21, Leefbaar, PVV en D66 werd na een lang debat aangenomen, ondanks de waarschuwing van wethouder Alexander Sprong, die juridisch weinig ruimte ziet.

    Ook sprak bijna de hele raad zich uit tegen de uitspraken van initiatiefnemer van het Novum Saeculum Lyceum en de komst naar het gebouw van het Oostvaarders College (OVC), om hun plek 'op te eisen'; alleen DENK stemde daartegen. Een motie om de Onderwijsinspectie aanvullend onderzoek te laten doen, haalde het niet.

    De gemeente wil de nieuwe islamitische middelbare school onderbrengen in het gebouw van het OVC, maar dat idee heeft geleid tot veel onenigheid en weerstand. Een petitie van ouders van OVC-leerlingen tegen de komst van het Lyceum werd ruim 900 keer ondertekend.

    'Geen basis'
    De opdracht die de wethouder van de gemeenteraad heeft meegekregen, is om de onderwijsminister te vragen om de start van de islamitische school met een jaar uit te stellen. Dat jaar zou dan moeten worden gebruikt om tot een andere oplossing te komen.

    Wethouder Sprong ziet geen heil in de motie. Volgens juridische adviezen zou er geen basis zijn om de minister te vragen om een andere beslissing te maken. Toch legt hij de opdracht niet direct naast zich neer: Sprong gaat eerst nieuw advies inwinnen en komt dan terug bij de raad met een onderbouwing van wat er wel en niet kan.

    [info]Een nieuwe school mag alleen starten als de minister daarvoor toestemming geeft. Daarbij wordt onder meer gekeken naar het oordeel van de Onderwijsinspectie, het aantal steunverklaringen en de geografische binding met het gebied waar de school wil beginnen.

    Als die toestemming eenmaal is gegeven, moet de gemeente zorgen voor passende huisvesting. Zorgen over de initiatiefnemer of over onrust rond een locatie kunnen wel politiek of maatschappelijk meewegen, maar zijn niet automatisch criteria waarmee de toestemming voor de school wordt ingetrokken of uitgesteld.[/info]

    Aankomend schooljaar
    Het Novum Saeculum Lyceum start naar verwachting, ondanks de bezwaren, bij het begin van het nieuwe schooljaar in Almere. Wethouder Sprong noemde 17 augustus als harde deadline: uiterlijk dan moet de gemeente huisvesting hebben geregeld.

  • Flevoland - Nieuwsoverzicht 26/06 | Veel hittenieuws • Gevangenis Almere mogelijk heropend

    Goedenavond. Elke doordeweekse dag rond 19.00 uur informeren we je met dit nieuwsoverzicht over het belangrijkste en opvallendste nieuws van de dag. Met vandaag: 

    • Gevangenis Almere Buiten na zeven jaar mogelijk heropend

    • Hitterecord vandaag en morgen code oranje

    • Q-dance cancelde Defqon.1 bewust rond middernacht

    • Staatsbosbeheer zet plannen hondenbeleid Almeerderhout door

    'Almere Binnen' weer open
    De gevangenis in Almere Buiten gaat opnieuw open als het aan staatssecretaris Claudia van Bruggen ligt. Dat maakt onderdeel uit van de kabinetsplannen om het cellentekort tegen te gaan. Het complex, in de volksmond ook wel bekend als ‘Almere Binnen’, wordt sinds 2019 niet meer gebruikt als gevangenis.

    Gevolgen van de hitte
    Van ijsjes inslaan tot een hitteplan: Flevolanders hebben te maken tropische omstandigheden dezer dagen. Diverse organisaties treffen maatregelen om medewerkers en anderen te beschermen tegen oververhitting. In onze liveblog lees je over de hittegolf in Flevoland.

    Defqon.1 afgelast
    Volgens organisator Q-dance kon het besluit om Defqon.1 af te gelasten niet eerder worden genomen. Donderdagmiddag om 16.00 uur werd code rood afgegeven vanwege de hitte en pas acht uur later werd het festival gecanceld. "Bewust voor gekozen."

    Hondenbeleid Almeerderhout
    Staatsbosbeheer gaat de hondenlosloopgebieden in het Almeerderhout inkrimpen, ook als de gemeenteraad besluit het project tijdelijk stil te leggen. Dat bevestigde Riena Tienkamp, provinciehoofd Flevoland bij Staatsbosbeheer, donderdag aan de gemeenteraad van Almere

    Ander nieuws:
    Liander biedt vergoeding aan huishouders om stroom te spreiden

    Storing verholpen: Houtribbrug in Lelystad weer volledig open voor scheepsvaartverkeer

    • Eind hittegolf in zicht, weersomslag in het weekend

    Vergunningen verleend voor eerste fase datacentrum Flevokust Campus

    Vooral basisscholen in oude gebouwen vandaag dicht

    • Ongeregeldheden op Defqon.1, fans geschokt en boos over afgelasting

    Almeerder maakt toch nog debuut voor Curaçao op WK

    112-nieuws en rechtszaken:
    Buren in Lelystad voor de rechter om lekkage in de badkamer

    Huurder van woning aan Gezellenhof in Almere moet binnen week weg

    En dan nog dit:
    Wat doe je met dit hete weer met je hond? Mensen schuilen het liefst binnenshuis met een ventilator of verkoelende airco. Maar een hond moet wel uitgelaten worden. Kun je gewoon de straat op of liever niet? We vroegen het aan hondentrainer Edgard van de Kamp van de Martin Gaus Hondenschool in Lelystad.

    [storytelling:Media:162873381]

  • Almere - Gevangenis Almere Buiten na zeven jaar mogelijk weer open

    De gevangenis in Almere Buiten gaat opnieuw open. Tenminste, dat is een voorstel van staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, Claudia van Bruggen. Het maakt onderdeel uit van de plannen van het kabinet om het cellentekort in Nederland aan te pakken. De inrichting, in de volksmond ook wel bekend als ‘Almere Binnen’, wordt sinds 2019 niet meer gebruikt als gevangenis.

    Het complex was destijds een van de 26 gevangenissen die werd gesloten vanwege leegstand en bezuinigingen. Met de heropening wil het kabinet op termijn 320 extra cellen realiseren, maar die komen pas in 2033 beschikbaar. Voor de plannen is jaarlijks zo’n 60 miljoen euro gereserveerd.

    Eerder werd al gesproken over heropening van de locatie, maar het plan werd in april vorig jaar definitief van tafel geschoven vanwege geldgebrek. Ook is er in het verleden gekeken naar een tijdelijke bestemming als opvanglocatie voor asielzoekers met weinig kans op een verblijfsvergunning.

    Soberder regime en meer enkelbanden
    Naast het heropenen van gevangenissen wil het kabinet ook het cellentekort aanpakken met een soberder regime en meer gebruik van enkelbanden. Samen moeten deze maatregelen ruim 1700 extra plekken opleveren, zegt Van Bruggen.

    [storytelling:Picture:40954318]

    Gedetineerden krijgen in de eerste fase van hun straf een korter en soberder dagprogramma van maximaal twaalf weken. Dat moet de druk op het personeel verlagen en sluit volgens het kabinet beter aan bij korte straffen.

    Ook wil het kabinet dat gevangenen sneller doorgaan naar een lichter regime, waarin ze worden voorbereid op terugkeer in de samenleving. Ze krijgen dan begeleiding, mogen met verlof voor werk of dagbesteding en krijgen ook eventueel zorg of een opleiding aangeboden.

    'Vaker verlof'
    Daarnaast mogen meer gedetineerden het laatste deel van hun straf vaker thuis uitzitten, als zij aan voorwaarden zoals werk of scholing voldoen. De regeling geldt straks ook voor langere straffen, behalve voor zware criminelen.

    Volgens de staatssecretaris leidt meer verlof en begeleiding tot minder terugval in criminaliteit: "Hoe vaker je werkverlof hebt, hoe minder groot je terugval, hoe minder slachtoffers we uiteindelijk hebben", zegt Van Bruggen.

  • Biddinghuizen - Q-dance over afgelasting Defqon.1: besluit kon niet eerder worden genomen

    Volgens organisator Q-dance kon het besluit om Defqon.1 af te gelasten niet eerder worden genomen. Donderdagmiddag om 16.00 uur werd code rood afgegeven vanwege de verwachte hitte. Pas acht uur later volgde de afgelasting.

    Volgens woordvoerder Tim Boersma was die tijd nodig om de gevolgen van het besluit in kaart te brengen. "Op het moment dat code rood wordt afgegeven, gaan er heel veel radertjes draaien. Er wordt overlegd met de gemeente Dronten, de hulpdiensten en andere betrokken partijen. Daarnaast moet je kijken hoe je het vervoer regelt en hoe je ervoor zorgt dat iedereen veilig naar huis kan. Veiligheid staat voorop."

    Volgens Boersma is er bewust voor gekozen om het besluit pas rond middernacht bekend te maken. "Als we dat bijvoorbeeld al om 20.00 uur hadden gedaan, hadden mensen kunnen denken: het is de laatste avond, we gaan nog één keer helemaal los. Code rood ging om 00.00 uur in. Dat moment vonden wij daarom het meest verantwoord."

    Draaiboek lag klaar
    Boersma benadrukt dat de organisatie voorbereid was op een extreem weerscenario. "Voor zo'n groot festival liggen alle scenario's klaar. Je bouwt eigenlijk een dorp voor 70.000 mensen. Ook dit soort weersomstandigheden staan in onze draaiboeken. Er werd direct een plan van aanpak uit de kast getrokken."

    Daarbij werden verschillende partijen ingeschakeld, zoals verkeersregelaars, campingbeheer en hulpdiensten. "Zo'n operatie kost tijd. Daarom konden we het besluit niet direct na de afkondiging van code rood nemen."

    Onrust verwacht
    Na de bekendmaking ontstond onrust op het festivalterrein. Bezoekers trokken hekwerk omver, haalden vlaggen weg en dansten op dixi's. Volgens Boersma had de organisatie rekening gehouden met die reacties. "Je vertelt 50.000 mensen dat het weekend waar ze zo lang naar hebben uitgekeken niet doorgaat. Dan weet je dat er boosheid ontstaat."

    De politie hoefde volgens hem niet in te grijpen. "De politie was op afstand aanwezig, maar heeft niet ingegrepen. Wel hebben we extra beveiliging ingezet. Uiteindelijk zorgde een groep van ongeveer honderd mensen voor de onrust."

    [storytelling:Picture:162366957]

    Veel bezoekers gaven aan dat zij het nieuws vooral via sociale media vernamen. Volgens Boersma zijn alle bezoekers ook via de officiële festivalapp geïnformeerd. "Alle 50.000 bezoekers hebben een bericht via de app ontvangen. We kunnen natuurlijk niet langs alle tenten lopen om iedereen persoonlijk te informeren."

    Volgens de organisatie verloopt het vertrek van de bezoekers inmiddels zonder grote problemen. "Er rijden op dit moment 109 bussen af en aan en de uitstroom verloopt soepel."

    Vergoeding tickets
    Inmiddels is duidelijk dat bezoekers hun ticket vergoed krijgen. Over andere gemaakte kosten, zoals hotels of vervoer, wil Q-dance nog geen toezeggingen doen.

    "We gaan daar vanaf maandag mee aan de slag en bekijken iedere situatie afzonderlijk. Als iemand een vijfsterrenhotel heeft geboekt, nemen we die kosten niet voor onze rekening. Wel zorgen we ervoor dat mensen die niet naar huis kunnen, onderdak krijgen." Zo worden gestrande festivalgangers in een vakantiepark in Biddinghuizen opgevangen.

    Of de afgelasting financiële gevolgen heeft voor Q-dance wil Boersma niet zeggen. Wel laat hij weten dat de organisatie verzekerd is.

  • Flevoland - Liander biedt vergoeding aan huishoudens om stroom te spreiden, moet elektriciteitsnet ontlasten

    Huishoudens in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland kunnen een financiële vergoeding krijgen als ze hun stroombehoefte gaan spreiden. Dat kondigt netbeheerder Liander aan. Het moet het overvolle stroomnet in beide polders gaan ontlasten.

    Bedrijven krijgen al een vergoeding voor het gespreid gebruiken van stroom. Vorig jaar werd een pilotproject voor huishoudens opgezet in meerdere gemeenten in het land, zoals Dronten. Hier deden in totaal een paar honderd mensen aan mee. Nu willen de netbeheerders opschalen.

    [storytelling:Picture:41264101]

    Liander denkt voor beide polders aan het slim aansturen van laadpalen, thuisbatterijen en hybride warmtepompen. Zo kan het laden van auto's worden uitgesteld van piekmomenten naar de nacht als er veel minder vraag naar elektriciteit is.

    Ook wil de netbeheerder ervoor zorgen dat stroom van thuisbatterijen bij huishoudens het stroomnet op de beste momenten het net op gaat. Het is vooral in de winter erg druk, tussen 16.00 en 21.00 uur. Dan worden huizen elektrisch verwarmd, wordt er elektrisch gekookt en hangt de stekker aan de elektrische auto.

    'Maak het aantrekkelijk'
    De netbeheerders in het land, waaronder Liander, zetten op korte termijn in op 50.000 tot 70.000 huishoudens in het land die hun stroom kunnen gaan spreiden. Op die manier kan een stad zo groot als Haarlem op het elektriciteitsnet worden vrijgespeeld.

    Liander hoopt die aantallen te halen door dit aantrekkelijk te maken voor consumenten. De verwachting is dat zij enkele honderden euro's per jaar kunnen krijgen. Het hangt hierbij wel vanaf hoe het er thuis uitziet, zoals het aantal zonnepanelen en een grote of kleine thuisbatterij.

    Bij het pilot bleek dat huishoudens bereid zijn hun stroomverbruik te spreiden als deelname eenvoudig is en financieel loont, leert de ervaring van Liander.

    Grootste problematiek in dit gebied
    In onze provincie zijn de problemen op het stroomnet het grootst in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland. Beide polders zijn nu nog gekoppeld aan Utrecht en Gelderland. Dit moet veranderen, maar er moet ook een stroomstation bij wat stagneert.

    [storytelling:Picture:41235439]

    Zo duren de problemen op het stroomnet vooralsnog tot 2033, terwijl dat in Noordelijk Flevoland - dat is gekoppeld aan Overijssel - 2031 is.

    Bij het pilot bleek dat huishoudens bereid zijn hun stroomverbruik te spreiden als deelname eenvoudig is en financieel loont, heeft Liander geleerd.

  • Lelystad - Storing verholpen: Houtribbrug weer volledig open voor scheepverkeer

    De Houtribbrug kan weer geopend en gesloten worden. Dat bevestigt Rijkswaterstaat vrijdagmiddag. Na de storing van donderdagmiddag kon één van de brugdelen niet open, waardoor de oostkolk een hoogterestrictie kreeg. Die is nu ook komen te vervallen.

    Door een computerstoring ging de brug donderdagmiddag niet meer dicht. Toen monteurs van Rijkswaterstaat het probleem onderzochten, werd de brug handmatig gesloten. Ook werd het besluit genomen om hem niet meer te openen totdat het precieze probleem was vastgesteld.

    Geen restricties meer
    Onderzoek naar de computerstoring heeft geen bevredigend antwoord opgeleverd. Toch heeft Rijkswaterstaat besloten dat de brug nu weer bediend kan worden. "We hebben hem nu twee keer zonder problemen automatisch open en dicht gedaan", vertelt een woordvoerder. Rijkswaterstaat blijft onderzoeken wat de storing veroorzaakte.

    Na de storing konden door de oostkolk alleen nog maar vaartuigen die onder de brug door pasten. De westkolk bleef open zonder hoogterestricties. Nu de brug weer volledig operationeel is, kan door beide kolken weer zonder restricties gevaren worden.

  • Flevoland - Hitte in Flevoland | Hitterecord • Zwembad Zeewolde dicht • morgen weer code oranje

    Van ijsjes inslaan tot een hitteplan: Flevolanders hebben te maken tropische omstandigheden deze dagen. Diverse organisaties treffen maatregelen om medewerkers en anderen te beschermen tegen oververhitting. In dit liveblog lees je over de hittegolf in Flevoland.

    • Vandaag is het opletten met de hitte, KNMI geeft code rood
    • Defqon.1 is volledig afgelast, het terrein stroomt leeg
    • Met 35,6 graden is er een record gemeten op het weerstation in Lelystad
    • Veel overheidsdiensten passen zich aan aan de hitte
    • Scholen sluiten de deuren, noodoplossing voor ouders die klem komen te zitten met hun kinderen
    • Het zwembad in Zeewolde is het hele weekend dicht
    • Zaterdag geldt code oranje in Flevoland

  • Flevoland - Hoe bescherm je je hond tegen de hitte? 'Liever een plasje op de vloer dan blaren op de pootjes'

    Wat doe je met dit hete weer met je hond? Mensen schuilen het liefst binnenshuis met een ventilator of verkoelende airco. Maar een hond moet wel uitgelaten worden. Kun je gewoon de straat op of liever niet? We vroegen het aan hondentrainer Edgard van de Kamp van de Martin Gaus Hondenschool in Lelystad.

    "Honden kunnen veel minder makkelijk hun warmte kwijt dan wij", vertelt Edgard. "Zij zweten via hun pootjes en koelen zichzelf door te hijgen en dat lukt niet heel goed met deze warme temperaturen". Hij maakt de vergelijking met een straathond. "Wat doen die met dit weer? Nou niks." Die gaan liggen en zoeken schaduw en verkoeling op. Dus dat is ook het advies wat wij geven: doe zo min mogelijk."

    Over het uitlaten is Edgard ook heel duidelijk. "Laat honden alleen 's ochtends vroeg uit, voor 7 uur en 's avonds laat na 22.00 uur. Tussendoor kun je ze overdag hoogstens even laten plassen, poepen en laat ze bij voorkeur alleen in schaduw lopen en op gras. Niet op de stoep of, zand of asfalt. Lukt dat niet, dan maar niet naar buiten. Ik heb liever een een plasje op de keukenvloer dan blaren op de voeten van mijn hond."

    Lekker meenemen naar het strand is ook niet aan te raden, volgens Edgard. "Het zand is heel heet nu. Een hond heeft geen teenslippers!" Ook riskant: de auto. "Gisteren hebben we een oververhitte hond ergens uit een auto gehaald", waarschuwt de hondentrainer.

No module Published on Offcanvas position